بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود چطور به اندوه واکنش نشان می دهید – قسمت دوم

1403/05/03 4:53 PM - یک ماه قبل


در قسمت اول بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود چطور به اندوه واکنش نشان می دهید، تیپ های ISTJ، ISFJ، ESTJ، ESFJ، ISTP، ISFP، ESTP و ESFP را بررسی کردیم. در این مقاله 8 تیپ باقیمانده را توضیح خواهیم داد، پس همراهمان بمانید.

قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

واکنش تیپ های شخصیتی INTJ به اندوه

افراد با تیپ شخصیتی INTJ زمانی که اندوه را تجربه می کنند، ابتدا به درون خود می نگرند. آن ها به عنوان افرادی درون گرا، دوست دارند از جهان فاصله بگیرند و دور شوند تا همه چیز را در خلوت خود پردازش کنند. اما این افراد به عنوان تیپ های تفکری ممکن است متوجه شوند که دارند تلاش می کنند به ماجرا از دید منطقی بنگرند تا بتوانند به زندگی ادامه دهند.

این افراد اغلب نسبت به خود صبوری نشان نمی دهند و اگر زمان یا فضای لازم برای تنهایی را نداشته باشند، آشفته می شوند. اگر این شخصیت ها مجبور شوند در کنار سایرین باشند، سعی خواهند کرد چهره آرامی به خود بگیرند.

آن ها معمولا دوست ندارند سایرین درباره مشکلات عاطفی و اندوهشان چیزی بدانند، مگر اینکه این بین اعتماد قابل توجهی وجود داشته باشد. بسیاری از INTJها از صحبت درباره احساسات خود خجالت می کشند و در چنین شرایطی نوشتن درباره احساسات برایشان آرامشبخش است.  

بعضی از INTJها متوجه می شوند که برای مقابله با آشفتگی های احساسی خود دوست دارند دائما بخوابند یا ورزش کنند. اگر استرس یا ناامیدی مزمن باشد، INTJها ممکن است اسیر حالت افراط یا هوشیاری احساسی فوق العاده زیاد شوند. این افراد به شکل عجیبی نسبت به جزئیات وسواس پیدا می کنند یا بیش از حد می خورند یا می نوشند یا بی از حد ورزش می کنند یا هر کار حسی و ناگهانی دیگر را انجام می دهند.

این تیپ ها را کمک مقاله زیر بیشتر بشناسید:

واکنش تیپ های شخصیتی INFJ به اندوه

زمانی که افراد با تیپ شخصیتی INFJ اندوه را تجربه می کنند، ابتدا به درونشان دقت کرده و سعی می کنند در تنهایی خود متوجه شوند چه اتفاقی رخ داده است. متاسفانه معنای این جمله این است که آن ها اغلب خودشان را بابت چیزهایی مقصر می دانند که علت آن ممکن است یک منبع خارجی باشد.

این افراد معمولا مدتی از سایرین فاصله می گیرند تا احساسات خود را پردازش کرده و سعی کنند بفهمند که چه اتفاقی رخ داده و چه معنایی داشته است. آن ها به مرور زمان اگر یک فرد معتمد پیدا کنند، دنبال حامی خواهند گشت. اما اگر کسی نباشد که به او احساس نزدیکی کنند، معمولا سکوت می کنند.

آن ها به اینکه سایرین چطور با اندوه برخورد می کنند نیز می اندیشند و از سایرین بابت حالی که دارند حمایت می کنند. چنین رفتاری باعث می شود آن ها درد سایرین را تجربه کنند، با آنکه به خودشان فرصتی داده نشده تا احساساتشان را به شکل درستی پردازش کنند. این افراد همچنین بیش از حد حامی هستند و مراقبت از خود را فراموش می کنند.

اگر استرس یا ناامیدی مزمن باشد، INFJها ممکن است اسیر حالت افراط یا هوشیاری احساسی فوق العاده زیاد شوند. رفتار INFJها در چنین شرایطی متفاوت با دیگری است. برخی بیش از حد می خورند، عده ای بیش از حد مشروب می نوشند و تعدادی دیگر ممکن است بیش از حد ورزش یا تمیزکاری کنند.

