چطور به کمک اینیاگرام به همکاران خود کمک کنید بدون اینکه احساس خستگی و فرسودگی کنید

1403/07/14 11:56 PM - 16 روز قبل


کمک به سایرین عملی پسندیده و مهربانانه است که به هم فرد کمک کننده و هم دریافت کننده، لذت می بخشد. همه ما باید میل به کمک کردن را هر زمان که می توانیم، داشته باشیم. اما شاید این جمله را شنیده باشید «شما نمی توانید از یک فنجان خالی، چیزی بیرون بریزید.» (برای مراقبت از سایرین، ابتدا باید از خودمان مراقبت کنیم.)

اگر به دیگران تا حدی کمک کنید که انرژی شما را کاملا بگیرد، نتیجه آن فرسودگی و خستگی تا حدی است که نمی توانید به کسی حتی خودتان کمک کنید. با آنکه این گفته به این معنا نیست که باید به کمک کردن به یک همکار مضطرب یا پناه عاطفی بودن برای اعضای تیم خود نه بگویید، بلکه به این معناست که باید یک تعادل سالم ایجاد کنید.

نقطه شروع شما توجه به تیپ شخصیتی اینیاگرامتان است. پس در این مقاله می گوییم چطور با خستگی و احساس فرسودگی مقابله کنید، اما همچنان یک همکار موثر و با انگیزه در محیط کار باشید. تا انتها همراه ما بمانید. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ یک اینیاگرام: بپذیرید که اشتباهات رخ خواهند داد

به عنوان تیپ یک اینیاگرام ماموریت شما تبدیل دنیا به مکانی بهتر است، به همین دلیل نهایت تلاش خود را برای کمک به سایرین نشان می دهید. شما می خواهید همه کار خود را به بهترین شکل انجام دهند و زمانی که ببینید فردی دچار مشکل شده است، سریعا وارد عمل می شوید (یا گاهی کار او را به عهده می گیرید). مشکل زمانی رخ می دهد که بیش از حد کمال گرا باشید و در نهایت هنگامی که به تمام مشکلات داخل اداره توجه و رسیدگی می کنید، احساس خشم، آزردگی یا خستگی خواهید کرد.

چطور به تعادل برسید؟

به خودتان یادآوری کنید وظیفه شما نیست همه چیز و همه کس را اصلاح کنید. یاد بگیرید بپذیرید که اشتباهات بخشی از فرایند زندگی هستند، مردم نهایت تلاش خود را می کنند، اوضاع همیشه طبق خواسته شما پیش نمی روند و این موضوع اصلا هم اشکال ندارد! به جای تلاش برای کنترل تمام شرایط و پروژه ها، درک کنید که بیش از حد مستقیما درگیر شدن باعث می شود به جای اینکه حمایت گر دیده شوید، کنترل کننده و با رفتار خفه کننده به نظر برسید.

به کمک مقاله زیر، رفتار کمال گرایانه خود را کنترل کنید:

تیپ دو اینیاگرام: احساسات خود را فیلتر کنید

همه می دانند که افراد با تیپ 2 اینیاگرام آماده هستند تا برای کمک به سایرین، هر کاری کنند. شما برای همکاران خود فردی بخشنده و خونگرم هستید که همیشه به احساسات و نیازهایشان توجه دارید. اما مشکل اینجاست که گاهی برای محافظت از منابع خود در کشیدن مرزهای شخصی مشکل دارید که باعث می شود کاملا نیازهای خود را نادیده بگیرید.

چطور به تعادل برسید؟

یک فیلتر احساسات تهیه کنید! به عنوان فردی همدل، ممکن است بیش از حد درگیر احساسات سایرین شوید که خسته کننده است. از خودتان بپرسید «آیا به این علت احساس استرس، غم یا خشم می کنم که همکاران یا رئیسم چنین احساسی دارند؟» پرسیدن این سوال کمک می کند تمرکزتان را بر احساسات خود بگذارید، به جای اینکه احساسات سایرین را جذب کنید و متقاعد به انجام کارهایی شوید که نمی خواهید.

این تیپ ها را در حالت ناسالم شخصیتی خود به کمک مقاله زیر بشناسید:

تیپ سه اینیاگرام: تلاش برای دریافت تایید خارجی را متوقف کنید

به عنوان فردی با تیپ 3 اینیاگرام جاه طلب هستید و به دنبال موفقیت می گردید و بخشی از شما دوست دارد مهارت ها و موفقیت هایتان را سایرین تایید کنند. گرچه همه می خواهند در محیط کار تحسین شوند، شما ممکن است بیشتر به سایرین کمک کنید تا تایید آن ها را بدست آورید. مثلا ممکن است از مهارت های حل مشکل عالی خود استفاده کنید تا در محیط کار شما را غیرقابل جایگزین بدانند، حتی اگر مشکلی که می خواهید رفع کنید، برای شما نباشد.

