چطور در محیط کار بر اساس تیپ شخصیتی MBTI خود نگرش مثبتتان را حفظ کنید

1403/06/26 3:57 PM - یک ماه قبل


در محیط کار در کنار مهارت ها و تجربه هایی که دارید، ذهنیت و نگرشتان نیز نقش مهمی در موفقیت شغلی شما ایفا می کند. داشتن نگرش مثبت کمک می کند انگیزه خود را حفظ کنید، روابط خود با همکارانتان را بهبود ببخشید و در نهایت یک حرفه رضایت بخش تر داشته باشید.

اما هرکسی تیپ شخصیتی متفاوتی دارد و چیزی که برای کسی جوابگو است، ممکن است برای دیگری نباشد. بنابراین چطور بر اساس تیپ شخصیتی منحصر به فرد خود می توانید در محیط کار نگرش مثبتی را حفظ کنید؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ENTJ: در جستجوی کنترل و تاثیرگذاری باشید

زمانی که افراد با تیپ شخصیتی ENTJ در محیط کار احساس رضایت نمی کنند، اغلب به این دلیل است که احساس می کنند نظرات و ایده های آن ها ارزشمند شمارده نمی شوند یا مردم به آنچه آن ها می گویند گوش نکرده یا به آن عمل نمی کنند. تصمیم گیری آهسته و رکورد نیز این افراد را عصبانی می کند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • بر ارتباط شفافانه تمرکز کنید. نقطه نظر خود را برسانید و سپس بپرسید تا مطمئن شوید حرفتان شنیده شده است.
  • اهداف قابل دستیابی تعیین کنید. انجام آن به شما این احساس را می دهد روزانه به موفقیتی رسیدید و در جهت درستی حرکت می کنید.
  • رهبری کنید. اگر پروژه ای به آهستگی پیش می رود، پا پیش بگذارید و آن را برای پیش بردن به جلو در دست بگیرید. کنترل داشتن یک عامل انگیزه بخش طبیعی برای شما است.

برای درک روابط این تیپ ها مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی INTJ: دوست پیدا کنید

برای افراد با تیپ شخصیتی INTJ، کار گاهی مانند یک بازی شطرنج به نظر می رسد که مهره ها آنطور که آن ها تصور می کنند، حرکت نمی کنند. زمانی که این افراد نگرش مثبت خود را از دست بدهند، اغلب به این دلیل است که دنبال راهکاری موثرتر برای انجام کارها می گردند و برایشان سخت است که سایرین رویای مشترکی با آن ها ندارند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • یک چرخه بازخورد درست کنید: ایده های خود را با سایرین در میان بگذارید و فعالانه نظرشان را بخواهید. برنامه های شما شانس بهتری برای به عمل در آمدن دارند، اگر کسی آن ها را باور کند.
  • دوست پیدا کنید: روابطی با همکارانی شکل دهید که ایده های نوآورانه شما را تحسین می کنند و از آن ها بخواهید حمایت گر نظر و ایده های شما باشند.
  • اهداف کوچک تعیین کنید: زمانی که اهداف کوچک را تیک می زنید، احساس موفقیت می کنید و در همان حین در تلاش هستید به هدف بزرگتر برسید.

این تیپ ها را کمک مقاله زیر بیشتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ENTP: خلاقیت را در آغوش بکشید

افراد با تیپ شخصیتی ENTP مبتکر هستند و تلاش می کنند به ایده ها و استراتژی های جدید برسند. زمانی که این افراد مثبت نگری خود را از دست می دهند، اغلب به این دلیل است که احساس کسل کننده ای دارند یا نمی توانند خلاقیت خود را ابراز کنند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • طوفان ذهنی کنید: برای رسیدن به ایده ها و رویکردهای جدید برای انجام پروژه ها، برای طوفان ذهنی وقت بگذارید.
  • چیز جدیدی را امتحان کنید: این چیز جدید مکن است به سادگی انتخاب یک مسیر متفاوت برای رسیدن به محیط کار باشد یا امتحان یک ابزار یا نرم افزار جدید برای انجام وظایفتان. انجام آن خلاقیت شما را شعله ور می کند و برایتان همه چیز جالب خواهد ماند.
  • خود را با دیدگاه های متنوع احاطه کنید: در جستجوی همکاران یا دوستانی باشید که دیدگاه های متفاوت دارند و ایده هایتان را برای آن ها مطرح کنید. انجام آن کمک می کند قدرت تفکر خود را وسعت ببخشید و به راه حل های خلاقانه تری برسید.

