بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود چطور به اندوه واکنش نشان می دهید – قسمت اول

1403/05/02 11:19 PM - یک ماه قبل


واکنش افراد نسبت به استرس، اندوه، افسردگی و اضطراب متفاوت است. بعضی از دلایل و اثرات این مشکلات ریشه در چیزهای کاملا بی ربط به تیپ شخصیتی دارند. اما نشانه هایی وجود دارد که می توانید در خودتان و سایرین دنبال آن ها بگردید تا بفهمید درگیر این مشکلات هستید یا نه. در این مقاله به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

اما فراموش نکنید که توضیحاتی زیر کلی هستند، اما هر فرد اندوه را به شکلی متفاوت با دیگری مدیریت می کند و نسبت به آن واکنش نشان می دهد. حتی تیپ های شخصیتی مشابه، رفتار گوناگونی را نشان می دهند. بنابراین متوجه باشید که بر اساس ویژگی های شخصیتی متفاوت هر فرد، تفاوت هایی در واکنش هایشان وجود دارد.

قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

واکنش تیپ های شخصیتی ISTJ به اندوه

تیپ های شخصیتی ISTJ زمانی که اندوه را تجربه می کنند، ممکن است در چرخه بازتکرار اتفاق های بدی که افتاده است و اینکه چطور می توانستند کاری انجام دهند تا شرایط متفاوت یا بهتر پیش برود، گیر کنند. آن ها زمانی که مشکل پیش آید، خودشان را مقصر می دانند به جای آنکه به نقش عوامل خارجی دقت کنند.

این افراد ممکن است به سختی بتوانند احساسات خود را پردازش کنند، بدانند چه احساسی دارند یا وقت برای درک آن بگذارند. زمانی که احساسات این تیپ ها جریحه دار می شود، احساس ضعیف بودن و کنترل نداشتن می کنند.

این احساس کنترل نداشتن برای این افراد آزاردهنده، استرس آور و حتی ترسناک است. ISTJها افرادی هستند که برای خودکنترلی ارزش قائل می شوند و حس می کنند که آشفتگی احساسی نشانه نابالغی و پخته نبودن است. آن ها در ظاهر ممکن است چهره آرامی به خود بگیرند، حتی با آنکه در درون آشفتگی عمیقی را تجربه کنند.

آن ها سعی می کنند یک گام به عقب بردارند و به صورت منطقی به ماجرا نگاه کنند، گاهی حتی تصمیم بگیرند که از شرایط فاصله بگیرند و تا جای ممکن سریعا با فراموشی اندوهشان به زندگی ادامه دهند. متاسفانه نتیجه آن ممکن است سرکوبی احساسات، خشم و تنفری باشد که بعدا بیرون می زند.

ISTJها زمانی که اندوه و استرس مزمنی را تجربه می کنند، در فاز «فاجعه انگاری» ممکن است گیر کنند. آن ها ممکن است چیزی جز احتمال های منفی و اتفاق های بدی که شاید رخ دهند، نبینند. این شخصیت ها ممکن است سعی کنند که راه حل ها را در نظر بگیرند، اما چیزی امیدبخش نبینند.

این تیپ ها در حالت ناسالم خود ویژگی های زیر را دارند:

واکنش تیپ های شخصیتی ISFJ به اندوه

تیپ های شخصیتی ISFJ زمانی که اندوه را تجربه کنند در چرخه بازپخش آنچه اتفاق افتاده است و می توانستند در قبال آن انجام دهند تا شرایط متفاوت یا بهتر باشد، گیر می کنند. آن ها خودشان را قبل از آنکه حقایق درگیر را بررسی کنند، مقصر می دانند.

بسیاری از ISFJها اسیر اندیشیدن به احساسات منفی می شوند و همچنین درد سایر افراد دخیل در ماجرا را تجربه می کنند. برای آن ها فوق العاده سخت است تا جدا از آشفتگی شخصی که فورا درگیر آن شده اند، چیز دیگری ببینند.

اکثر اوقات این افراد حمایتگرند و به حرف های کسانی دیگری که رنج دارند، به خوبی گوش می دهند. آن ها معمولا سعی می کنند به شیوه عملی کمک کنند یا از نظر احساسی حامی باشند. اغلب به این افراد از طریق تخلیه احساساتشان یا حمایت یک مشاور یا دوست مورد اعتماد، کمک می شود. آن ها در مقایسه با تیپ های تفکری بعید است که از برخورد با احساسات خودداری کنند.

