چطور بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود، عالی ترین نقطه قوتتان را تقویت کنید – قسمت سوم

1402/11/22 7:10 PM - 2 ماه قبل


در قسمت دوم چطور بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود، عالی ترین نقطه قوتتان را تقویت کنید[U1] ، تیپ های شخصیتی ISFJ، ISTJ، ESFP، ESTP، ISFP و INFP را بررسی کردیم. در این مقاله تیپ های باقیمانده را توضیح خواهیم داد.  اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

در لینک زیر می توانید قسمت ابتدایی این مقاله را نیز مطالعه کنید.

تیپ های شخصیتی ESFJ و ENFJ – احساسی برون ریز

به عنوان فردی با تیپ شخصیتی ENFJ یا ESFJ، کارکرد غالب شما احساسی برون ریز (Fe) است. شخصیت شما به جامعه، ارتباط، اتحاد و حمایت توجه زیادی نشان می دهد. شما فردی هستید که اغلب مانند یک چسب افراد را کنار یکدیگر نگه می دارد، آن ها را در کنار هم جمع می کنید و متوجه نیازها و احساساتشان می شوید. هدفمان این نیست که با گفتن این جمله شما را کلیشه ای توصیف کنیم، بلکه منظورمان ویژگی شخصیتی قدرتمندی است که تیپ شما دارد.

کارکرد احساسی برون ریز این قدرت را به شما می دهد که با سایرین عمیقا همدلی کرده و آن ها را درک کنید. شما به فضای احساسی اطراف خود حساس هستید و احساسات سایرین را جذب می کنید. جنبه احساسی شما روی تصمیم گیری هایتان اثر می گذارد و در تصمیم های خود احساسات و نیازهای گروه را در نظر می گیرید و حس آرامش و همکاری را پرورش می دهید.

شما به صورت ذاتی درک می کنید که همه انسان ها ارتباط درونی با یکدیگر دارند و از این درک برای ایجاد ارتباط بین مردم استفاده می کنید. شما مهارت بالایی در درک احساسات سایرین دارید و به شکلی عمل می کنید که حمایت و آرامش را فراهم کنید.

کارکرد احساسی برون ریز زمانی که به صورت بهینه استفاده شود، نقش یک امیددهنده و نقطه قوت را برای اطرافیان شما دارد و جامعه ای را ایجاد می کند که بر اساس همدلی و احترام مقابل شکل گرفته است. بنابراین از آن استقبال کنید، پرورشش دهید و آن را به کار بگیرید، چون نقطه قوت بی همتایتان است.

چطور به عنوان یک تیپ شخصیتی ENFJ یا ESFJ کارکرد احساسی برون ریز خود را تقویت کنید

