چطور هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز غرور خود را نشان می دهد – قسمت دوم

1403/04/13 11:21 PM - 3 ماه قبل


در قسمت اول چطور هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز غرور خود را نشان می دهد، تیپ های شخصیتی ENFJ، ENTJ، ENFP، ENTP، INFJ، INTJ و INFP را بررسی کردیم. در این مقاله سایر تیپ ها را بررسی خواهیم کرد. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی INTP

اگر به اندازه کافی شانس داشته باشید مدت زیادی را با یک تیپ شخصیتی INTP بگذرانید، سریعا متوجه خواهید شد که او عطش بی پایانی برای دانش دارد. آن ها را در دنیای تیپ های شخصیتی باید «متفکر» معرفی کنیم و از درک ظاهری هیچ چیزی راضی نیستند. شرلوک هولمز را تصور کنید که به جای حل پرونده های جنایی درگیر بحث های وجودی با انعکاسی از خود شده است.

شخصیت های INTP مانند نسخه انسانی موتورهای جستجو هستند، یعنی همیشه در حالت آزمایشی بتا قرار دارند و دائما دیتابیس داده های خود را با ورودی های جدید بروزرسانی می کنند. اما یک مشکلی وجود دارد، گاهی به این افراد حس برتر بودن دست می دهد. یعنی عقیده دارند که آن ها تنها کسانی هستند که برای حقیقت یا صداقت کامل ارزش قائل می شوند. این افراد خود را مانند عده ای اندک از روشن دلان می دانند که در تاریکی ناآگاهی جامعه با مشعلی از منطق حرکت می کنند.

تیپ های شخصیتی INTP درباره 4 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • عطش خود به دانش که آن را یک جستجوی شرافتمند می دانند که بسیار برتر و بالاتر از علایق دنیوی تر سایر موجودات است.
  • بر این باورند که حق انحصاری درباره منطق دارند و از نظرشان افرادی که طبق احساسات خود عمل می کنند، به نوعی انسان بدوی و اولیه هستند.
  • پیچیدگی فرایندهای فکری خود. به نحوی که به این باور رسیده اند که اگر ایده های سایرین آن ها را آشفته کرده به این دلیل است که آن ها به اندازه کافی درست فکر نمی کنند.
  • انزجار آن ها از سنت ها و چیزهای قراردادی و رایج که اغلب آن را پناهگاه افراد از نظر هوشی ضعیف می دانند.

برای درک بهتر شخصیت خود، مقاله زیر را نیز بخوانید:

تیپ شخصیتی ESFJ

به دنیای افراد با تیپ شخصیتی ESFJ خوش آمدید، میزبانان قلمروی شخصیت. این افراد مدرک دکترای رسیدگی به امور دارند و منظورمان از آن، امور سایرین است. شخصیت های ESFJ اغلب در صف اول رویدادهی اجتماعی قرار دارند، اکثرا به این دلیل که خودشان ترتیب دهنده اکثر این رویدادها بودند.

بله، شخصیت های ESFJ بابت اینکه چسب اجتماعی هستند که جوامع را در کنار یکدیگر نگه می دارند، به خود افتخار می کنند. برخی از این افراد حتی عقید دارند که بدون آن ها زندگی سایرین به آشفتگی محض تقلیل پیدا خواهد کرد.

چرا ESFJها بیش از حد به قابلیت های خود در حمایت از مردم افتخار می کنند؟ چون این تیپ های «مدافع» قدرت ماورایی و منحصر به فردی در آگاهی از اینکه شما دقیقا چه چیزی می خواهید دارند، گاهی حتی قبل از اینکه خودتان بخواهید.

روی میز شما ساندویچ است، چون این مرتبه سوم است که این هفته ناهار خود را فراموش کرده اید؟ این کار آن ها است. زمانی که افسرده هستید به جملات مهرآمیز نیاز دارید؟ این جملات را قبل از آن به شما گفته اند. این افراد مانند تشویق کنندگان شخصی هستند اما برای خود شعاری دارند، اینکه مطمئن شوند همه در حد عالی مورد حمایت و مراقب قرار می گیرند.

