چطور بر اساس تیپ شخصیتی MBTI خود روی اعصاب سایرین می روید

1403/06/06 12:10 AM - یک ماه قبل


همه می توانند گاهی با رفتار خود روی اعصاب سایرین بروند. درست مانند زمانی که دهانمان بوی بد می دهد یا لباس هایی می پوشیم که با هم همخوانی ندارند، در لحظاتی هم در بهترین حالت خود قرار نداریم. گاهی تیپ شخصیتی MBTI ما بر اینکه روی اعصاب باشیم، اثر می گذارد. در این مقاله می خواهیم بگوییم چطور تیپ شخصیتی مایرز بریگز شما در این قضیه دخیل است. با آنکه ممکن است همیشه اینطور رفتار نکنید، اما تا حدی بعضی از این رفتارها برایتان آشنا هستند. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ENFP

به عنوان تیپ شخصیتی ENFP یقینا میلیون ها ایده آماده دارید و ذهن شما مانند جنگل های بارانی آمازون شلوغ است. اما گاهی جریان بی پایان ایده ها و شور همیشگی شما سایرین را آشفته خواهد کرد، به خصوص زمانی که انرژی مشابه با شما را ندارند.

با آنکه شما ممکن است فکر کنید که ایجاد یک بازی از فرایند حل مشکلات اگزیستانسیال یا شروع یک مهمانی رقص ناگهانی در ساعت 3 صبح سرگرم کننده و جالب است، برای سایر افراد این موضوع آشفته کننده است. از طرفی تکلیف ده ها پروژه ای که شروع کرده اید و همگی نیمه تمام باقی مانده اند چه می شود؟ درست است، خود آن نیز شدت ماجرا را بدتر می کند.

بنابراین آیا باید شعله وجود خود را کمرنگ کرده و از شدت اشتیاق خود بکاهید تا سایرین راضی باشند؟ بدون تردید نه! فقط به یاد داشته باشید به سایرین وقت دهید حرف هایتان را هضم کنند و سعی کنید زمانی که فورا متوجه آن نمی شوند، صبور باشید.

این شخصیت ها را با خواندن مقاله زیر بهتر درک کنید:

تیپ شخصیتی ENTP

اگر بحث کردن یک ورزش المپیکی بود، برای کسب مدال طلا با سایرین رقابت می کردید. به عنوان تیپ شخصیتی ENTP همیشه آماده هستید و می خواهید وارد یک بحث خوب شوید، حتی اگر با فردی که با او بحث می کنید موافق باشید. کالبدشکافی ایده ها و بررسی نظریه و باورها برای شما سرگرم کننده است. اما گاهی مردم فقط می خواهند یک بازی فوتبال ببینند و درباره آفساید اشتباه نظر بدهند، بدون اینکه دو ساعت درباره مزایا و قوانین فوتبال بحث کنند و آیا هنجارشکنی وقعا یک سیستم کارآمدتر است یا نه.

مقاله زیر کمک می کند این افراد خود را بهتر درک کنند:

تیپ شخصیتی INFP

به عنوان تیپ شخصیتی INFP شما یک ایده آل گرا و رویاپرداز هستید که واقعا الهام بخش سایرین است تا زمانی که متوجه می شوند تخیل آینده بین شما جلوی این را گرفته است که زیبایی کارهایی که می توانید انجام بدهید، ببینید. نیت شما ممکن است بهترین باشد، اما به ثمره نشستن برنامه هایتان یک چالش خاص است. به این علت که بیشتر به ایده چیزی علاقه دارید تا واقعا انجام دادن آن.

از طرفی با آنکه سایرین ممکن است ایده های خلاقانه شما را دوست داشته باشند، اما زمانی که آن ها را دنبال نکنید عصبانی می شوند. 5 سال در حال نوشتن یک کتاب هستید؟ دست از انتقاد از نوشته های خود بردارید و کتاب را برای یک ناشر بفرستید!