  • فعالانه گوش کردن را یاد بگیرید: سعی کنید زمان تعامل با سایرین در لحظه حضور داشته باشید و به آن ها دقت کنید. فعالانه گوش کردن نه تنها توجه و احترام شما را نشان می دهد، بلکه اجازه می دهد احساسات افراد را کاملا درک کنید و جلوی سوء تفاهم را نیز می گیرد.
  • همدلی خود را ابراز کنید: تایید کردن و درک احساسات سایرین را تمرین کنید. انجام این کار حس درک کردن و همدلی را که برای تیپ شخصیتی شما نسبتا ساده است، پرورش می دهد.
  • محیط های سرشار از آرامش را ایجاد کنید: برای ایجاد محیط هایی تلاش کنید که همکاری و آرامش را در خود داشته باشند. توانایی شما برای ایجاد محیط هایی سرشار از نیت خوب و اتحاد نقطه قوتی است که جهان فعلی عمیقا به آن نیاز دارد.
  • به صورت موثر ارتباط برقرار کنید: از توانایی ذاتی خود در درک و بیان احساسات برای برقراری ارتباط موثر و آشکار استفاده کنید. این قابلیت به سایرین کمک خواهد کرد آزادی بیشتری حس کنند و از بیان احساسات واقعی خود نیز بیشتر مطمئن باشند.
  • از سایرین حمایت کرده و به آن ها کمک کنید: شما در درک اینکه سایرین نیازمند حمایت یا کمک عاطفی هستند، استعداد دارید. از این استعداد برای تاثیرگذاری روی زندگی سایرین و ایجاد ارتباط های نزدیک تر استفاده کنید.
  • درگیر فعالیت های تیمی شوید: در فعالیت های گروهی شرکت کنید که ارتباط و دوستی را پرورش دهند. انجام این کار به شما اجازه می دهد که نقطه قوت خود برای جمع کردن سایرین در کنار یکدیگر را پرورش دهید.
  • هوش عاطفیتان را پرورش دهید: توانایی خود برای شناخت و درک احساسات خودتان و سایرین را پرورش دهید. کتاب بخوانید، فیلم ببینید و با افراد به شکلی تعامل برقرار کنید که درکتان از تجربه انسانی را افزایش دهد.
  • خودمراقبتی را تمرین کنید: با آنکه به صورت ذاتی به سایرین توجه می کنید، اما مراقبت از خود را نیز از یاد نبرید. انجام این کار کمک می کند سلامت عاطفیتان را حفظ کنید و به حمایت از سایرین ادامه دهید بدون اینکه خسته شوید یا در این بین خودتان را فراموش کنید.
  • با سایرین جشن بگیرید: برای شناخت و جشن گرفتن موفقیت های اطرافیان خود وقت بگذارید. این کار نه تنها باعث تقویت روابطتان می شود، بلکه همچنین فضای مثبتی به وجود می آورد.
  • خودتان جشن بگیرید: همانطور که موفقیت های سایرین را جشن می گیرید، جشن گرفتن برای دستاوردهای خود را فراموش نکنید! هیچ اشکالی ندارد به خودتان بابت کارهایی که انجام داده اید، افتخار کنید. این کار همچنین نقش یک یادآور را خواهد داشت که نقاط قوت بی همتای خود را در آغوش بکشید و به رشد کردن به عنوان یک فرد ادامه دهید.
  • ارزش های عزیزان خود را شناسایی کنید: به افرادی که بیشتر از همه در زندگی دوستشان دارید فکر کنید و ارزش هایی را که باور دارند، شناسایی کنید. بررسی کنید که آیا شما هم ارزش های مشترکی با آن ها دارید و اگر اینطور نیست، ببینید آیا ارزش هایی هستند که بخواهید در زندگی خود به کار بگیرید یا نه.
  • نامه بفرستید: تحسین خود از سایرین یا تایید اهمیت آن ها را با فرستادن یک یادداشت متنی یا کارت، نشان دهید. این روش قدیمی ارتباطی تاثیر عمیقی دارد و مهربانی و توجه شما به سایرین را نشان می دهد.
  • روابط را پرورش دهید: 4 یا 5 نفری را که دوست دارید رابطه تان با آن ها محکمتر باشد، انتخاب کنید. به صورت منظم برای برقراری تماس با آن ها و بودن با همدیگر، تلاش کرده و برنامه ریزی کنید. پرورش این روابط به شما حس معناداری از جامعه و ارتباط می دهد.
  • ارزش های مخالف را درک کنید: به افرادی فکر کنید که با شما موافق نیستند یا از آن ها خوشتان نمی آید و در نظر بگیرید چه ارزش های محوری دارند. خودتان را به چالش بکشید و با نگاه بازتری به این ارزش ها بنگرید و هر نوع دیدگاه متعصبانه «خوب» و «بد» را کنار بگذارید. این تمرین ممکن است شما را با دیدگاه جدیدی آشنا کند و درکتان از سایرین را افزایش دهد.

این تیپ ها همچنین ویژگی های دیگری دارند که با مطالعه مقالات زیر متوجه آن ها خواهید شد:

تیپ های شخصیتی INTP و ISTP – تفکری درون ریز

اگر تیپ شخصیتی INTP یا ISTP دارید، کارکرد غالب شما تفکری درون ریز (Ti) است. شما فردی با ثبات منطقی، دقت و توجه بالا هستید. دیدگاه شما از جهان به طور کلی تحلیلی و بی تعصبانه است. شما فردی هستید که اغلب همه چیز را می شکافید تا ببینید چطور کار می کنند و سپس مجددا در کنار یکدیگر قرار می دهید.

با آنکه این توصیف ممکن است تمام جنبه های شخصیتی شما را نشان ندهد، اما تاکیدی بر نقطه قوت اصلی تیپ شما است. کارکرد تفکری درون ریز این انگیزه را در شما ایجاد می کند تا اصول و بنیاد دنیای اطراف خود را درک کنید.