مقاله زیر کمک می کند این افراد خود را بهتر درک کنند:

تیپ شخصیتی INTP: به یادگیری ادامه دهید

افراد با تیپ شخصیتی INTP به واسطه هوش و عشق خود به یادگیری شناخته شده اند. زمانی که این افراد در محیط کار مثبت نگری خود را از دست می دهند، اغلب به این دلیل است که به چالش کشیده نمی شوند و فرصت یادگیری چیزی جدید را ندارند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • دنبال فرصت هایی برای رشد بگردید: دنبال راه هایی برای توسعه دانش و مجموعه مهارت های خود باشید، خواه از طریق کارگاه های آموزشی، کلاس ها یا قبول پروژه های جدید باشد.
  • به اشتباهات به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه کنید: به جای آنکه اشتباهات شما را ناامید کنند، به آن ها به چشم فرصتی برای یادگیری و پیشرفت بنگرید.
  • دانش خود را با سایرین در میان بگذارید: تعلیم دادن به دیگران یا مربیگری آن ها نیز راهی برای شما می تواند باشد که توسط آن به یادگیری ادامه دهید و انگیزه خود در محیط کار را حفظ کنید.

این شخصیت ها را با مطالعه مقاله زیر بهتر بشناسید

تیپ شخصیتی ENFP: همکاری کرده و خلق کنید

افراد با تیپ شخصیتی ENFP در محیط های خلاقانه ای موفق می شوند که در آن ها بتوانند خلاقانه بیاندیشند و ایده های جدید را بررسی کنند. زمانی که این افراد نگرش مثبت خود را از دست می دهند، اغلب به این دلیل است که به واسطه وظایف کسل کننده شغلی خود، احساس محدودیت یا خفگی می کنند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • خودتان را با منابع الهام بخش احاطه کنید: از اشیاء و رنگ ها استفاده کنید تا انرژی خلاقانه شما در جریان بماند.
  • دنبال فرصت های جدید باشید: برای پروژه هایی داوطلب شوید که اجازه دهند از خلاقیت خود استفاده کنید.
  • با سایرین همکاری کنید: شما فردی اجتماعی هستید و همکاری همیشه انرژیتان را افزایش خواهد داد. مدت خیلی زیادی را تنها نباشید.

این شخصیت ها را با خواندن مقاله زیر بهتر درک کنید:

تیپ شخصیتی INFP: طبق ارزش های خود کار کنید

برای افراد با تیپ شخصیتی INFP، حفظ نگرش مثبت در کار اغلب به معنای همسوسازی وظایف با ارزش های محوریشان است. زمانی که این شخصیت ها احساس کنند با ارزش هایشان در تماس نیستند یا این ارزش ها ارزشمند شمارده نمی شوند، مهم است با آنچه که واقعا برایشان مهم است دوباره ارتباط برقرار کنند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • دنبال پروژه هایی باشید که واقعا به آن ها اهمیت دهید: اگر کار روزانه شما راضی کننده نیست، پیشنهاد شروع یک ابتکار محیطی جدید یا جمع آوری پول برای کمک به کارمندان محتاج را بدهید.
  • افکارتان را برای خوداندیشی و تخلیه احساسات خود روی کاغذ بنویسید: انجام آن کمک خواهد کرد برای برخورد با ریشه یک مشکل، راه حل های کاربردی پیدا کنید.
  • زمانی که نیاز است، از کار فاصله بگیرید: به پیاده روی بروید، مدیتیشن کنید یا در زمان های استراحت به موسیقی گوش کنید تا مجددا انرژی خود را بدست آورید و با دیدگاه تازه به کار برگردید.

