بررسی عادت به تمیزی در تیپ های شخصیتی مایرز بریگز

1402/11/25 11:07 PM - 2 ماه قبل


آیا خودتان اعتراف می‌کنید که جنون تمیزی دارید اما شریک زندگی تان تمام لباس های کثیفش را کف اتاق پرت می کند؟ آیا کلیدهای خود را همیشه گم می کنید، چون ذهنتان جای دیگری است و نمی دانید آن ها را کجا گذاشته اید؟ از نظر بسیاری از افراد بین تیپ شخصیتی و عادت به تمیزی ارتباط هایی وجود دارد، اما ریشه آن ها در چه چیزی است؟ آیا تیپ های خاصی به صورت ذاتی از سایرین تمیزتر هستند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد، پس همراهمان بمانید.

قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی و تمیز بودن: آیا ارتباطی وجود دارد؟

اثر تربیت خانوادگی و نحوه بزرگ شدن

قبل از اینکه به مبحث اصلی برسیم، بدون تردید اثر قابل توجه تربیت خانوادگی را بررسی می کنیم. اگر والدین شما در طول زندگی تان تاکید بر تمیزی و مرتب بودن خانه داشته اند و قوانین خاصی برای تمیز کردن در نظر گرفته اند و برای آن نظم داشته اند، ممکن است بدون توجه به تیپ خود، شما نیز چنین رفتاری در پیش بگیرید.

اگر والدین شما واقعا بدون نظم و شلوغ بوده باشند و اطراف شما را همیشه چیزهای کثیف و نامرتب پر کرده باشد، ممکن است برای تمیز بودن ارزش خاصی قائل باشید و تصمیم گرفته باشید که هرگز مانند والدین خود نخواهید بود. با آنکه تیپ ممکن است بعضی از گرایش های 16 شخصیت مایرز بریگز را به ما بگوید، اما به طور قطعی نمی تواند مشخص کند یک تیپ خاص وسواس تمیزی دارد یا شلوغ و بدون نظم است.

اثر فرهنگ

بعضی از فرهنگ ها برای تمیزی نسبت به فرهنگ های دیگر بیشتر ارزش قائل می شوند. مثلا آلمان برای تمیز بودن کشور خود شهرت دارد. تمام افرادی که در یک محله یا مجموعه آپارتمانی زندگی می کنند، برای جاروکردن، بیرون گذاشتن زباله ها نوبت خاصی را باید رعایت کنند و به طور کلی محله زندگی خود را تمیز می کنند.

در ژاپن به محض ورود به خانه باید کفش های خود را در آورید، دهان خود را غرغره کنید، دستانتان را بشویید و لباس هایتان را عوض کنید. تمیزی در فرهنگ این کشور عملی که تنها باید انجام شود نیست، بلکه یک تمرین عرفانی نیز محسوب می شود.

اثر تیپ شخصیتی

اگر فقط موضوع تیپ شخصیتی را در نظر بگیریم، یقینا بین تیپ و تمیزی ارتباطی وجود دارد اما تاکید می کنیم نکات بالا را نیز در نظر بگیرید. همه افراد بدون توجه به تیپ خود می توانند ارزش شخصی برای تمیزی قائل شوند یا فقط به خاطر اهمیت اخلاقی این موضوع، نگران آن نباشند. هر فردی متفاوت با دیگری است و تجربه های تاثیرگذاری در زندگی دارد که رفتارش در قبال تمیزی را مشخص کرده است.

تیپ های شخصیتی ENFP و ENTP و تمیزی

افراد تیپ شخصیتی ENFP و ENTP در دنیایی از احتمال ها و ایده ها سیر می کنند. آن ها دوست دارند چیزی اصیل و تفکربرانگیز را پیدا کرده تا انرژی خود را معطوف به آن کنند و به همین علت اغلب سرگرمی ها و علایق زیادی دارند.

این تیپ ها ذهن های فعال و خلاقی دارند که همیشه دنبال یک اندیشه خاص، روشی جدید برای درک چیزی یا فرصتی هستند که بتوانند زندگی های خود را متحول کنند. برای این شخصیت ها، داشتن روتین جذابیت زیادی ندارد.

در حقیقت بسیاری از ENTPها و ENFPها بر علیه محدودیت ها و روتین ها می آشوبند و به جای آن انتخاب می کنند که خلاقیت خود را به هر جایی که آن ها را می برد، دنبال کنند. نتیجه آن اغلب یک اتاق نشیمن نامرتب یا شلوغ است، چون وظایف خسته کننده و بدون هیجان تمیزکردن، ذهن این افراد را از فعالیت می اندازد و جلوی خلاقیت آن را می گیرد. غیر طبیعی نیست که این تیپ ها کلیدها، عینک یا کیف پول خود را به صورت منظم گم کنند.

