عملکرد تیمی شخصیت ISTP در تیم سازی

1400/11/14 12:20 AM - 2 سال قبل


تیپ شخصیتی ISTP به افرادی درونگرا، حسی، منطقی و ادراکی گفته می شود. آن ها افرادی مستقل هستند که از تنها فکر کردن لذت می برند.

آزادی عمل در زندگی یک ISTP نقش مهمی دارد. آن ها افرادی منطقی به شمار می آیند و بیشتر از ایده های انتزاعی، به ایده های عملی علاقه نشان می دهند.

از نقاط قوت این افراد می توان به اعتماد به نفس و آسان گیر بودن، واقع گرایی و اهل تجربه بودن اشاره کرد. آن ها از تجربیات گوناگون خود درس می گیرند و همچنین از تجربیات جدید لذت می برند.

بی احساسی، عدم تعهد و شناخت سخت آن ها تعدادی از نقاط ضعف ISTP ها هستند. ریسک پذیری آن ها می تواند مانند چاقو عمل کند و علاوه بر جوانب مثبت، جوانب منفی نیز دارد.

ISTP ها افرادی پرتلاش هستند که می توانند ارزش ها و مهارت های حل مساله خود را به محل کار خود ارائه کنند. افراد این تیپ شخصیتی عملگرا هستند و نوع خاصی از محیط کاری را ترجیح می دهند.

در عین حال به طور ذاتی افرادی سازگار هستند و در هر جا که مشغول به کار شوند، موردپسند دیگران خواهند بود. در ادامه مطلب با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی عملکرد تیمی افراد با تیپ شخصیتی ISTP در محیط های کاری و تیم سازی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد ISTP ها در تیم

ISTP ها به عنوان کارمند، از آزادی و انعطاف پذیری خوششان می آید. آن ها افرادی آرام، راحت و خوشحال هستند که تا زمانی که کارفرمایان و مدیران آن ها را مجبور به انجام کاری نکنند، به شغل خود وفادار خواهند بود.

قوانین سختگیرانه، دستورالعمل ها و توافق های رسمی باعث می شود ISTP ها احساس خفگی و کسالت کنند. اگر کسی به عادت ها یا روش های آن ها انتقاد کند یا مجبور شوند تغییر کنند، کله شقی و لجبازی خود را نشان می دهند.

چیزی که احتمالا ISTP ها را بسیار خوشحال می کند، لیستی از چیزهایی است که باید اصلاح شوند یا به آن ها رسیدگی کنند. این افراد خوش اخلاق می توانند انرژی خود را برای چنین موقعیت هایی حفظ کرده و مشکلات موجود را با شور و شوق حل کنند.

با این حال، وظایف آن ها باید عملی باشد و مجبور به یافتن استراتژی یا ایده نشوند. در این صورت بهتر است از یک INTJ، INTP، ENTJ و ENTP کمک بگیرند.

همکاران ISTP به آن ها علاقه دارند. افراد با این تیپ شخصیتی ساکت و محجوب هستند و معمولا در محل کارشان به فضای فیزیکی چندانی نیاز ندارند. آن ها از مشاهده کارهای دیگران لذت می برند تا ببینند اتفاق جالبی رخ می دهد یا خیر.

ISTP ها شخصیتی احساساتی یا همدل ندارند و در برقراری ارتباطات صریح هستند. چنین ویژگی هایی می تواند منجر به سوء تفاهم شود یا احساسات دیگران را جریحه دار کند.

با این حال افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP منطق و تودار بودنشان را در کنار رفتارهای بی شائبه خود بروز می دهند که می تواند از آن ها فردی عادل بسازد.

افراد با تیپ شخصیتی ISTP به رفتار عادلانه اهمیت می دهند و از شوخی های عجیب و غریب نیز لذت می برند. آن ها حس شوخ طبعی قوی دارند که گاهی می تواند بیش از حد باشد.

ISTP ها نه تنها در برابر درگیری ها و تعارضات مقاوم هستند، بلکه می توانند تنها با یک شوخی جو را تغییر دهند.

افراد تیپ شخصیتی ISTP در محل کار

مهم ترین نیاز ISTP ها در محل کار خود، غیرقابل پیش بینی بودن و هیجان است. این ویژگی باعث می شود روابط شخصی ISTP ها چالش برانگیز باشد و در بین خانواده و دوستان نزدیک او دیده شود. اگر فردی تنها در محیط کاری آن ها باشد، امکان دارد ISTP را فردی خسته کننده بداند.