این افراد را با کمک مقاله زیر بهتر می شناسید:

تیپ شخصیتی ENFJ: به سایرین مشورت دهید و از آن ها حمایت کنید

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ به صورت ذاتی رهبر هستند و میل شدیدی برای کمک به سایرین برای موفق شدن دارند. زمانی که نگرش مثبت آن ها رنگ می بازد، معمولا به این دلیل است که احساس می کنند تاثیری که می خواهند به جا نمی گذارند یا سایرین به توصیه آن ها گوش نمی کنند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • تمرکز خود را بر تیمتان بگذارید: به یاد داشته باشید که موفقیت فقط مربوط به شما نیست، بلکه افرادی که رهبری آن ها را بر عهده دارید نیز در آن نقش دارند.
  • انعطاف پذیر باشید: نظرهای قوی شما گاهی با عقیده سایرین مغایرت دارند. یاد بگیرید روشن فکر باشید و دیدگاه های مختلف را بپذیرید.
  • به سایرین مشورت دهید: شاگرد قبول کنید یا مشورت خود را به فردی پیشنهاد دهید که به آن نیاز دارد. کمک به سایرین مثبت نگری شما را افزایش می دهد و احساس رضایت بیشتری خواهید داشت.

این تیپ ها را با خواندن مقاله زیر بیشتر می شناسید:

تیپ شخصیتی INFJ: مرز بکشید

افراد با تیپ شخصیتی INFJ قدرت بالایی برای همدلی دارند و اغلب نیازهای دیگران را نسبت به نیازهای خود در اولویت می گذارند که نتیجه آن خستگی و از دست دادن مثبت نگری است. مهم است که این شخصیت ها نقاط قوت درونی خود را پیدا کنند و مطمئن شوند در محیط کار از خود مراقبت می کنند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • مرز بکشید: اشکالی ندارد نه بگویید یا از کمک به سایرین فاصله بگیرید. مطمئن شوید که سلامت خود را در اولویت می گذارید.
  • مراقبت از خود را تمرین کنید: روزانه وقتی را به خود اختصاص دهید، خواه برای مدیتیشن، ورزش یا وقت گذرانی با عزیزانتان باشد.
  • تمرکز خود را بر تاثیری مثبتی بگذارید که به جا می گذارید: به خودتان تفاوتی که در زندگی دیگران ایجاد می کنید، یادآوری کنید و اجازه دهید منبعی برای انگیزه بخشیدن و مثبت نگری شما باشد.

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی ESTP: تغییر و ماجراجویی را در آغوش بکشید

روتین و نبود هیجان سریعا نگرش مثبت تیپ شخصیتی ESTP را از بین خواهد برد. آن ها در محیط های پرتحرک و سریع موفق می شوند، یعنی جایی که بتوانند از مهارت های کاربردی خود استفاده کنند و برای تصمیم گیری آزادی داشته باشند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • دنبال تنوع باشید: پروژه های جدید را قبول کنید، روتین خود را تغییر دهید و دنبال روش های جدید برای انجام وظایف بگردید.
  • از تغییر استقبال کنید: به جای آنکه تغییر را یک تهدید بدانید، به آن به چشم فرصتی برای رشد و ماجراجویی بنگرید.
  • انرژی خود را صرف چیزی ثمره بخش کنید: اگر احساس بی قراری یا کسلی می کنید، انرژی خود را صرف چیزی خلاقانه یا چالش برانگیز کنید.