تیپ های شخصیتی ESFJ درباره 5 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • توانایی بی همتای خود برای مراقبت از همه، به نحوی که نقش ملکه جامعه یا فردی خودستا را به خود می گیرند و پیروان وفاداری برای خود دارند.
  • عقیده دارند آن ها کتاب راهنمای چطور منطقی و واقع گرا باشیم را دارند و تمرکز شهود بر نظریه های بی فایده است.  
  • رفتار خود در حمایت از سایرین. آن ها عقیده دارند که حمایتشان چارچوبی است که تمام ساختمان زندگی دوستان و خانواده شان را حفظ می کند.
  • استعدادی که برای آگاهی از این دارند که چطور موقعیت های اجتماعی را با حساسیت و دقت پیش ببرند و در درون خود متقاعد شده اند که بدون هدایت آن ها، هرج و مرج در جامعه رخ خواهد داد.
  • از نظرشان رویکردشان برای حل مشکلات و رفع اختلاف ها، بیشتر از همه موثر و همراه با ملاحظه نگری است و اغلب تعجب می کنند که سایرین نمی توانند مانند آن ها به اوضاع به نفع بشریت نگاه کنند.

رای درک بهتر روابط خود مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ESTJ

به قلمروی افراد با تیپ شخصیتی ESTJ خوش آمدید که به اسم «فرماندهان» دنیای شخصیت شناخته می شوند. مدیر جدی دبیرستان خود را به یاد آورید که با آنکه خشک است، اما دلسوز است. هدف نهایی این شخصیت ها در زندگی این است که همه چیز کارآمدتر باشند، خواه در دنیای تجارت، سازمان ها باشد یا حتی گروه گفتگوی خانوادگی درباره آدابی که باید در روز عید فطر به جا آورد.

این افراد تجسمی از جمله «به شیوه من یا خداحافظ» هستند، نه به این خاطر که خداحافظی را دوست دارند بلکه به این علت که اطمینان دارند راه آن ها تنها مسیر به سمت موفقیت است. شخصیت های ESTJ احتمالا سمیناری با این عنوان برگزار می کنند «چطور به زندگی خود و زندگی دیگران نظم دهید، چه خوششان بیاید چه نیاید.»

آن ها نگاهی سفید و سیاه به دنیا دارند با خطوطی که به مرتبی و صافی میز کاملا مرتب آن ها است. زمانی که این افراد در بهترین حالت خود نباشند، شخصیت لجبازی دارند که فکر می کند همه چیز را می داند و نسبت به برتری خود و ناشایستگی سایرین، متقاعد شده است.

تیپ های شخصیتی ESTJ درباره 4 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • اعتقاد دارند قوانین و آیین آن ها مقدس است و هرگونه تخطی از آن مانند توهین شخصی به عقل سلیم است.
  • به صداقت رک خود افتخار می کنند که از نظرشان هدیه ای خیرخواهانه برای افراد با آگاهی کمتر است، یعنی کسانی که ظاهرا در جو مه آلود نااطمینانی و ناکارآمدی سرگردانند.
  • برای منطق و واقع گرایایی ارزش قائل می شوند که اغلب بهای آن نادیده گرفتن احساسات سایرین است، احساساتی که از نظر آن ها حواس پرتی های قشنگ برای افراد با ذهن ضعیف است.
  • نقشی که به خود برای حفاظت از سایرین دارند و از نظرشان منطقی و همراه با بهره وری است و در درون خود فکر می کنند دنیا بدون کمک آن ها به آشفتگی و هرج و مرج کشانده خواهد شد.

مقاله زیر برای شناخت بهتر این افراد نوشته شده است:

تیپ شخصیتی ESFP

واقعا صحبت درباره افراد با تیپ شخصیتی ESFP و غرور سخت است، چون خیلی کم چنین شخصیت هایی غررو بیجا دارند. اما هیچکس کامل نیست و همه چیز ممکن است. به نظر ما اگر جذابیت و کاریزما می توانست راه برود، حرف برود و مهمانی برگزار کند، با شخصیت ESFP روبرو می شدید.

در دنیایی سرشار از فیلمنامه ها، افراد با تیپ شخصیتی ESFP به صورت بداهه کمدی برگزار می کنند، در لحظه زندگی می کنند و متوجه تمام چیزهایی هستند که باعث می شود زندگی شادتر، هیجان انگیزتر یا خنده دارتر باشد.

زمانی که یک ESFP اطراف شما است، هرگز با ماجراجویی فاصله چندانی ندارید. مهم نیست این افراد چقدر بزرگ می شوند، انگار کودک درونشان هنوز زنده است و می خواهد خوش بگذراند، بازی کند و بخندد. از نظر این افراد ما نیز می توانیم به صورت اسلوموشن زندگی کنیم، یعنی به آهستگی با اشتیاق یک جانور تنبل دارای رژیم، زندگی را پیش ببریم. البته گاهی چنین تفکری منجر به خودپسندی و برتری آمیزی می شود. 

