عملکرد تیمی شخصیت INTP در تیم سازی

1400/11/10 11:23 PM - 2 سال قبل


تیپ شخصیتی INTP به افرادی درونگرا، شهودی، منطقی و ادراکی گفته می شود. آن ها متفکر، آرام و مستقل، وفادار اما تا حدودی بی احساس هستند.

INTP ها به طور ذاتی از مفاهیم نظری و انتزاعی لذت می برند و در مشاغلی که به هر نوعی با علم سر و کار داشته باشند، عملکرد خوبی دارند. مهارت های بالای آن ها در استدلال و همچنین تفکر خلاقشان، باعث می شود همیشه در حال ایده پردازی و اندیشیدن باشند.

افراد با تیپ شخصیتی INTP عموما مستقل هستند و به آزادی خود اهمیت می دهند. اما ممکن است به خاطر استقلال خود با کسانی که در مقامات بالاتر شغلی قرار دارند درگیر شوند. مخصوصا اگر حس کنند توانایی تفکر و عملکرد آن ها محدود می شود.

بیشتر INTP ها انعطاف پذیری بالایی دارند و به همین دلیل می توانند تفکرات جالب و جدیدی داشته باشند. آن ها به کلیات توجه بیشتری دارند و ترجیح می دهند وقت خود را صرف جزئیات بیش از حد و ناکارآمد نکنند.

INTP ها اغلب از کار خود لذت می برند. اگر در شغل دلخواهشان مشغول به کار باشند، چالش های فکری و وظایف محیط کاری به آن ها احساس موفقیت و قدرت می دهد. اما این تمام چیزی نیست که برای تجربه یک زندگی کاری رضایت بخش نیاز دارند.

در ادامه مطلب با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی عملکرد تیمی افراد با تیپ شخصیتی INTP در محیط های کاری و تیم سازی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد INTP ها در تیم

رضایت شغلی برای INTP ها نسبتا ساده است. افراد با این تیپ شخصیتی مشتاق تحرک فکری، آزادی در پیگیری ایده های خود و فرصت هایی برای حل معماهای چالشی هستند. اگر آن ها بتوانند این نیازها را با حداقل تعهد به روابط اجتماعی و وظایف اداری سرسام آور برآورده کنند، عالی خواهد بود.

اگرچه برخی از INTP ها ممکن است قبول نداشته باشند، اما اغلب در فعالیت های گروهی با دیگران عملکرد بسیار خوبی دارند. آن ها در ذهن و رویاهای خود زندگی می کنند و مدام افکار و ایده های جدید دارند.

ممکن است وقتی مدیران یا همکارانشان، آن ها را مجبور به صبر برای تفکر و پرداختن به یک ایده کنند، عصبانی شوند. اما چنین همکارانی می توانند در طولانی مدت دلیل موفقیت INTP باشند.

افراد تیپ شخصیتی INTP در محل کار

کارمندان با تیپ شخصیتی INTP در شرایط مناسب، مبتکر و مدبر هستند و به راحتی ذهن خود را درگیر تمام مشکلات پیچیده ای که پیش می آید، نمی کنند. اما امکان دارد در محیط های کاری که استقلالشان محدود می شود یا کاری روتین دارند، انگیزه خود را از دست بدهند.

این امر ممکن است بزرگترین ایراد INTP ها در کار باشد. آن ها کارهای روتین و خسته کننده را مدام به تعویق می اندازند. به همین دلیل در چنین حالتی رئیس آن ها آزادی مورد نیازشان را تامین نخواهد کرد.

اگرچه امکان دارد INTP ها آرزو کنند سریعتر به قسمت های هیجان انگیز و جالب کار برسند، اما باید ابتدا خود را به مدیر و رئیسشان ثابت کنند.

گرچه دوران کارآموزی و کارمندی می تواند به INTP در ساخت و پرورش مهارت ها و عادات جدید کمک کند و موفقیت های آن ها را در آینده رقم بزند.

