چگونه یک جلسه را با توجه به تیپ های شخصیتی مایرز بریگز رهبری کنیم

1401/01/10 8:17 PM - 2 سال قبل


اگر می خواهید از تیپ های شخصیتی برای بهبود عملکرد گروه خود استفاده کنید، استفاده از سیستم تیپ شخصیتی مایرز بریگز یا همان MBTI می تواند به ایجاد تفاهم بین تیم های مختلف، تسهیل ارتباطات و ایجاد محیط خوبی برای کار و بهره وری کمک کند.

اگر دوست دارید بیشترین سود را از این سیستم قدرتمند در محیط کار و فرآیندهای تیم سازی خود ببرید، با تست و تایپ در ادامه مطلب همراه باشید.

1. برای جلسه خود برنامه ریزی کنید

اولین قدم این است که جزئیات جلسه را به طوری سازماندهی کنید که افراد حاضر در آن بتوانند به بهترین شکل موثر واقع شوند. اتاق کنفرانس یا فضای مناسب دیگری را انتخاب کنید تا تمام اعضای گروه بتوانند در آن احساس راحتی کنند و با یکدیگر به بحث، گفتگو و فعالیت بپردازند.

از یک یا دو هفته قبل تاریخ و مکان جلسه را مشخص کنید تا اعضای گروهتان زمان کافی برای ارزیابی شخصیت و بررسی نتایج شخصیت شناسی خود داشته باشند و بتوانند با آمادگی کامل در این جلسه حاضر شوند.

2. چشم اندازها و اهداف خود را تعیین کنید

احتمالا تصویر مبهمی در مورد دلیل برگزاری یک جلسه در مورد تیپ های شخصیتی در محل کار خود دارید. اما بهتر است تمام اهدافتان از این جلسه و نتیجه ای را که می خواهید از آن بگیرید، به صورت واضح مشخص کنید.

می خواهید حاضران در جلسه چه چیزهای جدیدی را در کارگاه بیاموزند؟ پس از اتمام جلسه می خواهید چه نوع تغییراتی را در تیم خود مشاهده کنید؟

به طور کلی می توان گفت این جلسه یا کارگاه می تواند به تیمتان کمک کند تا مطالب جدیدی را در مورد عناصر کلیدی شخصیتی و نحوه تاثیر آن ها بر سبک انجام کار بیاموزند. همچنین از آن ها به صورت عملی بهره ببرند.

مطالعه مطلب «استفاده از تست های روانشناسی در فرآیند های استخدام کارمندان» را نیز توصیه می ‌کنیم و می تواند در این زمینه به تیمتان کمک کند.

افراد حاضر پس از جلسه می توانند به تفاوت های فردی هر یک از همکاران خود احترام بگذارند و بهتر با یکدیگر کار کنند. این امر بهره وری تیم را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

موارد زیر می توانند بعضی از اهداف جزئی تر برای جلسه شما باشند:

  • کمک به حاضران برای یافتن نقاط قوت و چالش های فردی خود و همچنین درک آن ها
  • کمک به حاضران برای فهم چگونگی برقراری ارتباط بهتر با یکدیگر
  • بهبود مدیریت بحران در گروه به واسطه بهبود درک تفاوت های شخصیتی هر فرد

تعیین اهداف خود پیش از برگزاری جلسه به شما کمک می کند تا دلیل این تجمع را بهتر به تیم خود توضیح دهید. همچنین به شما کمک خواهد کرد تا فعالیت ها و منابعی را انتخاب کنید که بتوانند تاثیر مثبتی در رسیدن شما به اهدافتان بگذارند.

3. تیم خود را ارزیابی کنید

بهتر است برای این جلسات از کارمندانی که در جلسه شرکت می کنند بخواهید پیش از این رویداد تیپ شخصیتی خود را بشناسند و آن را ارزیابی کنند. چون با این کار می توانند اطلاعات کافی را در مورد شخصیت خودشان داشته باشند.

