رابطه بین تیپ شخصیتی INFP و INTJ

1403/02/21 11:06 PM - 4 ماه قبل


رابطه بین تیپ شخصیتی INFP و INTJ آرام ولی پرشور است. رابطه ای که در آن وفاداری عمیقی در جریان است و ایده های متعددی شکل می گیرد. هر دو این تیپ های شخصیتی شور بالایی برای ایده ها و نظرات خلاف عرف دارند. هر دو متوجه می شوند که در اوقات تنهایی و آرام خود، ذهنشان فعال می شود. گرچه زمانی که این دو کنار یکدیگر هستند، ایده های یکدیگر را اصلاح می کنند یا بهبود می بخشند. رابطه بین این شخصیت ها اغلب پرشور، شدید و عمیقا خلاقانه است.

شباهت ها و تفاوت های بین این دو تیپ به آن ها اجازه می دهد به راحتی درباره موضوعات و تصمیم های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اما به اندازه کافی بین آن ها تفاوت وجود دارد که همچنان باعث کنجکاوی شود. به همین دلیل در این مقاله رابطه بین این دو تیپ شخصیتی را بررسی خواهیم کرد، پس همراهمان بمانید. اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تفاوت و شباهت تیپ های شخصیتی INTJ و INFP – نگاهی به درون ذهن آن ها

این دو شخصیت در حروف تیپ شخصیتی خود فقط دو حرف I و N را مشترک دارند، اما دو کارکرد شناختی بین آن ها یکسان است. کارکردهای شناختی تیپ شخصیتی INTJ عبارتند از:

  • کارکرد غالب: شهودی درون ریز (Ni)
  • کارکرد کمکی: تفکری برون ریز (Te)
  • کارکرد سوم: احساسی درون ریز (Fi)
  • کارکرد پست: حسی برون ریز (Se)

کارکردهای شناختی تیپ شخصیتی INFP نیز به شرح زیر هستند:

  • کارکرد غالب: احساسی درون ریز (Fi)
  • کارکرد کمکی: شهودی برون ریز (Ne)
  • کارکرد سوم: حسی درون ریز (Si)
  • کارکرد پست: تفکری برون ریز (Te)

تعریف کارکردهای شناختی

کارکردهای شناختی فرایندهای ذهنی هستند که زمان جلب اطلاعات و تصمیم گیری، از آن ها استفاده می کنید. 8 کارکرد شناختی وجود دارند که تست مایرز بریگز به آن ها توجه می کند. نام این کارکردهای شناختی به شرح زیر هستند:

  • شهودی برون ریز
  • شهودی درون ریز
  • حسی برون ریز
  • حسی درون ریز
  • تفکری برون ریز
  • تفکری درون ریز
  • احساسی برون ریز
  • احساسی درون ریز

در ادامه این مقاله می گوییم که تیپ های شخصیتی INTJ و INFP چطور از این فرایندهای ذهنی به طریقی استفاده می کنند که مکمل یکدیگر باشند یا این فرایندها به صورت بالقوه باعث بروز اختلاف بین آن ها می شوند.

شهود مشترک – نشان دادن رفتار متفاوت نسبت به آن

شخصیت های INTJ به معانی مخفی و درونی توجه می کنند. بینش این افراد اغلب ریشه در چیز خاصی ندارد یا زمانی که سکوت و عوامل محرک کم باشد، نمایان می شود. این افراد بینش ها و احتمال های مختلف را بررسی می کنند و دنبال احتمالی می گردند که احتمال به حقیقت پیوستن آن در آینده بیشتر باشد. هدف از شهود آن ها فیلترکردن احتمال ها است تا به رویایی برسند که با تمام وجود بتوانند آن را دنبال کنند. وقتی که آن ها آن رویا را پیدا کنند، تمام جسم و روح خود را صرف آن می کنند و هیچ چیزی جلودارشان برای رسیدن به آن نخواهد بود.

شخصیت های INFP، احتمال ها را در دنیای بیرون ایجاد می کنند. ایده هایی که آن ها می بینند در جهات مختلف شکل می گیرند. به نحوی که یک ایده، ایده دیگری را به وجود می آورد و آن ها شبکه ای از ایده ها و پتانسیل های مرتبط به یکدیگر را خلق می کنند. هدف از شهود آن ها اندیشیدن به احتمال های بیشتر است تا زمانی که همه گزینه های خود را بررسی کنند. این شخصیت ها برخلاف شخصیت INTJ که ایده های خود را محدود می کند، ایده پشت ایده می سازند. تمرکز آن ها بر ایجاد جایگزین ها و ارتباط های بیشتر است تا بتوانند تا جای ممکن بیشتر فرضیه سازی کنند

برای شناخت شخصیت های INFP، مقاله زیر را نیز بخوانید:

حسی – ادراک های متفاوت

کارکرد پست شخصیت های INTJ، حسی برون ریز (Se) است. این افراد تقریبا همیشه جهان شهودی خود را به جهان حسی، ترجیح می دهند. گرچه، کارکرد حسی پست این افراد بین بینش آن ها با تجربه ها و جزئیات ملموس جهان اطرافشان، تعادل ایجاد می کند. این شخصیت ها می توانند بر لحظه حال تمرکز کرده و لحظاتی از تمرکز شدید را تجربه کنند.

