24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFP است

1401/12/20 6:35 PM - یک سال قبل


تا حالا فکر کرده اید آیا واقعا تیپ شخصیتی شما INFP است یا نه؟ آیا تا حالا نگران بوده اید نتیجه غیردقیق یک تست آنلاین تیپ شما را اشتباه تشخیص داده باشد؟ در این مطلب می خواهیم نگاهی به تجربه ها یا احساساتی بیاندازیم که شخصیت های INFP سیستم مایرز بریگز با آن ها ارتباط برقرار می کنند.  

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

24 نشانه ای که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFP است

افراد با این تیپ شخصیتی معمولا ویژگی های مشترک زیر را دارند.

1) مسائل اخلاقی برایتان بسیار اهمیت دارند

شما بیشتر از هر چیزی می خواهید نسبت به آن چه که گمان می کنید برای شخصیتتان خوب یا بد است، پایبند بمانید. زندگی طبق ارزش ها و اصول اخلاقی که دارید، بیشترین اهمیت را برایتان دارد.

2) اصالت بیشتر از هر چیزی برایتان مهم است

شما مانند سایرین انسان هستید و شبیه به آن ها حس می کنید باید رفتاری شبیه به سایرین داشته باشید تا پذیرفته شوید. اما از طرف دیگر چنین رفتاری باعث می شود که فکر کنید به خاطر سایرین دارید تظاهر می کنید.

برایتان بسیار مهم است که خود واقعی تان باشید، چون حس صداقت به شما می دهد. شما می خواهید دوستانتان شما را به دلیل همان کسی که واقعا هستید دوست داشته باشند، نه به علت رفتار فریبکارانه و تظاهرگونه تان.

3) احساس تناسب با سایرین نمی کنید و این موضوع برایتان مهم نیست

شما دوست دارید متفاوت باشید. شما از تمام ویژگی های خاصی که باعث تفاوت افراد با سایرین می شوند، لذت می برید و اصلا میل ندارید کلیشه ای یا یک نسخه کاملا شبیه به محبوب ترین فردی باشید که می شناسید. اگر باور داشته باشید به این شکل می توانید بهترین خود را نشان دهید، برایتان مهم نیست خلاف عرف و آیین ها عمل کنید.

برای درک روابط خود حتما مطلب سازگاری تیپ شخصیتی INFP با دیگر شخصیت های MBTI را نیز مطالعه کنید.

4) رویاپرداز هستید

نویسنده معروف ادگار آلن پو که تیپ شخصیتی INFP داشته، زمانی گفته است «آن هایی که در روز رویاپردازی می کنند از بسیاری از چیزهایی آگاهی دارند که افرادی که تنها در خواب رویا می بینند، از آن ها فرار می کنند.»

به عنوان یک تیپ شخصیتی INFP، شما از ته دل با این جمله ارتباط برقرار می کنید. تخیل شما یکی از جاهایی است که می توانید در آن کاملا رها باشید. در تخیل شما خبری از قید و بند، مرزکشی، قوانین یا مقررات نیست.

شما نیازی نیست برای رفتن به یک مکان جدید، بلیط هواپیما بخرید. نیازی نیست با انتظارهای اجتماعی موافقت کنید. به خاطر تمام این دلایل و موارد متعدد دیگر، شما به صورت ذاتی یک رویاپرداز هستید.

5) به طور غریزی اشتباه یا درست بودن را حس می کنید

گاهی شما نمی دانید چه ارزش هایی دارید تا این که به طور غریزی حس کنید چیزی اشتباه یا درست است. ممکن است دست به امتحان چیزی بزنید، تنها به این دلیل که یک حس عجیب در خود احساس کنید که هشدار می دهد کاری که دارید می کنید با ارزش های درونی شما اصلا مطابقت ندارد. با گذشت زمان شما یاد گرفته اید که به این احساسات و غرایز درونی خود اعتماد کرده و آن ها را دنبال کنید.

