براساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود چه چیز طبیعی را نمی توانید تحمل کنید؟ - قسمت دوم

1402/04/29 11:55 PM - 9 ماه قبل


در قسمت او بررسی تحمل ناپذیری براساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز توضیح دادیم که چند تیپ مایرز بریگز از چه چیز طبیعی احساس ناراحتی می کنند یا به آن ها استرس دست می دهد. در این مطلب سایر تیپ ها را بررسی می کنیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست مایرز بریگز تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیت INTP

به عنوان یک شخصیت INTP عاشق جذب اطلاعات و گردهم آوری داده ها از منابع گوناگون هستید. بنابراین همه فکر می کنند عاشق خواندن اخبار هستید؟ اشتباه است (البته استثنائاتی وجود دارد). بسیاری از تیترهای خبری حساب شده هستند تا احساسات شدید یا خشم و توهین را برانگیزند.

زمانی که با چنین تیترهایی روبرو می شوید، اغلب متوجه تناقض ها، غلوها و قضاوت های شخصی می شوید که در گزارش بیطرفانه جایی ندارند. چنین چیزی اغلب منجر به شکلگیری حس عمیقی از استرس و ناراحتی در شما می شود، چون اطلاعات از دید شما تحریف شده است و با تعصب و سوگیری خاصی نشان داده می شوند.

اینطور نیست که فقط اخبار به شما احساس استرس و ناراحتی می دهند، بلکه هرچیزی که شامل حملات شخصی یا اتهام زدن و توهین باشد، خون شما را به جوش می آورد. برایتان مهم نیست در مورد یک مشکل بحث کرده یا تبادل ایده کنید اما زمانی که افراد غلوهای بزرگ می کنند یا اطلاعات را می پیچانند تا حدی که از اصل موضوع پرت می شوند، صبر شما تمام می شود.

زمانی که با غلیان های احساسی روبرو می شوید، حتی استرس بیشتری پیدا می کنید. بحث های منطقی ناحیه امن شما است، نه زمانی که افراد آتشین می شوند و به حقیقت توجهی ندارند.

شخصیت های INTP ویژگی هایی دارند که در مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INTP است، توضیح دادیم.

تیپ شخصیت ENFJ

به عنوان یک شخصیت ENFJ، برای ایجاد ارتباط و دوستی با اطرافیان خود، تلاش زیادی از خود نشان می دهید. این کار مستلزم مهربانی، همدلی و توجه خالص به زندگی شخص دیگر است. اغلب برای چنین کاری باید از دیگران بپرسید روزشان را چطور سپری کرده اند یا زندگی شان چطور پیش می رود.

زمانی که افراد با جملاتی شبیه به «خودت می دونی» یا «مثل قدیم» پاسخ می دهند، شما باید جلوی نشان دادن ناباوری یا ناراحتی خود را بگیرید. چون شما نمی دانید و واقعا مثل قدیم یعنی چی؟

برای شما به عنوان یک ENFJ مهم است که سایرین احساس امنیت و راحتی کنند، یعنی آخرین چیزی که می خواهید تحمیل کردن خودتان به فرد دیگری است. اگر کسی نمی خواد حرف بزند، مشکلی ندارد. اما این پاسخ های «جعلی» می تواند باعث شود که خود را کمتر صمیمی حس کنید یا احساس ناراحتی داشته باشید.

تیپ شخصیت ENTJ

تمام تیپ های شهودی ایده پردازی و طوفان ذهنی را دوست دارند، درست است؟ خب اگر همه ایده های انقلابی را مطرح می کردند، این دنیا به مکانی به مراتب بهتر تبدیل می شد. اما متاسفانه اکثر جلسات ایده پردازی مانند این است که یک سری افراد چشم بسته دارت پرتاب می کنند و زمانی که شما (به عنوان یک شخصیت ENTJ) می گویید ایده آن ها «خوب نیست، احساس شگفت زدگی یا حتی توهین می کنند.

شما ترجیح می دهید که همه انرژی خود را روی یک ایده بگذارند و آن را در مسیری واقع گرایانه پیش ببرند که نتایج عملی به همراه داشته باشد. زمانی که فردی یک ایده یا پیشنهاد را مطرم می کند که احتمالا در مورد آن کاملا فکر نکرده، احساس می کنید فشار خونتان بالا رفته است.

موضوع اندیشیدن کافی در مورد آن ایده نیست، بلکه دیدن این موضوع که افراد تلاش خود را صرف چیزی می کنند و با آن به جایی نمی رسند، شما را ناراحت می کند. نتیجه چنین چیزی اغلب خشم و استرس است، چون شما باید وقت و انرژی خود را صرف توضیح این موضوع کنید که چرا یک ایده جواب نمی دهد و حتی بدتر از آن، زمانی که انتقادتان در مورد ایده مذکور طرف را ناراحت می کند، مجبور شوید احساسی عمل کرده و به زور معذرت خواهی کنید.

بعضی اوقات جلسات طوفان ذهنی ایده های عالی را رقم می زنند اما اگر تمرکز همه روی یک موضوع واحد نباشد، می توانند سریعا از کنترل خارج شوند.