آن ها زمانی که استرس دارند بدون فکر عمل می کنند، ماجراجو هستند و نسبت به جزئیات وسواس پیدا می کنند. انگار این شخصیت ها یک فرد هیجان جو در درون خود دارند که زیر ظاهر آرام تر و هوشمند بیرونی آن ها مخفی شده است. این تیپ ها ممکن است یک هفته را غرق در نظریه ها و تحلیل ها سپری کنند و در انتهای هفته کتاب های خود را کناری بیاندازند، به قایق سواری بروند و کارهای جدید را امتحان کنند (یا همزمان با پخش موسیقی کلاسیک، مشغول تمیزکردن هر چیزی شوند که دم دستشان است).

با توجه به اینکه Se کارکرد پست شخصیت INTJ است، این افراد در این شرایط ممکن است اشتباه کنند. آن ها زمانی که محیط اطراف شلوغ و پرهیاهو است، بی قرار می شوند. این شخصیت ها ممکن است حواسشان از جزئیات ملموس پرت شود یا تجربه های حسی و احساسی را کم عمق و بی اهمیت بدانند. اما زمانی که استرس دارند، ممکن است دنبال این تجربه ها باشند.

کارکرد سوم شخصیت های INFP، حسی درون ریز (Si) است. این کارکرد حس امنیت و راحتی به آن ها می دهد. آن ها از روتین های آرامش بخشی که باعث شود احساس کنند در این دنیا قرار دارند، لذت می برند. این روتین ها ممکن است مسائل کوچکی مانند چشیدن طعم خاص چایی هر شب قبل از خوابیدن باشد.

همچنین ممکن است چیزهای پیچیده تری باشد مانند هر سال سفر به بخش خاصی از کشور تا در یک رویداد حضور پیدا کنند. شخصیت های INFP نگاه بسیار درونی و غریزی به اطراف خود دارند. زمانی که آن ها به یک شیء نگاه می کنند، ممکن است آنچه را که است نبینند، بلکه آن را بر اساس تجربه های گذشته خود به یک نماد تبدیل کنند.

یک قلم فقط یک قلم نیست، بلکه هدیه ای از مادربزرگ آن ها است که قلب، روح و بخشندگی او را نشان می دهد. INFPها در اشیائی که جمع آوری می کنند یادآورهای شخصی و تجربه را می بینند و احساس خاصی نسبت به متعلقات خود دارند.

برای شناخت شخصیت های INTJ، مقاله زیر را نیز بخوانید:

تفکر مشترک – اولویت دهی های مختلف

شخصیت های INTJ و INFP طرز تفکر مشابهی دارند. هر دو آن ها زمان تصمیم گیری برای کارکرد تفکری برون ریز (Te) ارزش قائل می شوند. اما INTJها اولویت بیشتری به Te می دهند، در حالیکه INFP بیشتر برای کارکرد احساسی درون ریز (Fi) اولویت قائل می شوند.

زمانی که INTJها می خواهند تصمیم بگیرند، به حقایق، معایب و مزایا و تصمیمی دقت می کنند که موثرترین، سریع ترین و کاربردی ترین نتیجه را به همراه داشته باشد. پس از آن، به ارزش های خود دقت می کنند. آیا این تصمیم از نظرشان صحیح است؟ در راستای خواسته ها و امیالشان است؟ این تصمیم از چه نظر برایشان ارزشمند است؟ اگر این شخصیت ها در حالت تعادل و سالم خود نباشند، ممکن است قسمت آخر را کاملا نادیده بگیرند و تمرکز خود را تقریبا فقط بر منطق بگذارند، بدون اینکه فکر کنند که واقعا چه حسی نسبت به این تصمیم دارند.

زمانی که شخصیت های INFP بخواهند تصمیم بگیرند، به ارزش ها، احساسات و اخلاقیات درونی خود دقت می کنند. آیا این تصمیم از نظرشان صحیح است؟ آیا احساسات آن ها چیزی درباره آن می گوید؟ حس درونی شان نسبت به این تصمیم چیست؟ آیا این تصمیم در راستای هدفشان در زندگی است؟ پس از آن، مزایا و معایب، منطق ماجرا و علت و معلول گزینه های گوناگون را می سنجد. اگر این شخصیت ها در حالت سالم یا متعادل خود نباشند، ممکن است قسمت آخر را بی خیال شوند و فقط با توجه به ارزش های خود تصمیم بگیرند، بدون اینکه منطق آن را نیز ارزیابی کنند.