شما جذب مسائل پیچیده یا (گاهی) نظریه های پیچیده می شوید و از کالبدشکافی آن ها برای اینکه به بینش و شفافیت ذهنی برسید، لذت می برید. شما برای صداقت روشنفکری (نگرش بی طرفانه به مسائل) ارزش قائل می شوید و کسی نیستید که عقیده ای را بدون فکر بپذیرید، بلکه ترجیح می دهید آن را زیر سوال ببرید و صحتش را تایید کنید.

جنبه تفکری شما تشویقتان می کند که بر اساس منطق و تحلیل بی طرفانه تصمیم بگیرید و یک چارچوب درونی از درک برایتان ایجاد می کند که بسیار باجزئیات و پیچیده است و دائما تغییر می کند. زمانی که از بیشترین پتانسیل کارکرد تفکری درون ریز خود استفاده کنید، به صورت واضح و منطقی دیدگاه های ارزشمندی از جهانی را برایتان فراهم می کند که اغلب احساسات و تعصب ها در آن حکمفرمانی می کنند. این ویژگی خود را بپذیرید، پرورشش دهید و از آن استفاده کنید، چون نقطه قوت بی همتایتان است.

چطور به عنوان یک تیپ شخصیتی INTP یا ISTP کارکرد تفکری درون ریز خود را تقویت کنید

  • درگیر تحلیل منطقی شوید: به صورت منظم خودتان را با پازل ها، معماهای فکری یا مسائل پیچیده که نیاز به تحلیل منطقی دارند، به چالش بکشید. انجام این کار ذهنتان را تحریک کرده و کمک می کند قابلیت های تحلیلی خود را پرورش دهید.
  • دائما دنبال دانش باشید: یادگیری مداوم را به شکل یک عادت در آورید. زیاد مطالعه کنید، درگیر بحث ها شوید، در سمینارها شرکت کنید یا در کلاس های آنلاین ثبت نام کنید. هرچه دانش بیشتری کسب کنید، بیشتر چارچوب منطقی درونی خود را کامل می کنید و صیقل می دهید.
  • ارتباط مستقیم و آشکار را تمرین کنید: سعی کنید افکار و ایده های خود را تا جای ممکن به صورت شفاف و مستقیم انتقال دهید. این قابلیت جلب توجه و بیان دقیق آنچه که فکر می کنید به مستقیم ترین شکل ممکن، یکی از نقاط قوت کارکرد تفکری درون ریز است.
  • از کنجکاوی استقبال کنید: به خودتان اجازه دهید که ایده ها و دیدگاه های جدید را بررسی کنید، حتی اگر باورهای فعلی شما را به چالش بکشند. این استقبال از اطلاعات جدید برای توسعه کارکرد تفکری درون ریز شما مهم است.
  • به صورت منظم بیاندیشید: هر روز زمانی را به اندیشیدن به آنچه یاد گرفته اید یا تجربه کرده اید، اختصاص دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد اطلاعات جدید را در چارچوب درونی خود جا دهید.
  • داشتن نگاه بدون تعصب را تمرین کنید: سعی کنید به موقعیت ها از یک دیدگاه بی طرفانه نگاه کنید. نگاه بدون تعصب نقطه قوت کلیدی کارکرد تفکری درون ریز است و تمرین آن منجر به بینش های عمیق تر خواهد شد.
  • از اشتباهات خود درس بگیرید: از اشتباهات و شکست ها ناراحت نشوید. بلکه به آن ها به عنوان فرصتی برای یادگیری بنگرید که کمک می کند مهارت های تفکری و حل مساله خود را پرورش دهید.
  • ریشه های باورهایتان را تحلیل کنید: برای درون نگری و نگاه عمیق تر به دیدگاه های شخصی خود وقت بگذارید. منطق و حقیقت باورهای خود را بررسی کنید تا بفهمید از چه چیزی دفاع می کنید.
  • بازی های استراتژیک انجام دهید: بازی های استراتژیک مانند شطرنج یا سودوکو به این نیاز دارند که کاملا به عواقب منطقی حرکاتتان فکر کنید و بنابراین مهارت های تحلیلی خود را بهتر کنید.
  • دایره واژگان خود را توسعه دهید: قدرت زبان خود را با انجام فعالیت هایی مانند حل کردن جدول، مطالعه کتاب های به سبک های مختلف یا نوشت منظم افزایش دهید. داشتن یک دایره واژگان غنی به برقراری ارتباط مستقیم و واضح کمک می کند.
  • رویکرد زیر سوال بردن را به کار بگیرید: زمانی که با یک موقعیت یا مشکل روبرو می شوید، از رویکرد زیر سوال بردن استفاده کنید. برای آنکه تا جای ممکن اطلاعات به دست آورید، سوال کنید تا بتوانید واقعا ارزیابی بی طرفانه ای داشته باشید.
  • درباره مغلطه منطقی اطلاعات خود را افزایش دهید: خود را با مغلطه های منطقی رایج آشنا کرده و آن ها را درک کنید. شناخت این مغلطه ها زمانی که دیگران از آن ها استفاده می کنند، به پیشبرد موثرتر بحث ها و گفتگوها کمک می کند.
  • بر هنر صداقت ملاحظه نگرانه تسلط پیدا کنید: با آنکه حقیقت قابل تحسین است، اما اغلب تاثیر آن را نحوه بیانش مشخص می کند. راه هایی را پیدا کنید که بتوانید حقایق را همراه با ملاحظه و توجه به احساسات و عواطف سایرین انتقال دهید تا آن ها حقایق را بهتر بپذیرند و هضم کنند.