گرچه رفتار تمام آن ها به این شکل است که کارها را بدون فکر و ناگهانی انجام می دهند، فعالیت های افراطی را در پیش می گیرند یا نسبت به جزئیات وسواس پیدا می کنند.

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

واکنش تیپ های شخصیتی ENTJ به اندوه

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ زمانی که اندوه را تجربه می کنند، بیشتر از آنچه واقعا در درونشان احساس کنند، در بیرون آرام به نظر می رسند. آن ها تلاش می کنند چهره ای آرام و تحت کنترل را به جهان نشان دهند، در حالیکه درونشان بسیار آشفته است.

این شخصیت ها برای مدیریت احساسات سرکوب شده خود سعی می کنند مشکلاتشان را رفع کنند، مسئولیت برعهده بگیرند یا در دنیای بیرون اوضاع را درست کنند. آن ها اغلب سعی می کنند برای رفع ماجرا از منطق کمک بگیرند و ناچارا زمانی که نتیجه نمی گیرند، احساس خیانت می کنند.

چون ENTJها به صورت ذاتی بسیار دوست دارند تا راه حل ها را سریعا پیدا کنند، نسبت به عواطف خود و احساسات اطرافیانشان صبوری نشان نمی دهند. آن ها ممکن است ناگهان گریه کنند یا بدون دلیل ناراحت شوند و به سختی حتی علت گریه خود را بدانند، چون برای مدت طولانی احساساتشان را سرکوب کرده اند.

اگر ناامیدی یا استرس مزمن باشد، ENTJها ممکن است به شکل غیرعادی احساسی شوند و درون نگری کنند. آن ها ممکن است از افراد بسیار فاصله بگیرند و ذهنیت همیشگی منطقی و مدیر خود را از دست بدهند. این شخصیت ها ممکن است احساس کنند که همه علیه شان هستند یا کسی واقعا از آن ها حمایت نمی کند.

مهم است که عزیزان این افراد تنهایشان بگذارند، اما همچنین در خدمتشان باشند تا توجه و مراقبت خود را ثابت کنند. زمانی که این افراد آماده صحبت باشند، نیاز به فردی دارند که بدون قضاوت یا تلاش برای منطقی نشان دادن احساساتشان، اجازه دهد حرف هایشان را بزنند.

برای درک روابط این تیپ ها مقاله زیر را بخوانید:

واکنش تیپ های شخصیتی ENFJ به اندوه

زمانی که افراد با تیپ شخصیتی ENFJ اندوه را تجربه می کنند، ممکن است به سختی بتوانند احساسات واقعیشان را به اطرافیان نشان دهند. آن ها معمولا برای حفظ ظاهر آرام خود در کنار سایرین احساس فشار می کنند، به خصوص کسانی که رنج می برند. این افراد در ابتدا ممکن است احساسات خود را سرکوب کنند تا به سایرین که اندوه دارند رسیدگی کنند یا چیزهایی را تعمیر کنند که باید درست شوند.

در نهایت حباب احساسات آن ها خواهد ترکید و دنبال حمایت و کمک می گردند. این افراد معمولا به خوبی می توانند با دیگران که اندوه دارند همدلی کنند و زمانی که آماده باشند، حامی پیدا کنند. مهم است که این افراد بیش از حد نقش حامی را به خود نگیرند و از پردازش احساساتشان طفره نروند. بسیاری از ENFJها گزارش می دهند که ورزش کردن حین پردازش احساسات و افکارشان مفید است.

اگر ناامیدی یا استرس مزمن باشد، ENFJها ممکن است به شکل غیرعادی از همه چیز انتقاد کنند. آن ها ممکن است سخت گیرتر، انتقادجوتر و مطالبه گرتر از همیشه به نظر برسند و از سایرین فاصله بگیرند. این شخصیت ها اسیر تحلیل آنچه اتفاق افتاده است می شوند و خود را بابت اشتباهی که رخ داده سرزنش می کنند.