هر دو شخصیت های INTJ و INFP به دنبال کارآمدی هستند. هر دو از جمع آوری حقایق و منطقی بودن، لذت می برند. منطق داشتن برای این دو شخصیت بسیار مهم است. با این تفاوت که INTJها نسبت به INFPها آن را بیشتر در اولویت می گذارند.

برای شناخت بهتر شخصیت های INTJ، مقاله زیر را نیز بخوانید:

احساسی مشترک – اولویت دهی های مختلف

شخصیت های INTJ و INFP هر دو برای کارکرد احساسی درون ریز (Fi) در مقایسه با احساسی برون ریز (Fe)، ارزش قائل می شوند. یعنی زمان تصمیم گیری، آن ها بیشتر به احساس خود نسبت به آن و آنچه که از نظر منطقشان درست است توجه می کنند تا اینکه به دنبال این باشند که تایید جمع را به دست آورند. INFPها و INTJها کمتر برایشان مهم است که در یک جمع یا گروه جا بگیرند و از نظرشان ایراد ندارد که خاص و فردگرا باشند. این افراد اصالت و پایبندی به ارزش و رویای خود را تحسین کرده و به شیوه خود احساساتشان را مدیریت می کنند.

این شخصیت ها کمتر بعید است که احساسات خود را به زبان بیاورند و بیشتر در تنهایی و خلوتشان به آن ها توجه می کنند. برای این افراد بیشتر مهم است که یک آرامش درونی داشته باشند و با خودشان صادق باشند، به جای اینکه در یک گروه جا گیرند. منظورمان این نیست که این شخصیت ها برای سایرین اهمیت قائل نمی شوند، چون هر دو این تیپ ها می توانند بسیار مراقب و دلسوز باشد. بلکه این افراد بیشتر احتمال دارد که به علت وجدان درونی خود دنبال نشان دادن رفتار دلسوزانه باشند.

برای شناخت بهتر شخصیت های INFP، مقاله زیر را نیز بخوانید:

5 جنبه لذت بخش رابطه شخصیت INFP و INTJ

1. تخیل یکدیگر را بر می انگیزند

شخصیت های INFP و INTJ، هر دو از تجسم احتمال ها و پتانسیل آینده، لذت می برند. این افراد بیشتر جذب «احتمال ها» می شوند تا «آنچه که حقیقت دارد» و احتمالا ساعات زیادی را صرف گفتگوی عمیق درباره آینده کنند. یعنی تمام کارهایی که می توانند انجام دهند، همه چیزهایی که می توانند تجربه کنند و تمام راز و رمزهای زندگی که می خواهند بررسی کنند. زمانی که این افراد همراه یکدیگر فیلم می بینند، این احتمال وجود دارد که هر دو جذب فیلم های تخیلی و معنادار یا نمایش هایی شوند که آن ها را با ایده های جدید آشنا کنند.

2. به حریم شخصی هم احترام می گذارند

شخصیت های INTJ و INFP هر دو تا حد زیادی نیاز دارند استقلال شخصی خود را داشته باشند. هر دو دوست دارند مستقل باشند و باید مدت زیادی را تنها باشند تا احساسات و افکار خود را پردازش کنند. از آنجایی که هر دو این تیپ ها درونگرا هستند، احتمالا حریم شخصی و خودمختاری که طرف مقابل به آن نیاز دارد، در اختیارش قرار می دهند.

3. به یکدیگر کمک می کنند نقاط ضعف خود را تقویت کنند

تیپ های INFP به INTJها کمک می کنند بیشتر به احساسات درونی تر و ارزش های شخصی خود توجه کنند. آن ها می توانند به INTJها کمک کنند که زمان تصمیم گیری به احساس خود توجه کنند و در نظر بگیرند چه چیزی از دیدگاه شخصی و درونی برایشان اهمیت دارد.

INTJها در مقابل می توانند به INFPها کمک کنند اهداف خود را اصلاح کنند و راهکارهایی برای رسیدن به آن ها در نظر بگیرند. این شخصیت ها در تبدیل وظایف بزرگ به مراحل کوچکتر مهارت دارند و می توانند الهام بخش INFPها باشند تا به دنبال رویاهای خود بروند، به جای اینکه فقط به آن ها فکر کنند.