به کمک مقاله زیر این شخصیت ها را بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ISTP: تمرکز خود را بر حل مساله بگذارید

افراد با تیپ شخصیتی ISTP به صورت ذاتی قدرت بالایی در عیب یابی دارند و از کار با دستان خود لذت می برند. زمانی که آن ها در محیط کار نگرش مثبت خود را از دست می دهند، اغلب به این دلیل است که اسیر یک روتین شده اند یا نمی توانند از مهارت های حل مساله خود استفاده کنند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • کاری انجام دهید! بی حرکت ننشینید و منتظر بهتر شدن اوضاع نباشید، اتفاق را رقم بزنید.
  • وظایف روزانه را جالب تر کنید: دنبال راه هایی برای بهبود فرایندها و پیدا کردن راه حل های جدید باشید.
  • از سرگرمی های خود به عنوان راهکاری برای آرامش داشتن استفاده کنید: اگر کار برایتان بیش از حد کسل کننده است، در طول روز استراحت های خود را به فعالیت ها یا سرگرمی هایی اختصاص دهید که برایتان لذت بخش هستند و اجازه می دهند به شیوه های متفاوت از دستان و ذهن خود استفاده کنید.

خود را با پس از خواندن مقاله زیر بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ESFP: در چیزهای کوچک لذت را پیدا کنید

افراد با تیپ شخصیتی ESFP خودجوش عمل می کنند و از زندگی در لحظه لذت می برند. زمانی که آن ها نگرش مثبت خود را از دست می دهند، اغلب به این دلیل است که احساس کسلی می کنند یا اینکه در یک روتین گیر کرده اند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • در چیزهای کوچک لذت را پیدا کنید: برای تحسین از لحظات کوچک در تمام روز کاری خود وقت بگذارید، خواه یک گفتگوی جالب با یکی از همکاران یا لذت از یک فنجان چای باشد.
  • چیزهای مختلف را ترکیب کنید: به عنوان فردی که از تجربه های جدید لذت می برد، دنبال روش هایی برای ترکیب وظایف خود یا قبول پروژه هایی باشید که علاقه شما را حفظ کنند.
  • انرژی و تحرک خود را به کارتان تزریق کنید: جلسات کاری خود را به جلسات پیاده روی تبدیل کنید یا روی تردمیل به تماس های تلفنی پاسخ دهید! هر کاری که روتین را تغییر دهد، به حفظ انرژی و مثبت نگری شما کمک خواهد کرد.

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ISFP: به شیوه خود کارها را انجام دهید

محیط های رسمی خوشایند افراد با تیپ شخصیتی ISFP نیست. آن ها افرادی خلاق هستند و برای خودمختاری خود ارزش قائل می شوند. زمانی که آن ها نگرش مثبت خود را در محیط کار از دست بدهند، اغلب به این دلیل است که احساس خفگی یا محدودیت می کنند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • دنبال راه هایی برای ابراز خود بگردید: خواه از طریق انتخاب لباس هایتان باشد یا اضافه کردن چیزهای شخصی به محیط کار، دنبال راه هایی برای نشان دادن شخصیت منحصر به فرد خود باشید.
  • شیوه انجام کارهایتان را تغییر دهید: اگر مجبور نیستید از یک فرایند دقیقا پیروی کنید، راه های جدیدی را برای تکمیل وظایف پیدا کنید و خلاقیت خود را در آن ها به کار بگیرید.
  • از خاله زنک بازی دوری کنید. به عنوان فردی که اختلاف را دوست ندارید، سعی کنید درگیر شایعه پراکنی در محیط کار یا خاله زنک بازی نشوید. تمرکز خود را برای حفظ نگرش مثبتتان، روی کار خود بگذارید.

مقاله زیر را برای درک خصوصیات خود حتما بخوانید:

تیپ شخصیتی ESTJ: با اطمینان به نفس رهبری کنید

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ به صورت ذاتی رهبرانی هستند که در محیط های دارای ساختار و نظم موفق می شوند. زمانی که این شخصیت ها نگرش مثبت خود را از دست بدهند، اغلب به این دلیل است که احساس می کنند اوضاع از کنترلشان خارج است یا طبق برنامه پیش نمی روند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • بر آنچه که می توانید کنترل کنید، تمرکز داشته باشید: به جای اینکه چیزهایی اذیتتان کند که خارج از کنترل شما باشند، تمرکز خود را بر جنبه هایی از کارتان بگذارید که می توانید تاثیرگذار باشید و بهبود ببخشید.
  • مسئولیت قبول کنید: از مهارت های ذاتی رهبری خود برای قبول مسئولیت و هدایت پروژه ها در مسیری که باور دارید به موفقیت ختم خواهد شد، استفاده کنید.
  • موفقیت ها را جشن بگیرید: با آنکه مهم است به حرکت به جلو ادامه دهید، فراموش نکنید در امتداد مسیر موفقیت ها را جشن بگیرید. انجام آن روحیه شما را بهتر خواهد کرد و می توانید نگرش مثبت را در خود و تیمتان حفظ کنید.

