با توجه به تیپ شخصیتی اینیاگرام خود، کدام عادت های کوچک بهره وری شما را در محیط کار سه برابر خواهند کرد

1403/07/23 11:26 PM - 7 روز قبل


نقاط قوت هر تیپ شخصیتی ممکن است به نقطه ضعف او تبدیل شود. شاید تمرکز شما همیشه بر کار بیشتر، بیشتر و بیشتر باشد که شاید موثر و بهره ور به نظر برسد تا زمانی که فرسوده و خسته می شوید. شاید هم کمالگرایی باشید که نمی توانید وظایف را هرچند کوچک باشد، به سایرین واگذار کنید.

توجه شما بر هر چیزی که باشد، ممکن است به مانعی بر سر بهره وری شما تبدیل شود. برای جلوگیری از این مشکلات، باید عادت های کوچکی را در روتین روزانه خود قرار دهید که تفاوت را رقم بزنند. در این مقاله می گوییم چطور این کار را بر اساس تیپ اینیاگرام خود انجام دهید. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ 1 اینیاگرام: به اندازه کافی خوب باشید، کامل نباشید

افراد با تیپ یک اینیاگرام استانداردهای بالا و غیرممکنی برای خود وضع کرده و تمام تلاش خود را می کنند که تا جای ممکن کامل باشند. شما زمانی متوجه می شوید که وارد حالت ناسالم خود شده اید که ساعات ها صرف تغییر یک ارائه ساده می کنید و نسبت به انجام «صحیح» آن وسواس به خرج می دهید.

این سطح کمالگرایی سمی است. شما را خسته خواهد کرد، وقتتان را می گیرد و تمرکزتان را از وظایفی که واقعا اهمیت دارند، دور می کند.

چطور بهره وری خود را سه برابر کنید؟

  • وظیفه کاری موردنظر را از مورد تحلیل هزینه – منفعت قرار دهید. یعنی چقدر واقعا ارزش دارد که برای آن وظیفه وقت بگذارید؟ در پاسخ به آن مدت خاصی را مشخص کنید و به آن پایبند باشید.
  • قبل از شروع کار از خود بپرسید «مهم ترین چیزی که باید انجام دهم چیست؟» تمرکز خود را روی آن بگذارید، نه میلیون ها چیز کوچکی که می توانید آن ها را بهتر انجام دهید. کار را به پایان برسانید، نفسی بکشید و آن را برای کارفرما بفرستید.
  • به خودتان یادآوری کنید که وظیفه موردنظر کار است و شما را به عنوان یک فرد تعریف نمی کند. گاهی عملکرد عالی دارید و بعضی اوقات به اندازه کافی به پیشبرد پروژه ها کمک می کنید. این عملکردها شخصیت شما را تعریف نمی کنند.

برای جلوگیری از کمالگرایی سمی خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 2 اینیاگرام: بگویید «نه ممنونم»

افراد با تیپ دو اینیاگرام بابت اینکه نمی توانند «نه» بگویند، حتی زمانی که سرشان شلوغ است، شهرت دارند. به عنوان چنین شخصیتی دوست دارید کمک کنید و باعث شادی سایرین شوید، گاهی به بهای افت بهره وری خود. چون خودارزشی شما وابسته به تایید سایرین است. اما «بله» گفتن به هر کار اداری و تعهد بیش از حد به انجام وظایف، وقتی را که باید صرف کارهای دیگر کنید می گیرد.

چطور بهره وری خود را سه برابر کنید؟

  • زمانی که وقت ندارید به درخواست قبول وظایف اضافه «نه» بگویید. می توانید بگویید «دلم می خواست بتونم قبول کنم، اما همین الان سرم خیلی شلوغه» یا «من در حال حاضر فقط تمرکزم روی این موضوع است. چند ساعت بعد ممکن است چیز دیگری را بتونم قبول کنم.»
  • وظایف را به سایرین محول کنید. فهرستی از افرادی درست کنید که این مرتبه به جای شما می توانند کمک کنند و شماره آن ها را (با اجازه خودشان) به کسانی که نیاز دارند بدهید.
  • قبل از اینکه کلمه «قبول می کنم» از دهانتان بیرون آید، مکث کنید و از خود بپرسید «آیا این وظیفه به پیشرفت اهداف من کمک می کند یا اهداف فرد دیگر؟» اگر پاسخ فرد دیگر است، با احترام و ادب درخواست موردنظر را رد کنید.