4. هر دو به شدت کنجکاو هستند

هر دو شخصیت INFP و INTJ جذب روش های نوآورانه و جدید برای انجام کارها می شوند. آن ها از جمع آوری حقایق و یادگیری نظریه های جدید لذت می برند. این شخصیت ها دوست دارند به جای پیروی از یک رویکرد قراردادی و سنتی، خلاقانه فکر کنند و این شور مشترک باعث می شود مسیرهای هیجان انگیز زیادی را در اکتشافات ذهنی خود دنبال کنند.

5. هر دو به شدت وفادار هستند

شخصیت های INFP و INTJ تعهد خود به سایرین را بسیار جدی می گیرند. هیچ کدام از آن ها احتمال ندارد که با احساسات طرف مقابل بازی کنند (به استثنای موارد نادر). هر دو زمانی که در رابطه هستند، احساسات پرشور و عمیقی دارند و بعید است درباره فردی که انتخاب می کنند دوست داشته باشند، بی پروا عمل کنند یا جدیت نداشته باشند.

3 چالش رابطه شخصیت INFP و INTJ

1. هر دو به شکلی متفاوت اوقات خود را می گذارنند

شخصیت های INTJ دوست دارند زندگی شان برنامه ریزی شده، تصمیم گیری شده و آماده باشد. آن ها زمانی که زندگی ساختار یا مسیر مشخصی ندارد، مضطرب و بی قرار می شوند. عمل بدون فکر یا انعطاف پذیری برای آن ها سخت است، چون باعث می شود درباره نحوه برنامه ریزی برای زندگی خود احساس بی قراری و نااطمینانی کنند.

INFPها در مقابل کمتر سخت می گیرند و انعطاف پذیری بیشتری دارند. اینکه برای تمام وقت خود برنامه ریزی داشته باشند، احساس خفگی به آن ها می دهد. این شخصیت ها روز خود را بیشتر با انعطاف پذیری و بدون شتاب سپری می کنند، در حالیکه رویکرد INTJها برای گذراندن روزشان همراه با داشتن یک برنامه واضح، اهداف مشخص و لیستی از کارهایی است که باید انجام دهند.  

هر دو این تیپ ها اگر نخواهند به نیازهای طرف مقابل دقت کنند، ممکن است روی اعصاب یکدیگر بروند. INFPها باید تلاش کنند به موقع سر قرارها برسند و تعهدات را به یاد داشته باشند. INTJها باید مراقب باشند به اینکه INFP چطور اوقات خود را می گذارند زیاد دقت نکنند یا او را مجبور نکنند که بیش از حد نظم داشته باشد. مهم است که هر دو طرف از خود کمی سازش و کنار آمدن نشان دهند.

2. رویکرد هر دو برای تصمیم گیری متفاوت است

زمانی که INFPها و INTJها تصمیم به چیزی می گیرند، INFPها ابتدا به ارزش ها و احساسات شخصی خود توجه می کنند، در حالیکه INTJها ابتدا نگاه منطقی به ماجرا دارند و مزایا و معایب تصمیم خود را می سنجند. INFPها ممکن است بخواهند بدانند که INTJها چه احساسی درباره تصمیم موردنظر دارند و INTJها ممکن است فکر کنند چنین چیزی کاملا بی ربط است.

INTJها ممکن است بخواهند INFPها احساسات خود را نادیده بگیرند و ابتدا به منطقشان توجه کنند. نتیجه این موضوع اگر یک یا هر دو تیپ صبور نباشند، بحثی شدید و تلخ است. هر کدام از طرفین رابطه باید به دیگری اجازه دهد احساسات شخصی خود و مولفه های منطقی یک تصمیم را پردازش کند. اگر یک نفر بیش از حد متعصبانه و یک طرفه تصمیم بگیرد، دیگری می تواند به آرامی به او جنبه های احساسی یا منطقی تصمیم را که باید به آن ها توجه کرد، یادآوری کند. 

3. رویکرد آن ها برای ارتباط عاطفی متفاوت است

INFPها اغلب (اما نه همیشه) نسبت به INTJها میل شدیدتری به حس ارتباط عاطفی دارند. آن ها شور شدید و عمیقی دارند و می خواهند ارتباط محکم با اشتیاق خالص و صادقانه شریک زندگی خود را حس کنند. INTJها در مقابل اغلب کمتر به احساسات خود توجه می کنند.

تمرکز آن ها بیشتر به تحلیل غیرشخصی است تا اندیشیدن به احساساتشان. بنابراین ممکن است کمتر بتوانند آنقدر و در سطحی که INFPها می خواهند، احساسات خود را نشان دهند. نتیجه زمانی که INTJها احساس کنند تحت فشار قرار دارند که بیشتر از آنچه که می خواهند باید احساسات خود را نشان دهند یا INFPها احساس کنند بیشتر از آنچه که دوست دارند از شریک زندگی خود فاصله گرفته اند، عصبانیت است.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.