عملکرد تیمی شخصیت ESTJ در تیم سازی

1400/11/01 6:53 PM - 2 سال قبل


تیپ شخصیتی ESTJ به افرادی برونگرا، حسی، منطقی و قضاوتی اشاره می کند که عملگرا و واقع بین، سخت کوش، سنتی و قابل اعتماد هستند. آن ها در جامعه MBTI با نام ناظر نیز شناخته می شوند.

آن ها در سازماندهی روش ها، سیاست ها و فعالیت ها مهارت خاصی دارند و در این روند سختگیری به خرج می دهند. از طرفی می توان گفت از ریسک کردن حساب شده واهمه ندارند.

نقاط قوت ESTJ ها در محیط کاری شامل تعهد بالا، توانایی زیاد در ساختارهای سنتی، اخلاق حرفه ای، نتیجه محور، قدرت در مهارت های سازمانی، مسئولیت پذیری بالا و تمایل فراوان به پیروی از قوانین و مقررات تعیین شده است.

مقاومت در برابر تغییر و پذیرش ایده های جدید و کارآمد، ناتوانی از تحمل افراد بی توجه به ساختارها، رویه ها، قوانین و جزئیات کارها، عدم توجه به تاثیرات تصمیماتشان بر شرایط دیگران و انتقادناپذیری از نقاط ضعف افراد با تیپ شخصیتی ناظر هستند.

در ادامه مطلب با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی عملکرد تیمی افراد با تیپ شخصیتی ESTJ در محیط های کاری و تیم سازی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد ESTJ ها در تیم

ESTJ ها تمایلات واضح و ثابتی از خود نشان می دهند که مخصوصا در محل کار نمایان هستند. افراد با تیپ شخصیتی ESTJ در هر مقامی اعم از زیردست، کارمند و مدیر نظم ایجاد می کنند، به قوانین اهمیت می دهند و در تلاش هستند تا کار خود و اطرافیانشان را همواره بهبود دهند.

کوتاهی و فرار از مسئولیت کارهایی هستند که ESTJ ها معمولا نسبت به آن ها حساسیت دارند و در صورت انجام آن ها، برای شما احترام قائل نخواهند بود.

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ قوانین و ساختارها را دوست دارند و صرف نظر از جایگاهشان از برآورده کردن انتظارات همکاران و رئیس خود لذت می برند.

آن ها وقتی انتظارات روشن و روال های مشخصی در کارشان باشد، شاد، صمیمی و سازنده عمل خواهند کرد و به طور ذاتی پیرو قوانین خواهند بود. ESTJ ها نمی توانند سستی و تنبلی خود یا دیگران را تحمل کنند.

آن ها به طور ذاتی مدیر هستند. اما در موقعیت هایی که به خلاقیت یا تفکر نوآورانه نیاز باشد، به خوبی عمل نمی کنند. اگر به آن ها وقت و فضای کافی دهید، می توانند افراد و سیستم ها را سازماندهی کنند تا جنبه های عملی و ملموس کسب و کار به آرامی پیش بروند.

این همان محیط کار ایده آلی است که ESTJ ها می خواهند، یعنی محیطی سازماندهی شده، با ساختاری سنتی و بدون تغییر یا تحولات فراوان.

افراد تیپ شخصیتی ESTJ در محل کار

ESTJ ها سخت کوش هستند و کارها را براساس روش های از پیش تعیین شده انجام می دهند. گاهی سرسخت و انعطاف ناپذیر به نظر می آیند، مخصوصا وقتی ایده هایی ناکامل و توسعه نیافته ارائه می شوند.

با این حال افراد با تیپ شخصیتی ESTJ همواره یک ذهن باز نسبت به ایده های بهتر و کارآمدتر دارند و ممکن است آن ها را بپذیرند.

بعید است فردی با تیپ شخصیتی ESTJ به تنهایی کاری را انجام دهد. مسئولیت پذیری و انجام وظایف به نحو احسن، از دغدغه های اصلی آن ها محسوب می شود. ESTJ ها همچنین به وفاداری و فداکاری خود شهرت دارند، اما می توان گفت چنین اخلاقی بیشتر به دلیل احترام است.

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ نظرات خود را اغلب به راحتی بیان می کنند، مخصوصا اگر در مورد تصمیم گیری درست یا غلط بودن موضوعی باشد. اگر پاسخ هایی معقول داده شوند که نگرانی های آن ها را برطرف کنند، خشنود خواهند بود.