تیپ های شخصیتی ESFP درباره 4 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • توانایی خود برای اینکه هر لحظه را مفرح بخش کنند و از نظرشان خنده دارترین و سرگرم کننده ترین فرد هستند.
  • باور دارند که واقعی ترین و خالص ترین افرادی هستند که روی کره زمین راه می روند.
  • خودشان را کسی می دانند که ترندها را تعیین می کند، همیشه در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت ها است، در حالیکه سایرین در سنت ها و مدهای دیروز گیر کرده اند.
  • توانایی که برای زندگی در لحظه دارند. برای کسانی که نمی توانند از اپلیکیشن های برنامه ریز خود و تقویم گوگل رها شوند و از لحظه لذت ببرند، افسوس می خورند.

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را نیز دارند:

تیپ شخصیتی ESTP

افراد با تیپ شخصیتی ESTP را باید قهرمانان عمل کردن در دنیای شخصیت بدانیم که بابت این موضوع مشهور شده اند. از طرفی با آنکه این موضوع یک کلیشه است، آن ها اغلب همان فردی در مهمانی هستند که نه تنها سوار بر یک موتورسیکلت می رسد بلکه جذاب ترین داستان ها را درباره تجربه هایی که به مرگ نزدیک بوده اند، دارد (که به نوعی پایان این داستان ها همیشه به این شکل است که آن ها جان سالم به در برده اند).

شخصیت های ESTP را باید ماجراجویان بالفطره زندگی بدانیم که از تصمیم گیری های عمل گرایانه، سریع و بدون فکر لذت می برند. این افراد در تشخیص حالات افراد حاضر در اتاق استعداد بالایی دارند و انتخاب های لحظه ای که معمولا (اما نه همیشه) نتیجه می دهند.

زندگی از نظر تیپ شخصیتی ESTP یک فیلم هیجان انگیز است و آن ها همیشه شخصیت اول آن هستند که ترجیح می دهد بدل کاری هایش را خودش انجام دهد. اما مشکلی وجود دارد، آن هم اینکه گاهی این قهرمانان نترس ما ممکن است کمی خودستا باشند. آن ها شما را با داستان هایی درباره ماجراجویی های خود شگفت زده می کنند و باعث می شوند باور کنید که سریع ترین، قوی ترین و باهوش ترین فرد حاضر در اتاق هستند. اعتماد به نفس آن ها مسری است اما گاهی ممکن است به این شکل به نظر برسد که همه چیز را می دانند.

تیپ های شخصیتی ESTP درباره 5 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • توانایی خود برای سریعا فکر کردن و عمل کردن که باعث می شود احساس کنند در یک فیلم اکشن زنده زندگی می کنند و تمام افراد دیگر بیش از حد آهسته اند.
  • مرکز توجه بودن، نه فقط بابت داستان هایی که برای گفتن دارند بلکه روحیه جسورانه خود برای عمل کردن.
  • واقع گرایی و سرسختی که از خود نشان می دهند که اعتقاد دارند به آن ها اجازه می دهد دنیا را آنطور که واقعا باشد ببینند.
  • استعداد خود برای زندگی در لحظه که باعث می شود از نظر خود جنگجویان فلسفی تز «دم را غنیمت شمار» باشند.
  • چابکی که در بیرون آمدن از موقعیت های دشوار دارند که اغلب از آن طوری یاد می کنند که انگار در آخرین قسمت سریال «من نباید زنده باشم» حضور داشته اند. 

به کمک مقاله زیر تیپ خود را بهتر تشخیص دهید:

تیپ شخصیتی ISFJ

وقت آن است که سری به دنیای افراد با تیپ شخصیتی ISFJ بزنیم. من در زندگی شخصیت های ISFJ زیادی شناخته ام و تعداد خیلی کمی از آن ها حس مغرور بودن را به من داده اند. کسانی که از نظر من غرور بیجا داشته اند، این ویژگی خود را با ظاهر دوستانه و خوش نیت خود پوشانده اند، به نحوی که ممکن است گول بخورید و فکر کنید که آن ها واقعا متواضع هستند.

اما حواستان باشد که در باطن آن فردی که سر خود را با موافقت تکان می دهد و لبخند بخشنده ای می زند، حاکم فوق العاده قدرتمندی است که بر قلمروی خود حکمرانی می کند.

