16 ویژگی منحصر به فرد شخصیت INFJ، نادرترین تیپ شخصیتی دنیا

1403/06/24 4:52 PM - یک ماه قبل


افراد با تیپ شخصیتی INFJ به عنوان نادرترین تیپ شخصیتی مایرز بریگز، نقاط قوت و ضعف بارزی دارند. به عنوان چنین شخصیتی، تودار ولی با رفتار دوستانه هستید. صداقت دارید اما راز نگهدارید. شما اندیشه ها و احساسات خود را در درونتان نگه می دارید، اما الزاما به این معنا نیست که احساسی ندارید. در این مقاله می خواهیم 16 ویژگی منحصر به فرد چنین شخصیت هایی را بگوییم. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

1. شما در بین تیپ های احساسی منطقی ترین هستید

کارکرد شناختی اصلی تیپ های شخصیتی INFJ شهودی درون ریز است (Ni) است. Ni به الگوها توجه می کند. شخصیت های INFJ از این کارکرد برای بررسی موقعیت ها و تصمیم گیری استفاده می کنند. این شخصیت ها اطلاعات را از شهود خود می گیرند و سپس بر اساس آن عمل می کنند. ممکن است چنین رفتاری در تعریف رایج، منطقی به نظر نرسد اما باعث می شود که این شخصیت ها ترکیبی از احساسات و عملگرایی باشند.

2. از راه دور دردسر را تشخیص می دهید

همین ابتدا بگوییم شخصیت های INFJ نمی توانند آینده را شناسایی کنند. اما به این معنا نیست که نمی توانید متوجه علت رفتار مردم نشوید، چون اکثر اوقات می توانید. شخصیت های INFJ اولین کسی هستند که متوجه شرایط مشکوک می شوند. این افراد به عنوان شخصیت های احساسی شهودی، فوق العاده از کوچکترین تغییر در روحیه افراد مطلع می شوند و اغلب اگر مشکلی در آن ها باشد یا دردسری بخواهد شکل گیرد، متوجه می شوند. حتی قبل از آنکه سایرین آن را بدانند.

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

3. شما جسورانه مستقل هستید (اما همچنین مهرطلبید)

شخصیت های INFJ به عنوان افرادی شهودی و به طور کلی تودار، به طرز جسورانه ای دوست دارند مستقل و خودکارآمد باشد. در همین حین، این افراد اهمیت زیادی برای افکار سایرین و آنچه از آن ها انتظار دارند (به لطف کارکرد احساسی برون ریز خود)، قائل می شوند. نتیجه چیست؟ INFJها می توانند درگیر راضی نگه داشتن سایرین شوند و از درخواست کمک خودداری کنند، حتی زمانی که بیشتر از هر موقعی به آن نیاز دارند.

4. فوق العاده ممکن است نوستالژیک باشید

چطور کسی که آینده نگر است، چنین شوق فراوانی نسبت به گذشته دارد؟ واقعا آنقدر بین این دو تضاد وجود ندارد. ذهن این شخصیت ها دائما در حال پردازش اطلاعات و تحلیل بیش از حد موقعیت ها است. درست همانطور که به عنوان چنین شخصیتی درگیر احتمال های آینده اید، همین رفتار را درباره تجربه های گذشته دارید. شما می توانید با وضوح بالا احساسات و خاطرات را به یاد آورید و از اندیشیدن به خاطرات کودکی لذت ببرید یا لحظات مهم را در ذهن خود مجددا زنده کنید.

برای آینده شغلی خود با مطالعه مقاله زیر بهتر تصمیم بگیرید:

5. رویکرد یا هیچی یا همه را نسبت به زندگی دارید

ذهنیت شخصیت های INFJ در زندگی هیچی یا همه است که باعث می شود دائما در چیزهای مختلف افراط کنند. مانند اینکه بیش از حد از خود کار می کشند و سپس اهمال کاری دارند یا روزانه ورزش می کنند یا اصلا تحرک ندارند. بخشی از علت این رفتار میل این شخصیت ها به کمال گرایی است، اما همچنین به غیرقابل انعطاف پذیر بودن آن ها ربط دارد. این افراد می توانند از برنامه زمانی سختگیرانه ای پیروی کنند و اهداف خود را در پیش بگیرند که گاهی ممکن است باعث شود خسته شوند و آرام بگیرند.

6. شما علایق خاص ندارید، وسواس فکری دارید

INFJها به عنوان کسانی که به مفاهیم انتزاعی می اندیشند، هرچقدر هم تلاش کنند، باز هم موضوعی را سطحی رها نمی کنند. در حقیقت آن ها نسبت به علایق عجیب خود وسواس فکری پیدا می کنند. اینطور نیست که این شخصیت ها سعی کنند از جدیدترین ترندها پیروی کنند، بلکه کنجکاویشان بر آن ها غلبه می کند. قبل از آنکه خودشان متوجه باشند، ساعت ها در سایت ویکیپدیا گردش کرده و یک موضوع موردعلاقه عجیب دیگر را به فهرست بسیار طولانی خود اضافه می کنند.

برای شناخت بهتر شخصیت خود، مقاله زیر را نیز بخوانید:

7. اغلب بدترین منتقد خود هستید

گرچه کمال گرایی ویژگی منحصر به فرد به شخصیت های INFJ نیست (دوستان با تیپ شخصیتی INTJ روی سخنمان با شما است)، بدون تردید جزو رتبه های بالای افراد کمالگرا قرار می گیرند. مقدار سرزنشی که INFJها خود را زمانی می کنند که نتوانند استانداردهای عجیبشان را برآورده کنند، فوق العاده مضحک است. اگر مشکل کمالگرایی دارید، می توانید از کارهایی که به خوبی انجام نمی دهید درس بگیرید، نیازی نیست در همه چیز بهترین باشید.