ISFJها زمان تجربه استرس یا اندوه مزمن، در فاز «واقعه انگاری» گیر می کنند. آن ها در چنین شرایطی بدترین چیزها را متصور می شوند و ممکن است دنبال راه حل بگردند، اما فقط آینده ای از احتمال ها و عواقب منفی را ببینند.

به کمک مقاله زیر تیپ خود را بهتر تشخیص دهید:

واکنش تیپ های شخصیتی ESTJ به اندوه

تیپ های شخصیتی ESTJ سعی می کنند چهره ای فعال و توانمند را زمان تجربه اندوه به اطرافیان نشان دهند. آن ها نمی خواهند سایرین بدانند چه احساسی دارند و دیگران به راحتی ممکن است علائم ناراحتی و اندوه این افراد را متوجه نشوند.

طبیعی است که این افراد قبل از آنکه نقش خودشان را بررسی کنند، در دنیای بیرون دنبال مقصر بگردند. اگر در دورانی که این افراد استرس زیادی دارند با آن ها برخورد کنید، ممکن است به جای آنکه انگیزه بخش و تشویق کننده باشند، تلخ و آزاردهنده به نظر برسند.

این افراد تیپ های کاملا تفکری هستند که همیشه سعی خواهند کرد از دیدگاه منطقی به ماجرا نگاه کنند، مسئولیت همه چیز را به عهده داشته باشند یا کاملا و سریعا به ادامه زندگی برگردند.

ESTJها زمانی که اندوه دارند، در بررسی احساسات خود با مشکل روبرو می شوند. آن ها ممکن است سعی کنند که سرشان را گرم نگه دارند و به جای رسیدگی به احساسات خود، مشکلات را رفع کنند. نتیجه آن این خواهد بود که احساسات این افراد به شکلی غیرقابل کنترل یا ناسالم، فوران خواهند کرد.

این افراد همچنین ممکن است زمانی که افراد دیگر اندوه را تجربه می کنند، ناراحت و بی قرار شوند. این موضوع آن ها را مجبور خواهد کرد که شخصا اندوه خود را ببینند. زمانی که آن ها احساسات خود را تجربه می کنند، احساس کنترل نداشتن و ضعف خواهند داشت.

ESTJها زمانی که استرس یا ناامیدی مزمن را تجربه کنند، احساس می کنند که گیر افتاده اند و همه علیه آن ها هستند یا کسی حامیشان نیست. آن ها احساس می کنند که باید فرد مسئول یا آرام باشند و این موضوع ممکن است باعث شود که از سایرین خشمگین باشند یا احساس افسردگی کنند.

مقاله زیر برای شناخت بهتر این افراد نوشته شده است:

واکنش تیپ های شخصیتی ESFJ به اندوه

تیپ های شخصیتی ESFJ که اندوه را تجربه می کنند، سعی دارند بدون توجه به شدت درد درون خود، ظاهری فعال و توانمند به خود بگیرند. این موضوع ممکن است باعث شود که سایرین اندوه آن ها را دست کم یا نادیده بگیرند.

این شخصیت ها ممکن تمرکز خود را روی تعمیر چیزهای مختلف، تمیزکردن منزل و حل مشکلات واقعی بگذارند. آن ها ممکن است فرض کنند که عزیزانشان باید بدانند چه احساسی دارند، بدون آنکه واضح آن را بیان کنند. اگر این افراد همدلی و آرامشی را که از سوی سایرین نیاز دارند احساس نکنند، احساس خشم می کنند. چون برای این افراد سخت است درخواست کمک کنند یا از کسی بخواهند به حرف هایشان گوش کند.

اما زمانی که کسی از آن ها حمایت می کند، معمولا راحت تر دنبال کمک می گردند و احساسات خود را آسان تر بیان می کنند. این افراد همچنین به افراد دیگر به خوبی کمک می کنند که احساسات خود را ابراز کنند.

