بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود، کدام ویژگی خود را باید در محیط کار بیشتر نشان دهید

1403/07/16 8:08 PM - 14 روز قبل


شاید مضحک به نظر برسد اما برخلاف باور عموم مردم، هیچ کس نباید برای موفقیت در محیط شغلی به بزرگترین نقاط قوت خود تکیه کند. اگر به علت عملکردی فوق العاده در یک حوزه خاص مشهور شده اید، خلاف عقل سلیم به نظر می رسد که از آن نقطه قوت استفاده نکنید.

اما در واقع اینکه به دفعات گفته شود شما عملکردی عالی در تیم سازی دارید، حساب کتابتان خوب است یا بهترین میانجی گری محسوب می شوید که تیم داشته است، منجر به شکل گیری یک هویت تک بعدی می شود. این خطر وجود دارد که ذهنیت ثابت در شما شکل گیرد و برای یادگیری در آن حوزه یا موارد دیگر تلاش نکنید.

تکیه بیش از حد به نقاط قوتتان همچنین منجر به این می شود که سایر چیزهایی که برای آن ها این پتانسیل را دارید که واقعا خوب باشید، به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرند و توسعه نمی یابند.

با توجه به این توضیحات، در این مقاله به یک ویژگی کمتر شناخته شده اما به صورت بالقوه بسیار قدرتمند هر تیپ اینیاگرام نگاهی می اندازیم که به شما کمک می کند در محیط کار عالی باشید. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ 1 اینیاگرام: حمایت

همه ما می دانیم که افراد با تیپ یک اینیاگرام، استانداردهای بالایی دارند. تضمین می کنیم که زمان بررسی عملکرد شما به عنوان چنین تیپ شخصیتی، به خاطر دقت، توانایی خود در شناسایی اشتباهات و پایبندی به زمان تحویل پروژه ها، قدردانی می شوید.

شما به قول خود پایبند هستید و به خوبی وعده های خود را عملی می کنید. چنین ویژگی عالی است، اما زیر ویژگی کمال گرایی شما، خصوصیت دیگری به اسم حمایت قرار دارد که احترامی که شایسته آن است، بدست نمی آورد.

منصف بودن برای شما بسیار مهم است و همیشه آنچه را درست است بر آنچه به سادگی می توان انجام داد، ترجیح می دهید. شما از به چالش کشیدن وضعیت موجود تا اصلاحاتی را رقم بزنید که به نفع سازمانی باشد که برای آن کار می کنید و به طور کلی به نفع جامعه، بسیار خوشحالید. اما زمانی که مشغول توجه به جزئیات هستید، حمایت شما زیر وزن سنگین استانداردهای بالای خودتان ممکن است دفن شود.

شما می توانید از توانایی ذاتی خود برای حامی بودن با بیان صریح نظرات خود در جلسات، اعتبار دادن به سایرین زمانی که باید آن را انجام دهید و بیرون آمدن از نقطه امن خود برای ابراز یک نظریه غیرمحبوب، استفاده کنید. همکاران شما ممکن است در ابتدا تعجب کنند، اما به زودی دیدگاه تازه ای که مطرح می کنید و اشتیاق شما را بابت دفاع از چیزی که واقعا مهم است، تحسین خواهند کرد.

برای انتخاب بهتر شغل، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 2 اینیاگرام: نیروبخشیدن

برکسی پوشیده نیست که افراد با تیپ دو اینیاگرام، توجه بالایی به نیازهای سایرین می کنند. آن ها به واسطه رفتار کمک کننده، حمایت گر و بخشنده خود شناخته می شوند و همیشه در کنار فردی هستند که نیاز به کمک یا گوشی برای شنیدن یا شانه ای برای گریستن دارد.

مردم عاشق این هستند که شما را به عنوان چنین تیپ شخصیتی در تیم خود داشته باشند، چون خیلی خوب هستید. شما همچنین عملکرد عالی درک روحیه و نیازهای سایرین دارید و اغلب دقیقا می دانید چه فردی قبل از آنکه خود بداند، به چه چیزی احتیاج دارد.