ویژگی های این تیپ شخصیت را در مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTJ است – قسمت دوم و قسمت اول آن بخوانید.

تیپ شخصیت ESFJ

افراد زیادی در مورد علاقه شما به میزبانی صحبت می کنند. علت آن را می دانید. شما به عنوان یک شخصیت ESFJ فردی «نظم دهنده»، «برنامه ریز» و «حمایت گر» هستید. اما گاهی حتی شما به استراحت نیاز دارید. گاهی زمانی که در یک گردهم آیی اجتماعی هستید و اطرافیانتان بیش از حد از صحبت کردن خجالت می کشند، با غذای خود در ظرفشان بازی می کنند، دوست ندارید شما کسی باشید که یخ جمع را می شکنید.

گاهی دوست ندارید فردی باشید که ظرف ها را می شوید یا پس از آن که همه بعد مهمانی خانه تان را ترک می کنند، اتاق ها را جارو می کشد.

گاهی دوست دارید روی مبل خانه فرد دیگری لم دهید، شیرینی که پخته است بخورید و به گفتگویی که شما آن را شروع نکرده اید، گوش کنید. می خواهید یک نفس عمیق بکشید و فقط مهمان باشید اما چنین چیزهایی اغلب بسیار دوردست و غیرمحتمل به نظر می رسند.

سایرین به پیشتان می آیند تا روی شما حساب باز کنند و اکثر اوقات مشکلی با این قضیه ندارید اما گاهی دوست داشتید آن ها نیز لطفی در حقتان می کردند.

تیپ شخصیت ESTJ

به عنوان یک شخصیت ESTJ، به صورت ذاتی برای سخت کوشی، انگیزه داشتن و مسئولیت پذیری ارزش قائل می شوید. هیچ چیزی بیشتر از افرادی که از قوانین و سیاست ها پیروی نمی کنند، روی اعصابتان نیست.

برای مدت ها، بیش از حد تلاش کردن و فراتر از انتظارها پیش رفتن ایده آل شما بوده است، یعنی بدون بهانه بهترین و نهایت تلاش خود را نشان دهید. حالا متوجه شده اید با افرادی سر و کار دارید که می خواهند با حداقل تلاش کارها را انجام دهند یا زمانی که بیمار نیستند، به بهانه بیمار بودن سر کار نمی آیند.

شما می دانید که زمانه تغییر کرده است اما زمانی که اطرافیانتان مسئولیت خود را جدی نمی گیرند، دست خودتان نیست که به شکل عجیبی احساس خیانت نکنید. برایتان دیدن افرادی که بیخیال چیزهای مختلف می شوند بدون این که برای رفع ماجرا تلاش کنند، سخت است. در نتیجه اغلب احساس خشم و عصبانیت می کنید.

اما شما دوست ندارید روی سایرین تاثیر ناراحت کننده ای داشته باشید و طبق کلیشه ها مثل یک ESTJ دیکتاتور دیده شوید یا آن ها فکر کنند که قدرت همدلی ندارید. گاهی جلوی چنین رفتاری را می گیرید اما سایر اوقات یک حس عجیب و سوزاننده ای از خشم دارید و سعی می کنید آن را نادیده بگیرید.

تیپ شخصیت ENFP

به عنوان یک شخصیت ENFP، فردی برونگرا هستید. بنابراین باید از پیام دادن خوشتان آید، درست است؟ حتی پیام های ناگهانی و طولانی که به دفعات یک فرد مشابه برایتان می فرستد؟ خب، اندکی اوضاع در این شرایط پیچیده می شود.

شما به عنوان یک ENFP از گفتگوهای صمیمانه با افراد محبوب خود لذت می برید. از طرف دیگر در همان حین نیاز زیادی به آزادی فردی دارید. زمانی که دائما از شما خواسته شود به پیام ها پاسخ دهید، اولین تصمیم غریزی شما غیب شدن و فاصله گرفتن است.

پیام هایی که فرد مشابهی پشت سر هم می فرستد، در شما یک نوع حس تعهد به وجود می آورد. انگار فردی همیشه در حال تماشای یک پاسخ است یا انتظار آن را می کشد. اگر با این فرد توافق کرده باشید که می توانید فورا یا 5 سال بعد پاسخ دهید، اشکالی ندارد.

اما گاهی یک نوع انتظار نانوشته در مورد دریافت پاسخ فوری و سریع وجود دارد و بابت آن احساس فشار زیادی می کنید. زمانی که فردی بین پاسخ هایتان انتظار می کشد و حواسش به زمان است، برایتان سخت است خود طبیعی و خودجوشتان باشید.

شما ترجیح می دهید زمانی که خودتان دوست دارید پیام دهید، به جای این که احساس کنید در یک میدان تبادل پیام گیر کرده اید.

مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFP است، کمک می کند چنین شخصیت هایی را بهتر درک کنید.

