24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ESFP است

1401/11/07 11:17 PM - یک سال قبل


تا حالا فکر کرده اید که ESFP به چه معنا است؟ آیا فکر می کنید که ESFP تیپ شخصیتی شما است؟ در این مطلب بررسی می کنیم این عبارت چه معنایی دارد و سپس مشترک ترین ویژگی های این تیپ شخصیتی را توضیح می دهیم.

پس تا انتها همراه ما بمانید. اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست MBTI ما شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

ESFP چیست؟

کد ESFP مخفف برونگرا، حسی، احساسی و ادراکی است. 4 ترجیح ذهنی که نحوه نگاه یک نفر به دنیای اطراف و نوع تعامل با آن را بیان می کنند. شخصیت ESFP یکی از 16 تیپ شخصیتی در تست خودشناسی MBTI یا مایرز بریگز است. ابزاری که توسط آن می توان کارکرد روانی یک فرد را درک کرد.

از افراد دارای این تیپ شخصیتی اغلب به اسامی «قهرمانان» یا «اجراکنندگان» یاد می کنند، چون آن ها میل درونی به ابزار خودشان دارند و از باورهای خود دفاع می کنند.

24 نشانه ای که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ESFP است

افراد با این تیپ شخصیتی معمولا ویژگی های مشترک زیر را دارند.

1) در زمان حال زندگی می کنید

شما به عنوان یک ESFP به لحظه توجه می کنید و ترجیح می دهید زمان خود را روی الان و زمان حال بگذارید. شما می دانید چطور از اکثر لحظات خود استفاده کنید و فرصت هایی را برای سرگرمی و لذت پیدا می کنید. شما کمتر در حال رویاپردازی و خیالبافی هستید و بیشتر به تجربه هایی دقت دارید که در زمان حال می توان آن ها را کسب کرد.

2) عاشق تعامل با انواع مردم هستید

تعامل با مردم، خنداندن آن ها، به هیجان در آوردن آن ها، همه چیزهایی هستند که به صورت ذاتی به آن ها علاقه دارید. چه گفتن یک داستان هیجان بخش یا جوک گفتن و اذیت کردن (از روی شوخی) باشد، احساس ارتباط با سایرین بخش بزرگی از زندگی تان است.

3) آن چه را که می بینید می گویید

شما فردی حامی و ملاحظه نگر هستید اما همچنین نمی توانید حقیقت را شیرین جلوه دهید. شما حقایق را تحسین می کنید و به واقعی بودن ایمان دارید، حتی اگر سایر افراد را ناراحت کند.

4) دوست دارید فعال باشید

شما میل دارید با تمام انرژی و شور خود زندگی را لمس، حس و تجربه کنید و بچشید. به مدت طولانی نشستن و بی تحرک بودن شما را بی قرار، خسته و بی انگیزه می کند. شما می خواهید تحرک داشته باشید، تعامل برقرار کرده و خودتان را در زندگی غرق کنید، یعنی یک نظاره گر ساکن و بی تحرک در این زندگی نباشید.

مطالعه مطلب شخصیت ‌های داستانی با تیپ شخصیتی ESFP را نیز توصیه می  کنیم.

5) جزئیاتی را می بینید که از دید سایرین پنهان هستند

شما زمانی که یک درخت می بینید، درخت فقط یک چیز مبهم در دوردست نیست که به سختی به آن توجه کنید. بلکه متوجه رنگ و شکل برگ ها و آوندها و همچنین بافت و شکاف روی پوست درخت می شوید. نگاه شما به هر چیزی در زندگی با همین دقت بالا است. شما دوست دارید به جزئیات توجه کنید و زیبایی را که زندگی پیشکش می کند، ببینید.

6) میل به خودجوش بودن و ناگهانی عمل کردن دارید

شما عاشق عمل بدون فکر و در لحظه تصمیم گرفتن و اقدام برای آن هستید. بدون شک چنین رفتاری در بعضی مواقع نتیجه خوبی ندارد. اما بسیاری از اوقات، بهترین را برایتان رقم می زند. شما متوجه می شوید که با شور و عزم بالا، خود را به سمت موقعیت های چالش برانگیز هل می دهید و می دانید برای استفاده از لحظات به بهترین شکل، استعداد لازم را دارید.

7) با عمل کردن یاد می گیرید

کتاب ها، سخنرانی ها و یادداشت برداری هرگز روش ایده آل شما برای یادگیری نبوده اند. شما دوست دارید مستقیما درگیر فعالیت هایی شوید که اجازه دهند از طریق تجربه یاد بگیرید. اگر باید دستان خود را آلوده به چیزی کنید، می دانید این کار دقیقا همان زمانی است که یادگیری رخ می دهد!

مطالعه مطلب فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ESFP کمک می کند افراد با شخصیت مشابه خود را بشناسید.