در صورتی که ESTJ ها مدیران خود را افرادی بی منطق، دروغگو یا ترسو بدانند، ممکن است بیش از حد صراحت به خرج دهند. اگر خیلی خود را کنترل کنند، نظراتشان با صدایی واضح و رسا اما بیش از حد بی رحمانه و صریح خواهد بود.

رویکرد ESTJ ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

روابط تیمی برای افراد تیپ شخصیتی ESTJ بیشتر با نشان دادن حمایت و نگرانی و ارائه ساختارها و نظم مرتبط هستند. آن ها از بودن با مردم، پیگیری اوضاع آن ها و برقراری ارتباط لذت می برند.

ESTJ ها دوست دارند ساختارها و روال هایی با پایه و اساس قوی ایجاد کنند. این افراد اغلب مسئولیت آموزش به مردم را بر عهده می گیرند و می دانند چگونه باید مسئولیت پذیر باشند و چه چیزی برای موفقیت تیم اهمیت دارد.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ESTJ با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد ESTJ ها برای مقابله با تعارضات در گروه

تعارض ها و اختلافات اغلب زمانی رخ می دهند که دیگران افکار خود را به اندازه کافی به اشتراک نمی گذارند یا با سایرین همراه نیستند. هنگامی که درگیری رخ می دهد، نگرانی ESTJ حفظ روابط گروهی است.

ESTJ ها احتمالا در تعارضات میان دو نفر، رویکردی مستقیم دارند و دوست دارند شخصا با مشکل روبرو شده و طبق حس ششم خود با مسائل درگیر می شوند.

چگونه در گروه ها با ESTJ ها بهتر رابطه برقرار کنیم

محیط تیمی آزاد پایداری فراهم کنید که در آن به شیوه ها و رویه های آزمایش شده طی گذشت زمان احترام گذاشته شود. ESTJ ها از رویکردی تیمی لذت می برند که در آن هیچ فردی سعی نمی کند خودمحور باشد یا توجه دیگران را به خود جلب کند.

برای فردی با تیپ شخصیتی ESTJ مثال ها و مقایسه هایی با نظریه های پایه و انتزاعات در واقعیت و به صورت عملی ارائه دهید.

رویکرد ESTJ ها هنگام فعالیت در تیم

ESTJ ها از شلوغی و تکاپوی محیط های کاری سازماندهی شده لذت می برند. آن ها صادق، صمیمی و سرسخت هستند و روابط خوبی نیز با دیگران دارند. این افراد به طور ذاتی از گفتگو با مردم لذت می برند.

سو استفاده از چنین ویژگی هایی برای پیشرفت بعید است و در حقیقت اگر چنین چیزی رخ دهد ESTJ به شدت ناراحت و عصبی می شود.

از نظر ESTJ ها میانبرها عدم مسئولیت پذیری را نشان می دهند. آن ها به سرعت از افرادی که سعی می کنند با خودنمایی یا ترویج ایده های جسورانه و خطرناک پیش بروند، ناامید می شوند. بنابراین دیگر برایشان احترامی قائل نخواهند بود.

این امر باعث می شود ESTJ ها با افرادی که از دیگران الهام می گیرند، مشکل پیدا کنند. ESTJ ها بودن در تیم را دوست دارند و می خواهند برای شرکتی بزرگ کار کنند.

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ برای دستیابی به این هدف تقریبا همیشه انتقادپذیر هستند و انتقادات سازنده را که باعث پیشرفتشان می شوند، می پذیرند. فرد ESTJ همیشه مراقب اطرافش است تا از عملکرد خوب خود و تیمش مطمئن شود.

نحوه مدیریت ESTJ ها در تیم

ESTJ ها از سازماندهی دیگران در قالب تیم های کارآمد لذت می برند. در جایگاه مدیریت فرصتی عالی برای انجام این کار خواهد بود. اراده قوی آن ها که گاهی به مدیریت خرد تبدیل می شود، برای دفاع از تیم و اصول آن در برابر مشکلات عمل می کند. فرقی ندارد دلیل مشکل چه چیزی باشد.

مدیران ESTJ تحت هیچ شرایطی نمی توانند تنبلی و اخلاق بد کاری کارمندانشان را تحمل کنند. آن ها به طور طبیعی مقتدر هستند و از دیگران انتظار دارند به آن ها احترام بگذارند. همچنین کارهای زیرنظر آن ها باید دقیقا مطابق با قوانین باشند.