8. تشنه صمیمیت و برقراری ارتباط هستید، اما به سختی می توانید سفره دل خود را باز کنید

شخصیت های INFJ دوست دارند ارتباط های معنادار و عمیقی با سایرین شکل دهند. اما در همین حین مشکل آسیب پذیری دارند. در حقیقت این افراد از این ترس که درک نشوند، به سختی می توانند سفره دل خود را باز کنند. بنابراین به صورت پیشفرض نقش شنونده را به خود می گیرند و صبر می کنند تا به اندازه کافی برای صحبت درباره خود احساس راحتی کنند که گاهی هرگز چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

9. همه برای مشورت پیش شما می آیند

تیپ های شخصیتی INFJ را بدون دلیل مشاور نامگذاری نکرده اند. غیرطبیعی نیست شاهد این باشید که این شخصیت ها جلسات تراپی رایگانی برای عزیزان خود یا بیگانگان کامل برگزار می کنند. این افراد از دانستن اینکه مردم به آن ها برای گفتن مشکلاتشان اعتماد می کنند و پیششان برای مشورت می آیند، خوشحال هستند. با این حال، گاهی باید نسبت به حفظ حریم خود سختگیرانه عمل کنند و برای خودشان نیز وقت بگذارند.

10. اعتقادهای رخنه ناپذیری دارید

شخصیت های INFJ یکی از صادق ترین تیپ های شخصیتی هستند. اگر آن ها به چیزی عقیده داشته باشد، از آن دفاع می کنند. نکته خوب این است که آن ها افرادی قابل اطمینان و قابل اعتماد نگریسته می شوند. اما از طرف دیگر این افراد به قدری ممکن است نسبت به باورهای خود پافشاری کنند که خیلی سریع عقاید دیگران را ممکن است رد کرده و درباره آن ها قضاوت کنند.

11. شما نمی توانید همدل نباشید

تیپ های شخصیتی INFJ اغلب به سختی می توانند از قالب نقش مشاور خود بیرون آیند. بسیاری از این شخصیت ها همدل هستند، بنابراین نه تنها به احساسات سایرین توجه می کنند بلکه گاهش خودشان این احساسات را جذب کرده و عملا آن ها را تجربه می کنند. حساسیت شما جای خجالت ندارد، اما حتما از حریم خود محافظت کنید.

12. شما فوق العاده نسبت به کسانی که دوستشان دارید وفادار هستید

تیپ های شخصیتی INFJ با دقت بالا کسانی را که به زندگی خود راه می دهند، انتخاب می کنند. یعنی هدفمندانه روابط نزدیک خود را شکل می دهند. INFJها نه تنها از افرادی که به آن ها اجازه داده اند که این شخصیت ها را صمیمانه بشناسند، انتظار وفاداری دارند بلکه همچنین خودشان نیز در مقابل فوق العاده وفادارند و از آن ها حمایت می کنند.

این شخصیت ها را به کمک مقاله زیر بهتر بشناسید:

13. شما می توانید شبیه به سایر تیپ های شخصیتی رفتار کنید

اگرچه در حالت عادی فردی بسیار تودار هستید، اما می توانید در جمع های مختلف رفتار متفاوتی از خود نشان دهید. در حقیقت، شخصیت های INFJ نه تنها خیلی خوب نیت سایرین را متوجه می شوند، بلکه رفتارشان را نیز به همان شکل تغییر می دهند. به همین دلیل گاهی این افراد به اشتباه برونگرا دانسته می شوند. این شخصیت ها می دانند که درک نشدن چطور است و بنابراین سعی می کنند در جمع های مختلف جا گیرند و به سایرین کمک کنند.

14. شما می توانید فوق العاده حساس و همچنین کاملا بی تفاوت باشید

تیپ های شخصیتی INFJ به عنوان افرادی احساسی، به واسطه رفتار مهربانانه و همراه با توجه خود، زمان صحبت با سایرین و شنیدن حرف هایشان شناخته شده اند. اما این افراد نیز از هم می پاشند. مضحک است که این اتفاق رخ می دهد، چون بسیاری از INFJها از نظر شخصیتی بسیار حساس هستند. زمانی که باتری اجتماعی این افراد خالی شود یا احساس آشفتگی کنند، کاملا بی تفاوت می شوند و بدون اینکه کلمه دیگری بگویند، از جمع خارج می شوند.

15. شما در مخفی کردن احساسات خود استاد هستید

شخصیت های INFJ احساسات خود را پشت چهره ای بی احساس مخفی می کنند. واقعا خنده دار است. این افراد خیلی راحت متوجه حال و هوای سایرین می شوند، اما برای سایرین سخت است که بدانند این افراد در لحظه به چه می اندیشند. منصفانه نگاه کنیم، گاهی خود INFJها نیز آن را نمی دانند.

16. انتظار دارید متوجه شما باشند، اما به سختی می توانید تعریف ها را بپذیرید

مهم نیست که شخصیت های INFJ چقدر متواضع هستند، آن ها گاهی انتظار دارند سایرین متوجه تلاش هایشان باشند. با این حال، این شخصیت ها به سختی می توانند تعریف ها را بپذیرند. چون آن ها استانداردهای بالایی برای خود وضع می کنند، به سختی دستاوردهای خود را قبول کرده یا اعتماد می کنند که تحسین دیگران خالصانه است. برای شناخت ارزش خود باید صبر داشته باشید که آن را همیشه ندارید!

عملکرد این شخصیت ها را در تیم به کمک مقاله زیر بهتر بشناسید:

عملکرد تیمی شخصیت INFJ در تیم سازی


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.