این تیپ های شخصیتی را با مطالعه مقالات زیر بیشتر می شناسید:

تیپ های شخصیتی ESTJ و ENTJ – تفکری برون ریز

اگر تیپ شخصیتی ESTJ یا ENTJ دارید، کارکرد غالب شما تفکری برون ریز (Te) است. شما به عنوان یک متفکر برون ریز، فردی هدف گرا، منطقی و کارآمد هستید. تمرکز شما روی دنیای بیرون و نظم بخشیدن به آن، اغلب از طریق ایجاد و به کارگیری رویه ها و سیستم ها است. این کارکرد به شما اجازه می دهد تا مقادیر زیادی از داده ها را جذب کنید، تحلیل کنید و بر اساس آن ها بدون آنکه آشفته شوید، تصمیم بگیرید.

کارکرد تفکری برون ریز به معنای عمل کردن است و ممکن است متوجه شوید که از برنامه ریزی، نظم بخشیدن و انجام وظایف احساس انرژی می کنید. شما تمرکز شدیدی روی بهره وری و نتایج دارید و احتمالا یک رهبر بالفطره باشید که می تواند وظایف را به دیگران بسپارد و منابع را برای دستیابی به اهداف خود مدیریت کند. فرایند تصمیم گیری شما بر اساس منطق و تفکر منطقی است و تلاش می کنید به شکل بی طرفانه ای منصف باشید.

زمانی که از کارکرد تفکری برون ریز خود استقبال کنید و آن را به خوبی به کار بگیرید، منجر به شکل گیری مهارت های عالی سازماندهی، توانایی رهبری و قابلیت تصمیم گیری های منطقی، صحیح و سریع می شود. این کارکرد قدرتمندترین ویژگی شخصیتی شما است که شما را از سایرین متفاوت می کند.