استفاده از مقررات همگانی یا قوانینی که خود ESTJ وضع کرده است، با توجه به مشکلات و شرایط متفاوت خواهد بود. به هر حال ESTJ ها به سنت ها پایبند هستند. آن ها توقعات خود را واضح بیان می کنند تا ابهامی در کار باقی نماند.

واکنش ESTJ ها به تغییرات در تیم

هنگامی که باید تغییری رخ دهد یا در حال رخ دادن است، فرد ESTJ احتمالا ابتدا به تجربیات گذشته و آنچه که آزمایش شده و واقعیت دارد، توجه می کند. اگر موضوعی جدید باشد، این تیپ شخصیتی به سراغ نمونه های موفق دیگر می رود تا از آن ها الگوبرداری کند.

ESTJ ها در محل کار

آن ها احتمالا ابتدا می خواهند مطمئن شوند که به درستی آموزش دیده اند تا اطلاعات کافی داشته باشند و بهترین راه را برای انجام کار بیاموزند. این افراد می خواهند فرآیند آموزش و یادگیریشان به سرعت انجام شود. ESTJ ها همچنین خواهان مسیری مشخص در کار با دستورات تعیین شده هستند.

برای ESTJ ها معمول است که گامی متناسب با شرایط بردارند و در تصمیم گیری آن سرعت عمل به خرج دهند. اما همچنان امکان دارد نسبت به ایده های دیگری غیر از اندیشه های بی پروایانه خود، دیدگاهی مثبت داشته باشند.

ESTJ ها از بودن در محل کار و همچنین فعالیت در گروه های بزرگ و ارزش بخشیدن به شرکت منتخب خود لذت می برند. آن ها ترجیح می دهند این نوع ساختار و انتظارات را در زندگی خود نیز داشته باشند و تا زمانی که رئیسشان چنین چیزی را رعایت کند، خوشحال و راضی هستند.

شرکت و جامعه

ESTJ ها از محیط های کاری سنتی لذت می برند. کارکرد کمکی شخصیت آن ها حس درونگرا است که باعث احترامی ذاتی به نهادها و نقش هایی می شود که در طول زمان چندان تغییر نمی کنند.

این معمولا به انتخاب شغل و محیط کاری ESTJ ها منجر می شود. آن ها ترجیح می دهند از محیط های کاری خلاقانه یا تجربه گرا دوری کنند. اما به جای آن در مکان هایی فعالیت داشته باشند که در آن به روال ها و برنامه ریزی ها اهمیت می دهند.

چنین ترجیحی همچنین می تواند بدین معنا باشد که ESTJ ها دوست ندارند محل کار یا مقام و درجه خود را تغییر دهند. ESTJ ها از آن دسته تیپ های شخصیتی هستند که در طول حرفه خود تنها در یک شرکت فعالیت می کنند و طبق روش های مشخص و آزمایش شده مسیر آرام خود را به سوی پیشرفت در پیش می گیرند.

از نظر آن ها این راهی درست برای انجام کارها است. ESTJ ها معمولا حتی برای رسیدن به آنچه که خود می خواهند، به میانبرها یا نقل مکان به شرکتی دیگر فکر نمی کنند.

این افراد ثبات یک شرکت را ترجیح می دهند و می پذیرند که اگر شایسته باشند، خواهند توانست به مقامی بالاتر برسند.

سو استفاده در محیط کار

بعید است که ESTJ ها بخشی از هر نوع سو استفاده در محیط های کاری باشند. افراد این تیپ شخصیتی معتقد هستند که از طریق سخت کوشی و ارائه خدمات خوب می توانند در رتبه بالاتری قرار گیرند. معمولا هر نوع تاکتیک را که برای دور زدن سیستم باشد، محکوم می کنند.

آن ها احترام خاصی برای سیستم قائل هستند. اما اغلب این نوع رفتار را حتی برای رسیدن به چیزی بسیار ارزشمند و مهم، ناشایست و خطرناک تلقی می کنند.

هر کسی که از این روش ها استفاده می کند، به سرعت احترام ESTJ را از دست خواهد داد و شاید حتی مجبور شود زخم زبان ها و کنایه های زیاد او را تحمل کند.