مقاله زیر برای شناخت بهتر این افراد نوشته شده است:

تیپ شخصیتی ISTJ: به اصول خود پایبند بمانید

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ بابت وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری خود شهرت دارند. زمانی آن ها در محیط کار نگرش مثبت خود را از دست می دهند که احساس کنند اصول یا ارزش هایشان به خطر افتاده است.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • به اصول خود پایبند بمانید: از آنچه که اعتقاد دارید درست و اشتباه است، کوتاه نیایید.
  • راه حل هایی را در چارچوب مقررات پیدا کنید: اگر اصول یا دستورالعمل های خاصی وجود دارد که باید از آن ها پیروی کنید، دنبال راه هایی برای بررسی آن ها بگردید و در همین حین تلاش کنید به اصول خود پایبند باشید.
  • انتقاد سازنده خود را ارائه دهید: به جای آنکه از دست کسانی عصبانی شوید که ارزش های مشترک با شما ندارند، انتقاد سازنده خود را ارائه دهید و آن ها را به سمت راه حلی هدایت کنید که همسو با اصولتان است.

این تیپ ها در حالت ناسالم خود ویژگی های زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ESFJ: رویداد برگزار کنید

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ به صورت ذاتی میزبان هستند و از گردهم آوردن افراد کنار یکدیگر لذت می برند. زمانی که این شخصیت ها نگرش مثبت خود را از دست می دهند، اغلب به این علت است که احساس می کنند با سایرین ارتباطی ندارند یا اسیر روتین شده اند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • یک رویداد برگزار کنید: خواه یک فعالیت تیم سازی یا ناهار خوردن با همکاران باشد، ترتیب چیزی را بدهید که افراد را کنار یکدیگر جمع کند تا روحیه خود را بهتر کرده و روابط برقرار کنید.
  • تحسین خود را نشان دهید: تیپ های شخصیتی ESFJ از خدمت رسانی و قدردانی از سایرین لذت می برند. انجام آن به بهبود روحیه و حفظ انگیزه همه کمک می کند.
  • راه هایی برای برقراری ارتباط با همکاران خود خارج از ساعات کاری پیدا کنید: رابطه سازی با همکاران خارج از محیط کار به ایجاد یک محیط مثبت تر و حمایت کننده تر کمک می کند. برگزاری فعالیت های پس از کار را در نظر بگیرید یا پیوستن به یک باشگاه یا تیم ورزشی همراه با سایرین.

برای درک بهتر روابط خود مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ISFJ: دنبال دریافت حمایت باشید

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ بابت ذات فداکار خود و لذت از کمک به سایرین شناخته شده اند. زمانی که آن ها نگرش مثبت خود در محیط کار را از دست بدهند، اغلب به این دلیل است که احساس آشفتگی یا بی ارزشی می کنند.

به کمک راهکارهای زیر نگرش مثبت خود را حفظ کنید:

  • برای درخواست حمایت با همکاران خود صحبت کنید: از درخواست برای کمک زمانی که به آن نیاز دارید، نترسید و برای پیشنهاد حمایت خود به سایرین نیز تردیدی به دل راه ندهید.
  • زمانی که لازم است استراحت کنید: به عنوان فردی که همیشه می خواهد کمک کند، مهم است که برای خودتان و کسب انرژی مجدد نیز وقت بگذارید.
  • بابت سخت کوشی خود شناخته شوید: از دفاع از خود نترسید و مطمئن شوید که سایرین قدر تلاش های شما را می دانند و آن ها را تایید می کنند.

به کمک مقاله زیر این تیپ ها را بهتر بشناسید:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.