اکثر ESFJها مهارت بالایی در شنیدن حرف های سایرین دارند و نسبت به کسانی که مشکل دارند، محبت نشان می دهند. آن ها به تجربه احساسی دیگران بسیار توجه می کنند. بنابراین نه تنها ممکن است اسیر اندوه خود، بله اندوه دیگران شوند. بعضی از ESFJها بیش از حد حامی هستند و ممکن است از دید تیپ هایی که فضا و استقلال بیشتری را ترجیح می دهند، سلطه گر به نظر برسند.

زمانی که ESFJها استرس و ناامیدی مزمنی را تجربه می کنند، در حالت «انتقادکننده» گیر می کنند. آن ها بیش از حد از خود انتقاد می کنند و در هر کاری که انجام می دهند، نقصی می بینند. این افراد در این شرایط این احساس را دارند که دنیای اطرافشان سرشار از اشتباهات و نقص هایی است که باید برطرف شوند. آن ها ممکن است بی وقفه دنبال یک راه حل منطقی برای ناامیدی خود باشند. متاسفانه این حالت انتقادکننده معمولا همراه با احساس ناامیدی و عزت نفس پایین می شود.

برای درک بهتر روابط خود مقاله زیر را بخوانید:

واکنش تیپ های شخصیتی ISTP به اندوه

تیپ های شخصیتی ISTP که اندوه را تجربه می کنند، به دو روش واکنش نشان می دهند. ابتدا ممکن است بیش از حد تودار و بی احساس دیده شوند که همه چیز را درون خودشان نگه می دارند و سعی می کنند تا جای ممکن سریعا از مشکل عبور کنند یا عکس این رفتار را نشان می دهند و به شکل عجیبی احساسی و خشمگین می شوند.

بعضی از ISTPها رفتاری مابین این دو در پیش می گیرند. برای این افراد معمولا ساده نیست از سایرین بخواهند که به حرف هایشان گوش کنند. آن ها معمولا به درون خودشان نگاه می کنند و قبل از آنکه سایرین را مقصر بدانند، همه چیز را گردن خودشان می اندازند.

ISTPها به خوبی یک گام از شرایط به عقب بر می گردند و به هر چیزی که باعث شده است احساس اندوه کنند، نگاه منطقی می اندازند. آن ها می توانند مشکل را حل کنند و راهکارهای عملی برای آن پیدا کنند تا جلوی تکرار مشکل مشابه را بگیرند.

اما از طرفی ممکن است در ارزیابی احساسات خود و وقت گذاشتن برای رنج کشیدن، با مشکل روبرو شوند که نتیجه آن این است که احساسات سرکوب کرده شان، آن ها را آشفته خواهد کرد. ISTPهایی که ناامیدی یا استرس مزمنی را تجربه می کنند، به شکل غیر عادی احساسی می شوند.

این شخصیت ها احتمالا خشم شدیدی را نشان دهند یا ظاهر منطقی و خونسرد خود را از دست بدهند. این موضوع فوق العاده آن ها را ناراحت می کند، چون این رفتار کاملا متفاوت با رفتار طبیعیشان است.

خود را با پس از خواندن مقاله زیر بهتر بشناسید:

واکنش تیپ های شخصیتی ISFP به اندوه

تیپ های شخصیتی ISFP که اندوه را تجربه می کنند، از نظر احساسی احساس خستگی، درماندگی و به دام افتادن می کنند. بعضی از آن ها احساسات و خشم شدیدی را حس می کنند و آن را نشان می دهند، در حالیکه سایرین دقیقا عکس آن را در پیش می گیرند و هرچیزی را که احساس می کنند از سایرین مخفی نگه می دارند.

این افراد ابتدا به درون خود می نگردند تا سعی کنند متوجه شوند چه اشتباهی را ممکن است مرتکب شده باشند یا از سوی آن ها چه اشتباه اخلاقی رخ داده است. آن ها سریعا تقصیر را به گردن سایرین یا منابع خارجی نمی اندازند.

بسیاری از ISFPها احساس انرژی نداشتن و فرسودگی می کنند و اینکه خودشان نیستند. آن ها ممکن است زیاد بخوابند یا زیاد تلویزیون بینند تا تلاش کنند انرژی خود را حفظ کنند یا سطح استرسشان را کاهش دهند. این افراد معمولا احساسات خود را به سایرین نمی گویند، مگر اینکه به طرف مقابل خود اعتماد زیادی داشته باشند. برای آن ها بسیار مفید است که وقت کافی برای پردازش احساسات خود داشته باشند.