این افراد را با کمک مقاله زیر بهتر می شناسید:

تیپ شخصیتی INTP

به عنوان تیپ شخصیتی INTP کمال ذهنی چیزی است که برای آن تلاش می کنید. هر ایده، تفکر و استراتژی را می توان بهتر کرد از جمله آن هایی که سایر افراد مطرح کرده اند. شما زمانی که اشتباهات استدلال های سایرین را گوشزد می کنید بی ادب نیستید، بلکه فقط سعی می کنید به آن ها کمک کنید نگاهی واضح تر به اوضاع داشته باشند!

متاسفانه، جزئی نگری بدون نیت بد شما گاهی به عنوان خودخواهی و نشان دادن برتری برداشت می شود. از طرفی گاهی تیپ های شخصیتی عجول تر نیاز شما به استدلال کامل را به عنوان تدبیری برای جلوگیری از عمل کردن، می دانند.

این شخصیت ها را با مطالعه مقاله زیر بهتر بشناسید

تیپ شخصیتی ENFJ

به عنوان تیپ شخصیتی ENFJ و فردی آینده بین و با رفتار دوستانه، تلاش می کنید افراد را متوجه پتانسیل خود کنید. شما متوجه بهترین نقاط قوت سایرین می شوید و می خواهید کمک کنید به رویاهای خود برسند. گرچه توجه دقیق شما بر آنچه فردی می تواند انجام دهد، به جای اینکه در حال حاضر چه کسی هستند، فشار آزاردهنده ای احساس می شود. از طرفی با آنکه همیشه سعی می کنید افراد بهترین خود باشند، تلاش های شما ممکن است به اشتباه ریاست طلبی و تسلط گرایی برداشت شوند.

این تیپ ها را با خواندن مقاله زیر بیشتر می شناسید:

تیپ شخصیتی ENTJ

به عنوان تیپ شخصیتی ENTJ فردی جاه طلب و مسئول هستید که می خواهید کارها به صورت موثر و با کارآمدی انجام شوند. شما جهان را مانند یک تخته شطرنج غول پیکر می بینید و همیشه چند قدم جلوتر در حال برنامه ریزی هستید. متاسفانه صبور نبودن شما و نداشتن سیاست باعث می شود از دید سایرین بی تفاوت و زورگو دیده شوید.، به خصوص زمانی که آن ها مانند شما احساس فوریت نمی کنند. تلاش شما برای کارآمدی همچنین باعث می شود به سختی بتوانید از سرعت خود بکاهید و از لحظه لذت ببرید.

برای درک روابط این تیپ ها مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی INFJ

به عنوان تیپ شخصیتی INFJ به واسطه میل به درک جنبه های ملموس زندگی انگیزه پیدا می کنید. معانی، عواطف و مفاهیم توجه شما را بیشتر از حقایق و ارقام جلب می کنند. متاسفانه دلبستگی شدید شما به مفاهیم نظری باعث می شود که به نظر برسد به شرایط فعلی و زمان حال توجه ندارید. شما ممکن است یک فرصت فوق العاده زیبا را در زمان حال از دست بدهید، چون درگیر معنی آن شده اید.

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی INTJ

به عنوان تیپ شخصیتی INTJ فردی آینده نگر هستید که به احتمال ها و مسائل بالقوه توجه می کنید. برایتان مهم است که نگاه و تفکری منطقی داشته باشید، حتی (یا به خصوص) زمانی که سایر مردم جهان غیرمنطقی رفتار می کنند. متاسفانه چنین چیزی باعث می شود از دید سایرین بی احساس و بی تفاوت باشید، به خصوص اگر شرایط سختی را تجربه کنید. شما ممکن است بهترین فردی نباشید که سایرین زمان بحران به او مراجعه کنند، چون فکر اولیه شما این خواهد بود که سعی کنید و راه حلی برای مشکل پیدا کنید به جای اینکه سرشان را روی شانه شما بگذارند و گریه کنند.