6) در ظاهر انعطاف پذیر اما در درون لجباز هستید

زمانی که با گروهی از دوستان خود هستید، ممکن است به نظر برسد که با هر چیزی به راحتی موافقت می کنید. اما در درون، شما عمیقا به باورها، مسائل اخلاقی، رویاها و ایده آل های خود پایبند هستید. زمانی که بحث ارزش های درونی شما به میان می آید، بعید است خلاف آن ها عمل کنید. مانند ژان دارک شما یک INFP واقعی هستید و برای ارزش ها و باورهای خود مبارزه خواهید کرد.

7) دنبال یک رابطه عمیق با فرد دیگری هستید

ممکن است از مهمونی های شلوغ یا دورهمی های بزرگ اجتماعی فاصله بگیرید اما به این معنا نیست که کاملا ضداجتماعی باشید. شما آرزو دارید گفتگوهای عمیق و معناداری با یک فرد داشته باشید. به اشتراک گذاری رویاها، بحث در مورد احتمال ها و بررسی معنای واقعی زندگی، تمام چیزهایی است که به شما حس رضایت و لذت خالص می دهد.

8) تاثیر خود روی سایرین را دست کم می گیرید

ذهنیت شما در زندگی این است که زندگی کن و اجازه بده سایرین نیز زندگی کنند (مگر این که واقعا یک نفر زورگویی کند که در چنین شرایطی سریعا دخالت می کنید). چون شما ذات بسیار مستقلی دارید، تاثیر خود روی سایرین را نمی بینید. مردم به علت صداقت و میل به این که خود واقعی تان باشید، جذب شما می شوند. شما اغلب الهام بخش افراد خواهید بود که بیشتر صادق، اصیل و رویاپرداز باشند.

9) شما می دانید چه زمان می توانید به افراد اعتماد کنید یا نکنید

در درونتان حسی وجود دارد که به شما می گوید به چه کسی می توانید یا نمی توانید اعتماد کنید. نیازی نیست در زندگی همه چیز برای شما توضیح داده شود. قدرت شهود شما قدرتمند است و می توانید معمولا انگیزه های شوم یا خوب افراد را تشخیص دهید، حتی زمانی که چهره آن ها برایتان دوستانه است.

10) با افراد ضعیف همدلی می کنید

در درون خود یک نیاز فوری حس می کنید که باید از حیوانات یا افرادی که نادیده گرفته می شوند، طرد می شوند یا مورد زورگویی قرار می گیرند، دفاع کنید. با آن که ممکن است در نگاه اول از دید بسیاری از افراد سرخوش و کاملا موافق به نظر برسید اما با یک انرژی بی پایان و قطعیت کامل از سایرین دفاع می کنید.

به عنوان یک رهبر با تیپ INFP بهتر است مطلب ویژگی های رهبری تیپ شخصیتیINFP را نیز بخوانید.

11) می توانید احساسات سایرین را به راحتی حس کنید

شما از دوران کودکی یاد گرفته اید که خود را جای سایرین بگذارید. برای این که بتوانید شرایط احساسی فرد دیگری را حس کنید، اولین سوالی که از خود می پرسید این است که «اگر من بودم چه احساسی می داشتم؟». چون چنین رفتاری برایتان بسیار طبیعی است، اغلب می توانید احساسات سایرین را حس کنید حتی زمانی که سعی می کنند آن را مخفی کنند.

گاهی باید مدت زمان بیشتری را تنها باشید، چون بیش از حد با سایرین همدلی می کنید و در این بین شدیدا خسته می شوید.

12) از این که روی شما برچسب بگذارند، تنفر دارید

شما اعتقاد دارید که هر فردی پیچیده بوده و متفاوت با سایرین است. تجربه هر فرد از هر چیزی کاملا بی همتا است. به علت باوری که نسبت به یگانه بودن هر فرد دارید، از این که روی شما یا سایرین برچسب بگذارند، متنفر هستید.