این تیپ ها را در حالت ناسالم شخصیتی خود به کمک مقاله زیر بشناسید:

تیپ 3 اینیاگرام: اهداف بزرگ را بشکنید

افراد با تیپ سه اینیاگرام موفقیت طلب هستند و ظاهرا مشکلی با بهره وری ندارند. به عنوان چنین شخصیتی، بهره وری در ذات شما وجود دارد و با اطمینان و دقت به سمت موفقیت گام بر می دارید. اما ممکن است به قدری تمرکز خود را بر انجام کارهای بیشتر بگذارید که اولویت بندی را از یاد ببرید.

بهره وری این نیست که برای اینکه فقط سرتان شلوغ باشد تا جای ممکن کار کنید، بلکه یعنی آنچه را که باید و می خواهید تا جای ممکن به صورت موثر و کارآمد به سرانجام برسانید. بنابراین روز خود را صرف آنچه کنید که واقعا الزامی است یا برایتان اهمیت دارد.

چطور بهره وری خود را سه برابر کنید؟

  • تصمیم بگیرید امروز باید چکار کنید و برای انجام آن برنامه داشته باشید. اگر می خواهید بیشتر از حد لازم کار کنید، ببینید چقدر وقت برایتان باقی می ماند و پروژه را انتخاب کنید که مطابق با آن باشد. شما همیشه می توانید کارهای بیشتر را فردا انجام دهید.
  • از ماتریس آیزنهاو (نوعی ابزار مدیریت زمان) استفاده کنید. آیا وظیفه موردنظر فوری است؟ یا مهم است؟ چنین وظایفی را ابتدا انجام دهید. سپس مرتبه بعدی که برنامه خود را مرتب می کنید، در فهرست وظایف فوری کارهای احتمالی بسیار کمی باقی مانده اند و می توانید تمرکز خود را بر چیزهای مهم بگذارید.
  • کمتر برای ظاهر خود وقت بگذارید. هر روز یک لباس بپوشید تا حواستان کمتر پرت شود و کمتر به علت تصمیم گیری های فراوان احساس خستگی کنید. قدرت تصمیم گیری خود را صرف کار کنید نه ظاهرتان.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ 4 اینیاگرام: اجازه دهید حوصله تان سر برود

افراد با تیپ چهار اینیاگرام به دو دلیل ممکن است در بحث بهره وری با مشکل روبرو شوند. اینکه در حین انجام کارها احساس بی حوصلگی کنند و چیزی الهام بخش و اشتیاق بخش آن ها نباشد یا در تلاش برای ابراز شیوه منحصر به فرد و پرشور خود در تجربه جهان برای سایرین، فلج شوند که باعث می شود به سختی بتوانند بر وظایف خسته کننده و کسل کننده تمرکز کنند.

چطور بهره وری خود را سه برابر کنید؟

  • وظایف را به مراحل کوچک تقسیم کنید. هر مرحله را در مدت کوتاهی تمام کرده و سپس به احساسات خود توجه کنید.
  • یک تایمر را روی 25 دقیقه تنظیم کرده، بدون وقفه تا پایان آن کار کنید و پس از آن مدتی را به استراحت بگذارنید. در طول این 25 دقیقه فقط تمرکز خود را بر حال بگذارید و به موعد زودهنگام یا خیلی دیرهنگام تحویل پروژه فکر نکنید.  
  • به خودتان یادآوری کنید بی حوصله شدن اشکالی ندارد. شما نباید دائما تحریک شوید یا چیزی شگفت انگیز خلق کنید، چون فراتر از کار خود هستید. گاهی برای امروز یا پروژه موردنظر اشکالی ندارد به کار طوری بنگرید که باید انجام شود و وسیله ای برای ابراز شخصیت شما نیست.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 5 اینیاگرام: برای تغییر تمرکز خود استراحت کنید

به عنوان تیپ پنج اینیاگرام، تمرکز بالایی روی کار خود دارید و ممکن است به قدری محو آن شوید که حواستان از آنچه که در حال حاضر بیشتر از همه برایتان مهم است، پرت شود. شما ممکن است به قدری درگیر افزایش دانش خود شوید که کارهایی را که به شکل غیرالزامی وقت می گیرند انجام دهید یا به طور کامل وظایفی که باید به پایان برسانید، فراموش کنید. به عنوان یک فرد ناسازگار با قدرت اندیشه عمیق، گاهی حتی برای وظایف خسته کننده و کسل کننده باید وقت زیادی بگذارید.