چطور به تعادل برسید؟

تمرکز خود را بر چیزی بگذارید که در شغل شما بیشتر از همه اهمیت داشته باشد. به یاد داشته باشید که به دلایل درستی بخواهید شما را دوست داشته باشند، مانند سخت کوشی یا تکمیل به موقع پروژه تان، به جای اینکه در محیط کار تشنه کمک به سایرین باشید با این امید که تایید آن ها را بدست آورید. چنین رفتاری ممکن است شما را در دید سایرین به عنوان فردی روی اعصاب نشان دهد نه کمک کننده، نتیجه بدی که احتمالا انتظار آن را نداشتید.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ چهار اینیاگرام: تعادل سالمی بین کار و زندگی ایجاد کنید

افراد با تیپ چهار اینیاگرام تحت کنترل احساسات خود قرار دارند. این شخصیت ها در روابط شخصی و حتی حرفه ای خود می توانند در حد افراطی حمایت گر و همدل باشند. به عنوان چنین شخصیت هایی باید بدانید حمل فشار استرس و احساسات همکارانتان به شکلی که انگار شما فقط به آن ها اهمیت می دهید، مسیر مستقیمی به سمت خستگی و فرسودگی است. با توجه به همه مسائل باید بدانید شما بابت انجام وظیفه خود حقوق می گیرید نه تراپیست سایرین بودن.

چطور به تعادل برسید؟

محیط کار را در پایان روز فراموش کنید تا بتوانید مجددا انرژی خود را بدست آورید. کاری که باید انجام دهید، خلق کردن، استراحت کردن، شرکت در فعالیت های اجتماعی یا خوابیدن است، یعنی هر چیزی که باعث شود مجددا احساس شادابی کنید. احتمالا نتوانید جلوی خود را بگیرید و در محیط کار نقش یک شفادهنده را نداشته باشید، اما اجازه ندهید این رفتار در هر ساعت از شبانه روز ادامه داشته باشد.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ پنج اینیاگرام: برای مدیریت زمان قوانین در نظر بگیرید

به عنوان فردی با تیپ پنج اینیاگرام احتمالا بخواهید زمان کمک به سایرین به خودتان بیش از حد فشار وارد کنید. شما تمرکز و توجه خود را معطوف هر کسی می کنید که به آن نیاز دارد و تقریبا همیشه با موفقیت مشکلاتشان را رفع خواهید کرد. از آنجایی که شما بر محدودیت ها و حدود خود توجه نکرده یا گاهی حتی آن را درک نمی کنید، به راحتی ممکن است بیش از حد به خود فشار وارد کنید و قبل از آنکه حتی خودتان بفهمید، وارد سرزمین فرسودگی و خستگی شوید.

چطور به تعادل برسید؟

زمان خاصی را تعیین کنید که طی آن افراد بتوانند مشورت شما را دریافت کنند یا قوانینی مشخص کنید که طبق آن همکارانتان چقدر می توانند وقت شما را بگیرند. انجام آن شما را قادر می سازد نابغه مفیدی باشید، بدون اینکه احساس کنید سایرین وقت شما را دارند می دزدند. شما همچنین می توانید این عادت را برای خود به وجود آورید که قبل از موافقت به کمک دیگران، استراحت کنید. یقینا پس از استراحت ممکن است متوجه شوید آن ها خودشان از عهده شان بر آمده اند!

برای درک بهتر خود در زمان عصبانیت، مقاله زیر را مطالعه کنید:

بر اساس تیپ اینیاگرام خود زمان عصبانیت چطور آدمی هستید – قسمت دوم تیپ های 5 تا 9

تیپ شش اینیاگرام: با اضطراب قابل اطمینان بودن مقابله کنید

افراد با تیپ شش اینیاگرام می خواهند احساس امنیت کنند و باعث شوند سایرین نیز چنین احساسی داشته باشند. اما زمانی که این شخصیت ها در حالت اضطراب قرار می گیرند، به ارزش خود شک خواهند کرد. چنین تفکری سریعا مخرب شده و باعث می شود به عنوان چنین تیپی احساس کنید برای حفظ شغل خود و اینکه مطمئن شوید سایرین نیز مشکلی ندارند، باید بیشتر و بیشتر انرژی خود را صرف کنید.

ناگهان شما روزانه 10 ساعت کار می کنید تا ثابت کنید وظیفه تان را به خوبی انجام می دهید، اما در درون خود می ترسید لحظه ای که عملکرد بدی داشته باشید، همه چیز را از دست خواهید داد.