تیپ شخصیت ENTP

بودن در یک محیط بدون کوچکترین کثیفی برای بسیاری از افراد جذاب است. آن ها عاشق خانه های کاملا تمیز، اشیاء کوچک و فرش ها یا موکت های به رنگ سفید هستند. اما برای یک شخصیت ENTP، چنین موضوعی اغلب می تواند مانند یک شکنجه باشد. درست است، شکنجه.

به عنوان چنین تیپ شخصیتی زمانی که با نظم بیش از حد احاطه شوید، احساس خفگی و بی روحی می کنید. شما دوست ندارید در یک محیط بی نظم زندگی کنید اما همچنین نمی خواهید در مکانی باشید که سر تا پایتان را می تکانند تا کاملا تمیز باشید.

شما چیزهایی را بیشتر ترجیح می دهید که حس زندگی و استفاده شدن را در خود داشته باشند، چیزهایی که داستان ها بگویند. شما می خواهید محیط اطرافیتان نوعی شخصیت و احتمال در خود داشته باشد و شرایطی برای الهام بخشی فراهم کند.

شما خانه ای می خواهید که در آن احساس زندگی و لذت کنید، نه مکانی که شبیه به خانه های تمیز داخل کاتالوگ های شرکت های مبلمان سازی باشد. این موضوع به ویژه زمانی صحت دارد که با یک فرد وسواس به تمیزی زندگی می کنید. چون احساس می کنید ایده ها و خلاقیتتان در یک محیط بیش از حد تمیز، خفه می شود.

ویژگی های مشترک این تیپ مایرز بریگز را در مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTP است، گفته ایم.

تیپ شخصیت ESFP

درست مانند هر فرد دیگری، شما به عنوان یک شخصیت ESFP، عاشق رویاپردازی روزانه هستید. چند دقیقه خیالپردازی می تواند اغلب راهی عالی برای فرار از خستگی زندگی روزمره باشد. اما شما برخلاف سایرین، با محیط خود و فرصت هایی که در زمان حال در دسترستان قرار دارند، بیشتر ارتباط برقرار می کنید.

زمانی که وقت خود را با افرادی می گذرانید که بیش از حد خیال پردازی می کنند و می گویند «آیا بهتر نبود که دنیا بیشتر شبیه به ایده آل های من بود؟»، احساس بی قراری و بی حوصلگی می کنید.

به نظر شما یا باید کاری برای تغییر دنیا انجام داد یا از داشته های فعلی لذت برد! حداقل ذهن شما اینطور عمل می کند. برای یک ESFP زندگی یعنی تجربه های مستقیم و واقعیت زمان حال.

شما می خواهید امروز به چیزهای مختلف واقعیت ببخشید، نه این که منتظر بمانید در یک آینده ایده آل رخ دهند. زمانی که اطرافیانتان در مورد رویاهایی صحبت می کنند که فرصت تحقق یافتن ندارند، اغلب موجی از استرس وجودتان را می گیرد.

شما ترجیح می دهید در زمان حال بمانید و از پیش رفتن در مسیر زندگی به سمت آینده با هیجان و امید لذت ببرید، نه این که ناامید باشید یا همیشه دنبال چیزی بهتر و خیال انگیزتر بگردید.

چنین شخصیت هایی ویژگی هایی دارند که در مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ESFP است، توضیح داده ایم.

تیپ شخصیت ESTP

افراد زیادی عاشق ایده داشتن امنیت، روتین و خانه ای هستند که همیشه نزدیک آن باشند. مردم می گویند «هیچ جا خانه آدم نمیشه» یا سعی می کنند امنیت را فراهم کنند تا بتوانند تا آخر عمر خود در راحتی و محیطی آشنا زندگی کنند.

چنین تفکری ممکن است برای مدت اندکی برایتان خوب به نظر برسد اما فقط کافی است مدتی بیش از حد یک جا ساکن شوید تا کم کم کنترل خود را از دست بدهید. برای شما به عنوان یک شخصیت ESTP، ساکن ماندن سخت است. بنابراین ایده داشتن جایی به عنوان یک خانه ممکن است خوب به نظر برسد اما حقیقت هرگز ترک نکردن آن اصلا فکر خوبی نیست. 

شما باید به بررسی و تجربه جاها، صداها و افراد جدید ادامه دهید تا انگیزه و روحیه خود را حفظ کنید. زمانی که مکان یا چیز جدیدی برای کاوش و بررسی ندارید، انرژی شما افت می کند و استرستان زیاد می شود. اگر برای مدت طولانی در خانه یا محیط کار خود بمانید، کم کم حسی از بی قراری و نیازتان به برهم زدن روتین زندگی، وجودتان را می گیرد.

گرچه نیازی به نگرانی نیست. فقط کافی است برای آخر هفته خود یک برنامه بریزید یا با ماشین از جاده ای بروید که هرگز آن جا نبوده اید تا حداقل برای مدتی، حس بی تحرکی و زندگی تکراری را از بین ببرید.

توصیه می کنیم مطلب تیپ های شخصیتی تست MBTI زمانی که خشمگین می شوند، چطور رفتار می کنند؟ را نیز مطالعه کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.