چطور بهره وری خود را سه برابر کنید؟

  • برای خودتان تایمر بگذارید. زمانی که زمان آن تمام می شود، استراحت کنید حتی اگر در میانه انجام کاری مهم باشید. از این زمان برای ارزیابی مجدد وظایف خود استفاده کنید. آیا در حال انجام وظایف درست هستید؟ آیا بیش از حد تحقیق نکردید؟ آیا اطلاعات جدید حواستان را پرت می کند؟ آیا آن اطلاعات مهم بوده یا فقط جالب هستند؟ برای وقت کار خود مرز تعیین کنید و فرو رفتن در افکار و دانشجویی را برای وقت استراحت خود بگذارید.
  •  از دیگران بخواهید تخصص خود را در میان بگذارند و سرعت کار شما را زمانی که در افکار خود گم می شوید، افزایش دهند.
  • برای انجام وظایف کسل کننده یک رویه ثابت و موثر را دنبال کنید تا فقط آن ها را تمام کنید.

برای کمک بهتر به همکاران خود، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ 6 اینیاگرام: یک شبکه اطمینان بخش معقول بسازید

به عنوان فردی با تیپ شش اینیاگرام، مهارت بالایی در انجام همزمان چندین وظیفه دارید و اغلب می توانید بسیار بهره ور و مفید باشید. همچنین عملکرد خوبی در ایجاد روابط دوستانه و اتحاد دارید که کمک می کند احساس اطمینان و امنیت کنید. اما ترس شما از امتحان چیزی جدید یا نگرانی درباره اتفاق بدی که ممکن است رخ دهد، شما را وادار می کند فعالیتی انجام ندهید یا بیش از حد همه چیز را بررسی کنید تا جلوی هرگونه اشتباه یا تهدید بالقوه را بگیرید.

چطور بهره وری خود را سه برابر کنید؟

  • تدابیر اطمینان بخش معقولی برقرار کنید. نوتیفیکیشن های یادآوری، رفیقی که غلط هایتان را بگیرد یا وجود سیستمی که دوبار همه چیز را بررسی کند، یک شبکه اطمینان بخش فراهم می کند تا بتوانید به جلو پیش بروید. بدون اینکه بیش از حد نگران احتمال ها و وقایع بالقوه نباشید.
  • از مهارت خود برای تشکیل یک تیم قابل اعتماد که حمایتی که برای انجام کارها دارید از شما نشان دهند، استفاده کنید.
  • ریسک های حساب شده کنید. مثلا برای محک زدن، یک فریلنسر جدید را برای یک پروژه جدید استخدام کنید. در حالیکه همچنان تیم قابل اطمینان قدیمی خود را به عنوان پشتیبان دارید یا یک سیستم بهره وری جدید را به مدت یک هفته امتحان کنید تا ببینید برای شما مفید است یا نه. اجازه ندهید ترس شما مانع این شود که چیزی را امتحان کنید که به صورت بالقوه بهره وری شما را می تواند افزایش دهد.

برای افزایش بهره وری خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 7 اینیاگرام: تمرکز خود را بر دو پروژه اصلی خود بگذارید

افراد با تیپ هفت اینیاگرام سرخوش، پرانرژی هستند و چندین علاقه و اشتیاق در زندگی دارند. به عنوان چنین شخصیتی از تنوع خوشتان می آید و از بی حوصلگی تنفر دارید، بنابراین همزمان کارهای بیش از حد زیادی را قبول می کنید. طبیعی است که وقت کافی برای انجام کارها نداشته باشید، کیفیت را فدای کمیت کنید یا حواستان با چیز جدیدی به قدری پرت شود که به پایان رساندن به موقع مهمترین پروژه خود را فراموش کنید. شما ممکن است در نهایت از هر کار بخشی از آن را انجام دهید، بدون اینکه چیزی را کاملا تمام کنید.