چطور به عنوان یک تیپ شخصیتی ENTJ یا ESTJ کارکرد تفکری برون ریز خود را تقویت کنید

  • از نقش های رهبری استقبال کنید: دنبال فرصتی برای پذیرفتن نقش رهبری باشید، خواه در زندگی حرفه ای شما باشد یا در پروژه های شخصی. انجام این کار به شما اجازه می دهد توانایی ذاتی خود برای سازماندنی و مدیریت کارآمد منابع را به کار بگیرید.
  • کارآمدی را در اولویت قرار دهید: دنبال موثرترین روش انجام وظایف بگردید. این کار ممکن است شامل ساده سازی فرایندها، حذف مراحل غیر ضروری یا استفاده از فناوری برای خودکارسازی وظایف باشد.
  • مهارت های تصمیم گیری خود را توسعه دهید: تصمیم گیری سریع و مطمئن را تمرین کنید. به یاد داشته باشید که بهتر است تصمیم بگیرید و از آن درس بگیرید تا اینکه از ترس اشتباه کردن، کاملا بیخیال تصمیم گیری شوید.
  • از نظم و ساختار استقبال کنید: دنبال روش هایی برای ایجاد ساختار و نظم در زندگی خود باشید. این کار ممکن است به سادگی منظم کردن فضای کار شما یا ایجاد یک روتین روزانه باشد.
  • از شکست ها درس بگیرید: از شکست خوردن نترسید. بلکه به آن به چشم فرصتی برای یادگیری و پیشرفت بنگرید. تحلیل کنید چه اشتباهی رخ داده است و از این اطلاعات برای تصمیم گیری بهتر در آینده استفاده کنید.
  • درگیر برنامه ریزی استراتژیک شوید: به صورت منظم فعالیت هایی را امتحان کنید که نیاز به تفکر استراتژیک دارند، مانند شطرنج، شبیه سازی های تجاری یا برنامه ریزی برای پروژه ها.
  • صبر کردن را تمرین کنید: با آنکه به صورت ذاتی می خواهید سریعا به نتیجه برسید، به همان شکل مهم است که صبر کردن را تمرین کنید. به یاد داشته باشید که ارزشمندترین موفقیت ها اغلب نیاز به زمان دارند و همیشه در امتداد راه به اندازه کافی مانع وجود دارد.
  • برای کار تیمی ارزش قائل شوید: گرچه شما یک رهبر بالفطره هستید، فراموش نکنید که بهترین رهبران برای ارزشمند دانستن نظر و مشارکت اعضای تیم خود وقت می گذارند. محیطی از همکاری و تعامل را ایجاد کنید که در آن همه بتوانند احساس کنند شنیده می شوند و ارزشمند هستند.
  • به صورت منظم بیاندیشید: وقت بگذارید و به اعمال خود و عواقبشان فکر کنید. انجام این کار کمک می کند تا بفهمید کجا می توانید بهتر شوید و استراتژی های خود را تغییر دهید.
  • هوش عاطفیتان را پرورش دهید: تلاش برای افزایش هوش عاطفیتان باعث می شود افرادی را که هدایت می کنید، بهتر درک کنید و اجازه می دهد به صورت موثرتر در آن ها ایجاد انگیزه کنید و تیم اجرایی بهتری داشته باشید.
  • مزایا و معایب را ارزیابی کنید: زمانی که باید تصمیم بگیرید، وقت بگذارید و مزایا و معایب هر گزینه را بسنجید.
  • مدیریت منابع: به منابع خود توجه خاصی کنید، خواه بودجه، زمان یا کالاهای فیزیکی باشد. مدیریت موثر منابع بازتاب مستقیم قدرت کارکرد تفکری برون ریز است. به صورت منظم مقدار استفاده خود از منابع را بررسی کنید و ببینید چطور می توانید از ضایعات یا شلوغی بکاهید.
  • اهداف را کوچکتر کنید: اگر هدفی بزرگ دارید، آن را به اهداف کوچکتر و مراحل قابل مدیریت تر تبدیل کنید. این رویکرد نه تنها باعث می شود آن وظیفه قابل مدیریت تر دیده شود، بلکه همچنین به پیگیری پیشرفت شما و حفظ انگیزه تان کمک می کند.
  • «اگر این چنین باشد/ آنچنان می شود» را تمرین کنید: برای شناسایی نیازهای اصلی خود تمرین «اگر این چنین باشد/ آنچنان می شود» را انجام دهید. مثلا «اگر فلان کار را انجام دهم، به فلان چیز نزدیکتر خواهم شد. اگر به فلان چیز برسم، فلان چیز نصیبم خواهد شد.» این کار را ادامه دهید تا ترس ها، خواسته ها و ارزش های محوری خود را کشف کنید. ممکن است متوجه شوید بعضی از چیزهایی که برای آن ها تلاش می کنید، به یک رویکرد کاملا متفاوت نیاز دارند.
  • درگیر بحث های سازنده شوید: خود را درگیر بحث های سازنده ای کنید که در آن ها بتوانید به صورت منطقی و بدون تعصب از باورهای خود دفاع کنید. این تمرین نه تنها مهارت های استدلال شما را بهتر می کند، بلکه همچنین این فرصت را برایتان فراهم می کند که از کسانی که با آن ها بحث می کنید، بینش های جدیدی یاد بگیرید.

مطالعه مقالات زیر را درباره این تیپ های شخصیتی فراموش نکنید:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.