چطور به تعادل برسید؟

به جای اینکه فکر کنید اطمینان پذیر بودن یعنی بیش از حد برای کمک به سایرین تلاش کنید، بفهمید که قابل اطمینان بودن همچنین به این معناست که دائما از خودتان مراقبت کنید. یعنی اینکه در روتین خود مراقبت از خود را بگنجانید و مرزهای خود با سایرین را مشخص کنید تا احساس آشفتگی نکنید. از طرفی یاد بگیرید به قابلیت ها و ارزش خود اطمینان کنید. شغل شما مهم است، اما نباید شما را از بین ببرد.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ هفت اینیاگرام: مستقیما با چالش ها برخورد کنید

افراد با تیپ هفت اینیاگرام همان کسانی هستند که شور و انرژی را به محیط کار می آورند. شما با توجه به انرژی و اشتیاق فراوانی که دارید، سعی می کنید همیشه رضایت شغلی و مثبت نگری افراد را بالا نگه دارید. اما حواستان باشد که به دلایل اشتباه مفید و کمک کننده نباشید.

یعنی آیا واقعا افراد نیاز به کمک شما دارند یا فقط تلاش می کنید تا حواس همکاران و خودتان را از مشکل واقعی که وجود دارد، پرت کنید؟ اگر با اضطراب های خود برخورد نکنید، برای کمک به اضطراب های سایرین کار بسیار سختی خواهید داشت.

چطور به تعادل برسید؟

با آنکه ممکن است افزایش خوشبینی سایرین خوب به نظر برسد، بهتر است به نگرانی ها و نظرات منفی سایرین دقت کنید تا اسیر منکر شدن آن ها نشوید. توجه خود را بر واقعیت بگذارید و راه حل هایی برای مشکلات واقعی پیدا کنید، به جای اینکه با مثبت نگری آن ها را نادیده بگیرید. برخورد مستقیم با چالش ها به جای اینکه تظاهر کنید وجود ندارد، نیروبخش است و استرس کمتری دارد.

برای شناخت بهتر رئیس تیپ هفتی خود مقاله زیر را بخوانید:

تیپ هشت اینیاگرام: اجازه دهید گاهی سایرین کنترل را در دست بگیرند

افراد با تیپ هشت اینیاگرام همیشه دوست دارند اثر خود را بر جهان اطرافشان به جا بگذارند. شما عاشق این هستید که قهرمان سایرین باشید و کمک به افرادی که نمی توانند از خود دفاع کنند همیشه در فهرست کارهایتان قرار دارد.

اما از طرفی دوست دارید همه چیز را تحت کنترل داشته باشید. نتیجه این دوگانگی این است که ایده ها و فرایندهای همکاران خود را رد می کنید، حتی اگر بهتر از ایده های شما باشند. آیا تلاش می کنید به جای اینکه کمک خالصانه خود را پیشنهاد دهید، مدیریت خرد داشته باشید؟

چطور به تعادل برسید؟

درباره انگیزه های خود برای کمک به اطرافیان خود فکر کنید. آیا علت پیشنهاد حمایت شما کمک به رشد و موفقیت دیگران است یا فقط سعی می کنید آن ها را وادار کنید به شیوه شما کارها را انجام دهند؟ اگر گزینه دوم است، از تفویض وظایف نترسید و اجازه دهید سایرین کنترل اوضاع را بر عهده بگیرند، به جای اینکه همه را کنترل کرده و تمام منابع خود را در این بین مصرف کنید.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ نه اینیاگرام: یاد بگیرید نه بگویید

به عنوان فردی با تیپ نه اینیاگرام همیشه تلاش می کنید اختلاف با سایرین را از بین ببرید و امیدوارید که روابط شما در محیط کار همراه با آرامش باشند. مشکل این است که شما برای اینکه یک میانجی در محیط کار باشید، به خودتان فشار وارد می کنید. نه تنها نتیجه آن احساس آشفتگی است، چون وارد اختلاف هایی می شوید که هیچ نقشی در آن ندارید، بلکه همچنین زمانی که سایرین برای نظرها و نیازهای شما اهمیت قائل نشوند، احساس ناراحتی و خشم می کنید.

چطور به تعادل برسید؟

از نه گفتن به درخواست های دیگران احساس ناراحتی نکنید. با آنکه دوست ندارید نتوانید سایرین را راضی نکنید، نباید احساسات خود را سرکوب کنید. چون باعث خواهد شد خشمگین شوید یا رفتاری همراه با پرخاشگری منفعلانه داشته باشید. با توضیح نیازی که دارید و چرا برایتان مهم است، خودتان را به شکلی سالم تر بیان می کنید، جلوی سوءاستفاده افراد از خود را می گیرید و احساس فرسودگی نخواهید کرد.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را نیز بخوانید:


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.