عملکرد تیمی شخصیت ESFJ در تیم سازی

1400/11/01 6:33 PM - 2 سال قبل


تیپ شخصیتی ESFJ به افرادی برونگرا، حسی، احساسی و قضاوتی اشاره می کند که با عنوان حامی نیز در جامعه MBTI شهرت دارند. این افراد حمایت گر، مهربان، با وجدان، اجتماعی و وفادار هستند و عمیقا از کمک به دیگران لذت می برند.

این افراد ترجیح می دهند در محیط های سنتی فعالیت کنند و وظایف مشخصی داشته باشند. البته برای ESFJ ها روابط اجتماعی از کاری که انجام می دهند، مهم تر هستند. او به همین دلیل اگر بتواند دیگران را خوشحال کند، خودش نیز خشنود خواهد بود.

می توان گفت افراد با تیپ شخصیتی ESFJ بازیگرهای خوبی هستند. همچنین دوست دارند با تمام همکاران خود دوست باشند.

از نقاط قوتشان در محیط کاری می توان به دیدگاه واقع بینانه، احساس مسئولیت پذیری، مهارت های قوی سازمانی، قاطعیت، انرژی زیاد، پیروی از قوانین و وفاداری به ارزش ها اشاره کرد.

همچنین انعطاف ناپذیری، عدم تمایل به کار فردی، تصمیمات شتاب زده، انتقاد ناپذیری، توجه زیاد به لحظه و فراموشی آینده و توجه بیش از حد به عواطف و احساسات دیگران از نقاط ضعف افراد با تیپ شخصیتی ESFJ، به خصوص در محیط های کاری، هستند.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد ESFJ ها در تیم

ESFJ ها افرادی خونگرم و اجتماعی هستند که معمولا در مرکز گروه اجتماعی محل کار خود قرار دارند. این جایی است که افراد با تیپ شخصیتی ESFJ ترجیح می دهند باشند تا بتوانند به دیگران کمک کرده، از آن ها حمایت کنند و همیشه با اطرافیانشان در تماس باشند و از خوشحالی آن ها مطمئن شوند.

چنین ویژگی هایی یکی از بزرگترین نقاط قوت ESFJ در محل کار است و هر محیط کاری می تواند از وجودشان سود ببرد.

یک فرد با تیپ شخصیتی ESFJ به محیط کاری خود علاقه فراوانی دارد. البته این بدین معنا نیست که ESFJ بر نقش رسمی خود یا حتی روی کاری که انجام می دهند، تسلط کامل دارند.

در عوض ESFJ ها بر این تمرکز دارند که چگونه می توانند با دیگران کنار بیایند و خوب برخورد کنند. ESFJ ها به طور ذاتی فارغ از موقعیتی که در آن قرار دارند تحت تاثیر احساساتشان عمل خواهند کرد.

بنابراین قرار گرفتن در محیطی منفی و جایی که بیش از حد رقابتی یا محیط کاری خشک و رسمی باشد، برایشان آزاردهنده و خسته کننده است. زیرا ESFJ ها طبق ذات خود دوست دارند همه چیز را بهتر کنند و یک محیط کاری ناکارآمد می تواند به آن ها انرژی منفی فراوانی دهد.

تا زمانی که همکارانشان خوشحال و صمیمی باشند، ESFJ نیز فارغ از نوع و محل کارش خوشحال خواهد بود. با این حال، افراد تیپ شخصیتی ESFJ از احساسات درونگرا به عنوان کارکرد کمکی شخصیت خود استفاده می کنند.

چنین کارکردی باعث می شود ESFJ بیشتر از قوانین و ساختارهای محل کار، نقش ها و موسسات سنتی لذت ببرند. همچنین باعث می شود تا حد ممکن از محل کارشان استعفا ندهند، مگر این که چیزی در مورد محیط یا فعالیت در آن خیلی غیرقابل تحمل باشد.

افراد تیپ شخصیتی ESFJ در محل کار

آن ها دوست دارند دیگران را بپذیرند و به آن ها کمک کنند، بنابراین روی ایجاد احساس راحتی و مشارکت در اطرافیانشان تمرکز خواهند کرد. ESFJ ها می خواهند نگرانی ها و مشکلات همه مردم را بشنوند تا بتوانند همه نیازهایشان را برآورده کنند.

ESFJ ها احتمالا برای پیشبرد امور به سرعت مصالحه می کنند و قضیه را ختم به خیر خواهند کرد. این افراد دوست دارند با نقش های دیگران و جایگاهشان در گروه آشنا شوند.

