عملکرد تیمی شخصیت INFJ در تیم سازی

1400/11/08 12:22 AM - 2 سال قبل


تیپ شخصیتی INFJ به افرادی درونگرا، شهودی، احساسی و قضاوتی اشاره می کند که ویژگی هایی مانند خلاقیت و هنرمندی، آینده نگری و ایده آل گرایی دارند.

INFJ ها معمولا افرادی ساکت و آرام هستند که در مورد محل کار و همکارانشان نیازها و تمایلاتی دارند. این تیپ شخصیتی، کمیاب ترین تیپ شخصیتی در مایرز بریگز است.

این افراد اغلب در یافتن چیزهایی که در محل کار و محیط نیاز دارند، به مشکل بر می خورند و ممکن است رنج هایی را به واسطه کمبود نیازهایشان متحمل شوند. INFJ ها در صحبت کردن استعدادی ذاتی دارند و می توانند خود و احساساتشان را خیلی خوب توضیح دهند.

با این حال، تودار و محافظه کار هستند و تنها به نزدیکانشان اعتماد می کنند و گرم می گیرند. همچنین رهبران خوبی هستند و در روابط گروهی تاثیر می گذارند.

افراد دارای این تیپ شخصیتی از ارزش هایشان انگیزه می گیرند و در تمام نقاط حیاتشان به دنبال معنا می گردند. آن ها به دلیل شخصیت عمیق و پیچیده خود معمولا دوست های فراوانی ندارند، اما با دوستان انگشت شمارشان بسیار صمیمی هستند.

در ادامه مطلب با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی عملکرد تیمی افراد با تیپ شخصیتی INFJ در محیط های کاری و تیم سازی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد INFJ ها در تیم

معمولا همه INFJ ها را دوست دارند. این امر در محل کار نیز صادق است. آن ها به طور ذاتی افرادی خونگرم و صمیمی هستند و دیگران ناخودآگاه به آن ها اعتماد می کنند. بنابراین در محل کار، انتخاب اول همه برای صحبت و درد و دل به شمار می آیند.

همدلی و مهربانی زیاد آن ها می تواند در محل کار نیز به دردشان بخورد. INFJ ها همیشه در تلاش هستند تا دیگران را درک کنند و محیط کاری را بهبود بخشند. هر کسی که با INFJ ها کار کند، از مهارت های آن ها در این زمینه بهره می برند.

INFJ ها به محیط های کاری آرام، گرم و صمیمی احتیاج دارند. این افراد از فشار زیاد بعضی مشاغل کارمندی خوششان نمی آید و اگر در چنین محیطی قرار گیرند، انرژی شان به سرعت کم می شود.

INFJ ها چندان از درگیری و اختلاف خوششان نمی آید، بنابراین اگر افراد در محل کارشان دعوا و مشاجره کنند، بر آن ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. محیط کاری آرام احتمالا یکی از مهم ترین ملاک هایی است که INFJ ها هنگام انتخاب شغل به آن توجه می کنند.

افراد تیپ شخصیتی INFJ در محل کار

وقتی صحبت از یک محیط کاری رضایت بخش می شود، INFJ ها نیازهای خاصی دارند. افراد با این تیپ شخصیتی می خواهند بدانند که کارشان به افراد کمک می کند و باعث رشد شخصی آن ها می شود.

این یعنی کارشان باید با ارزش ها، اصول و اعتقاداتشان مطابقت داشته باشد. افراد تیپ شخصیتی حامی وقتی در محل کار فرصتی برای ابراز خلاقیت و دیدگاه خود دارند، پیشرفت می کنند. به ویژه وقتی بدانند کاری که انجام می دهند معنی دارد. در این حالت انگیزه بیشتری پیدا خواهند کرد.

آن ها زمانی بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند که بتوانند سیاست ها و سلسله مراتب های محل کار را نادیده بگیرند و کارهایی را انجام دهند که برایشان اهمیت دارد.

بیشتر کسانی که INFJ هستند، ترجیح می دهند خود را بالاتر یا پایین تر از دیگران تصور نکنند. برای آن ها مهم نیست که در کجای پلکان موقعیت شغلی قرار دارند.

خوشبختانه حامی ها مدبر و خلاق هستند و می توانند راه حل هایی بیابند که کارشان در هر موقعیتی راه بیفتد.

INFJ ها برای همکاری، حساسیت و استقلال ارزش قائل هستند. آن ها به عنوان کارمند، مدیران با ذهن باز را دوست دارند و به نظراتشان اهمیت می دهد.

حامی ها ممکن است زمانی که حس کنند کسی به حرف هایشان گوش نمی دهد، ناامید شوند. بنابراین داشتن مدیری که به آن ها توجه می کند و برای نظراتشان ارزش قائل است، خوب خواهد بود.