چطور بهره وری خود را سه برابر کنید؟

  • پروژه های فعلی خود را به شیوه ای که سرگرم کننده باشد پیش ببرید تا حوصله تان سر نرود و پروژه را رها نکنید. آیا می توانید رقابت دوستانه ای با یکی از همکاران خود داشته باشید تا ببینید کدام یک پروژه را زودتر انجام می دهید؟ آیا می توانید موسیقی بگذارید یا محل جدیدی را برای انجام پروژه انتخاب کنید که همه چیز جالب تر باشد؟
  • خودتان را به دو پروژه همزمان محدود کنید یا هر تعداد معقولی که در توانتان است. سپس یک دفترچه یادداشت داشته باشید و در آن ایده ها، وظایف و پروژه هایی را بنویسید که پس از پایان دو پروژه اصلی می توانید شروع کنید.
  • از یکی از همکاران بانظم خود بخواهید کمک کند در مسیر انجام پروژه پیش بروید.

به کمک مقاله زیر در محیط کار نظم بیشتری داشته باشید:

تیپ 8 اینیاگرام: تفویض وظایف کنید، اعتماد کرده و رها کنید

افراد با تیپ هشت اینیاگرام وضعیت موجود یا قدرت داشتن را به خاطر قدرت داشتن، نمی پذیرند. به عنوان چنین شخصیتی از حق کاملا دفاع می کنید و دوست دارید به عنوان فردی قدرتمند و دارای کنترل دیده شوید. شما می توانید نیرویی در جبهه حق و فوق العاده وفادار باشید، اما همچنین ممکن است سریعا وارد جنگ شوید و آهسته اعتماد کنید. چنین ویژگی هایی باعث می شود سایرین کمتر بخواهند با شما کار کنند.

چطور بهره وری خود را سه برابر کنید؟

  • نبردهای خود را انتخاب کنید. شما نمی توانید همزمان برای هر باوری بجنگید. بنابراین در اولویت قرار دهید که فعلا چه کاری باید انجام شود، از جمله کارهای خسته کننده و وظایف اصلی تان و آن ها را به مراحل و موعدهای تحویل تقسیم کنید.
  • سعی نکنید همه چیز را به جنگ اراده ها (شرایطی که هر طرف سعی می کند پیروز شود) تبدیل کنید. جنگیدن با اژدهاهای خیالی فقط وقت و انرژی شما را می گیرد که می توانید آن را برای انجام کارها نگه دارید.
  • از قبل تصمیم بگیرید به چه کسی می توانید اعتماد کنید، سپس درخواست کمک کنید به جای تلاش برای اینکه همه چیز را خودتان تحت کنترل داشته باشید.

برای موفقیت بیشتر در زندگی از مقاله زیر کمک بگیرید:

تیپ 9 اینیاگرام: اهداف کوچک تعیین کنید

افراد با تیپ نه اینیاگرام در تیم نقش حامی را دارند و آرام هستند. به عنوان چنین تیپ شخصیتی عملکردی عالی و حفظ آرامش دارید و زمانی کارهای خود را به بهترین شکل انجام می دهید که همه چیز آرام، آهسته و باثبات است. زمانی با مشکل روبرو می شوید که کارها باید به سرعت انجام شوند. رویکرد با جریان پیش برو شما و میل نداشتن به ایجاد اختلاف ممکن است منجر به اهمال کاری و داشتن چالش در اولویت بندی شود.

چطور بهره وری خود را سه برابر کنید؟

  • خودتان را مجبور کنید که با مهربانی اما محکم چیزی را که نیاز دارید درخواست کنید. مثلا مطمئن شوید که همکارانتان کارهایش را به موقع تحویل می دهد تا شما بتوانید سهم خود از پروژه را انجام بدهید.
  • مشخص کنید چه مواقعی زمانی که کار فوری است، باید سرعت انجام کارهایتان را کمی بالا ببرید، با این آگاهی که می توانید در پایان روز به شیوه آرام خود برگردید.
  • تمرکز خود را بر کار فعلی بگذارید، به جای اینکه دائما حواستان به احساسات سایرین باشد. اگر مجبور هستید مکان خود را عوض کنید تا از حواس پرتی ها دور باشد تا بتوانید بر وظیفه موردنظر تمرکز کنید. وظیفه خود را انجام داده و اجازه دهید سایرین برای حفظ آرامش خود تلاش کنند، مگر اینکه از شما کمک بگیرند.

برای شناخت بهتر رفتار خود مقاله زیر را بخوانید:

با توجه به تیپ اینیاگرام خود به سمت کدام یک از هفت گناه کبیره کشیده می شوید – قسمت سوم


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.