ESTJ ها اغلب قربانی زور و قلدری نمی شوند. افراد این تیپ شخصیتی صریح و کاربردی عمل می کنند و اغلب می توانند به راحتی از خودشان دفاع کنند یا نسبت به قلدری های دیگران بی تفاوت باشند.

چنین رویکردی می تواند به آن ها کمک کند اما شاید در روابط کاری مشکل زا باشد. ESTJ ها می توانند خیلی رک صحبت کنند.

مخصوصا زمانی که افراد حساس تری حضور دارند که انتقادپذیر نیستند و انتقاد از آن ها تنها روابط را خراب می کند. در این مورد سعی می کنند به روش خودشان مفید باشند و کمک کنند.

نقاط قوت ESTJ ها در محل کار

ESTJ ها به خوبی در سیستم ها جای می گیرند. این افراد برای مقتدران، روتین ها و قوانین از پیش تعیین شده احترامی ذاتی قائل هستند. این ویژگی ناشی از کارکرد کمکی شخصیت آن ها یعنی حس درونگرا است.

چنین کارکردی برای تغیین ارزش زمان حال به گذشته مراجعه می کند و باعث می شود اکثر ESTJ ها کارمندان و کارگانی ایده آل باشند.

آن ها در ارائه ارزش به محیط کاری خود و رعایت استانداردهای محل کار تا حد توانشان خوب عمل می کنند. چنین ویژگی هایی می تواند ESTJ ها را به کارمندانی سخت کوش تبدیل کند که سعی می کنند برای رئیس خود مشکلی به وجود نیاورند.

ESTJ ها سازمان دهندگانی خوب هستند. کارکرد غالب شخصیتی آن ها تفکر برونگر است. به کمک این کارکرد است که سازماندهی افراد و سیستم ها را دوست دارند. چنین رویکردی نقطه قوت در محل کار محسوب می شود.

ESTJ ها فرقی ندارد در چه نقشی قرار داشته باشند، به طور ذاتی رهبر هستند و ساختارها و روال هایی می سازند که بیشترین سود را برای کارها و پروژه ها دارند. زمانی که به ESTJ ها اجازه انجام این کار داده می شود، در بهترین حالت خود قرار خواهند گرفت.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ESTJ» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف ESTJها در محل کار

ESTJ ها معمولا چندان خلاق نیستند. آن ها دوست دارند کارها را براساس قوانین و روش همیشگی انجام دهند. اگر در محل کاری قرار گیرند که کار خلاقانه زیادی را می طلبد، به مشکل بر می خورند.

البته این یک قانون مطلق نیست و هر فرد با هر تیپ شخصیتی می تواند به روش خود خلاق باشد. اما اکثر ESTJ ها علاقه ای به ایده ها و روش های جدید برای کارها ندارند.

افراد این تیپ شخصیتی می توانند در برابر ایده های جدید مقاومت زیادی نشان دهند، حتی اگر ایده های ذکر شده کارآمد و خوب باشند. باید به ESTJ ها نشان دهیم که چگونه این ایده ها می توانند کارها را بهتر کنند تا بلکه بتوانیم آن ها را متقاعد کنیم ایده جدید را بپذیرند.

ESTJ ها از تفکر برونگرا به عنوان کارکرد غالب و از حس درونگرا به عنوان کارکرد کمکی شخصیت خود استفاده می کنند. این ترکیب باعث می شود روی سیستم ها و داده های مهم تمرکز کنند و همچنین به آن ها ارتباطی قوی با روش های مطمئن از گذشته ارائه می کند.

یک فرد با تیپ شخصیتی ESTJ همیشه اعتقاد دارد، روش های قدیمی بهترین نحو برای انجام کارها هستند. چون آن ها را در محیط کار انعطاف پذیر می کنند.

آن ها نارضایتی خود را از ایده ها یا روش های جدید با لحنی آرام اما استوار ابراز می کنند. این امر می تواند برای ESTJ یا همکاران او مشکلاتی به وجود آورد.

ESTJ ها افرادی باثبات و عملگرا هستند که در محیط های کاری مطابق با نیازها و گرایش های خودشان به خوبی عمل می کنند. یعنی می توانند افراد و سیستم ها را براساس احساس خودشان از درست و کارآمد بودن سازماندهی کنند.

زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد در هر نقش و مقامی که باشند، همکارهایی عالی و ایده آل محسوب خواهند شد.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مطالعه مقاله «فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ESTJ» نیز به شما توصیه می شود.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.