در بهترین حالت، INFJ ها مدیری را پیدا می کنند که ارزش هایی مشابه با خودشان دارد و می تواند آن ها را تشویق و تحسین کند.

از آن جایی که آن ها براساس اعتقاداتشان عمل می کنند و به بهترین شکل ممکن به هدفشان می رسند، ممکن است روحیه ای آسیب پذیر نسبت به انتقادات داشته باشند. مخصوصا اگر این انتقادات غیرمنطقی باشند.

دیگر مواردی که ممکن است ضربه عمیقی به روحشان وارد کند، شامل قوانین سخت گیرانه، ساختارهای رسمی و وظایف رومزه خواهد بود.

البته یک محیط کاری ایده آل همیشه موجود نیست. کارمندان با تیپ شخصیتی INFJ که در محیطی غیرایده آل کار می کنند، شاید مجبور شوند انعطاف پذیری بیشتری نشان دهند و دنبال مدیرهای دیگر بگردند.

خبر خوب این است که افراد با تیپ شخصیتی حامی، توانایی بسیار بالایی برای مقابله با چالش های محل کارشان دارند که شامل چالش یافتن مدیر مناسب نیز می شود.

رویکرد INFJ ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

برای افراد تیپ شخصیتی INFJ روابط تیمی بیشتر در مورد حمایت از قابلیت ها و پتانسیل های موجود در فرد است. آن ها اغلب در توسعه شخصیت و هدایت افراد استعداد دارند، بنابراین قراردادن آن ها در نقش مربی یا رهبر به نفع همه است.

افراد تیپ شخصیتی INFJ وقتی کسی را نصیحت می کنند یا نظر و فکر خود را ارائه می دهند، توقع دارند دیگران به حرفشان گوش دهند و آن را بپذیرند. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، برایشان دردناک خواهد بود.

ممکن است دیگران INFJ را برونگراتر یا انتقادی تر از چیزی که هستند بدانند. آن ها اغلب با انتظارات مشخص وارد روابط تیمی می شوند اما اگر انتظارات یا هم تیمی های متفاوتی داشته باشند، می توانند تغییر کنند.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی INFJ با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد INFJ ها برای مقابله با تعارضات در گروه

آن ها معمولا از درگیری و تعارض خوششان نمی آید اما اگر این اختلافات باعث بهترشدن روابط یا رشد افراد شوند، از آن جلوگیری نمی کنند. بنابراین احتمالا INFJ ها در اختلافات به عنوان کاتالیزور عمل خواهند کرد.

هنگامی که درگیری رخ می دهد، ابتدا عقب نشینی می کنند تا بتوانند راه حلی برایش بیابند. در مرحله بعد به گفتگو می پردازند تا به حل تعارض رسیدگی کنند.

چگونه در گروه ها با INFJ ها بهتر رابطه برقرار کنیم

باید محیطی تیمی فراهم شود که در آن تمرکز بر افراد و نیازهایشان باشد. همچنین سعی کنید روابطی صادقانه و صمیمی با INFJ ها داشته باشید و به آن ها کمک کنید تا این نوع رابطه را با سایر اعضای تیم ایجاد کنند.

بازخوردها و نظرات صادقانه برای این افراد اهمیت بسیار زیادی دارند. این بازخوردها لازم نیست همیشه مثبت باشند تا به آن ها بفهمانید که شاهد نوع عملکردشان هستید.

رویکرد INFJ ها هنگام فعالیت در تیم

INFJ ها دوست دارند وقت زیادی را صرف کسب انرژی روحی و ذهنی کنند تا بفهمند پروژه و تیم چه هدفی دارد. بنابراین احتمالا برای مدتی از گروه جدا می شوند تا بتوانند تمرکز کنند.

آن ها یک مسیر عملکرد و نقشه راه می خواهند تا به اعضای تیم کمک کنند از مسیرشان و نحوه عملکرد خود آگاهی داشته باشند. آن ها تعریف نقش ها برای هر فرد را ارزشمند می دانند تا وظایف به خوبی انجام شوند و اعضای تیم متناسب با وظیفه خود برای تحقق هدف و چشم انداز تلاش کنند.

هنگام تصمیم گیری معمولا سریع عمل می کنند، البته اگر اطلاعات جدید با چشم اندازشان منطبق باشند. اگر چنین نباشد، آن ها مدتی را به تفکر می پردازند تا اطلاعات جدید را با اهدافشان مقایسه کنند و تصمیم خوبی بگیرند.

احتمال دارد وقتی افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ نمی دانند قدم بعدی شان چیست یا در اتفاقات و واقعیت ها غرق می شوند، مستعد انفعال باشند.

نحوه مدیریت INFJ ها در تیم

INFJ ها در نقش مدیر ممکن است از قدرت زیاد خود متنفر باشند. این شخصیت ها معمولا ترجیح می دهند کسانی را که زیر نظرشان کار می کنند، با دیگران برابر بدانند.