این تیپ ها را با خواندن مقاله زیر بیشتر می شناسید:

واکنش تیپ های شخصیتی INTP به اندوه

زمانی که افراد با تیپ شخصیتی INTP اندوه را تجربه می کنند، معمولا تا مدت طولانی از نشان دادن احساسشان خودداری می کنند. این افراد به درون خود فرو می روند، می خواهند تنها باشند و به درونشان نگاه می کنند تا ببینند چه اتفاقی رخ داده است.

متاسفانه این افراد مستعد خودسرزنشی هستند، بنابراین مهم است که نگاهی به بیرون بیاندازند و متوجه شوند که مشکل (یا هر چیزی که رخ داده است) بسیار بزرگتر از آنچه است که آن ها بتوانند کنترلش کنند. هرچه این افراد بیشتر سعی کنند احساسات خود را سرکوب کنند، آشفتگی بیشتری را حس خواهند کرد اما همچنان به مخفی کردن احساساتشان ادامه می دهند.

بسیاری از INTPها گزارش می دهند که برایشان حس بدی داشته است که درخواست کمک کنند یا احساسات خود را به زبان آورند. آن ها ممکن است از دیدگاه منطقی به ماجرا نگاه کنند و از آن فاصله بگیرند و به زندگی ادامه دهند. با آنکه چنین رفتاری همیشه بد نیست، اما ممکن است باعث شود که احساسات سرکوب شده آن ها در خفا باقی بمانند و بعدا بیرون بزنند.

اگر این افراد با احساسات خود برخورد نکنند یا کمکی را که نیاز دارند پیدا نکنند، ممکن است ناگهان به آستانه شکست برسند و به شکل عجیبی احساسی و خشمگین شوند. آن ها زمانی که در چنین حالتی باشند، منزوی می شوند. چون احساس می کنند کنترل ندارند یا از رفتار خودشان مطمئن نیستند.

واکنش تیپ های شخصیتی INFP به اندوه

زمانی که تیپ های شخصیتی INFP اندوه را تجربه می کنند، به درون خود فرو می روند، می خواهند برای پردازش احساساتشان مدتی را تنها باشند و خلوت کنند. INFPها مانند تمام درونگراها به درون خود می نگرند و خودشان را ابتدا مقصر می دانند.

مهم است که سایرین متوجه چنین چیزی باشند و دوباره به آن ها یادآوری کنند اتفاقی که رخ داده، تقصیر آن ها نبوده است. بعضی از INFPها با نوشتن احساسات خود احساس آرامش می کنند، عده ای دیگر باید مدتی در عواطف خود غرق شوند و اجازه دهند احساساتشان بیایند و بروند.

اکثر INFPها زمانی که مدتی را تنها بودند، یک دوست یا عضو خانواده قابل اعتماد را برای صحبت پیدا خواهند کرد. آن ها در چنین مواقعی حمایت، تایید احساسی و همدلی را می خواهند. این افراد همچنین در حمایت از کسانی که اندوه دارند و دوران سختی را پشت می گذارند، خوب عمل می کنند. بسیاری از INFPها گزارش می دهند که صحبت با یک مشاور برایشان مفید بوده است.

اگر INFPها با احساسات خود برخورد نکنند یا کسی را برای صحبت پیدا نکنند، ممکن است اجازه دهند استرس و ناامیدی تا آستانه انفجار درونشان جمع شود. زمانی که این اتفاق رخ دهد، آن ها به شکل عجیبی نسبت به سایرین سختگیر و انتقادجو می شوند.

این افراد ممکن است طعنه بزنند، کنایه بزنند و تمرکز خود را روی اصلاح اشتباهات بگذارند. همچنین ممکن است نسبت به مرتب کردن وسایل یا تحلیل منطقی شرایط، وسواس پیدا کنند.

