افراد با تیپ شخصیتی INFJ چطور شغلی پیدا کنند که از آن لذت ببرند

1403/07/18 11:41 PM - 12 روز قبل


افراد با تیپ شخصیتی INFJ، برچسب نادرترین تیپ شخصیتی در دنیا را بر خود می بینند، یعنی نیازها و خواسته های آن ها برای یافتن شغلی که رضایت بخش باشد، متفاوت است. با آنکه سایر تیپ ها ممکن است از داشتن یک شغل، جایگاه یا حقوق آخر ماه راضی باشند، تیپ های شخصیتی INFJ دنبال چیزی بیشتر می گردند. آن ها می خواهند از توانمندی های خلاقانه خود استفاده کنند، به شرایط نظم ببخشند، تفاوت ایجاد کنند و احساس کنند کارشان معنایی دارد.

در حالت ایده آل این شخصیت ها همچنین می خواهند تمام این کارها را برای رئیسی انجام دهند که به آن ها به اندازه کافی اجازه دهد خودمختار باشند و استقلال داشته باشند. از طرفی می خواهند در محیطی با دیوارهای واقعی کار کنند که سایرین دائما مزاحمشان نشوند و همکارانی نیز داشته باشند که به نیاز آن ها به سکوت و زمان طولانی برای اندیشیدن احترام بگذارند.

درخواست بزرگی است، اما غیرممکن نیست شغلی پیدا کرد که تمام نیازهای یک INFJ را برآورده کند. شاید بپرسید چطور؟ در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد، پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

1. در یک تست استعداد شغلی شرکت کنید

شرکت در چنین تستی اولین و آشکارترین گامی است که باید بردارید. شما می دانید که تیپ شخصیتی INFJ دارید، بنابراین با مفاهیم شخصیت شناسی آشنا هستید و ممکن است قبلا در چندین تست شرکت کرده باشید. اما تست های استعداد شغلی کمی متفاوت از تست های شخصیت شناسی مانند اینیاگرام هستند.

آن ها علایق، ارزش ها، انگیزه های شما را مانند یک تست شخصیت شناسی می سنجند، اما آن داده ها را با عناوین شغلی و مسیرهای شغلی مطابقت می دهند که ممکن است گزینه خوبی برایتان باشند. شرکت در چنین تست هایی به کشف شغل هایی کمک می کند که مناسب شخصیت شما هستند و هرگز به آن ها قبلا فکر نکرده بودید.

تست های استعداد شغلی متفاوتی وجود دارند و همگی به یک شکل خوب نیستند. بعضی از آن ها رایگان و تعدادی دیگر پولی هستند، بنابراین درباره این آزمون ها تحقیق کنید. همچنین می توانید در تست ارزیابی استعداد، رغبت شغلی و هوش هیجانی تست و تایپ شرکت کنید که اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار می دهد.

برای شناخت بیشتر خود، مقاله زیر را نیز بخوانید:

2. شغل هایی که از آن ها تنفر دارید، حذف کنید

تست های استعداد شغلی، علایق شما را با شغل های مختلف در صنایع گوناگون مطابقت می دهند. اما هر فردی احساس می کند نسبت به حوزه فعالیت خاصی علاقه دارد. مثلا اگر اصلا نمی توانید خون را تحمل کنید، شغل پرستاری را از فهرست شغل های احتمالی خود خط بزنید. اگر آخرین شغلی که تصور می کنید قبول خواهید کرد کارمندی است، آخر از همه کارهای اداری را بررسی کنید.

تیپ های شخصیتی INFJ ذهنی باز دارند که ویژگی عالی است، اما همچنین به این معناست که به عنوان چنین شخصیتی گزینه های بیش از حد زیاد شما را آشفته خواهد کرد. شما تحت استرس فراوان بدون فکر عمل می کنید که مخالف رفتار مراقب و تصمیم گیری آگاهانه ای است که به آن علاقه دارید. بنابراین کمی وقت بگذارید و فهرست گزینه هایتان را محدود کنید تا کمتر آشفته باشید. 

3. به نقاط قوت خود فکر کنید

آیا نقاط قوت و مهارت های خاصی وجود دارد که در هر تست، آزمون و ارزیابی شرکت می کنید، با آن ها روبرو می شوید؟ آیا متوجه می شوید که بارها و بارها از مهارت های مشابهی حتی در سناریوهای غیرمحتمل استفاده می کنید؟ مثلا شاید در یک تیم ورزشی حضور دارید اما به جای تمرین، وقت زیادی را صرف توصیه کردن به هم تیمی های خود درباره مشکلات شخصیشان می کنید.

افراد با تیپ شخصیتی INFJ مجموعه نقاط قوت منحصر به فردی دارند که باعث می شود از سایرین متمایز باشند. تست شخصیت شناسی و تست استعداد شغلی شما ممکن است قبلا بعضی از این نقاط قوت را یادآوری کرده باشند، اما مهم است که بیشتر دقت کرده و نقاط قوتی را شناسایی کنید که برایتان معنا دارند.

شاید عملکرد به ویژه خوبی در حل مشکلات و استعدادی برای یافتن راه حل های خلاقانه دارید. شاید قدرت همدلی شما بسیار بالا است. شاید به قدری همدل هستید که خود را در دسته افراد فوق العاده حساس قرار می دهید. یعنی شغل هایی که نیازمند همدلی بالا هستند (مانند تراپیست بودن، معلمی، مددکاران اجتماعی)، ممکن است فراتر از تحمل شما باشند و بهترین تصمیم خودداری از آن ها است. نقاط قوت و توانایی های فوق العاده خود را شناسایی کنید، چون اطلاعات زیادی درباره آنچه واقعا در شغل خود به آن نیاز دارید، به شما می دهد.