اما با آنکه بخشیدن جزوی از طبیعت شما است، نوع خاصی از بخشیدن وجود دارد که تاثیر بالقوه بیشتری خواهد داشت، یعنی نیروبخشیدن. نیروبخشیدن به این معناست که به سایرین منابع و ابزاری که برای موفقیت نیاز دارند بدهید، نه فقط یک آغوش گرم (گرچه خود آن نیز ابزار ارزشمندی است!).

به معنای شناخت این است که چه زمانی فردی نیاز به چالش کشیده شدن دارد و او را هل دهید تا به پتانسیل کامل خود برسد. شما عملکردی عالی برای بودن در کنار سایرین و کمک به آن ها دارید، اما فراموش نکنید که همچنین مشوقشان باشید و آن ها را به سمت رشد و توسعه هل دهید.

شما ممکن است مجبور به انجام یا گفتن چیزهایی شوید که دیگران الزاما نمی خواهند بشوند، اما در درازمدت از شما بابت آن تشکر خواهند کرد و تاثیر مثبت نیروبخشی شما را در موفقیت خود خواهند دید.

این تیپ ها را در حالت ناسالم شخصیتی خود به کمک مقاله زیر بشناسید:

تیپ 3 اینیاگرام: خالص بودن

افراد با تیپ سه اینیاگرام این پتانسیل را دارند که خالص ترین و اصیل ترین تیپ اینیاگرام باشند. شاید خیلی از افراد از شنیدن آن تعجب کنند، چون مدیریت ظاهر بیرونی برای این شخصیت ها بسیار مهم است. این افراد رفتار و نظرات خود را تلاش برای انجام کارهایی که همه را راضی نگه دارند، عوض می کنند تا بدین وسیله به جایگاه های بالا و موفقیت برسند.

خطر اینجاست که به عنوان چنین تیپ شخصیتی به قدری عملکرد عالی در تظاهر برای سایرین پیدا می کنید که فراموش خواهید کرد واقعا چه کسی هستید. اما اگر واقعا خود حقیقی خود را بپذیرید و در محیط کار او را نشان دهید، فوق العاده جذاب خواهد بود.

چون چنین تیپ های شخصیتی یک نوع جذابیت ذاتی دارند. زمانی که اجازه دهید خود واقعی شما بدرخشد و او را نشان دهید، مردم به صورت طبیعی جذب شما می شوند. چنین ویژگی در محیط کار فوق العاده قدرتمند است و برای شما به عنوان یک انسان نیز قدرتمند است. چه کسی نمی خواهد بابت کسی که واقعا است خواسته و پسندیده شود و نه فقط بابت ظاهری که می خواهد سایرین از او ببینند؟

خالص و اصیل بودن به معنای آسیب پذیر بودن و ریسک کردن است. همچنین به معنای تایید نقاط قوتتان و پذیرش عیوبتان است. اما زمانی که این چنین باشید، منجر به شکلگیری روابط قدرمندتر، افزایش اعتماد و در نهایت حرفه رضایت بخش تر خواهد شد.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ 4 اینیاگرام: تاب آوری

عجیب، احساسی، ابرازکننده و خلاق، فهرستی از کلماتی است که برای توصیف افراد با تیپ چهار اینیاگرام می توانیم استفاده کنیم. به عنوان چنین شخصیتی فردی خاصی و منحصر به فرد با درک عمیق هستید که احساسات و زیبایی ها را تحسین می کنید. اما همراه تمام این زیبایی ها، تیپ چهاری بودن چالش ذاتی نیز به همراه دارد.

این شخصیت ها اغلب به سختی در محیط های کار رایج و قراردادی جا می گیرند یا با نوع انتقادی که بخشی از زندگی شغلی است، کنار می آیند. به عنوان چنین شخصیتی ممکن است بیش از حد احساسی، بیش از حد فاصله گرفته از سایرین باشید و پیش پا افتادگی و کلیشه ای بودن وظایف روزمره در شما انگیزه ایجاد نکند. با این حال ادامه می دهید و این ادامه دادن سطح تاب آوری را نشان می دهد که در هیچ تیپی دیده نمی شود.

شما ممکن است همیشه آن را احساس نکنید اما در برخورد با هر چیزی که به سمت شما می آید، فوق العاده قدرتمند و توانمند هستید. شما چاه عمیقی از احساسات در خود دارید که به آن تکیه می کنید و این قابلیت را دارید که حتی در چالش برانگیزترین موقعیت ها، معنا را پیدا کنید.