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ مدافعان بی تزلزل آیین و خانواده هستند و بابت طبیعت قابل اعتماد و واقع گرای خود افتخار می کنند. آن ها کسانی هستند که زمانی با آن ها تماس می گیرید که باید زندگی تان نجات پیدا کند یا به توصیه خوب آن ها درباره اینکه چطور لکه لباس محبوب خود را پاک کنید، نیاز دارید.

اما ISFJهای ناسالم یا حتی تعدادی از شخصیت های معمولی این تیپ، در درون خود این باور عمیق را دارند که اصول اخلاقی و آیین آن ها بهترین است. خواه به این دلیل که از ابتدای عمر از آن ها پیروی کرده اند یا اینکه این آیین و اصول جد به جد به نسل های بعد رسیده است. از طرفی زمانی که فردی این باور را به چالش بکشد، شخصیت ISFJ اندکی خودخواه و مغرور می شود.

تیپ های شخصیتی ISFJ درباره 5 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • آیین خاص خود. آن ها بر این باورند که این آیین برای نسل های گذشته به اندازه کافی خوب بوده و به اندازه کافی برای همه الان نیز خوب است.
  • ارزشی که برای تجربه های فردی خود قائل می شوند و از این تجربه ها به عنوان راهنمایی برای عبور از چالش های زندگی استفاده می کنند.
  • نقشی که به عنوان یک قطب نمای اخلاقی (نمادی برای درستی اخلاق) دارند و قاضی رفتار «پسندیده» هستند.
  • اینکه چطور هنر «فقط خوب بودن» را کامل می کنند، گاهی افرادی را که رفتاری رک تر و بی پرده تر دارند، بی تمدن می دانند.
  • حافظه ای که برای جزئیات شخصی دارند که با آنکه فوق العاده است اما باعث می شود فکر کنند که مردم را بهتر از آنچه که واقعا می توانند، درک می کنند.

به کمک مقاله زیر تیپ خود را بهتر تشخیص دهید:

تیپ شخصیتی ISTJ

از نظر افراد با تیپ شخصیتی ISTJ، دنیا فقط سیاه و سفید نیست. بلکه یک طیف تک رنگ کاملا منظم است که در آن همه چیز جایگاه صحیح خود را دارند و ترجیحا با این عناوین برچسب خورده اند: «فوق العاده مهم» یا «چرا این باید وجود داشته باشد؟». البته اینطور نیست که آن ها انعطاف پذیر نباشند. بلکه فقط به دنیایی معتقدند که در آن باید روزانه رختخواب را مرتب کرد، مالیات را زودتر پرداخت کرد و داشتن یک روزمرگی ثابت و آرامش بخش کلید خوشبختی ابدی است.

ISTJها تیپ های شخصیتی هستند که واقعا شروط و سیاست ها را می خوانند، نه فقط بابت هیجانی که دارد بلکه به این خاطر که انجام درست کارها (البته به شیوه خودشان)، شکلی از هنر والا است. از نظر آن ها دنیا طبق یک سری سیستم و برنامه ریزی سخت گیرانه پیش می رود و رک بخواهند بگویند، اگر حداقل 5 دقیقه زودتر نرسید، دیر کرده اید.

بعضی از ISTJهای ناسالم تر خود را آخرین محافظ عقل سلیم در دنیایی می دانند که با توطئه های جدید و احساسات «بی ثبات» دیوانه شده است. این افراد مانند تمام تیپ های شخصیتی ممکن است نگاهی پست به افرادی داشته باشند که عملکردشان با آن ها متفاوت است و این تفاوت ها را نقطه ضعف بدانند، به جای آنکه نقاط کوری ببینند که باید از آن درس بگیرند.

تیپ های شخصیتی ISTJ درباره 5 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • باور خود به نحوه صحیح انجام کارها که به طرز مشکوکی همیشه مطابق با روشی است که همیشه انجام داده اند.
  • توجه بالا به واقع گرایی و جزئیات و افسوس خوردن برای کسانی که در بی اهمیت بودن ایده های انتزاعی و خلاقانه گم شده اند.
  • پایبندی شدید به سنت ها و با مشاهده ترندها و ایده های جدید تعجب می کنند و آه می کشند.
  • بی تفاوتی به احساسات زمان تصمیم گیری و از نظرشان کسانی که تحت تاثیر احساسات قرار می گیرند، غیرقابل اعتماد و غیرعادی هستند.
  • توانایی به یادآوری قوانین و مقررات و پایبندی به آن ها، در درون خود اعتقاد دارند جامعه بدون پیروی آن ها از پروتکل ها از هم خواهد پاشید.