8) به استقلال و خودمختاری نیاز دارید

آزادی چیزی است که به آن علاقه دارید و برای دفاع از آن خواهید جنگید. مهم است که فضایی برای خودتان داشته باشید و از محدود شدن با انتظارهای سایرین، قوانین و برنامه ریزی های زمانی متنفر هستید. شما می دانید بعضی از قوانین و انتظارها طبیعی و الزامی هستند اما اگر بیش از حد شوند، احساس آشفتگی و اسارت می کنید.

9) از قلب خود پیروی می کنید

شما به درون خود نگاه می کنید تا راهنمای درونتان را بیابید. شما از وجدان خود پیروی می کنید و اگر قلبتان چنین چیزی را می گوید، هیچ مشکلی برای متفاوت عمل کردن از هنجارها ندارید. شما فردی به شدت وفادار هستید و خلاف اصول اخلاقی خود عمل نمی کنید.

10) از تغییر روزمرگی لذت می برید

با آن که می دانید روزمرگی ها اغلب ضروری هستند اما به شما احساس خفگی می دهند. شما از همه چیز را به هم ریختن و هر روز چیزی متفاوت را تجربه کردن، لذت می برید. اگر زندگیتان همیشه در یک روزمرگی مشابه گیر کند، سریعا احساس بی قراری و هیجان نداشتن می کنید.

11) در چیزهای کوچک شادی و لذت را پیدا می کنید

گلبرگ های گل رز، بوی کلوچه هایی که به تازگی پخته اند، غروب آفتاب در افق، همگی چیزهایی هستند که به شما حس لذت می دهند. شما یک حس شگفتی ذاتی دارید و از زیبایی جهان طبیعی اطراف خود شگفت زده می شوید.

از طرفی نمی خواهید ناهماهنگ با دنیای طبیعی اطرافتان باشید، یعنی حواستان با رویابافی یا یک وسیله پرت شود. چیزهای زیادی در دنیای اطرافتان برای دیدن، حس کردن و لذت بردن وجود دارد.

12) از برچسب زدن روی افراد نفرت دارید

شما نمی توانید افرادی را که به شما می گویند چه کسی هستید یا فرض می کنند که همه چیز را در موردتان می دانند، تحمل کنید. زمانی که فردی شما را براساس تصورهای خود توصیف می کند، انگار سیلی به صورتتان زده است. شما می دانید که شخصیت شما جنبه های مختلفی دارد و هیچ کس جز خودتان حق ندارد توصیفتان کند.

13) متوجه احساسات سایرین می شوید

علت آن را نمی دانید اما اغلب احساسات سایرین را پیش از آن که مستقیما برایتان بیان کنند، حس می کنید. شما متوجه سرنخ های غیرشفاهی می شوید که سایر افراد اغلب نمی بینند. شما در درک دنیای درون افراد و احساساتی که تجربه می کنند، تقریبا یک نوع حس ششم دارید.

به کمک مطلب سازگاری تیپ شخصیتی ESFP با دیگر شخصیت های MBTI می توانید درکی بهتری از روابط خود به دست آورید.

14) به حمایت از افراد ضعیف یا زیردستان اعتقاد دارید

شما جذب افرادی می شوید که صدای آن ها را کسی نمی شنود یا نمی توانند از خودشان دفاع کنند. شما میل شدیدی به حفاظت از اعضای آسیب پذیرتر جامعه خود دارید و می خواهید در شرایط دفاع از آن ها قرار بگیرید. چه خانواده، دوستان، همکاران یا حتی افرادی کاملا غریبه باشد، با تمام میل از افرادی که نیاز دارند دفاع می کنید و حامی آن ها هستید.

15) در درون خود درست را از اشتباه تشخیص می دهید اما به سختی علت آن را می توانید توضیح دهید

در درون خود می دانید چیزی برایتان اشتباه است یا درست. زمانی که از شما خواسته می شود از ارزش های خود دفاع کنید، ممکن است نتوانید توضیح دهید که چرا چیزی اشتباه یا درست است اما عقایدتان بدون لرزش است. شما براساس اصول اخلاقی خود زندگی می کنید و بعید است که خلاف آن عمل کنید.

16) شخصیت شما جنبه های گوناگونی دارد

افراد اغلب متوجه جنبه دوستانه، مشتاق و درگیرکننده شخصیت شما می شوند. اما درون نگری بیشتر و ساکت بودن بیشتر نیز بخشی از شخصیت شما هستند. درون شما یک جنبه شهودی، عمیقا احساسی، جنبه متفکر و یک جنبه منطقی و مسئول اعمالتان وجود دارد. تمام آن ها هویت فردی بی همتایتان را شکل می دهند.

17) از شناخت بیشتر سایرین لذت می برید

شما از تماس داشتن با افراد گوناگونی که تجربه ها و داستان های متفاوتی دارند، لذت می برید. برای دوستی های خود ارزش قائل می شوید و اولویتتان وقت گذرانی به بهترین شکل با عزیزترین افراد زندگی تان است. شما شیفته بی همتایی هر فرد، مکانی که از آن آمده است و احساساتی که احساس می کند، می شوید.