از تکیه به این نقطه قوت خود و استفاده از آن برای مجبور کردن خود برای حرکت به سمت جلو، حتی زمانی که همه چیز سخت به نظر می رسد، نترسید. دنیای کار سریعا در حال تغییر است و افرادی که نتوانند با آن سازش پیدا کنند، پشت سر گذاشته خواهند شد. اما با قدرت تاب آوری خود نه تنها بقا پیدا خواهید کرد، بلکه در هر محیطی موفق خواهید شد.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 5 اینیاگرام: نوآوری و ابتکار

افراد با تیپ پنج اینیاگرام اساتید حل مشکل در سیستم اینیاگرام هستند. به عنوان چنین تیپ شخصیتی کنجکاوی عمیق و عطشی برای دانش دارید که شما را وادار می کند دائما یاد بگیرید و درک خود از دنیا را توسعه ببخشید.

نتیجه آن در محیط کار این است که در حوزه فعالیت خود متخصص هستید، یعنی فردی که همیشه در حال جستجوی راه های جدید برای بهبود فرایندها و پیدا کردن راه حل ها برای مشکلات پیچیده است. اما ابتکار جنبه دیگری نیز دارد که اغلب در تیپ پنجی ها ناشناخته باقی می ماند، یعنی داشتن تفکر خلاقانه و مطرح کردن ایده های جدید.

ذهن تحلیلگر شما اجازه می دهد الگوها و ارتباط هایی را ببینید که سایرین ممکن است از دست بدهند و به همین دلیل دارایی ارزشمندی برای طوفان ذهنی و رسیدن به رویکردهای جدید هستید. از مطرح کردن ایده های نوآورانه خود و قبول چالش های جدید نترسید.

توانایی شما برای تفکر انتقادانه و خلاقانه دارایی ارزشمندی است که به هر تیم یا سازمانی منافع زیادی می رساند. به کنار زدن مرزها و بررسی ایده های جدید را ادامه دهید و هرگز یادگیری را متوقف نکنید. شما این پتانسیل را دارید که با تفکر مبتکرانه خود تاثیر بزرگی بر جهان بگذارید.

برای درک بهتر خود در زمان عصبانیت، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ 6 اینیاگرام: رهبری

افراد با تیپ شش اینیاگرام به صورت ذاتی رهبر هستند، گرچه ممکن است همیشه چنین دیدگاهی نسبت به خود نداشته باشند. وفاداری و تعهد عمیق شما باعث می شود که مسئولیت قبول کنید و از در جریان داشتن بدون مشکل شرایط برای اطرافیان خود مطمئن شوید.

اما رهبر بودن فقط به معنای قبول مسئولیت نیست، بلکه همچنین به معنای بودن به عنوان یک حامی یا راهنما برای افرادی است که به شما احترام می گذارند و شما را تحسین می کنند. توانایی شما برای پیشبینی مشکلات بالقوه و تصمیم گیری برای سناریوهای گوناگون باعث می شود عضو ارزشمندی برای هر تیم باشید.

میل باطنی شما برای همکاری و مشارکت همچنین باعث می شود میانجی گر خوبی در صورت بروز اختلاف ها باشید. شما عملکرد عالی در ایجاد روابط و ایجاد اتحاد در تیم خود دارید. از نقش های رهبری به علت خودتردیدی یا ترس از شکست، دوری نکنید. به خودتان و توانمندی هایتان اعتماد کنید و بدانید که سایرین شما را به چشم یک رهبر بالفطره می بینند.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 7 اینیاگرام: سازش پذیری

افراد با تیپ هفت اینیاگرام اغلب به عنوان شخصیت های عشق مهمانی دیده می شوند که همیشه دنبال تجربه ها و ماجراجویی های جدید می گردند. این علاقه به هیجان و عمل بدون فکر دارایی ارزشمندی در محیط کار است، حتی اگر همیشه خودتان در اولویتتان نباشید.

اما تیپ هفتی ها به صورت ذاتی این توانایی را دارند که سریعا با شرایط در حال تغییر خود را وفق دهند. خواه الحاق دو شرکت به یکدیگر، تغییر مکان، یک مشتری بزرگ جدید، روشی جدید برای کار کردن یا حتی یک بیماری همه گیر باشد.