یادگیری در مورد تیپ شخصیتی به افراد در درک بهتر افراد با تیپ های شخصیتی متفاوت، اختلاف نظرها و به طور کلی کاربرد سیستم های شخصیت شناسی کمک می کند.

به علاوه هر فرد می تواند درباره موضوع مورد علاقه اش صحبت کند. به این ترتیب دیگران با مفاهیم شخصیت شناسی از روی MBTI بیشتر آشنا خواهند شد.

در گذشته شخصیت شناسی نیازمند کتابچه هایی شامل سوالات بسیار فراوان و راهنمای آن ها برای تعیین نتیجه نهایی بود، اما تکنولوژی و اینترنت این فرآیند را بسیار ساده تر کرد. شما می توانید در سایت تست و تایپ تنها با صرف 15 دقیقه، نتیجه تست شخصیتی MBTI خود را مشاهده کنید.

علاوه بر این پس از تعیین شخصیتتان می توانید در بخش تحلیل، با تمام ابعاد پیدا و پنهان شخصیت خود آشنا شوید. همچنین در این زمینه مقاله های جذابی را مطالعه کنید.

نتایج و تحلیل های این تست را می توانید دانلود یا چاپ کنید تا برای جلسه خود یک نسخه فیزیکی و در دسترس داشته باشید.  

4. منابع موردنظر خود را مشخص کنید

باید از انواع مختلف ابزارهای کمکی استفاده کنید تا توجه حاضران در جلسه به شما جلب شود و در کنار آن به سبک های مختلف یادگیری توجه کنید. ساخت پاورپوینت همیشه ایده خوبی برای این دسته از جلسات است.

همچنین می توانید فعالیت های سرگرم کننده ای را که بعضی از تیپ های شخصیتی به آن ها علاقه دارند، در بخش کوتاهی از جلسه بگنجانید تا محیط کاری شما صمیمی تر باشد.

بدین منظور بهتر است مقالات مختلف موجود در سایت تست و تایپ را مطالعه کنید. شما باید ابتدا با مفهوم شخصیت شناسی و سیستم های مختلف موجود برای این کار آشنا شوید.

شما باید بدانید چرا دانستن تیپ شخصیتی خود برای موفقیت در محل کار اهمیت دارد. در ادامه به این مطلب نیز خواهیم پرداخت. همچنین نیاز است که با ابعاد مختلف شخصیتی انسان ها که 4 مورد را در بر می گیرد، آشنا شوید.

وقتی صحبت از درک دیگران به میان می آید، اکثر افراد دو حالت دارند. آن ها یا کاملا مخالف او هستند و نمی توانند فرد را درک کنند یا خیلی خوب با او ارتباط برقرار می کنند و توانایی درکش را دارند.

عموما فکر می کنیم خودمان فردی بسیار منحصر به فرد و خاص هستیم و هیچ کس مانند ما فکر یا عمل نمی کند. یا فرض می کنیم دیگران مسائل را دقیقا مشابه ما و از زاویه دید ما نگاه می کنند و ترجیحات و درکی مشابه ما دارند.

با این حال بسیاری از تعارضات بین فردی موجود در زندگی شخصی و حرفه ای نشان دهنده طرز تفکر غلط هر دو دسته است. تیپ شخصیتی نشان می دهد که ما برای هر کار، علاقه یا تنفر خود دلیل داریم.

سیستم های مختلف موجود برای تعیین تیپ شخصیتی از جمله دیسک نشان می دهند چرا به این روش زندگی و عملکرد یا نحوه رفتار با دیگران تمایل داریم. علایق، سلایق و همچنین عملکرد ما تصادفی نیستند.

شناخت تیپ شخصیتی به پاسخ به این سوال که شما و اطرافیانتان چگونه پیشرفت می کنید کمک فراوانی می کند.

افراد در چنین جلساتی یاد می گیرند که هیچ تیپ شخصیتی بر دیگری برتری ندارد و هریک سبک خاص خود را دارد. این امر درست یا غلط بودن آن سبک را نشان نمی دهد.