البته تمام این ها به این موضوع بستگی دارد که علایقشان را بدانید و بتوانید از آن ها برای صحبت با ISTP استفاده کنید. ISTP ها با کمی خلوت و مقداری مشکل که حلش کنند، می توانند سازنده ترین افراد به شمار بیایند.

مانند بسیاری از افراد، اجبار آن ها به تغییر و رفتارهایی مشخص کارساز نخواهد بود. شناخت دیدگاه ها، نظرات و علایق ISTP و هدیه دادن به آن ها طبق چنین اطلاعاتی می تواند نتایجی خارق العاده به دنبال داشته باشد.

رویکرد ISTP ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

برای افراد تیپ شخصیتی ISTP روابط تیمی یعنی اقدام برای حل مشکلات. آن ها بیشتر روی کاری که باید انجام شود تمرکز می کنند و به اعضای گروه که باید کارها را انجام دهند، توجه کمتری دارند.

روابط آن ها اغلب در فرآیند حل مساله شکل می گیرد. آن ها با حل مشکلات سایر اعضای گروه نشان می دهند که برای آن ها ارزش قائل هستند و معمولا احساسات خود را به زبان نمی آورند.

آن ها از انجام کارها به شکل ساده لذت می برند و دوست دارند تکنیک ها و میانبرهایشان را به هم گروهی های خود نشان دهند.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ISTP با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد ISTP ها برای مقابله با تعارضات در گروه

ISTP ها با تعارضاتی که موضوعشان نحوه انجام کار باشد، مشکل ندارند. اما از درگیری های احساسی متنفر هستند. آن ها در دعواها کنار می کشند تا بتوانند به تنهایی تفکر کرده و در مواجهه با موقعیت های احساسی شرایط را حل و فصل کنند.

چگونه در گروه ها با ISTP ها بهتر رابطه برقرار کنیم

باید محیطی تیمی فراهم شود که امکان استقلال و مشارکت فردی در آن وجود داشته باشد. آن ها باید مستقل باشند، کارها را به تنهایی انجام دهند یا آزادانه عمل کنند و بتوانند به بعضی کارها نه بگویند.

هنگامی که در برابر مسیری که تمام اعضای گروه در پیش گرفته اند، مقاومت نشان می دهند، می خواهند کارها را به روشی که خودشان فکر می کنند بهترین راه است، انجام دهند.

اگر افراد با تیپ شخصیتی ISTP احساس کنند که در دام افتاده اند یا تحت فشار هستند، احتمالا به جای اقدام گروهی عملکردی مستقل دارند. آن ها دوست دارند خودشان زمان مناسب را برای گفتن یا انجام کاری انتخاب کنند.

رویکرد ISTP ها هنگام فعالیت در تیم

ISTP ها معمولا خواهان استقلال هستند و دوست دارند این آزادی را داشته باشند که براساس تصورات و شهود خود عمل کنند. همچنین می خواهند خود را با شرایط وفق داده و با وجود موانع به کار خود ادامه دهند.

آن ها کنجکاو هستند و با سوال پرسیدن سعی می کنند موقعیت ها را درک کنند. علاوه بر این به تحلیل بسیاری از مسائل می پردازند تا با نحوه عملکرد آن آشنا شوند.

افراد با تیپ شخصیتی ISTP با سرعت زیادی به بهترین راه و درست ترین راه دست می یابند و آن را فوری عملی می کنند. آن ها نمی خواهند با نقش های از پیش تعریف شده محدود شوند، بلکه دوست دارند بدانند باید منتظر چه اتفاقی باشند و پس از آن طبق میل خودشان عمل کنند.

نحوه مدیریت ISTP ها در تیم

مدیران با تیپ شخصیتی ISTP با زیردستان خود همانطور رفتار می کنند که دوست دارند با خودشان رفتار شود. آن ها کم صحبت هستند و از تعیین محدودیت های بیش از حد خوششان نمی آید.

افراد ISTP در گفتگوهای روزانه یا بیان احساسات عملکرد خوبی ندارند و احساساتی ها ممکن است آن ها را افرادی سرد بدانند. تعریف و تمجید بیش از حد، کاری نیست که یک ISTP انجام دهد.

در حقیقت نباید از مدیران ISTP انتظار بازخوردهای فراوان را داشته باشیم. اما وقتی مشکلی پیش می آید، شنوندگان خوبی خواهند بود و می توانند راه حل هایی بی طرفانه و عملی را ارائه دهند.

