تیپ شخصیتی MBTI شما چقدر نادر است؟

1403/06/31 1:55 PM - یک ماه قبل


بسیاری از افرادی که به مباحث شخصیت شناسی علاقه دارند، شاید خواسته باشند که بدانند تیپ شخصیتی آن ها چقدر نادر است. در واقع آن ها فکر می کنند نادر بودن به معنای بهتر بودن است. اما باید بگوییم هر سال آمارها و نظرسنجی ها فرق می کنند.

با این حال، قصد داریم در این مقاله بررسی کنیم تیپ شخصیتی MBTI شما چقدر نادر است. این آمار از یک نمونه ملی تشکیل شده از 16773 نفر از 23 کشور متفاوت گرفته شده است. برای اطلاعات بیشتر درباره این نمونه ملی باید نسخه چهارم کتاب MBTI Manual را تهیه کنید.

در ادامه 16 تیپ شخصیتی را از نادرترین تا رایج ترین رتبه بندی می کنیم، اما توضیحات ما به هیچ وجه به این معنا نیست که هر کدام از این تیپ های شخصیتی از سایرین بهتر هستند. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

شخصیت های INFJ و ENFJ به صورت مساوی نادرترین تیپ های شخصیتی در بین مردان هستند

مردانی که برای شهود، احساس و قضاوت ارزش قائل می شوند فقط 2.8درصد از مجموع جمعیت مردان را تشکیل می دهند. این تیپ های اندیشمند و همدل، می خواهند که جوامع خود را به سمت پیشرفت و تغییر راهنمایی کنند.

به خاطر ذات آینده بین و متوجه به مفاهیم انتزاعی این شخصیت ها، آن ها قصد دارند انگیزه بخش مردم باشند تا به سمت یک رویا یا تصویری از آنچه می خواهند آینده باشد، حرکت کنند. این شخصیت ها استعداد بالایی در تاثیرگذاری احساسی بر مردم دارند. 

شما می توانید تیپ شخصیتی INFJ و تیپ شخصیتی ENFJ را به کمک مقالات زیر بهتر بشناسید:

شخصیت ENTJ: نادرترین تیپ شخصیتی در بین زنان

زنان با تیپ شخصیتی ENTJ فقط 1.5درصد جمعیت زنان را تشکیل می دهند. این تیپ های جاه طلب به خاطر ذات جسور و برنامه ریز خود و توانایی همسو کردن مردم با رویاهایشان شناخته می شوند. آن ها شخصیت هایی اندیشمند و قاطع هستند که در فناوری و دنیای تجارت در مسیرهای جدید پیش قدم می شوند. در حقیقت این تیپ همچنین در بین تیپ های شخصیتی دیگر بیشترین درآمد را دارد!

برای درک روابط این تیپ ها مقاله زیر را بخوانید:

شخصیت ENTJ: نادرترین تیپ شخصیتی MBTI

تا مدت های طولانی، افراد با تیپ شخصیتی INFJ نادرترین تیپ شخصیتی بوده اند اما طبق آخرین نسخه کتاب MBTI® Manual، تیپ های شخصیتی ENTJ جای آن ها را گرفته اند. این شخصیت ها که فقط 1.8درصد جمعیت را تشکیل می دهند، نادرترین تیپ در بین 16 تیپ شخصیتی هستند.

اما این شخصیت ها معمولا برای نادربودن اهمیتی قائل نمی شوند، بلکه در حقیقت چنین چیزی را دوست دارند! آن ها به عنوان افراد موفق و مستقل، برخلاف بسیاری از تیپ های دیگر احساس اجبار نمی کنند که باید در هر جمعی جا بگیرند. این شخصیت ها برای هوش و شایستگی ارزش قائل می شوند و به خود فشار می آورند تا به سمت اهداف متحول کننده شان حرکت کنند.