زمانی که افراد سعی می کنند شما را به صورت خلاصه توصیف کنند، احساس می کنید هزاران چیزی که ماهیت و ذات شما را تشکیل می دهند نادیده می گیرند. چنین رفتاری برایتان مانند خیانت به شخصیت و فردیت شما است.

13) تشنه آزادی، تایید و پذیرش هستید

خودمختاری و مستقل بودن برای سلامت شما مهم است و دست به تلاش زیادی می زنید تا استقلال خود را حفظ کنید. شما از این که محدود به قوانین فرد دیگری شوید، تنفر دارید. اغلب از بودن در یک جاده باز و سفر به مکان جدیدی که هرگز آن جا را قبلا ندیده اید، به هیجان می آیید.

از دنبال کردن شهود، تخیل و ایده های خود و هر جایی که آن ها شما را می برند، لذت می برید. شما می خواهید مردم روحیه آزادطلب شخصیتتان را بپذیرند و ارزش هایی که برای شخصیتتان بسیار مهم هستند، تایید کنند.

14) یک فضای شخصی برای خودتان دارید

شما گاهی می خواهید یک بلوز بپوشید که روی آن نوشته شده باشد «لطفا من را بغل نکنید.» با آن که ممکن است محبت فیزیکی نسبت به دوستان نزدیک یا عزیزان خود نشان دهید اما بودن در اطراف کسانی که بیش از حد محبت فیزیکی نشان می دهند (مانند روبوسی یا بغل کردن)، برایتان آزاردهنده است.

شما به نوعی فضای احساسی و فیزیکی نیاز دارید و در محیط های شلوغ که احساسات و برخوردهای فیزیکی در آن ها موج بزند، دچار مشکل می شوید.

15) هرگز چیزی را که دوست ندارید، حتی فرد دیگری از شما خواسته باشد، انجام نمی دهید

اگر چیزی خلاف ارزش های شما باشد، بعید است آن را تنها به علت درخواست فرد دیگری انجام دهید. هرچه افراد بیشتر به شما زور بگویند یا دستور بدهند، بیشتر احتمال دارد که علیه آن ها کاملا شورش کنید.

16) عاشق هیجان پیدا کردن یک ایده جدید هستید

بازی با نوآوری و خلاقیت، چیزی است که حسی از لذت خالص به شما می دهد. زمانی که در شما چیزی جرقه بزند یا الهام بخش شود، نمی توانید از تعقیب آن برای این که ببینید به کجا ختم می شود، دست بکشید. از الهام بخش دوستان خود بودن و وادار کردن آن ها به ایده پردازی، لذت می برید (و این که آن ها نیز چنین تاثیری روی شما داشته باشند).

17) اعتقاد دارید ترس از ریسک کردن به معنای شکست است

یک زندگی سنتی و امن برایتان معنایی ندارد. شما می دانید که برای تعقیب رویاها و آرزوهای خود، باید به شکل های متعدد خلاف قاعده عمل کنید. شما نمی توانید ریسک نکنید و انتظار دارید زندگی یا دنیا را طبق ایده آل های خود تغییر دهید. بدون تردید در این مسیر ممکن است اشتباه کنید اما حداقل می دانید که در پایان یک زندگی معنادار و کامل داشته اید.

18) متوجه ارتباط های تصادفی می شوید که سایرین آن ها را نمی بینند

در زندگی روزمره خود اغلب با ارتباط های تصادفی برخورد می کنید که همه چیز را به هم متصل می کنند. این ارتباط ها در امتداد گذشته، حال و آینده هستند. تلاش برای توضیح این ارتباط ها برای سایرین می تواند خسته کننده باشد و بسیاری از افراد برای شنیدن افکار عمیق شما، صبوری نشان نمی دهند.