هشدار

بعضی از شخصیت های با تیپ ENFP و ENTP ممکن است ارزش فردی خاصی برای تمیزی قائل شوند. شاید آن ها بخواهند شبیه به افرادی باشند که سایرین از رفتن به خانه شان احساس راحتی می کنند. شاید آن ها به بلوغ رفتاری و فکری رسیده باشند و احترام بیشتری برای روتین و نظم قائل شوند (این اتفاق معمولا در دهه 30 و 40 این افراد رخ می دهد). مجددا باید بگوییم برای تمام تیپ ها استثناء وجود دارد.

این شخصیت ها را با خواندن مقاله های زیر بهتر درک کنید:

تیپ های شخصیتی ESFP و ESTP و تمیزی

افراد با تیپ شخصیتی ESTP و ESFP فوق العاده به جزئیات توجه دارند. آن ها به محیط اطراف خود کاملا دقت می کنند و از محیط های زیبا لذت می برند. با آنکه این افراد از انجام کارهای روزمره و روتین تنفر دارند، اما از مشاهده شلوغی، آشفتگی و زشتی در محیط خود نیز متنفر هستند.

به همین دلیل آن ها اغلب دنبال راهی می گردند که تمیزکردن را به عملی سرگرم کننده تبدیل کنند. خواه پخش آهنگ های با ریتم بالا هنگام جارو کشیدن باشد یا زمزمه کردن ترانه های عاشقانه موقع ظرف شستن، این تیپ ها دنبال روش هایی می گردند که حتی به خسته کننده ترین کارها شور و هیجان ببخشند. این دو تیپ بعید است به شلوغی بسیاری از تیپ های ادراکی دیگر باشند.

هشدار

مانند همیشه استثنائاتی وجود دارد. اگر یک شخصیت ESFP یا ESTP به واسطه تعهدهای روزانه و وظایف کاری آشفته شود، احتمالا اولویت را بر آزادی، استراحت و سرگرم شدن در اوقات فراغت خود خواهد گذاشت. این افراد ممکن است خیلی راحت با شلوغی زندگی کنار آیند تا بتوانند لذت یک شب بیرون بودن از خانه یا فعالیت مفرح دیگری را تجربه کنند. اگر این افراد در دل یک اتفاق دردناک باشند (طلاق، از دست دادن کار و غیره)، ممکن است نظافت و تمیزی خود را در اولویت قرار ندهند.

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را نیز دارند:

تیپ های شخصیتی INFJ و INTJ و تمیزی

افراد با تیپ شخصیتی INFJ و INTJ، بر الگوها و پیشبینی مسائل تمرکز دارند و همیشه سعی می کنند معانی عمیق تر خود زندگی را پیدا کنند. این افراد به تصویر بزرگتر ماجرا توجه دارند و دوست دارند محیطی مرتب و تمیز داشته باشند تا شلوغی و کثیفی حواسشان را از استراتژی های آینده نگرانه یا کارهای خلاقانه شان پرت نکند.

اما این افراد متنفر از این هستند که حس کنند مورد مدیریت خرد قرار گرفته اند یا به علت داشتن ضیق وقت تحت فشار قرار دارند. بسیاری از شخصیت های INFJ و INTJ از زمان تمیزکردن برای این استفاده می کنند که ذهنشان به هرجا که خواست سرک بکشد و خلاق باشد یا افکار فلسفی داشته باشند.

اگر این افراد به خصوص غرق اندیشه شوند، ممکن است در این حین کمی بی خیال محیط خود شوند. محیط تمیز از نظر این افراد با استانداردهای اجتماعی کمتر همخوانی دارد و بیشتر به معنای محیطی است که از فرایندهای شناختی آن ها حمایت کند.

INTJها معمولا در مقایسه با INFJها نظم بیشتری در فرایند تمیزکردن دارند. چون تمرکز INTJها روی حداکثر کارآیی است، آن ها احتمالا وسایل آشپزخانه خود را به ترتیب استفاده مرتب می کنند، نظم لباس هایشان بر اساس فصل و رنگ است و قفسه کتاب هایشان طبق سبک و نویسنده مرتب شده است. این افراد از اینکه همه چیز در جای خود باشند و در وقت، انرژی و تلاششان صرفه جویی شود، لذت می برند.