شخصیت ENFJ: دومین تیپ شخصیتی نادر

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ در رتبه دوم از نظر نادر بودن قرار می گیرند و فقط 2.2درصد جمعیت را تشکیل می دهند. این تیپ های اندیشمند و متقاعدکننده دوست دارند بدانند چه چیزهایی انگیزه بخش مردم می شود تا به سمت اهدافشان حرکت کنند.

چون آن ها بسیار پرشور و دارای قدرت درک هستند، این استعداد را دارند که انگیزه بخش سایرین برای رشد فردی باشند. این شخصیت ها معمولا برای رسیدن به اهداف خود بسیار قاطع و دارای شخصیت رهبری هستند و احساس می کنند وجود آن ها در جوامع الزامی است. 

شخصیت INFJ: سومین تیپ شخصیتی نادر

تیپ شخصیتی INFJ مدت ها نادرترین تیپ شخصیتی بوده است. اما در طول دهه گذشته، این افراد بیشتر شده اند و حالا 2.3درصد جمعیت را تشکیل می دهند. این افراد را باید «سالکان» سیستم مایرز بریگز بدانیم و استعداد پیش بینی وقایع آینده را دارند.

آن ها آینده نگر و همدل هستند و توجه خود را بر تصویر بزرگ می گذارند و تلاش می کنند بفهمند چطور می توانند در پیشرفت دنیا نقش داشته باشند. این تیپ ها توجه بالایی به الگوها، نمادها و احتمال های انتزاعی دارند. آن ها معمولا مراقب و مهربان هستند و استعداد بالایی در درک انگیزه های انسانی دارند.

شخصیت INTJ: چهارمین تیپ شخصیتی نادر

تیپ شخصیتی INTJ به عنوان افرادی باهوش، خلاق و برنامه ریز، چهارمین رتبه را از نظر نادر بودن در اختیار دارد. این افراد 2.6درصد جمعیت را تشکیل می دهند. آن ها مصمم هستند معنای عمیق تری از آنچه را در زندگی رخ می دهد، درک کنند. انگار آن ها می خواهند متوجه «رقص روزگار» شوند و عمیق تر از سایر افراد وقایع و رویدادهای زندگی خود را درک کنند. این شخصیت ها به صورت ذاتی از مفاهیم نظری پیچیده برای برنامه ریزی و توسعه اهداف آینده نگرانه خود استفاده می کنند.

این تیپ ها را کمک مقاله زیر بیشتر بشناسید:

شخصیت ENTP: 4.3 درصد نمونه ملی

به عنوان پنجمین تیپ شخصیتی نادر، به شخصیت ENTP می رسیم که به واسطه رویکرد خلاقانه و نوآورانه خود در برخورد با زندگی شناخته شده است. چون این افراد جذب تحول و نوآوری می شوند، ایده پردازان این دنیا محسوب می شوند. آن ها شخصیت های سریع، باهوش و کاریزماتیک هستند که مهارت بالایی در ایجاد احتمال ها و تحلیل آن ها به شکل استراتژیک دارند.

مقاله زیر کمک می کند این افراد خود را بهتر درک کنند:

شخصیت INTP: 4.8 درصد جمعیت ملی

به تیپ شخصیتی INTP می رسیم. شخصیت های سریع و اندیشمند که دوست دارند توضیح منطقی تمام وقایع را درک کنند. چون این تیپ ها عمیقا تحلیلگر هستند، توانایی منحصر به فردی بر توجه عمیق به یک مشکل برای رفع آن دارند.

آن ها به ندرت زمان حل مشکلات عجله می کنند، مگر اینکه دیگران به آن ها فشار وارد کنند یا تحت مدیریت خرد قرار بگیرند (که از آن نفرت دارند). این شخصیت ها معمولا شکاک، کنجکاو و خلاق هستند.

این شخصیت ها را با مطالعه مقاله زیر بهتر بشناسید

شخصیت ESFJ: 5.7 درصد نمونه ملی

مقدار نادر بودن افراد با تیپ شخصیتی ESFJ جای تعجب دارد. چون آن ها در بین نتایج 1972 تا 2002 رتبه دوم را از نظر رایج ترین تیپ به خود اختصاص داده بودند. مشخص نیست چرا این تیپ نادرتر شده، اما تغییر جالبی است!