افراد با این تیپ شخصیتی نقاط قوت زیادی دارند، اما قطعا یکی از آن ها تکمیل پروژه ها نیست. INTP ها می توانند از نظارت و محدودیت هایی که در اوایل شروع به کار دارند، به چالش کشیده شوند.

همچنین می توانند از مسئولیت پذیری و ساختارها به نفع خودشان استفاده کنند و یاد بگیرند که در تبدیل ایده هایشان به واقعیت عملکرد بهتری نشان دهند.

رویکرد INTP ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

برای افراد تیپ شخصیتی INTP روابط تیمی یعنی به اشتراک گذاری تخصص. به منظور همکاری موثر با آن ها باید در یک زمینه عقیده و اطلاعاتی مشترک داشته باشید تا بتوانید با یکدیگر همکاری سالم و موثری را تجربه کنید.

INTP ها معمولا به دنبال روابط هستند تا بتوانند افکار و تجربیات متفاوتی داشته باشند، اما اغلب حس می کنند مهارت خوبی در روابط اجتماعی ندارند.

ممکن است روابط آن ها رقابتی شود. در چنین حالتی آن سطح از تفاهم که در ابتدا باعث ایجاد رابطه شده بود آسیب می بیند و با رقابت مداخله دارد.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی INTP با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد INTP ها برای مقابله با تعارضات در گروه

اختلالاتی که درگیری ها و اختلافات تیمی به وجود می آورند، جلوی تفکر صحیح را در افراد دارای تیپ شخصیتی INTP می گیرند. بنابراین آن ها از رویارویی با مشکلات اجتناب می کنند، مگر اینکه موضوعی حیاتی در میان باشد.

ممکن است آن ها به امید به فراموشی سپرده شدن درگیری ها، مدتی طولانی از روبرویی با مشکل و حل آن دوری گزینند.

چگونه در گروه ها با INTP ها بهتر رابطه برقرار کنیم

باید محیطی تیمی را فراهم کنید که آرام و بدون درگیری باشد و همچنین در آن به روابط سلسله مراتبی بهای چندانی داده نشود. INTP ها دوست دارند تمام کارهای تیم با مشورت همه انجام شوند و تصمیم گیری تنها بر عهده رئیس یا مدیر نباشد.

باید به این افراد آزادی کافی دهیم تا در مورد نحوه عملکرد چیزها فکر کرده، ایده پردازی کنند و ارتباطات و الگوهای آن ها را ببینند. به آن ها فرصتی دهید تا انرژی خود را صرف کسب دانش و مهارت کنند و به قله های موفقیت برسند.

رویکرد INTP ها هنگام فعالیت در تیم

INTP ها معمولا ابتدا یک موقعیت را تجزیه و تحلیل می کنند و به دنبال درک اصول کاربردی هستند. سپس می خواهند انواع اطلاعات و داده ها را از منابع مختلف ادغام کنند.

آن ها روی این موضوع که چیزها چگونه کار می کنند، دلیل عملکردهای مختلف آن ها و موانع کار تمرکز می کنند و سپس سعی در یافتن راه حلی عالی و کاربردی دارند.

تصمیم گیری های INTP ها در مورد تئوری و چارچوب ها عمدتا سریع هستند. با این حال افراد دارای تیپ شخصیتی INTP برای بیان دقیق ایده هایشان تلاش می کنند و به آن ها زمان زیادی اختصاص می دهند.

ممکن است آن ها از تصمیم گیری در مورد یک اقدام یا ایجاد نظم و ساختاری جدید اجتناب کنند.

افرادی که تیپ شخصیتی INTP دارند و در یک گروه فعالیت می کنند، ممکن است در بعضی موقعیت ها همکارانشان را عاملی برای حواس پرتی بدانند که گاهی اطلاعات سودمندی ارائه می دهند، اما مناسب معاشرت و کار نیستند.

این بدان معنا نیست که INTP ها هیچوقت از همکاری با همکارانشان لذت نمی برند، اما چندان علاقه ای به صحبت های عادی و روزمره با افراد ندارند.