INFJها از سوی دیگر بیشتر به معنی، عاطفه و ارزش روابط تمرکز دارند. آن ها ممکن است کشویی پر از یادگاری یا یک فضای خلاقانه پر از پروژه های نیمه تمام داشته باشند. از نظر یک INFJ، این چیزها ارزش و معنی دارند، حتی اگر از نظر سایرین مرتب و منظم نباشند.

INFJها ممکن است همچنین خانه خود را مانند INTJها برای حداکثر کارآیی مرتب نکنند. آن ها ممکن است آشپزخانه ای مرتب و منظم داشته باشند اما مکان هایی که همه چیز را در آنجا قرار می دهند، ممکن است منطقی ترین انتخاب نباشند.

هشدار

همیشه استثنائاتی وجود دارد و INFJ و INTJها نیز شامل آن می شوند. اگر یک INFJ یا INTJ استرس زیادی داشته باشد، ممکن است اجازه دهد اتاق نشیمنش بیشتر از حد معمول شلوغ باشد. اغلب علت این تصمیم ترکیبی از بار شناختی و میل نداشتن برای رسیدگی به آشفتگی و بی نظمی است.

این تیپ ها ممکن است احساس کنند که نمی توانند از عهده تقاضاهای زندگی خود برآیند، چه برسد که خانه شان را بخواهند تمیز کنند. اما اکثر INFJها و INTJها در نهایت زمانی که فرصتی برای بهبود از استرس داشته باشند، استاندارد تمیز بودن همیشگی خود را در پیش می گیرند.

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ های شخصیتی ISFJ و ISTJ و تمیزی

نظم و تمیزی به تیپ های شخصیتی ISTJ و ISFJ آرامش ذهنی می دهد. این افراد متوجه چیزهای کوچک می شوند و زمانی که محیطشان عاری از کثیفی، گرد و غبار و شلوغی است، احساس رضایت می کنند. این تیپ ها محیط های دنج و آرامش بخش که حس خانه را داشته باشند و در آن سلیقه شخصی به اندازه کافی جاری باشد، دوست دارند.

ISTJها و ISFJها هر دو به جزئیات توجه می کنند اما رویکردشان برای مرتب کردن و نظم بخشیدن اندکی متفاوت است. تیپ های ISTJ فقط به کارآیی و کارآمدی دقت می کنند، بنابراین معمولا برای هر چیزی مکان مشخصی در نظر می گیرند و برنامه روزانه سخت گیرانه ای برای تمیز کردن دارند.

اغلب چنین رفتاری را می توانید در آشپزخانه این افراد ببینید که همیشه برق می زند و همه چیز نظم دارند. ISFJها نیز دوست دارند خانه مرتبی داشته باشند، اما آن ها بیشتر برای راحتی و گرمی فضا اولویت قائل می شوند تا کارآیی. از نظر آن ها باید محیط استقبال کننده و گرمی به وجود آید، نه فضایی که در آن کارآیی موج بزند. این افراد به عنوان تیپ های احساسی، احتمالا چیزهایی را در خانه خود به نمایش می گذارند که حس نوستالژیک و معناداری در خود داشته باشند.

هشدار

مانند تمام تیپ های شخصیتی، همیشه استثنائاتی وجود دارد. اگر ISFJها و ISTJها استرس داشته باشند یا فشار زیادی را برای انجام کارها حس کنند (مثلا فرزند زیاد داشته باشد یا کارشان سنگین باشد)، احتمالا اتاق نشیمنشان شلوغ تر از همیشه باشد.

در چنین مواردی همچنان بخش هایی از خانه این افراد مرتب و منظم است، اما سایر قسمت های آن ممکن است آشفته باشند. ISFJها ممکن است روابط خود را نسبت به تمیزکردن و ISTJها ممکن است عملکرد شغلی خود را در مقایسه با نظم و تمیزی خانه شان در اولویت قرار دهند.

به کمک مقاله های زیر تیپ خود را بهتر تشخیص دهید:

تیپ های شخصیتی ENFJ و ENTJ و تمیزی

تیپ های شخصیتی ENTJ و ENFJ افراد دوراندیش و آینده نگری هستند که برای آینده اهداف و رویاهای بزرگی دارند. هر دو تیپ از اینکه افراد را به خانه خود دعوت کنند و تلاش کنند محیط خود را تمیز نگه دارند، لذت می برند و به همین دلیل دورهمی های ناگهانی را به آسانی ترتیب می دهند.

ENTJها نگران کارآیی هستند و دوست دارند برای همه چیز در خانه خود جای منطقی در نظر گرفته باشند. هدف آن ها تا جای ممکن کاهش نیاز روزانه به تمیزکردن خانه شان است تا بتوانند تمرکز خود را بیشتر روی اهداف و ایده های هیجان انگیزشان بگذارند.