این تیپ ها را کمک مقاله زیر بیشتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ESFP

به عنوان تیپ شخصیتی ESFP، دیدن زیبایی در لحظه چیزی است که هر روز برای آن تلاش می کنید. شور و انگیزه شما در زندگی این است که به شکل خلاقانه ای از هر لحظه حداکثر استفاده را ببرید. متاسفانه، سماجت شما برای زندگی در لحظه حال باعث می شود که زمانی که بیش از حد به لذت فوری توجه می کنید، بی مسئولیت و با رفتار هیجانی و ناگهانی دیده شوید. بی خیالی شما ممکن است اینطور نشان دهد که زندگی را به اندازه کافی جدی نمی گیرید، به خصوص در مقایسه با افرادی که همیشه نگاهی به آینده دارند.

به عنوان یک برونگرا ذات هیجان انگیز و اجتماعی شما برای تیپ های آرام و ساکت تر، زیادتر از حد شدید است. اما سعی نکنید خودتان را فقط به این دلیل که برخی افراد آن را تحمل نمی کنند، تغییر دهید. با آنکه ممکن است نیاز باشد از سرعت خود در زندگی بکاهید و بیشتر به مسائل فکر کنید، اشتیاق و انرژی شما ارزشمند است. حتی اگر باب میل همه نباشد.

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ESTP

خواه در حال راه اندازی یک کسب و کار، برگزاری یک مهمانی یا اختراع یک فناوری جدید باشید، برای این زندگی می کنید که مرزها را تا جای ممکن بشکنید. به عنوان تیپ شخصیتی ESTP متفکر مستقلی هستید که دوست دارد سریعا اقدام کند و شانس خود را محک بزند. متاسفانه رفتار بدون فکر و ناگهانی شما ممکن است باعث شود که بی احتیاط و بی مسئولیت دیده شوید، به خصوص از دید افرادی که یک رویکرد محتاط تر را ترجیح می دهند. میل شدید شما به رقابت نیز باعث می شود که بی رحم و بیش از حد پرخاشگر دیده شوید، به خصوص از دید تیپ های آرام تر که آرامش و صلح را ترجیح می دهند.

به کمک مقاله زیر این شخصیت ها را بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ISFP

به عنوان فردی با تیپ شخصیتی ISFP مرموز و پیچیده به نظر می رسید و همیشه بدون توجه به سایرین ساز خود را می زنید. شما برای ماجراجویی زندگی می کنید و عقیده دارید زندگی بهترین تجربه مستقیم و دم دست است. گرچه بی میلی شما به پیروی از قوانین ممکن است باعث شود فردی آشوب گر و سرکش دیده شوید، به خصوص از دید افرادی که یک رویکرد با نظم و قانون مدارتر را در زندگی ترجیح می دهند.

طبیعت مستقل شما همچنین باعث می شود به نظر برسد که به سایرین توجه ندارید، اما در حقیقت شما احساسات خود را نسبت به سایرین با کلمات بیان نمی کنید. بلکه به جای آن تلاش می کنید توجه خود را از طریق اعمالتان یا به طور غیرمستقیم نشان دهید.

مقاله زیر را برای درک خصوصیات خود حتما بخوانید:

تیپ شخصیتی ISTP

به عنوان تیپ شخصیتی ISTP، مانند گرگ تنهایی هستید که از تجربه کردن، ماجراجویی و خلق کردن لذت می برید. آگاهی از اینکه چیزهای مختلف چطور کار می کنند انگیزه بخش شما است و اینکه محدودیت های خود را به چالش بکشید به شما هیجان می دهد. متاسفانه میل شما به استقلال ممکن است باعث شود از دید سایرین بی احساس و سرد باشید. به خصوص زمانی که یک رابطه قابل پیش بینی یا با تعامل بسیار زیاد می خواهید.