رویکرد ESFJ ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

برای افراد تیپ شخصیتی ESFJ روابط تیمی بیشتر با حمایت و نگرانی عمیق برای رفاه دیگران همراه است. روابط تیمی برای آن ها یعنی به اشتراک گذاشتن زندگی تجاری، همکاری کردن با دیگران و ایجاد حسی شبیه به خانواده.

این افراد اغلب برای آنچه به نفع دیگران است فداکاری می کنند و ممکن است نیازهای دیگران را بر نیازهای خودشان ترجیح دهند تا جایی که خود واقعیشان را به خاطر روابط گم کنند.

آن ها شاید زمانی که می دانند دارند به احساسات دیگران لطمه می زنند، برای حفظ تعادل از توجه به مشکلات و سختی ها خودداری کنند.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ESFJ با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد ESFJ ها برای مقابله با تعارضات در گروه

هنگامی که درگیری رخ می دهد، اولین نگرانی ESFJ ها، آسیب به مردم است و احتمالا واکنش بسیار احساسی نشان دهند. سپس به دنبال راهی برای سازش و رسیدن به تفاهم پیدا می کنند تا تنش های ناشی از درگیری کاهش یابند و کارها پیش بروند.

چگونه در گروه ها با ESFJ ها بهتر رابطه برقرار کنیم

محیط تیمی آزاد و دوستانه را با توجه به روابط و همکاری های شخصی ESFJ فراهم کنید. آن ها از کارهای روزمره و محیط کار ایمن و با ثبات، اطمینان بیشتری دارند و انجام آن ها را ترجیح می دهند.

سعی در قدردانی از ESFJ ها داشته باشید و از آنچه که هستند و کاری که انجام می دهند، حمایت کنید. همچنین می توانید با توجه به اطلاعاتی که درباره فرد ESFJ داشتید، از تغییرات او تعریف کنید.

رویکرد ESFJ ها هنگام فعالیت در تیم

ESFJ ها مسئولیت های مشخصی دارند و هدفمند، صبور، کارآمد و سخت کوش هستند که به اختیارات مدیرشان احترام می گذارند. آن ها شاید با آزادی بیش از حد و تصمیم گیری بداهه مشکل داشته باشند و در محیط های کاری طبق ساختار، ایمنی و دستورالعمل های موجود عمل می کنند.

کارهای روتین برای ESFJ خسته کننده نیست. فداکاری و وفاداری آن ها در کارشان رضایت مدیر یا رئیسشان از آن ها را به همراه دارد.

کار تیمی مفهومی است که ESFJ ها به آن علاقه نشان می دهند. افراد با این تیپ شخصیتی اغلب در محل کار به دنبال دوستان می گردند و تقریبا همیشه مایل به کمک هستند.

این افراد معمولا در بازاریابی عملکرد خوبی دارند، زیرا دایره اجتماعی وسیعی دارند و افراد بسیار زیادی را می شناسند. آن ها به کمک این ویژگی می توانند پروژه های خود را به خوبی مدیریت کنند.

از سوی دیگر ESFJ ها اغلب نیاز دارند در تیم کار کنند. تنها ماندن در کارهای اداری در طولانی مدت آن ها را خسته و ناتوان خواهد کرد.

آن ها به چنین ویژگی هایی در خود افتخار می کنند که ممکن است عواقبی مانند حساسیت بیش از حد نسبت به انتقادات داشته باشد. شاید هنگامی که کسی پیشنهادات و کمک های آن ها را رد کند، ESFJ ها به خود بگیرند و ناراحت شوند.

رد شدن برای ESFJ هایی که معمولا تحمل استرس بیش از حد را ندارند، بسیار آزاردهنده است. بنابراین ممکن است نیاز داشته باشند همکارانشان گاهی از فعالیت ها و حتی وجودشان قدردانی کنند.

نحوه مدیریت ESFJ ها در تیم

ESFJ ها از مسئولیتی که با سازماندهی موقعیت های اجتماعی همراه باشد، لذت می برند. آن ها از مدیریت دیگران لذت می برند و می توانند مدیران توانمندی باشند.

رهبرانی با تیپ شخصیتی ESFJ راهی پیدا خواهند کرد تا به واسطه آن همه حس کنند در کار شریک هستند. آن ها مردم را متحد کرده و روابط را هموار می کنند تا تمام کارها به خوبی انجام شوند.