بنابراین معمولا برایشان مهم نیست چیزی را دور بیاندازند و سعی می کنند که تعداد چیزهای داخل خانه خود را به حداقل برسانند تا بتوانند تا جای ممکن کمتر وقت برای تمیزکردن صرف کنند. ENFJها نیز به کارآیی علاقه دارند، اما تمرکز آن ها بیشتر روی روابط و تجربه ها و آیتم های شخصی و معنادار است. آن ها احتمالا در خانه خود اشیاء نمادین با ارزش احساسی را نگه دارند، حتی اگر معنای آن شلوغی بیشتر خانه باشد.

هشدار

مانند همیشه هر تیپی ممکن است خلاف قاعده عمل کند. اگر ENFJها و ENTJها تحت فشار برای رسیدن به یک هدف قرار داشته باشند که انرژی زیادی از آن ها بگیرد، ممکن است اتاق نشیمنشان را بیشتر از حالت معمولی شلوغ و درهم ریخته رها کنند.

به این علت که ذهنشان را افکار دیگری مشغول کرده است و همچنین نمی خواهند با چیزی سر و کار داشته باشند که در مقایسه با اهدافشان، بی اهمیت و جزئی است. ENTJها ممکن است «ذهنیت تمیز و روحیه تمیزکاری» خود را حفظ کنند و هرچیزی که باعث شلوغی محیط شده است، دور بیاندازند.

آن ها همچنین ممکن است به صورت موقت از ظروف پلاستیکی استفاده کنند تا وقتشان صرف ظرف شستن نشود. ENFJها اگر از نظر احساسی شرایط سختی را سپری کنند، ممکن است اجازه دهند خانه شان بیشتر از حالت معمول شلوغ باشد. این شخصیت ممکن است انرژی ادامه دادن برنامه های روزانه همیشگی خود را نداشته باشند و تمیزکردن را یک کار بیهوده بدانند.

این تیپ ها را با خواندن مقاله زیر بیشتر می شناسید:

تیپ های شخصیتی ESTJ و ESFJ و تمیزی

تیپ های شخصیتی ESTJ و ESFJ دوست دارند در زندگی خود نظم، روتین و تمیزی را مشاهده کنند. هر دو تیپ یک اتاق نشیمن تمیز و مرتب را تحسین می کنند، اما رویکردشان برای رسیدن به این هدف متفاوت است. ESTJها بسیار جزئیات نگر هستند و از یک برنامه تمیزکردن روزانه سختگیرانه پیروی می کنند.

آن ها احتمالا در خانه خود برای هر چیزی مکان مشخصی داشته باشند و حتی برای تمیزکردن برنامه خاصی تعیین کنند. اغلب چنین رفتاری از نظر سایرین انعطاف پذیری نداشتن یا ناخوشایند است، اما برای این تیپ ها جواب می دهد.

ESFJها نیز دوست دارند خانه ای تمیز و مرتب داشته باشند، اما بیشتر احتمال دارد که تمیزی و گرمی فضای خود را به کارآیی ترجیح دهند. از نظر آن ها باید محیطی آرام و گرم به وجود آورد، نه فضایی کارآمد. این افراد به عنوان تیپ های احساسی احتمالا در خانه خود قابی از تصاویر خانوادگی را به دیوار آویزان کنند و اشیاء باارزش احساسی را در جاهای مختلف قرار دهند.

هشدار

تمام تیپ ها ممکن است رفتار متفاوتی نشان دهند. ESFJها معمولا روابط را نسبت به تمیزی و نظم در اولویت قرار می دهند. بنابراین اگر روابط آن ها در خطر باشد یا فردی که دوستشان دارد مشکل داشته باشد، خانه آن ها ممکن است شلوغ تر یا بی نظم تر باشد.

مثلا یک ESFJ ممکن است همیشه خانه به هم ریخته و شلوغی داشته باشد، اما از طرفی دارای چند فرزند مدرسه ای و شغلی پاره وقت باشد. بنابراین او ارتباط با خانواده خود را نسبت به حفظ نظم و تمیزی در اولویت قرار می دهد.

ESTJها نیز ممکن است اجازه دهند اتاق نشیمنشان شلوغ تر از حالت عادی باشد، اگر در زندگی خود در حال گذراندن دوران سختی باشند. علت آن ممکن است این باشد که ذهن آن ها را افکار دیگری مشغول کرده است و نمی خواهند به چیزی رسیدگی کنند که در فهرست کارهایی که باید انجام دهند، زیاد بزرگ نیست.