چنین مدیرانی به جای مدیریت خرد کارمندانشان ترجیح می دهند به آن ها قدرت تفکر و عمل مستقل دهند. این افراد سخت کار می کنند تا دیگران را تشویق کنند، نه این که به مجازاتشان بپردازند.

این بدان معنا نیست که INFJ ها استانداردهای پایینی دارند. احساس برابری آن ها یعنی از زیردستانشان انتظار دارند مطابق با استانداردهایی که خودشان برای خود تعیین کرده اند، عمل کنند.

مدیران دارای تیپ شخصیت حامی می خواهند کارمندانی سخت گیر، باانگیزه، قابل اعتماد و تلاشگر داشته باشند و اگر کارمندان چنین ویژگی هایی نداشته باشند، متوجه خواهند شد.

مدیران INFJ دلسوز و منعطف هستند و اغلب به شناسایی نقاط قوت منحصر به فرد کارمندانشان افتخار می کنند. آن ها در تلاش هستند انگیزه های کارمندان را درک کنند. این تلاش حاصل بینش شهودی در شخصیت INFJ ها است.

با این حال، افراد با تیپ شخصیتی INFJ در صورت مواجهه با رفتار غیراخلاقی کارمندان می توانند بسیار سخت گیر عمل کنند. آن ها تحمل چندانی برای نقص اعتبار یا اخلاقیات ندارند.

با این حال، هنگامی که نیت خوب کارمندانشان با آن ها مطابقت داشته باشد، بسیار تلاش می کنند تا از احساس ارزشمندی و رضایت تک تک اعضای تیمشان مطمئن شوند.

واکنش INFJ ها به تغییرات در تیم

INFJ ها باید هنگامی که تغییری با دیدگاهشان مطابقت نداشته باشد، به این واقعیت که دیگران خیر و صلاح یکدیگر را می خواهند اعتماد کنند. این امر به آن ها کمک می کند تا دیدگاه ها و چشم اندازهایشان را تنظیم کنند. مخصوصا اگر استدلالی خوب یا منطق قوی با بینش و شواهد جدید در میان باشد.

INFJ ها در محل کار

INFJ ها در مقام کارمند معمولا افرادی محبوب بین همکاران خود هستند. همکارانشان آن ها را مثبت، خوش زبان و توانا می دانند. یکی از بزرگ ترین نقاط قوتشان توانایی شناسایی انگیزه های دیگران و به اتمام رساندن درگیری ها و تنش ها پیش از بیخ پیدا کردن موضوع است.

گاهی امکان دارد کارآمدی اولویت اول INFJ ها نباشد، اما ممکن است بیشتر آن ها در صورت نیاز به همکارانشان کمک کنند تا کارهایشان سریع تر و بهتر پیش روند.

این معمولا یک نقطه قوت به شمار می رود، اما ممکن است دیگران از حس انسان دوستانه و کمک رسان INFJ سو استفاده کنند تا به هدفشان برسند. افراد تیپ شخصیتی حامی ممکن است متوجه شوند که انرژی و منابع خود را صرف همکاران ناشایستشان می کنند.

اگرچه INFJ ها معمولا صمیمی و خوش برخورد هستند، اما افرادی درونگرا محسوب می شوند. بنابراین گاهی ممکن است نیاز به خلوت و تنهایی پیدا کنند تا با روش خود به اهدافشان برسند.

شرکت و جامعه

INFJ ها از کار در محیط های کاری سنتی خوششان نمی آید. قوانین سفت و سخت، برنامه ریزی ها، انتظارات و ساختارهای این نوع محیط های کاری با باورهای INFJ ها مغایرت دارد.

همچنین محیط های کاری سنتی معمولا مانع رسیدن INFJ به اهدافشان خواهد شد. آن ها دوست دارند خلاق باشند، آزادانه به دنبال علایق خود بروند و کارهایی را که خود می خواهند انجام دهند.

این افراد دوست دارند با سرعت رشد کنند و ایده محدود کردن افراد یا مطابقت با قوانین قدیمی برای آن ها بسیار احمقانه به نظر می رسد. به همین دلیل است که INFJ ها اغلب زمانی که به تنهایی کار می کنند یا وقتی رئیس و همکارانشان ارزش هایی مشابه درباره خلاقیت و خودسازی دارند، عملکرد بهتری دارند.

وقتی یک INFJ چنین چیزی را در محل کارش پیدا می کند، خوشحال ترین است و دوست دارد در کارش فعال باشد و بهترین عملکرد خود را ارائه دهد.