دیدگاه مثبت شما نسبت به زندگی و داشتن اشتیاق برای تجربه های جدید مسری است و باعث می شود دارایی ارزشمندی برای حفظ مثبت نگری و رضایت شغلی تیم در دوران تغییر باشید. اجازه ندهید دیگران به شما بگویند که شخصیت منحصر به فرد و آزاد شما در محیط کار مخرب است.

در حقیقت، این رهایی و شجاعت پایبند نبودن به حدود و مرزها چیزی است که اغلب تیم ها برای حفظ انعطاف پذیری و عبور از چالش ها به آن نیاز دارند. فقط مطمئن باشید که با افزایش کمی تمرکز خود تعادل داشته باشید تا بیش از حد چیزهای جدیدی که در مسیر با آن ها برخورد می کنید، حواستان را پرت نکنند.

برای شناخت بهتر رئیس تیپ هفتی خود مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 8 اینیاگرام: بخشندگی

افراد با تیپ هشت اینیاگرام معمولا به واسطه اعتماد به نفس و جسارت خود شناخته می شوند. اما آن ها ویژگی قدرتمند دیگری به اسم بخشندگی دارند که اغلب ناپیداست. تیپ هشتی ها به صورت ذاتی دوست دارند از اطرافیان خود حفاظت و پشتیبانی کنند، به خصوص ضعیفانی که از نظرشان منابع یا قدرت کمتری دارند.

این توجه به عدالت و انصاف باعث می شود که از نقطه قوت و تاثیرگذاری خود در جهت یک هدف والاتر استفاده کنند. این بخشندگی در محیط کار به شکل های متعددی خودش را نشان می دهد. خواه حمایت از حقوق کارمندان، قد علم کردن در برابر بی عدالتی یا به سادگی کمک به فرد نیازمند باشد.

مهارت های ذاتی شما برای رهبری همچنین باعث می شود یک مربی و الگوی عالی برای سایرین باشید. به عنوان چنین تیپ شخصیتی از نشان دادن ذات بخشنده خود در محیط کار نترسید. از نقطه قوت و جدیت خود برای ایجاد تغییر مثبت و مشارکت معنادار در دنیای اطراف خود استفاده کنید. با توجه به حضور قدرتمند و ذات بخشنده خود، این توانایی را دارید که تاثیر قابل توجهی بر اطرافیان خود بگذارید.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

هر تیپ اینیاگرام چطور سعی می کند از دردهای خود فرار کند – قسمت اول تیپ های 8، 9 و 1

تیپ 9 اینیاگرام: سیاستمداری

افراد با تیپ نه اینیاگرام به واسطه دیدگاه صلح دوست و ترجیح خود برای حضور در محیط های آرام و همراه با هماهنگی شناخته می شوند. اگر اختلافی وجود داشته باشد، به عنوان چنین تیپ شخصیتی می خواهید میانجی گری کنید و همه به توافق های مشترکی برسند.

این تمایل ذاتی شما برای سیاستمداری و کاردانی باعث می شود که عضو ارزشمند تیم باشید و سایرین را با هم همراه سازید و حس همکاری را پرورش دهید. اما جنبه دیگری از سیاستمداری وجود دارد که در تیپ نهی ها نادیده گرفته می شود. منظور توانایی توجه به دیدگاه های مختلف و استفاده از مهارت های عالی برقراری ارتباط خود برای تسهیل سازی بحث های شفاف و صادقانه بین اعضای تیم است.

رفتار آرام و شخصیت آسان گیر شما به رفع تنش ها کمک می کند. اما همچنین توانایی بالایی برای تحلیل گری دارید که توسط آن می توانید تمام جوانب یک مشکل را در نظر بگیرید و راه حل هایی را پیدا کنید که برای همگان نتیجه بخش باشند.

مرتبه بعدی که رئیس شما یا یک مصاحبه کننده می پرسد چه مهارت هایی را می توانید به تیم اضافه کنید، قدرت سیاستمداری خود را دست کم نگیرید. توانایی شما برای پوشاندن شکاف ها و ایجاد حس اتحاد، دقیقا چیزی است که این دنیای آشفته به آن نیاز دارد.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را نیز بخوانید:


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.