برای درک بهتر تیپ خود مقاله های زیر را بخوانید:

تیپ های شخصیتی ISFP و ISTP و تمیزی

تیپ های شخصیتی ISFP و ISTP هر دو به جزئیات توجه می کنند و برای زیبایی یا تمیزی ارزش قائل می شوند. شلوغی بدون ضرورت یا وسایل دکوری و مبلمانی که با یکدیگر همخوانی نداشته باشند، این تیپ ها را آزار می دهد. با آنکه آن ها ممکن است روتین خاصی برای تمیزکردن نداشته باشند یا محیطشان کاملا تمیز نباشد، اما فضای اطرافشان احتمالا تمیز، خلوت و زیبا حس می شود.

ISFPها بیشتر احتمال دارد که با کمک گرفتن از وسایلی که عاشق آن ها هستند و پر کردن فضا با چیزهایی که الهام بخششان است و از نظر رنگ و حس همخوانی دارند، به این هدف برسند.

فضای اطراف این افراد احتمالا کاملا طبق سلیقه فردی شان طراحی شده باشد. زمانی که وارد خانه فردی با تیپ شخصیتی ISFP می شوید، فقط محل زندگی او را نمی بینید، بلکه چیزی درباره شخصیت او متوجه می شوید.

ISTPها بیشتر احتمال دارد با کارآمد کردن فضای خود به حس نظم و تمیزی برسند. آن ها احتمالا برای هر چیزی جایی برای نگهداری در نظر می گیرند و بیشتر داشتن تفکر مینیمالیست را دوست دارند. حتی اگر خانه آن ها از نظر سایرین تمیز نباشد، احتمالا همه چیز در جای خود قرار دارند و به راحتی پیدا می شوند.

هشدار

این تیپ ها نیز ممکن است رفتار متفاوتی را بروز دهند. ISFPها و ISTPها ممکن است اجازه دهند اتاق نشیمنشان شلوغ تر از حالت عادی باشد، اگر از نظر احساسی شرایط سختی داشته باشند. همچنین اگر این افراد مورد مدیریت خرد قرار گیرند یا به واسطه انتظارهای بیرونی احساسی آشفتگی کنند، ممکن است وقت آزاد، آرامش و استراحت را نسبت به کارهای خانه در اولویت بگذارند.

مقاله های زیر را برای درک خصوصیات خود حتما بخوانید:

تیپ های شخصیتی INFP و INTP و تمیزی

تیپ های شخصیتی INFP و INTP هر دو تیپ های خلاقی هستند که از داشتن محیطی که شخصیت بی همتایشان را به تصویر بکشند، لذت می برند. آن ها احتمالا چند وسیله ای که دوست دارند، در محیط خود قرار دهند و فضایشان را با چیزهایی پر کنند که الهام بخششان است. خانه این افراد احتمالا پر از کتاب، آثار هنری و آیتم های دیگری باشد که برایشان معنا دارند.

به طور کلی برای این افراد زیاد داشتن یک خانه تمیز و مرتب مهم نیست، بلکه ممکن است گاهی بیشتر از سایرین تمرکز خود را روی تمیزی و نظم بگذارند. INFPها رویاپردازانی هستند که دوست دارند پوسترهای فیلم، کتاب ها و وسایل با ارزشی احساسی را هدفمندانه در فضای زندگی خود پخش کنند.

از نظر آن ها خانه باید منعکس کننده دنیای درون و شخصیت متفاوتشان باشد. INTPها بیشتر احتمال دارد محیطی شبیه به یک آزمایشگاه داشته باشند که در آن کتاب های زیاد، یک کامپیوتر یا مواد آخرین پروژه شان به چشم بخورد. هر دو تیپ با تمیزی مشکل دارند، چون ذهنشان را افکار درونی شان پر کرده است و جهان بیرون برایشان بی اهمیت به نظر می رسد.

هشدار

بعضی از INFPها و INTPها با والدینی بزرگ می شوند که تفکر داشتن نظم و تمیزی را در ذهن آن ها جا انداخته اند. عده ای دیگر از این تیپ ها ممکن است کودکی آشفته ای داشته باشند و قسم خورده باشند که هرگز مجددا بی نظمی را تجربه نکنند. با آنکه اکثر INFPها و INTPها داشتن یک خانه تمیز را در اولویت قرار نمی دهند، اما همیشه استثنائی در این زمینه وجود دارد.

این افراد را با کمک مقاله های زیر بهتر می شناسید:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.