سو استفاده در محیط کار

گاهی دیگران ممکن است برای INFJ ها قلدری کنند و به آن ها زور بگویند. افراد با تیپ شخصیتی حامی دوست دارند وجه خوب افراد را ببینند و این کار را معمولا تا وقتی انجام می دهند که خلافش ثابت شود. به همین دلیل معمولا به دیگران شانس های متعددی برای اثبات خود می دهند.

آن ها همچنین سعی می کنند تا جای ممکن از درگیری ها اجتناب کنند. اکثر INFJ ها در مواجهه با افرادی که با آن ها بدرفتاری می کنند، اقتدار کافی نشان نمی دهند.

این امر می تواند باعث قلدری دیگران در محل کار شود که تا مدت ها ادامه دارد و به INFJ آسیب های زیادی وارد می کند. این افراد بیش از هر تیپ شخصیتی دیگر به حمایت و محافظت در برابر قلدرها و افراد بی وجدان نیاز دارند.

بعید است خودشان کسی را در محل کار آزار دهند. افراد این تیپ شخصیتی بسیار حساس هستند که گاهی بیش از حد می شود. ایده آسیب رساندن به دیگران نیز با تمام باورهایشان مغایرت دارد.

افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ گاهی ممکن است برای رسیدن به اهدافشان دیگران را بازیچه خود کنند یا فریب دهند. آن ها درک خوبی از احساسات دارند و می توانند به کمک این ویژگی دیگران را به راحتی فریب دهند.

اما این اتفاق تنها زمانی رخ می دهد که INFJ شخصیتی بسیار ناسالم داشته باشد و باید شخصیت خود را توسعه دهد تا بتواند با آسیب ها و ناامیدی های گذشته اش کنار بیاید.

نقاط قوت INFJها در محل کار

INFJ ها معمولا هوش هیجانی بالایی دارند. این امر به دلیل کارکرد شهود درونگرای غالب در شخصیتشان است. این کارکرد اطلاعاتی را از دنیای بیرون دریافت می کند و از آن برای درک الگوهایی بهره می برد که زیربنای تمام زندگی و رفتار انسان هستند.

از آن جایی که INFJ ها از احساسات برونگرا به عنوان کارکرد کمکی در شخصیت خود استفاده می کنند، اطلاعات کسب شده بیشتر در مورد حالات عاطفی اطرافیانشان خواهند بود.

INFJ ها الگوها را در تمام این داده ها مشاهده می کنند و از این درک برای پیش بینی رفتار و انتخاب های آینده افراد بهره می برند. این میزان از هوش باعث می شود INFJ ها روابط خوبی با مردم داشته باشند.

ذات آن ها طوری است که همیشه دوست دارند به دیگران کمک کنند تا بتوانند مشکلات خود را پشت سر بگذارند. همچنین آن ها را به انتخاب رفتارهای سالم و روابط بهتر در محیط کاری تشویق خواهند کرد. این مزایا می توانند محل کاری شاد و روابطی خوب با همکاران و ارباب رجوع ها ایجاد کنند.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی INFJ» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف INFJها در محل کار

INFJ ها معمولا استانداردهای بسیار بالایی در مورد محیط های کاری خود دارند و این می تواند مشکلاتی ایجاد کند. افراد این تیپ شخصیتی معمولا سیستم عصبی بسیار حساسی دارند و اگر جایی با عقاید و تمایلاتشات مغایر باشد، برایشان دردناک خواهد بود.

اما یک INFJ آنقدر استانداردهای بالایی دارد که اغلب محل کاری پیدا نمی کند که بتواند او را راضی نگه دارد. به همین دلیل است که INFJ ها اغلب در محیط های نامناسب برای شخصیتشان کار می کنند.

آن ها باید از محیط های کاری که از آن ها می خواهند در جستجوی موفقیت خود یا کسب و کارشان خیلی سخت تلاش کنند، دوری گزینند.

افراد تیپ شخصیتی INFJ به واسطه کارکرد شهود درونگرای خود اغلب وجه های مهم رویدادها و اشیا را می بینند و نمی توانند نسبت به عواقب اعمال خود بی تفاوت باشند.

شرکت یا کسب و کاری که شغل خود را در جایگاهی بالاتر از شادی، رفاه و برابری مردم می داند، برای INFJ ها مناسب نخواهد بود. اما اگر آن ها مجبور شوند در چنین محیطی فعالیت کنند، به سرعت ناراضی و ناراحت می شوند.

INFJ ها مهارت و اراده خوبی برای ایجاد محیط های کاری آرام تر و صمیمی تر دارند. متاسفانه آن ها اغلب این کار را بی سر و صدا و در پشت پرده انجام می دهند و کسی متوجه این امر نمی شود.

INFJ ها باید سعی کنند پشت پرده نباشند و خود و شایستگی خود را در محل کار و دیگر جنبه های زندگی نشان دهند و تنها به فکر دیگران نباشند.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مقاله «فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی INFJ» را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مصاحبه و استخدام خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.