واکنش ISTP ها به تغییرات در تیم

وقتی آن ها از اتفاقات و تغییرات موجود باخبر شوند، شاید در برابر آن ها مقاومت کنند. اما هنگامی که شرایط با آنچه که فهمیده اند تفاوت داشته باشد، سریعا از هر نظر به آن نگاه می کنند و سپس برای تطبیق با شرایط تلاش خواهند کرد.

آن ها هنگام پاسخ به نیازها، تصمیمات سریع می گیرند. اما زمانی که گزینه های عملی وجود نداشته باشد، با طمانینه تصمیم می گیرند. افراد با تیپ شخصیتی ISTP دائما در حال مشاهده هستند و اطلاعات زیادی را دریافت می کنند.

ISTP ها در محل کار

معمولا ISTP ها حلال مشکلات هستند و کارکرد غالب شخصیت آن ها تفکر درونگرا است. بنابراین اطلاعات را از دنیای اطراف دریافت می کند و از آن ها برای شکل گیری راه حل های عملی و کاربردی برای مشکلات بهره می برد.

آن ها معمولا این کار را بی سروصدا و در خفا انجام می دهند. اما دیگران متوجه تلاش و مهارتشان می شوند و بنابر این اغلب برای کارهایشان و درخواست کمک به ISTP مراجعه می کنند.

ISTP ها ترجیح می دهند چنین کارهایی را انجام دهند تا این که زمان کاری خود را پشت میز بنشینند و با کامپیوتر کار کنند. پس اگر محل کاری را پیدا کنند که به آن ها اجازه دهد چنین نقشی داشته باشند و به دیگران کمک کنند، خوشحال خواهند بود و نوع شغل برایشان اهمیت چندانی نخواهد داشت.

شرکت و جامعه

ISTP ها قوانین یا برنامه ریزی بیش از حد را نمی پسندند. آن ها از حس برونگر به عنوان کارکرد ثانویه شخصیتی خود استفاده می کنند که نتیجه آن استقلال طلبی است. یعنی istp ها اغلب کارمندان خوبی هستند. مدیران آن ها معمولا به مدیریت خرد روی نمی آورند تا بر انجام وظایفشان نظارت کنند.

در حقیقت اگر آن ها در محیطی باشند که در آن مدیریت خرد حاکم است، از محدودیت های موجود ناراحت خواهند شد. این موضوع معمولا در مورد مکان های کاری سنتی نیز صادق است که محدودیت های زیادی برای نحوه و زمان انجام کارها تعریف می کنند.

در چنین محیط هایی ISTP ها در نهایت احساس خفقان و ناراحتی می کنند. آن ها همچنین می توانند زمانی که دیگران سعی کنند ساختارها یا برنامه ها را به آن ها تحمیل کنند، بسیار سرسخت باشند و در سکوت قدرت و مقاومت خود را نشان دهند.

ISTP ها تقریبا همیشه نسبت به تغییرات واکنش خوبی نشان می دهند. آن ها از انعطاف پذیری و غیرمنتظره بودن لذت می برند و امیدوار هستند دنیا اتفاقات جدید و هیجان انگیزی را برایشان به ارمغان بیاورد.

اگر یک روز چیز جدید و هیجان انگیزی وجود نداشته باشد، ISTP ها فعالیت ها و سرگرمی هایی را خواهند یافت که به زندگیشان هیجان ببخشند.

این امر گاهی باعث می شود آن ها از یک محل کار به محیطی دیگر یا از شغلی به شغل دیگر بپرند و به دنبال چیزهای جدیدی بگردند که پاسخگوی نیاز به شادی و رضایتشان باشد.

سو استفاده در محیط کار

ISTP ها اغلب در مشکلات یا اختلافات محل کار دیده نمی شوند. افراد با این تیپ شخصیتی ترجیح می دهند بی تفاوت باشند و به بسیاری از مسائل اهمیت چندانی نمی دهند. آن ها واقعا دعوا یا اختلاف افراد را در محل کار بی اهمیت می دانند.

نگرش منعطف و صبوری آن ها همچنین می تواند درگیری بین سایر کارمندان را کاهش دهد. ISTP ها ذات خوبی دارند و این را به تمام اطرافیان خود انتقال می دهند. چنین چیزی می تواند در ایجاد محیط کاری هماهنگ تاثیر زیادی بگذارد.