ESFJ ها احترام زیادی برای ساختارها و محیط های سنتی قائل هستند و اگر بعد از تلاش های فراوان برای متقاعد کردن همکاران و همکاری با یکدیگر، اقتدارشان زیر سوال رود استرس می گیرند، عصبانی می شوند و به طور کلی واکنش بدی نشان خواهند داد.

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ از تعارض خوششان نمی آید و موقعیت هایی را ترجیح می دهند که در آن همه از نقششان آگاهی داشته باشند. تا زمانی که انتظارات به وضوح بیان شوند، ESFJ ها مدیرانی کارآمد و خوب هستند.

واکنش ESFJ ها به تغییرات در تیم

ESFJ ها افرادی خونگرم و صمیمی هستند که محل کار خود را به مکانی بهتر تبدیل می کنند. این کاری است که ESFJ بدون فکر کردن و به صورت ذاتی انجام می دهند. آن ها اغلب تعاملات اجتماعی خود در محل کار را مهم تر از خود کار می دانند.

این تفکر می تواند مشکلاتی را در راندمان کاری آن ها ایجاد کند، اما به دلیل تمرکزشان بر جنبه های اجتماعی کار احتمال تغییرشان بسیار کم است.

آن ها اغلب برای رفاه دیگران تصمیمات سریعی می گیرند. وقتی مسیر و ترتیب انجام کاری مشخص باشد، معمولا به سرعت پیش می روند. از نظر ESFJ ها تغییر صرفا به خاطر نفس آن رخ نمی دهد و باید مفید باشد. در صورت لزوم، مسیر این تغییر را عوض می کنند تا به اهداف خود برسند.

ESFJ ها در محل کار

وقتی بحث محیط کاری باشد، ESFJ ها بدون توجه به موقعیت خود تمایلات واضحی دارند. افراد با تیپ شخصیتی ESFJ به واسطه نظم و هماهنگی اجتماعی رشد می کنند. همچنین از صمیمیت و هوش خود استفاده خواهند کرد تا مطمئن شوند که هر فرد مسئولیت هایش را می داند و می تواند کارهایش را انجام دهد.

ESFJ ها در یک محیط کار با سلسله مراتب، انتظار دارند همه به مسئولان و مقامات مختلف احترام بگذارند و از قوانین و استانداردهای موجود پیروی کنند.

شرکت و جامعه

ESFJ ها معمولا شرکت های سنتی و مسیرهای شغلی قدیمی را ترجیح می دهند. افراد دارای این تیپ شخصیتی از احساس درونگرا به عنوان کارکرد کمکی شخصیت خود استفاده می کنند. در نتیجه باعث می شود به گذشته توجه داشته باشند تا بتوانند تصمیم های بهتری برای آینده بگیرند.

چنین رویکردی باعث می شود ESFJ به سمت موسسات و مقاماتی کشیده شود که طی مدت ها به همان شکل پابرجا هستند. به عبارت دیگر مکان ها و نقش های اداری سنتی کاملا مناسب ESFJ ها هستند.

چنین ویژگی همچنین آن ها را به کارمندانی عالی تبدیل می کند، زیرا ESFJ ها ارزش و مقام نقش ها و خطر تلاش برای شورش علیه مقامات را به خوبی درک می کنند. بنابراین تا زمانی که این افراد از فضای محل کارشان لذت می برند و با اعضایش کنار می آیند، تا جای ممکن در آن محیط خواهند ماند.

سو استفاده در محیط کار

گاهی ممکن است از ESFJ ها سو استفاده شود و به آن ها زور بگویند. دلیل آن می تواند ذات خوب و خوش قلب آن ها باشد. این افراد همیشه می خواهند دیگران را خوشحال و راضی نگه دارند.

ESFJ ها هنگامی که به فردی خدمت کرده و دیگران را برای رسیدن به اهدافشان راهنمایی و کمک می کنند، در خوشحال ترین حالت ممکن قرار دارند. افراد بی وجدان می توانند از چنین رفتاری برای سو استفاده یا زورگویی به ESFJ استفاده کنند.

اکثر ESFJ ها نسبت به انتقاد بسیار حساس هستند و این رفتارها را دلیل ضعف خود می بینند، نه نشان دهنده فریب دیگران و رفتار آسیب زننده برای کسب قدرت.

چنین افکاری می توانند درد، آشفتگی و عدم اطمینان زیادی را برای ESFJ به دنبال داشته باشند و حتی همدلی و تمایل ذاتی او برای کمک به دیگران را از بین ببرند.