این شخصیت ها در اکثر جوامع به واسطه خونگرمی، قلب مهربان و وظیفه شناسی خود شناخته می شوند. این تیپ ها با جدیت تلاش می کنند جهانی منصف و همراه با صلح خلق کنند. آن ها معمولا وفادار، واقع گرا و حمایت گر هستند و تلاش زیای در دفاع از باورهای خود نشان می دهند.

برای درک بهتر روابط خود مقاله زیر را بخوانید:

شخصیت ESFP: 6 درصد جمعیت ملی

افراد با تیپ شخصیتی ESFP به عنوان شخصیت هایی برونگرا، کاریزماتیک و دارای رفتار دوستانه، اشتیاقی نسبت به زندگی دارند که تقریبا نظیر ندارد. این روح های ماجراجو قصد دارند با تمام پتانسیل از هر روز زندگی لذت ببرند و نگاهی سرخوشانه و همراه با شادی در برخورد با زندگی، کار و خانواده دارند. این شخصیت های انعطاف پذیر و خودجوش، سریعا با محیط ها و مردم جدید وفق پیدا می کنند.

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را دارند:

شخصیت ESTP: 6.1 درصد نمونه ملی

افراد با تیپ شخصیتی ESTP به عنوان افرادی واقع گرا و عملگرا، تمرکز خود را بر لذت بردن از زندگی و رفع مشکلات فوری دنیای واقعی می گذارند. این تیپ های ماجراجو و خودجوش از ریسک های هوشمندانه لذت می برند و اغلب حرفه های کارآفرینی را دنبال می کنند یا وارد بازار بورس و شغل اجرای قانون می شوند. آن ها از تصمیم گیری سریع یا نشان دادن واکنش سریع لذت می برند و زندگی فعال و پر جنب و جوشی دارند.

به کمک مقاله زیر این شخصیت ها را بهتر بشناسید:

شخصیت INFP: 6.3 درصد جمعیت ملی

تیپ شخصیتی INFP به عنوان افرادی ایده آل گرا، مهربان و خلاق اغلب هنرمند، نویسنده و رویاپردازان دنیای ما هستند. این شخصیت ها معمولا به سرعت متوجه احتمال ها و پتانسیل مردم و خودشان می شوند. آن ها معمولا در ظاهر انعطاف پذیرند اما در درون بسیار به باورها و ارزش های خود تعهد دارند.

این افراد را با کمک مقاله زیر بهتر می شناسید:

شخصیت ISFP: 6.6 درصد نمونه ملی

افراد با تیپ شخصیتی ISFP حساس اما واقع گرایند و به ارزش هایی که برایشان مهم است، وفادارند. آن ها نگاهی همراه با کنجکاوی به زندگی دارند و مستقل هستند و دوست دارند از سفر، خلق و گذراندن وقت در طبیعت لذت ببرند. این تیپ ها می خواهند تفاوت های مستقیمی در زندگی سایرین رقم بزنند و به همین علت در صنایع خدمات اورژانس و مراقبت از سلامت مشغول می شوند.

مقاله زیر را برای درک خصوصیات خود حتما بخوانید:

شخصیت ENFP: 8.2 درصد جمعیت ملی

افراد با تیپ شخصیتی ENFP مهربان و کاریزماتیک هستند و زندگی را سرشار از احتمال ها و پتانسیل می دانند. آن ها سریعا بین رویدادهای مختلف و اطلاعات ارتباط برقرار می کنند و بر اساس الگوهایی که می بینند، تصمیم می گیرند. این تیپ ها به راحتی از سایرین حمایت می کنند و اطمینان بخش آن ها خواهند بود و رویکردشان در زندگی همراه با انعطاف پذیری و عمل بدون فکر است.