این تیپ ها در حالت ناسالم خود ویژگی های زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ISTP

به دنیای افراد با تیپ شخصیتی ISTP خوش آمدید، متخصصان واقع گرایی که به خود بابت این موضوع، استقلال و قدرت منطقی خود افتخار می کنند. اگر تا حالا با یک ISTP برخورد نکردید، فردی را تصور کنید که نگاهی به موتور خراب یک ماشین می اندازد و پازلی را می بیند که منتظر است حل شود، در حالیکه سایر ما آن را دلیلی برای ناراحت شدن و گرفتن اسنپ می بینیم.

این تیپ ها بابت آنکه تجسمی کامل از واقع گرایی هستند، به خود افتخار می کنند که از نظرشان مانند نفس کشیدن حیاتی است. آن ها افرادی هستند که متوجه می شوید در یک بحث شدید احساسی آرام لبخند احمقانه ای می زنند و برایشان عجیب است که چرا همه فقط طبق منطق خود عمل نمی کنند. در ذهن این افراد دنیا مکان بهتری بود اگر مردم چنین هیاهوهای الکی به پا نمی کردند و به جای احساسات به حقایق می اندیشیدند.

تیپ های شخصیتی ISTP درباره 5 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • فلسفه خود که «حقایق توجهی به احساسات شما نمی کنند» و هرکسی که احساسی است، احتمالا آنقدر باهوش نیست.
  • حس تحقیر نسبت به آداب و معاشرت غیرضروری اجتماعی که از نظرشان خسته کننده و رک بخواهند بگویند، اتلاف وقت است.
  • توانایی خود برای اینکه در مواقع استرس آفرین آشفته نشوند. این افراد ممکن است نسبت به کسانی که در مقایسه با آن ها کمتر منطقی هستند صبر خود را از دست بدهند یا از آن ها انتقاد کنند.
  • تردید آن ها به نظریه ها و ایده های محک نخورده. از نظر یک شخصیت ISTP، ایده ای که حقیقت آن اثبات نشده مانند ماشینی است که چرخ ندارد. ممکن است خوب به نظر برسد، اما به جایی نمی رسد.
  • تصور می کنند نسبت به احساسات ایمن هستند. آن ها ممکن است بیان احساسات یا آگاهی احساسی را به عنوان مانعی ببینند که جلوی قضاوت را می گیرد و تصمیم گیری را پیچیده می کند.

خود را با پس از خواندن مقاله زیر بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ISFP

در پایان به افراد با تیپ شخصیتی ISFP می رسیم. هنرمندان آوانگارد دنیای شخصیت که با هاله ای از منحصر به فرد بودن وارد اتاق می شوند که به آرامی (یا صدای بلند) می گوید «من شبیه به شماها نیستم.» فردی را تصور کنید که می تواند خرید از بازار کالاهای دست دوم را به یک هنر عالی تبدیل کند و باعث شود احساس کنید که فهرست پخش آهنگ های شما در کمال شرمساری، مانند سایرین است.

اکثر شخصیت های ISFP بدون اینکه بخواهند تلاش کنند، باحال هستند. فردیت آن ها فقط یک ویژگی شخصیتی نیست، بلکه یک سبک زندگی، یک بیانیه ماموریت و برای برخی بزرگترین دلیل افتخارشان است. آن ها از آن دست افرادی هستند که یک شیء روزمره و رایج را به چیزی کاملا غیرمنتظره تبدیل می کنند، مانند استفاده از یک شیشه خیارشور نه فقط برای نگهداری از ادویه، بلکه یک آباژور مینیمالیست.

تیپ های شخصیتی ISFP درباره 5 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • انزجار از سبک زندگی و مسیرهای شغلی قراردادی. شغل های کارمندی؟ ممنونم، گزینه بعدی.
  • ترجیحات خود در هر چیزی. از فیلم های سینمای مستقل گرفته تا آبجوهای کرافت، آن ها باور دارند که بهتر از هر کسی سلیقه خوبی دارند.
  • قطب نمای اخلاقی شان. برخی ISFPها عقیده دارند که حق انحصاری در توجه و مراقبت دارند.
  • صداقت و اصالتشان، از نظر آن ها مردمی که نگران نظر سایرین هستند، کمتر به بلوغ رسیده اند.

مقاله زیر را برای درک خصوصیات خود حتما بخوانید:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.