با شناخت بهتر خود و اطرافیانمان می توانیم به بهترین شکل در محیط کاری خود ظاهر شویم و به هر فرد وظیفه ای مطابق با سبک خودش بدهیم. به همین دلیل این جلسات برای مدیران و رهبران نیز بسیار مفید خواهد بود.

شخصیت انسان ها با چهار بعد نشان داده می شود که به توصیف ویژگی هایش و نحوه عملکرد و پیشرفت او در محیط کار کمک می کند. این ابعاد شامل سبک انرژی، سبک شناختی، سبک ارزش ها و سبک خود مدیریتی است.

هر بعد از دو سبک تشکیل شده است. انرژی شامل دو سبک درونگرایی و برونگرایی، سبک شناختی شامل حسی یا شهودی بودن، سبک ارزشی شامل عملکرد با پایه تفکر یا احساس و سبک خود مدیریتی شامل دو نوع قضاوتی و ادراکی می شود.

هیچ کس در تمام سبک ها به طور کامل و صددرصدی در یک دسته قرار نمی گیرد. در غیر این صورت نتایج غیر واقعی خواهند بود. از طرفی به این نکته که تمام ما به عنوان یک انسان می توانیم با توجه به موقعیت یا محیط رویکردهای مختلفی را در پیش گیریم، توجه ندارد.

با این حال معمولا افراد رویکردهای مشابهی را در تمام طول زندگیشان در پیش می گیرند. بنابراین می توان گفت انسان ها از بدو تولد تیپ شخصیتی مشخصی دارند که نمی تواند به آسانی دستخوش تغییرات و تحول های مختلف شود.

شرکت کنندگان در جلسه ممکن است متوجه شوند که با افرادی در یک طیف شخصیتی خاص می توانند به راحتی ارتباط برقرار کرده یا همذات پنداری کنند. آن ها تفاوت ها در ابعاد دیگر را نادیده می گیرند و روی تشابه میان خود و دیگر همکارانشان تمرکز خواهند کرد. این موضوع نیز امری طبیعی است.

5. سخنرانی خود را چندین بار مرور کنید

چه از یک متن آماده داخل اینترنت استفاده می کنید و چه خودتان متن دلخواهتان را می نویسید، چندین بار از روی آن بخوانید و مشکلات احتمالی را برطرف کنید. بهتر است آن را پیش از جلسه برای یکی از نزدیکان خود بخوانید تا ایرادهایش را به شما گوشزد کند.

این کار به شما کمک می کند سخنرانی روان و قابل فهمی داشته باشید. در این صورت نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت. فعالیت هایی را که می خواهید برنامه ریزی کنید، دوباره بررسی کرده تا از نبود مشکلات مطمئن شوید.

شاید بهتر باشد بعضی از سوالات متداول را در مورد تیپ های شخصیتی در محیط کار برای افراد حاضر در جلسه بخوانید. در این صورت برای پاسخ به هر سوالی از سوی کارمندانتان آمادگی دارید.

با توجه به تمام این نکات ساده می توانید جلسه بسیار تاثیرگذاری داشته باشید و از این طریق به تیم خود کمک کنید تا نقاط قوت خود را تقویت کنند. همچنین با شناخت تفاوت های فردی بین خود و همکارانشان عملکرد و رفتار بهتری در تیم داشته باشند.

در نهایت زودتر از دیگران در جلسه حاضر شوید تا تمام شرایط ایده آل خود را برای سخنرانی یا فعالیت های تیمی در ارتباط با تیپ های شخصیتی فراهم سازید.

بهتر است پس از کارگاه از اعضای تیم خود بخواهید یک فرم شامل نظرات و پیشنهاداتشان را پر کنند. این بازخورد و نظرخواهی به شما کمک می کند برای جلسات بعدی عملکرد بهتری داشته باشید. در کنار آن بتوانید برنامه ریزی های خود را طبق نظرات جمعی انجام دهید تا نتیجه مطلوب تری بدست آورید.

اگر به این مطلب علاقه داشتید، احتمالا از مطالعه مقاله «ضرورت استفاده از تست شخصیت شناسی آنلاین در استخدام» نیز لذت خواهید برد.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.