این افراد را با کمک مقاله زیر بهتر می شناسید:

واکنش تیپ های شخصیتی ENTP به اندوه

زمانی که تیپ های شخصیتی ENTP اندوه را تجربه می کنند، در ابتدا احساسات خود را مخفی نگه می دارند و در کنار سایرین ظاهر آرامی به خود می گیرند. آن ها اغلب تلاش می کنند از دید منطقی به ماجرا نگاه کنند، اما سپس زمانی که شکست می خورند تا اندوهشان را رفع کنند، از منطق خود خشمگین می شوند.

بیشتر از هر چیزی برای این افراد مفید است که مدتی را در خلوت و تنهایی بگذارنند تا متوجه شوند چه چیزی رخ داده است. آن ها تلاش می کنند تا جای ممکن مرحله سوگواری را سریعا پشت سر بگذارند. نتیجه آن سرکوبی احساساتی است که بعدا به شکل غیرمنتظره ای بیرون می زنند.

آن ها ممکن است گریه کنند اما دلیلی برای آن نداشته باشند یا در مقایسه با گذشته راحت تر از کوره در بروند و عصبانی شوند. مهم است که دوستان این افراد به آن ها بگویند که اگر کسی را برای صحبت می خواهند، کنارشان هستند و آگاه باشند اتفاقی که رخ داده به احتمال خیلی زیاد نتیجه یک اندوه پردازش نشده است.

اگر ENTPها نتوانند به هر روشی با اندوه خود مقابله کرده یا استرس ادامه داری را تجربه کنند، ممکن است نسبت به جزئیات وسواس زیادی پیدا کنند. آن ها ممکن است احساس کنند که باید کارهای ناتمام زیادی را انجام دهند یا تمرکز خود را تنها روی جزئیات و حقایق بسیار ریز می گذارند. این افراد همچنین ممکن است علائم خودبیمار انگاری یا هیپوکندریا را از خود نشان دهند و نگران بیمار شدن باشند.

مقاله زیر کمک می کند این افراد خود را بهتر درک کنند:

واکنش تیپ های شخصیتی ENFP به اندوه

تیپ های شخصیتی ENFP نسبت به اندوه ممکن است دو واکنش متفاوت نشان دهند. عده ای فقط می خواهند از همه و همه چیز دور شوند و به جای جدیدی بروند تا احساسات خود را پردازش کنند. سایرین می خواهند حمایت و آرامش افرادی را که به آن ها اعتماد دارند، داشته باشند.

این شخصیت ها معمولا حرف دل خود را به افرادی که احساس نزدیکی با آن ها نمی کنند، نمی زنند. ENFPها سعی می کنند معنای آنچه را که اتفاق افتاده است درک کنند. اگر قضیه مرگ باشد، آن ها ممکن است به چیزهایی مانند آخرت، معنی زندگی، عمر چقدر کوتاه است و سایر سوال های بزرگ دیگر فکر کنند.

این افراد در شنیدن حرف های سایرین، همدلی و کمک به آن ها تبحر دارند. اما مهم است که برای مدت خیلی طولانی اسیر نقش حمایت کننده نشوند و رسیدگی به نیازهای خود را فراموش نکنند. همچنین مهم است که به خودشان وقت دهند تا در تنهایی خود احساساتشان را پردازش کنند.

اگر ENFPها راهی برای مقابله با اندوه خود پیدا نکنند یا ناامیدی و استرس ادامه دار باشند، ممکن است اسیر کارکرد پست خود شوند. زمانی که این اتفاق رخ دهد، این شخصیت ها به شکل عجیبی روی جزئیات تمرکز کرده و سعی می کنند کارهای ناتمام را به پایان برسانند.

این افراد نسبت به پروژه ای که باید تمام شود و جزئیات آن، وسواس پیدا می کنند. بعضی از ENFPها علائم جسمی از خود نشان می دهند و زمانی که در فاز استرس باشند، نگران هستند که علائم آن ها نشانه یک بیماری کشنده جدی باشد.

این شخصیت ها را با خواندن مقاله زیر بهتر درک کنید:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.