این شخصیت ها را با خواندن مقاله زیر بهتر درک کنید:

شخصیت ISFJ: 8.4 درصد نمونه ملی

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ حمایت کننده و وفادار هستند و اغلب نیکوکاران جامعه MBTI محسوب می شوند. این شخصیت ها به پرورش و رشد جوامع خود ایمان دارند و به جزییات و آیینی دقت می کنند که به زندگی حس معنا و زیبایی می بخشد. آن ها معمولا ملاحظه نگر، مسئولیت پذیر و وظیفه شناسند.

به کمک مقاله زیر این تیپ ها را بهتر بشناسید:

شخصیت ESTJ: 9 درصد جمعیت ملی

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ به عنوان افرادی مصمیم، عملگرا و حقیقت گرا، این رویکرد را در زندگی دارند که با حداکثر کارآیی به همه چیز نظم ببخشند. توجه این تیپ ها به این است که بدون صرف انرژی زیاد غیرضروری، به نتیجه برسند. آن ها به جزئیات توجه می کنند و استانداردهای منطقی واضحی تعیین کرده که به آن ها پایبند خواهند بود. این افراد معمولا بسیار جاه طلبند و در اجرای برنامه های خود جدیت دارند.

مقاله زیر برای شناخت بهتر این افراد نوشته شده است:

شخصیت ISTP: 9.8 درصد نمونه ملی

افراد با تیپ شخصیتی ISTP به عنوان شخصیت های ماجراجو و تحلیلگر، می توانند سریعا در موقعیت های شوار راه حل ها را پیدا کنند. این شخصیت ها از جمع آوری اطلاعات و استفاده از آن ها به شکل مستقیم در دنیای واقعی لذت می برند.

این تیپ های خودمختار و اغلب مرموز، بسیار به محیط اطراف خود دقت کرده و سریعا منابع و فرصت هایی را پیدا می کنند که از آن ها بتوانند برای کمک به رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

خود را با پس از خواندن مقاله زیر بهتر بشناسید:

شخصیت ISTJ: 15.9 درصد نمونه ملی

شخصیت ISTJ رایج ترین تیپ شخصیتی است و آن ها را باید بنیاد بسیاری از جوامع و محیط های کار در دنیا بدانیم. این شخصیت ها بسیار جزئیات گرا، منطقی و حقیقت گرایند. به علت توجه بسیار زیاد آن ها به جزئیات و قابل اطمینان بودن، این شخصیت ها در محیط کار ارزشمندند و اغلب در حرفه هایی مانند حسابداری و اجرای قانون مشغول می شوند.

تیپ های شخصیتی ISTJ تصمیم های منطقی می گیرند و برای عقل سلیم و خردی که از طریق تجربه بدست می آید، ارزش قائل می شوند. به همین علت آن ها معمولا برای مدیریت موقعیت های مختلف، سریعا تصمیم منطقی می گیرند.

این افراد معمولا با ثبات بدون توجه به موانع و حواس پرتی ها، به سمت اهداف خود پیش می روند. برای آن ها مهم است که دنیا را به مکانی منظم تر، منطقی تر و موثرتر تبدیل کنند. خیلی خوب است که تعداد زیادی از این تیپ ها را در دنیای خود داریم!

این تیپ ها در حالت ناسالم خود ویژگی های زیر را دارند:

سخن نهایی

برخی افراد می گویند «با آنکه تیپ شخصیتی من رایج است، همچنان احساس می کنم که درک نمی شوم!» اما داشتن یک تیپ شخصیتی رایج به این معنا نیست که به صورت پیشفرض عمیقا درک و احساس می شوید. حتی رایج ترین تیپ شخصیتی فقط 15.9درصد از نمونه جهانی را که برای این ارزیابی استفاده شده بود، به خود اختصاص می دهد! به عبارت دیگر بدون توجه به تیپ خود، این احتمال وجود دارد که احساس کنید درک نمی شوید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.