بیشتر INTP ها می توانند سود زیادی از همکاران خود ببرند. افرادی که INTP را به چالش می کشند، باعث پیشرفت او می شوند. در چنین حالتی فرد با این تیپ شخصیتی بهترین کار خود را ارائه می دهد.

اگرچه INTP ها روابط اجتماعی چندان قوی ندارند. اما اغلب وقتی با آن دسته از همکارانی که برایشان احترام قائل هستند، در مورد ایده های خود صحبت می کنند، روز کاریشان سریع تر طی می شود.

ممکن است افراد با این تیپ شخصیتی بگویند که تمرکز و تنهایی را دوست دارند، اما در حقیقت به تنوع نیز علاقه دارند. اگر روابط مثبت و خوبی داشته باشند، دیگر اعضای تیم از آن ها می خواهند ایده ها و تخصص خود را در پروژه های جدید اعمال کنند.

نحوه مدیریت INTP ها در تیم

INTP ها معمولا به داشتن قدرت و تسلط بر دیگران اهمیت نمی دهند، اما اغلب از موقعیت های مدیریتی خوششان می آید. هنگامی که INTP ها مسئول باشند، می توانند کارهای ساده و روتین را به دیگران بسپارند و روی ایده های جدید خود تمرکز کنند.

افراد با تیپ شخصیتی INTP در مقام مدیر، بردبار و انعطاف پذیر هستند. آن ها پیشنهادات جدید را می پذیرند، البته تا زمانی که منطقی باشند. همچنین به کارمندان خود آزادی نسبی می دهند.

البته این آزادی هزینه هایی نیز دارد. مدیران INTP استانداردهای بسیار بالایی دارند و از دیگران نیز انتظار دارند تفکراتشان را درک کنند و به همان اندازه اندیشمندانه نظر دهند.

ممکن است رئیس ها و مدیران با تیپ شخصیتی INTP به سخت گیری شهرت داشته باشند. آن ها سریعا متوجه اختلافات در کارکنان خود می شوند و شاید هنگام ارائه بازخورد منفی نتوانند جلوی زبان رک و صریح خود را بگیرند.

البته با گذشت زمان و کسب تجربه متوجه می شوند که انتقاد همراه با تشویق و تحسین به افراد تیم روحیه بیشتری می دهد و نتایج بهتری را نیز به دنبال دارد.

واکنش INTP ها به تغییرات در تیم

INTP ها احتمالا عقیده دارند که در برابر تغییرات انعطاف پذیر هستند زیرا همیشه رویکردها و عقیده های خود را تغییر می دهند و به طور کلی شخصیتی در حال توسعه دارند.

با این حال آن ها در برابر تغییرات غیرمنطقی که اصول را نیز نقض می کنند، مقاومت نشان می دهند. همچنین برای INTP تغییر در روتین و روش عادی زندگی دشوار خواهد بود. به خصوص اگر در روش های پیشین خود یادگیری بیشتری داشته باشند.

INTP ها در محل کار

معمولا همه INTP ها برای پیشرفت و ارائه بهترین عملکرد خود، به شرایط محیطی خاصی در محل کار خود نیاز دارند. آن ها به آزادی، توانایی یافتن راه حل های غیر معمول برای مشکلات و همچنین محرک های فکری مداوم نیاز دارند.

افراد این تیپ شخصیتی از تفکر درونگرا به عنوان کارکرد غالب شخصیت خود استفاده می کنند که دائما نیازمند اطلاعات و حقایق است. یک INTP بدون کسب دانش به سرعت از زندگی خود ناامید خواهد شد.

مدیریت خرد یا تنها مدیریت، با مزاج INTP ها سازگار نیست و در صورت داشتن چنین مدیری بسیار ناراضی می شوند. افراد با این تیپ شخصیتی زمانی بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند که به آن ها اجازه دهند در خلوتشان تفکر کرده و آن ها را تا کسب نتایج نهایی دنبال کنند.