بعید است ISTP ها برای دیگران قلدری کنند. آن ها به طور ذاتی می توانند تفاوت هایی را که دیگران اغلب نمی پذیرند، قبول کنند و شخصیت واقعی تمام افراد، ایده ها و روش های مختلفشان را برای حل مشکلات صمیمانه می پذیرند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP به گذشته یا روش های از پیش تعیین شده قدیمی اهمیت نمی دهند و اگر فردی کاری را با روشی متفاوت انجام دهد برایشان مهم نخواهد بود.

به هر حال اکثر ISTP ها از انجام کارها به شکل متفاوت لذت می برند؛ پس چگونه می توانند دیگران را به خاطر همین کار قضاوت کنند؟

نقاط قوت ISTPها در محل کار

ISTP ها می توانند به طور شگفت انگیزی مشکلات را حل و فصل کنند. آن ها افرادی عملگرا هستند و اگر به آن ها لیستی از مشکلات را بدهید تا آن ها را حل کنند، در صورت وجود آزادی عمل، با خوشحالی راهی را برای حل تمام آن ها پیدا خواهند کرد.

این بیشتر در مورد مسائل عملی و ملموس صدق می کند، زیرا ISTP ها معمولا دوست ندارند به ایده ها یا مفاهیم انتزاعی بیندیشند. اما تا زمانی که شرایط ذکرشده وجود داشته باشد، با رضایت قلبی تلاش خواهند کرد.

اگر فردی با تیپ شخصیتی ISTP روی یک مشکل کار کند، از برطرف شدن آن مطمئن باشید. این یکی از بزرگ ترین نقاط قوت آن ها در مورد محل کارشان است و ISTP ها از آن لذت می برند.

آن ها دوست دارند در لحظه و بی برنامه زندگی کنند و به سرگرم شدن نیز علاقه دارند که به نظر می رسد با شخصیت و ذاتشان در تضاد باشد. این افراد دوست دارند در تمام موقعیت ها محیطی سرگرم کننده ایجاد کنند.

اگر همکارانشان در حال برنامه ریزی برای یک سفر کاری یا مهمانی باشند، ISTP ها احتمالا سر می رسند و بهترین پیشنهادها را ارائه می دهند. اگر محل کارشان برای کاهش استرس نیاز به شوخ طبعی داشته باشد، ISTP شوخی هایی خواهد کرد که حال همه را خوب می کنند.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ISTP» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف ISTP ها در محل کار

ISTP ها گاهی می توانند با جنبه های اجتماعی محل کار خود درگیر شوند. البته اگر به ظاهرشان نگاه کنیم، اینطور به نظر نمی رسد. آن ها معمولا میان همکاران خود محبوب هستند که دلیل آن بیشتر به خاطر فعال بودنشان است.

دیگران اغلب با مشاهده سخت کوشی و انرژی بالا اما مملو از آرامش ISTP ها حیرت زده می شوند. وقتی صحبت از مکالمه به میان میاید، ISTP ها اغلب با مشکل مواجه می شوند، زیرا به گفتگوهای روزمره یا صحبت های احساسی و بیهوده علاقه ندارند.

آن ها متفکرانی هستند که ترجیح می دهند با آرامش و منطقی با جهان اطراف خود روبرو شوند. این ویژگی می تواند باعث شود دیگران آن ها را خشک و سرد بدانند.

گاهی ممکن است ISTP ها با اطرافیان خود خشن برخورد کنند. این افراد عموما منعطف و خوش برخورد هستند. اما اگر نیاز باشد اقتدارشان را نشان دهند و همکارانشان را هدایت کنند یا مورد انتقاد قرار دهند، می توانند چنین رفتاری را از خود بروز دهند.

ISTP ها منطقی هستند و حرف های خود را بدون توجه به تاثیرات و بار عاطفی کلمات می زنند. به همین دلیل ممکن است بدون منظور به اطرافیانشان صدمه بزنند یا ناخواسته به آن ها توهین کنند. خوشبختانه به دلیل جذابیت ذاتی ISTP ها، دیگران آن ها را خیلی سریع می بخشند.

آن ها دوست دارند فعالیت زیادی داشته باشند و توانایی خاصی در حل مشکلات حل نشدنی و بازکردن گره های کور دارند.

افراد این تیپ شخصیتی معمولا در محل کار خود محبوب هستند و برخلاف ذات درونگرایشان از محیط کاری لذت می برند. البته درصورتی که مجبور نباشند خود را با محیط تطابق دهند و پاسخگوی خواسته های غیرمنطقی رئیس هایشان باشند.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مقاله «فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ISTP» را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.