18) برنامه ریزی را زیاد دوست ندارید

زندگی همیشه در حال تغییر و تحول است. هر لحظه می تواند شما را به جایی کاملا جدید ببرد. به همین علت، زمانی که وقت زیادی را صرف برنامه ریزی برای آینده می کنید، انگار از نظرتان وقت تلف کردن است.

شما هرگز نمی دانید چه چیزی ممکن است پیش آید و تمام برنامه های با دقت ریخته شده را به هم بریزد. پس ترجیح می دهید با جریان زندگی پیش بروید و ببینید چه رخ می دهد، چون معمولا بیشترین لذت و قدرت را در لحظه بودن پیدا می کنید.

19) برای کارآمدی ارزش قائل می شوید

زمانی که بحث زندگی شغلی شما پیش می آید، دوست دارید با انرژی فراوان مشغول باشید. شما می توانید با انرژی سرشار خود، در عرض چند ساعت کارهایی را انجام دهید که بیشتر افراد طی یک روز کامل انجام می دهند.

شما از کارهای شلوغ یا نشستن و انجام کارهای تکراری نفرت دارید، به جای آن ترجیح می دهید سریعا و به صورت موثر به یک هدف برسید و سپس زمانی که کارتان تمام شد، لذت ببرید. در همین راستا توصیه می کنیم نگاهی به مطلب ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ESFP بیاندازید.

20) دوست دارید مشکلات سایرین را برطرف کنید

شما از این که بتوانید به سایرین کمک کنید مشکلات خود را حل کنند و زندگی راحت تری داشته باشند، لذت می برید. همچنین یک شنونده عالی هستید و پیش از پیشنهاد ایده و راه حل، وخامت شرایط یک فرد را درک می کنید. بینش و مهارت های حل مشکل شما را افرادی که در زندگی خود به کمک نیاز دارند، مورد تحسین قرار می دهند.

21) زمانی که شدیدا استرس دارید، آینده برایتان مبهم و شوم است

زمانی که در ابتدا استرس را تجربه می کنید، نگاهی به چیزهای زیبا و لذت بخش در زندگی می اندازید. توجه به مزیتی که شرایط سخت به همراه می آورند، استعداد ذاتی شما است. اما زمانی که استرس بدون توجه به تلاش های فراوان شما همچنان افزایش پیدا می کند، می توانید چیزی را که به اسم واکنش به استرس بیش از حد شناخته می شود، تجربه کنید.

در طول این واکنش، شما آینده را تاریک و عذاب آور حس می کنید. حسی از یک شکست اجتناب ناپذیر یا دردی در آینده که آن را نمی توانید نادیده بگیرید.

22) برایتان مهم نیست با سایرین فرق دارید

شما مجموعه بی همتایی از نظرات، دیدگاه ها و ایده آل ها دارید که عمیقا برای آن ها ارزش قائل می شوید. نه تنها به سادگی به سمت ساختارها و هنجارهای اجتماعی گرایش پیدا نمی کنید، بلکه پایبند به چیزی خواهید بود که از نظرتان درست حس است.

برای شما مهم است خود را ابراز کنید، حتی اگر به این معنا باشد که در بین سایرین جا نمی گیرید یا چیزی را بیان می کنید که در دایره های اجتماعی تان نظر خوبی نسبت به آن ندارند. برای شما مهم نیست که با سایرین فرق دارید و از باورهای خودتان حمایت می کنید.

23) میل به ماجراجویی دارید

شما عاشق کاوش جاهای جدید و امتحان فعالیت های تازه هستید. همیشه دنبال هیجان و تجربه های هیجان انگیزی می گردید که بتوانند آدرنالین خونتان را افزایش دهند. چه در حال گردش در یک کشور جدید، یادگیری یک زبان متفاوت یا شرکت در یک ورزش مخاطره آمیر باشید، هیجان کشف چیز ناشناخته شما را به وجد و هیجان می آورد.

24) دوست ندارید افراد را وادار به انجام کارها کنید

زمانی که تصمیمی باید گرفته شود، دوست دارید موافقیت سایرین را جلب کنید. شما می خواهید سایرین از تصمیم های خود راضی باشند، از خودشان لذت ببرند و حس خوبی نسبت به کاری که انجام می دهند داشته باشند.

اگر فرزند دارید بعید است جملاتی مانند «چون من گفتم، این کار باید انجام شود» بگویید، مگر این که واقعا تحت فشار فیزیکی یا روانی زیادی باشید. بنابراین وقت می گذارید و در مورد موقعیت مورد نظر صحبت کرده و تلاش می کنید تا همه اعلام رضایت کنند و متوجه شوند که چرا انجام یک کار منطقی است. تصمیم گیری جمعی که همه از آن رضایت داشته باشند، برای شما اهمیت دارد.

برای شناخت بهتر تیپ خود توصیه می کنیم مطالب عملکرد تیمی شخصیت ESFP در تیم سازی و 12 فیلم سینمایی مورد علاقه ESFP ها را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.