هنگامی که یک INTP محیط کار ایده آل خود را پیدا می کند که مزایای مورد نظرش در آن وجود دارد، خواهد درخشید. برای افراد این تیپ شخصیتی کار در اولویت قرار دارد.

آن ها به اندازه دیگر تیپ های شخصیتی از تعاملات با دیگران لذت نمی برند و ترجیح می دهند به مسائل عمیق تفکر کنند و درباره آن ها حرف بزنند. یعنی به مسائل عادی و روزمره علاقه ندارند.

INTP ها به جزئیات زندگی روزمره دیگران علاقه چندانی نشان نمی دهند و این معمولا باعث می شود در گروه های اجتماعی محل کارشان فعالیتی نداشته باشند. به طور کلی INTP ها از محل کاری که افراد آن روابط صمیمی و نزدیک با یکدیگر ندارند، بیشتر خوششان می آید.

شرکت و جامعه

INTP ها در کار خود به آزادی نیاز دارند. کارکرد کمکی شخصیت آن ها شهود برونگرا است که دنیای اطراف را برای درک الگوها بررسی می کند. این کارکرد آزادی و استقلال زیادی را می طلبد.

INTP هایی که در محیط های سنتی یا خیلی ساختاریافته و قانونمند کار می کنند، احساس خفقان دارند و حس آزادی عمل خود را از دست می دهند. این افراد نمی توانند بهترین عملکرد خود را ارائه دهند، زیرا قادر نیستند مطابق با خواسته ها و ایده های خود فعالیت کنند.

معمولا چنین چیزی INTP ها را تلخ و گوشه گیر می کند. اگر کسی به شدت آن ها را کنترل کند، دیگر حتی نمی خواهند برای بهترین شدن در کار خود تلاش کنند.

افراد با تیپ شخصیتی INTP به شدت نسبت به تغییرات و محیط های جدید انعطاف پذیر هستند و هر جا که باشند عملکرد خوبی را ارائه می دهند. افراد INTP معمولا در محیط های کاری و مشاغل مختلفی فعالیت می کنند، زیرا همیشه به دنبال چیزی هستند که با نیازهایشان مطابقت داشته باشد.

افراد تیپ شخصیتی INTP معمولا زمانی که تغییری مداوم در زندگی خود دارند، نوآورترین خواهند بود. در حقیقت اگر در محیطی خشک و انعطاف ناپذیر قرار گیرند یا کارهای روتین و عادی زیادی داشته باشند، به سرعت بی قرار و ناراضی می شوند.

سو استفاده در محیط کار

INTP ها معمولا رک هستند. آن ها نمی توانند اشتباهات، تفکرات اشتباه و احساسات بیش از حد را به آسانی تحمل کنند و اگر در چنین شرایطی قرار گیرند، از به زبان آوردن احساسات خود ابا ندارند.

افراد با تیپ شخصیتی INTP به وضوح، بسیار دقیق و بدون نگرانی از عواقب نظراتشان، صحبت می کنند. آن ها همچنین کمالگرا هستند و استانداردهای بسیار بالایی برای خود و اطرافیانشان تعیین می کنند.

کسانی که به استانداردهای تعیین شده اهمیت نمی دهند، معمولا با حرف های بیش از حد رک INTP مواجه خواهند شد. این نوع از انتقاد باعث می شود دیگران فکر کنند INTP آن ها را آزار داده یا حتی از آن ها سو استفاده کرده است.

حتی اگر انتقادهای INTP چندان رک و تند نباشند، چنین سوء تفاهم هایی رخ خواهد داد که می تواند INTP را بیش از پیش منزوی کند.

بعید است کسی از INTP ها سوء استفاده کند یا به آن ها آسیب بزند. INTP ها چندان به دیگران متکی نیستند. آن ها معمولا به همکارها و تعامل با آن ها به عنوان مانعی برای انجام شدن کارهایشان می نگرند، نه منبعی برای حمایت یا تایید.