برای شناخت بیشتر سازگاری روابط خود، مقاله زیر را بخوانید:

4. به شیوه تیپ شخصیتی INFJ گزینه هایتان را بررسی کنید

روش های متعددی برای بررشی شغل هایی وجود دارد که در فهرست محدود خود دارید. سایه سازی شغلی (job shadowing)، داوطلب شدن و کارآموزی همگی روش های عالی برای این است که با شغل های مختلف آشنا شوید. اما به عنوان تیپ شخصیتی INFJ ممکن است از تحقیق و بررسی شغل های مختلف به روش درونگراتر و متناسب تر با تیپ شخصیتی خود، نیز نفع ببرید.

مثلا درباره صنایع و عناوین شغلی متفاوتی اطلاعات کسب کنید که برایتان جذاب هستند. دنبال بلاگ ها و مقاله هایی بگردید که افراد دارای آن شغل ها، آن ها را نوشته اند. از چه نظر آن شغل برایشان جذاب است؟ با چه چالش هایی روبرو می شوند؟ آیا با حرف های این افراد ارتباط برقرار می کنید؟ همکاری با آن ها چه احساسی برایتان دارد؟

سپس برای چند جلسه مصاحبه اطلاعاتی برنامه ریزی کنید. این مصاحبه ها گفتگوهای کوتاه و غیررسمی با افرادی هستند که می توانند اطلاعاتی درباره یک شغل یا صنعت خاص در اختیارتان قرار دهند. اما فقط سوالات همیشگی نپرسید (چه چیزی را درباره شغل خود دوست دارید؟ چطور وارد آن شدید؟).

بلکه درباره مسائلی که برایتان مهم هستند کنجکاو باشید، مثلا چطور عمیقا مشتریان خود را می شناسید؟ چطور در زندگی سایرین تفاوت ایجاد می کنید؟ هرچند وقت یکبار با افرادی برخورد می کنید که حالت دفاعی دارند یا خشمگین هستند؟ شغل شما خارج از محیط کار، در زندگی شما چطور جا می گیرد؟

5. از ترکیب کردن نترسید

تفاوت بزرگی بین یک وکیل شرکتی و یک وکیل حقوق انسانی وجود دارد. تفاوت بزرگی بین مدیر یک دبیرستان و آموزگار نیازهای ویژه وجود دارد. تفاوت بزرگی بین یک درمانگر و یک متخصص طب سوزنی است. به همین شکل بین یک مدیر بازاریابی برای یک برند جهانی و مدیری که با استارتاپ ها کار می کند، تفاوت است.

بنابراین قبل از آنکه یک شغل را در دسته «مناسب من نیست» قرار دهید، فکر کنید چطور آن شغل را می توانید با سایر مهارت ها و علایق خود ترکیب کنید. شاید تصور کار کردن در یک شرکت بزرگ را نتوانید تحمل کنید، اما عاشق روانشناسی مصرف کنندگان باشید.

آیا می توانید یک بازاریاب دیجیتال فریلنسر باشید که خودتان بتوانید مشتریان خود را انتخاب کرده و در خانه کار کنید؟ یا شاید هم عاشق ایده کار کردن با حیوانات هستید اما نمی خواهید یک دامپزشک باشید. آیا می توانید علاقه خود برای پناه دادن به حیوانات را با مهارت های خود در تحقیقات و نوشتن ترکیب کنید و به عنوان یک متخصص ارتباطات یا جمع آوری کمک های مالی برای یک سازمان حقوق حیوانات کار کنید؟ زمانی که ذهنی باز داشته باشید و بخواهید خلاقانه فکر کنید، احتمال ها بی پایان هستند.

اگر می خواهید خودتان را بیشتر بشناسید، نگاهی به مقاله زیر بیندازید:

6. حواستان به انگیزه های شغلی باشد

به عنوان تیپ شخصیتی INFJ، انگیزه های شما ممکن است درباره اینکه چرا جذب بعضی از حرفه ها می شوید، متفاوت از سایرین باشد. با آنکه بسیاری از افراد ثبات مالی، جایگاه یا پرستیژ را در اولویت قرار می دهند، INFJها ممکن است بیشتر به واسطه میل به ایجاد تفاوت در دنیا یا کمک به سایرین انگیزه پیدا کنند.

یعنی حتی با آنکه ممکن است یک حرفه خاص جذاب ترین و شگفت انگیزترین به نظر نرسد، همچنان برای شما انتخاب مناسبی باشد اگر با ارزش ها و انگیزه های محوری شما همخوانی داشته باشد. اجازه ندهید فشارها یا انتظارهای اجتماعی شما را از حرفه ای دور کنند که واقعا از ته دل از آن لذت می برید.

از اشتیاق ها و انگیزه های خود پیروی کنید و رضایت را در هر مسیر شغلی که انتخاب کنید، پیدا خواهید کرد. از طرفی به یاد داشته باشید قرار نیست تا آخر عمر در یک شغل بمانید، هرگز برای تغییر مسیر و تعقیب چیزی که واقعا با تیپ شخصیتی INFJ شما همخوانی داشته باشد، دیر نیست. به حس باطنی و مسیر یافتن بهترین شغل برای خود اعتماد کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.