ISFPهایی که استرس یا ناامیدی مزمن را تجربه می کنند، به شکل عجیبی انتقادجو و طعنه زن می شوند. آن ها ممکن است نسبت به رفع مشکلات یا اصلاح اشتباهات عقده فکری پیدا کنند یا از خود انتقاد کرده و تمام شکست هایی که باور دارند خورده اند، بررسی کنند.

مقاله زیر را برای درک خصوصیات خود حتما بخوانید:

واکنش تیپ های شخصیتی ESTP به اندوه

افراد با تیپ شخصیتی ESTP که اندوه را تجربه می کنند، دوست دارد ظاهر خود را آرام، منطقی و تحت کنترل حفظ کنند. بنابراین برای سایرین سخت است که آشفتگی درونی این افراد را ببینند و برای خود این افراد نیز سخت است که برای پردازش احساسات خود وقت بگذارند.

ESTPها از آن دست افرادی هستند که شدیدا عقیده دارند باید تلاش کنند بهتر شوند و به زندگی ادامه دهند، بنابراین پردازش کافی احساسات چیزی نیست که برای آن اولویت قائل شوند. آن ها تمایل دارند اگر حتی نیاز داشته باشند از درخواست کمک خودداری کنند و ممکن است فورانی از احساسات یا خشم را تجربه کنند که برایشان آشفته کننده است. چون این افراد وقت کمی برای درون نگری و نگاه به احساسات خود صرف می کنند.

اگر استرس یا ناامیدی مزمن باشد، ESTPها ممکن است اسیر حالتی به اسم «بلا و اندوه» شوند. این افراد ممکن است تنها آینده را منفی ببینند و خوشبینی و قدرت غلبه سریع بر مشکلات خود را از دست بدهند. همه چیز زمانی که آن ها در این حالت قرار دارند، ممکن است شوم و منفی دیده شود.

به کمک مقاله زیر تیپ خود را بهتر تشخیص دهید:

واکنش تیپ های شخصیتی ESFP به اندوه

تیپ های شخصیتی ESFP زمانی که اندوه را تجربه می کنند، ابتدا بیرون از خود را در نظر می گیرند. آن ها سعی می کنند متوجه شوند مشکل از کجا شروع شده است، مقصر کیست یا چیست و حقایق چه بوده اند. سپس آن ها درون نگری را شروع خواهند کرد تا ببینند چه احساسی درباره ماجرا دارند و احساسات خود را پردازش کنند.

این افراد پس از مدت اندکی پناه بردن به تنهایی، می خواهند فردی را پیدا کنند که به او پناه ببرند و با او حرف بزنند. آن ها فوق العاده از ابزار احساسات خود پیش فرد دیگر و درخواست حمایت، نفع می برند. طبق دفترچه راهنمای MBTI، این تیپ ها یکی از محتمل ترین تیپ هایی هستند که زمانی استرس بالایی دارند، خشمگین می شوند و آن را نشان می دهند.

آن ها ممکن است درگیر احساسات منفی شوند یا برایشان سخت باشد که فراتر از آشفتگی فوری که تجربه می کنند، چیزی را ببینند. یکی از ویژگی های مثبت ESFPها این است که معمولا در بررسی اطراف و حمایت از کسان دیگری که آن ها نیز اندوه دارند، عملکرد خوبی دارند.

هرچه حمایت عزیزان این افراد از آن ها بیشتر باشد، بیشتر به خودشان برای پردازش احساساتشان وقت می دهند و برایشان بهتر هم خواهد بود. ESFPها زمانی که استرس یا درماندگیشان مزمن است، ممکن است اسیر حالت ناامیدی ناشی از کشف حقیقت شوند. در چنین شرایطی آن ها آینده را چیزی جز یک سناریوی منفی نمی بینند و خوشبینی و قدرت غلبه سریع بر مشکلات خود را از دست می دهند.

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را نیز دارند:

اگر اطلاعات بالا برایتان مفید بود، توصیه می کنیم قسمت دوم بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود چطور به اندوه واکنش نشان می دهید را نیز بخوانید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.