با این حال ممکن است شرایطی عکس وجود داشته باشد. ESFJ های ناسالم، گاهی از توانایی هایشان در حس کردن احساسات دیگران برای فریب دادن اطرافیان استفاده می کنند.

آن ها حتی ممکن است فکر کنند این کار را انجام می دهند تا برای همه شرایطی مناسب فراهم کنند. اما در واقع تنها سعی می کنند نیازهای خود را براورده کنند و از توجیهات غیرمنطقی خود به عنوان یک پوشش استفاده می کنند.

چنین ESFJ هایی به واسطه درک احساسات و توانایی ها و همچنین توانایی ذاتی شان برای تاثیرگذاری در احساسات دیگران، می توانند محیط های کاری بسیار منفی و همچنین درگیری های فراوان ایجاد کنند.

این رفتار و موقعیتی است که باید ESFJ ها برای لذت بردن از رشد و شادی واقعی شخصی خود، از آن دوری کنند.

نقاط قوت ESFJها در محل کار

ESFJ ها از احساس برونگرا به عنوان کارکرد غالب شخصیتی خود استفاده می کنند. این نقطه قوتی بسیار مهم است که می تواند برای محل کارشان نیز مفید باشد.

این کارکرد می تواند احساسات دیگران را بفهمد و به دنبال راهی برای خوشحال کردنشان باشد. اگر افراد ESFJ از آن در محل کار خود بهره ببرند، محیط های کاری گرم و حامی شکل خواهند گرفت.

ESFJ هایی که در این محیط ها فعالیت می کنند، از کمک به دیگران بسیار خشنود هستند و می توانند سنگ صبور اعضای تیمشان باشند. همه محیط های کاری به یک ESFJ دلسوز نیاز دارد تا عملکردی باکیفیت داشته باشد.

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ آنقدر بر جنبه های اجتماعی شغل خود تمرکز می کنند که معمولا به نوع کارشان اهمیت نمی دهند. آن ها معمولا از انجام کارهای معمولی یا پیش پا افتاده نیز خوشحال می شوند، البته تا زمانی که دلیل انجام آن را بدانند.

آن ها معمولا این نوع وظایف را فرصتی برای کمک به تشکیل جوی مثبت در محل کار می دانند. این افراد همچنین احترام خاصی برای رئیس ها و مدیران و همچنین کارگران قائل هستند. زیرا این دسته از وظایف را برای ادامه سلامت شرکت و همکارانشان ضروری می دانند.

کمک به اطمینان از سلامت دیگران و همچنین موفقیت شرکت، به ESFJ ها احساس رضایت و موفقیت عمیقی می دهد.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی ESFJ می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ESFJ» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف  ESFJها در محل کار

ESFJ ها معمولا چندان خلاق نیستند. آن ها دوست دارند قوانین سختگیرانه ای در مورد فعالیت های محل کارشان داشته باشند و معمولا حتی به انجام کاری خلاف قواعد فکر نمی کنند.

به همین دلیل ESFJ ها معمولا در موقعیت های پایین تر عملکرد بهتری دارند، جایی که می توانند به عنوان یک تیم با دیگران کار کنند تا به اهداف شرکت دست یابند.

ایده استقلال و به حال خود رها بودن یا تلاش برای ایجاد نوآوری می تواند در یک ESFJ حس تزلزل و ناامنی را به وجود آورد. بیشتر افراد دارای این تیپ شخصیتی از قرارگیری در چنین موقعیتی اجتناب می کنند.

ESFJ ها دوست دارند در تیم و با افرادی که دوستشان دارند، همکاری کنند. آن ها به واسطه تنها کار کردن احساس خستگی و افسردگی می کنند، بنابراین معمولا از چنین شغل هایی فاصله می گیرند.

با این حال، وابستگی ESFJ ها به دیگران می تواند باعث شود کمی بیش از حد به انتقاد حساسیت نشان دهند. آن ها از احساس برونگرا به عنوان کارکرد غالب شخصیت خود استفاده می کنند و در نتیجه آن از ساختارها و هنجارهای اجتماعی آگاهی دارند.

پس اگر از آن ها به هر نحوی و به خاطر عقایدشان یا مواردی دیگر انتقاد شود، برایشان دشوار خواهد بود. ممکن است حتی اگر حس کنند کسی آن ها را قضاوت می کند، ناراحت شوند. چنین تعاملی با دیگران می تواند برای احساس ارزشمندی، غرور و اعتماد به نفس ESFJ در کار مضر باشد.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مطالعه مقاله «فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ESFJ» را نیز به شما توصیه می کنیم.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.