گرچه، شما می توانید سریعا متوجه ارتباط ها بین نقاط داده شوید و اغلب سرنخ ها را به یکدیگر وصل کرده و تحول رویدادها و موقعیت های مختلف را درک می کنید.

19) خلاقیت هوایی است که در آن نفس می کشید و زندگی می کنید

زندگی بدون خلاقیت و تغییر فوق العاده خسته کننده است. احتمالا اتاق شما را انبوهی از پروژه های نیمه تمام پر کرده است و نمی توانید از یک شیء سرسری عبور کنید و ده ها روش مختلف برای استفاده از آن برای ایجاد چیزی زیبا و شگفت آور را نبینید.

20) زمانی که استرس دارید، دیگر آن «آدم خوبه» نیستید

در مواردی که استرس بیش از حد دارید، اغلب تمام مشکلات و ناکارآمدی های دنیای اطراف خود را حس می کنید. در چنین شرایطی به فردی طعنه زننده تر، بدبین تر تبدیل می شوید و سریعا اشتباه دیگران در قضاوت کردن را گوشزد می کنید. جنبه تفکری شما در این مواقع شدیدا فعال می شود اما حس می کنید که از جنبه حسی خود فاصله گرفته اید. معمولا چنین چیزی شما را بسیار آشفته می کند.

21) آهنگ های محبوبتان فوق العاده برایتان شخصی هستند

آهنگ هایی که دوست دارید، مرتبط با ارزش ها، احساسات و تجربه هایتان هستند که پخش آن ها برای سایر افراد می تواند تقریبا برایتان آسیب زننده باشد. مانند این است که عمیق ترین رازهای خود را برایشان فاش کنید، بدون آن که درکی از آن ها داشته باشند.

22) از پیروی کردن از دستورها نفرت دارید

در دوران بچگی احتمالا به شما گفته می شد کارهای زیادی را انجام دهید، تنها به این دلیل که چنین انتظاری از شما داشته اند. به عنوان مثال «برو با عمو امین صحبت کن»، «جلوی مادربزرگت چنین حرفی را نزن!»، «اسباب بازی های محبوبت را به بقیه هم بده»، «آن بلوز را با آن شلوار نپوش!».

با آن که می خواهید نسبت به سایرین مهربان و ملاحظه نگر باشید اما از نشان دادن چنین رفتاری به بهای ارزش ها و آزادی خود، نفرت دارید.

23) به نوستالژی علاقه دارید

شما علاقه عمیقی به چیزهای محبوب خود در دوران کودکی دارید مانند کتاب ها، فیلم ها، آهنگ ها، مکان ها و تجربه های محبوبتان. زمانی که استرس دارید، گاهی می توانید خودتان را با خواندن مجدد یک کتاب محبوب یا نگاه به تصاویر خاطرات عزیزتان آرام کنید.

با آن که جذب چیزهای جدید و نو می شوید اما اغلب احساس می کنید که یک ارتباط غیرقابل توضیح با گذشته و جادوی تمام تجربه های زیبایی دارید که در طول سال ها به دست آورده اید.

24) از افراد فخرفروش و خودنما نفرت دارید

افراد شلوغ و مغرور چیزی در درون خود دارند که به شما حس خوبی نمی دهد. بدون تردید، افراد زیادی با چنین تیپ های شخصیتی مشکل دارند. اما شما به ویژه در درک این موضوع که می توانید به حرف هایشان اعتماد کنید یا نه، با مشکل روبرو می شوید. اغلب از این حس شدید خود که دوست دارید غرور آن ها را کمی له کنید، شگفت زده می شوید.

در پایان توصیه می کنیم برای شناخت بهتر خود نگاهی نیز به مطالب عملکرد تیمی شخصیت INFP در تیم سازی، 10 فیلم مورد علاقه یا نفرت INFP ها، فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی INFP و 12 شخصیت داستانی با تیپ شخصیتیINFP بیاندازید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.