افراد با تیپ شخصیتی INTP معمولا برای احساس خوب و اعتماد به نفس خود، به تایید دیگران نیاز ندارند. بنابراین عدم تایید شاید یک ناراحتی کوچک باشد و به دردی عمیق منجر نشود.

نقاط قوت INTPها در محل کار

INTP ها افرادی بسیار منطقی در طرز فکر و عملکرد خود هستند. آن ها زمان زیادی را صرف استفاده از کارکرد تفکر درونگرای غالب شخصیت خود برای بهبود و افزایش منطقشان می کنند.

آن ها به تفکر منطقی و خودسازی متعهد هستند که بزرگترین نقطه قوت در زندگی کاریشان محسوب می شود. بیشتر INTP ها به طور ذاتی به سمت انواع مشاغلی که به تفکر و تجزیه و تحلیل نیاز دارند، جذب می شوند.

این افراد در خلوت آرام خود برای حل مشکلاتی که همیشه به مردم آسیب وارد کرده اند، تلاش خواهند کرد. تا زمانی که به آن ها این فضا و آزادی داده شود تا طبق برنامه ها و روال خود کار کنند، با قدرت به کار خود ادامه می دهند.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی INTP می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی INTP» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف INTPها در محل کار

INTP ها اغلب تلاش می کنند همکارانشان آن ها را درک کنند و بفهمند. آن ها افرادی بسیار منطقی هستند و بخش عمده تمرکز خود را روی داده ها و اطلاعات می گذارند.

این امر از آن ها انبارهای اطلاعاتی می سازد، اما به مهارت های ارتباطشان با مردم کمک نخواهد کرد. به همین دلیل احساس ارتباط و تعامل با همکاران برای INTP ها دشوار خواهد بود.

آن ها اغلب در این زمینه تلاش زیادی می کنند، اما برای درک تیپ های شخصیتی احساساتی و همچنین افرادی که به اندازه آن ها منطقی نیستند، تلاش می کنند. تیپ های شخصیتی زیادی وجود ندارند که به اندازه INTP ها منطقی و عاقل باشند.

آن ها افرادی درونگرا هستند و این تنها به مشکلشان می افزاید. آن ها دوست دارند زمان زیادی را به تنهایی اختصاص دهند، فکر کنند و در اطلاعات غرق شوند. اگر برای مدت طولانی در جمع دیگران، به خصوص افرادی که شناخت چندانی از آن ها ندارند قرار گیرند، به سرعت خسته می شوند.

در نتیجه INTP ها معمولا ارتباط چندانی با همکاران خود ندارند و نمی دانند برای حل این مشکل چه کاری باید انجام دهند.

افراد با تیپ شخصیتی INTP می توانند جذابیت و باشخصیت بودن را با تمرین بیاموزند، اما این امر نمی تواند کمبود ارتباطات عمیق و عاطفی را جبران کند. چنین کمبودی گاهی INTP را آزار می دهد.

همانطور که گفتیم INTP ها می توانند بسیار صریح و بی پرده سخن بگویند. آن ها به جای احساسات، به داده ها و اطلاعات خالص تکیه می کنند، بنابراین اغلب صریح و دقیق حرف می زنند.

از نظر آن ها، این یک راه کارآمد برای تعامل با دیگران است، اما سوء تفاهم های زیادی را با افراد احساساتی تر به دنبال خواهد داشت. ممکن است INTP ها به دلیل سبک صحبت کردن خود به دیگران توهین کنند که روابط کاری آن ها را پیچیده تر می کند.

INTP ها معمولا از باهوش ترین افراد محل کار خود هستند. آن ها می توانند بیش از هرکسی اطلاعات را دریافت و درک کنند، اما این همیشه به روابط کاریشان کمک نمی کند.

چنین افرادی معمولا برای برقراری ارتباط با همکاران خود تلاش می کنند و گاهی زندگی کاری خود را در انزوا می گذرانند. آن ها پیوسته به نحوه غلبه بر این مشکل می اندیشند و دوست دارند روابط صمیمی تری با اطرافیان خود داشته باشند.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مقاله «فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی INTP» را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.