شما همچنین یک متفکر درون گرا هستید، یعنی بخش اعظمی از تحلیل هایتان را در ذهن خود انجام می دهید. به همین علت مردم فکر می کنند شما بدون اندیشیدن عمل می کنید، چون نمی بینند شما مانند بسیاری از مردم درباره تصمیم های خود صحبت می کنید.

خود را با پس از خواندن مقاله زیر بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ESFJ

به عنوان تیپ شخصیتی ESFJ، حفظ هماهنگی و آرامش و کمک به دوستانتان چیزی است که به شما این احساس را می دهد که در زندگی هدف دارید. شما می دانید که همه به یکدیگر در این دنیا وصل هستند و هر تعامل با دیگری اثری دارد، بنابراین می خواهید هر تعامل تا جای ممکن مثبت باشد. متاسفانه تمایل شما به راضی نگه داشتن سایرین، افرادی را که از شما می خواهند به خواسته ها و نیازهای خود دقت کنید آزار می دهد. نیاز شما به تایید و ارتباط همچنین باعث می شود از دید کسانی که تودارتر و ساکت تر هستند، شخصی آویزان یا کنترل کننده دیده شوید.

برای درک بهتر روابط خود مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ESTJ

به عنوان تیپ شخصیتی ESTJ به سخت کوشی و پیگیری انجام یک کار تا اتمام آن عقیده دارید و درباره به پایان رسیدن کارها اصلا شوخی ندارید. شما جزو افرادی هستید که روی آن ها برای انجام کارها می توان حساب کرد، حتی اگر معنای آن ساعات کاری بیشتر یا در اولویت نگذاشتن نیازهایتان باشد.   

متاسفانه چنین رفتاری باعث می شود از دید سایرین غیرقابل انعطاف پذیر و خشک باشید، به خصوص زمانی که از شما می خواهند سخت نگیرید و کمی خوش بگذرانید. شما همچنین فردی بسیار منطقی و با اراده قوی هستید و سایرین ممکن است سبک ارتباط رک و بی پرده شما را بی سیاستی یا بی احساسی بدانند.

مقاله زیر برای شناخت بهتر این افراد نوشته شده است:

تیپ شخصیتی ISFJ

به عنوان تیپ شخصیتی ISFJ رفتاری دوستانی و خاکی دارید و از کمک به دوستان خود و کامل سازی محیط اطرافتان لذت می برید. داشتن یک روتین ثابت، محیط آرام و زندگی آرامش بخش و همراه با صلح برایتان ایده آل است. متاسفانه نیاز شما به ثبات و امنیت باعث می شود غیرقابل انعطاف پذیر و مقاوم به تغییر به نظر برسید، به خصوص زمانی که سایری سعی می کنند شما را قانع به امتحان چیزهای جدید کنند. از طرفی با آنکه فردی با رفتار دوستانه و خونگرم هستید، زمانی که سایرین برنامه ریزی شما را مختل می کنند یا وسایلتان را به هم می ریزند، عصبانی می شوید.

به کمک مقاله زیر این تیپ ها را بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ISTJ

به عنوان تیپ شخصیتی ISTJ، فردی هستید که دوست دارید سخت تلاش کند و به سختی استراحت می کنید. زمانی که مشغول رسیدگی به مسائل نیستید، از لم دادن روی مبل و مطالعه یک کتاب یا دیدن فیلم خوب لذت می برید. متاسفانه نیاز شما به آرامش و خلوت باعث می شود از نظر سایرین فردی منزوی و بی احساس به نظر برسید، به خصوص زمانی که آن ها از شما می خواهند بیشتر اجتماعی باشید. شما همچنین فردی بسیار منطقی و قانون مدار هستید و افراد گاهی برخورد رک شما را بی تفاوتی یا خشک بودن برداشت می کنند.

این تیپ ها در حالت ناسالم خود ویژگی های زیر را دارند:

10 نشانه یک تیپ شخصیتی ISTJ ناسالم


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.