عملکرد تیمی شخصیت INTJ در تیم سازی

1400/10/25 9:27 PM - 2 سال قبل


تیپ شخصیتی INTJ به افرادی درونگرا، شهودی، متفکر و قضاوتی اشاره می کند که بیانگر کسی است که با صرف وقت در تنهایی خود انرژی می گیرد، ایده ها و مفاهیم را به واقعیت ها و جزئیات ارجح می داند، بر اساس منطق و عقل خویش تصمیم می گیرد و ترجیح می دهد طبق برنامه عمل کند.

INTJ ها که اغلب در جامعه MBTI به عنوان معمار شناخته می شوند، گاهی به دلیل طرز تفکر استراتژیک و منطقی شان «مغز متفکر» نیز نام می گیرند.

افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ معمولا در محل کارشان محافظه گرایانه عمل می کنند و رفتاری جدی دارند. همچنین برای پروژه هایشان و روند انجام صحیح آن ها اهمیت زیادی قائل هستند.

آن ها به عنوان متفکران استراتژیکی شناخته می شوند که با توجه به توانایی منحصر به فرد خود در تشخیص الگوها، به راحتی در کارهای دشوار مشخص می شوند. افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ کمال گرا هستند و برای خود و اطرافیانشان استانداردهای بسیار بالایی تعیین می کنند.

در ادامه با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ در گروه ها و موقعیت های شغلی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد INTJ ها در تیم

برای یک INTJ، بهترین محل کار جایی است که به آن ها اجازه دهد به تنهایی و مستقل کار کنند. افراد این تیپ شخصیتی بیشتر از همه از جلسه ها و کارهای گروهی متنفر هستند و زمانی بهترین ایده ها و عملکرد را از خود نشان می دهند که بتوانند آرام و در خلوت خود فکر کنند.

کارکرد غالب شخصیتی INTJ ها، شهود درونگرا است که باعث ایجاد این حد از تمایل به تنهایی می شود. افرادی که شهود درونگرا دارند، غالبا برای کار کردن با بهترین کیفیت به استقلال، آرامش و تنهایی نیاز دارند.

هنگامی که یک INTJ برای فکر کردن آرام می گیرد و تمرکز می کند، این کارکرد فعال می شود و در نتیجه فرد می تواند به ایده های خلاقانه ای برسد. این کارکرد تمام اطلاعات مربوط به ایده را دریافت می کند و از آن برای شناسایی الگوهایی بهره می برد که زیربنای موضوع کار هستند.

سپس می توان از این الگوها برای پیش بینی یا حتی ساخت آینده ای بهتر استفاده کرد. ارائه محیط شخصی و تنهایی برای فکر کردن در بسیاری از محیط های کاری رایج نیست که این امر می تواند مشکلاتی را برای INTJ ها به دنبال داشته باشد.

افراد تیپ شخصیتی INTJ در محل کار

INTJ ها افرادی وظیفه شناس هستند و دوست دارند کارهای خود را با بهترین کیفیت و در زمان مناسب و خواسته شده انجام دهند. اما گاهی با بخش روابط اجتماعی در محل کار خود دست و پنجه نرم می کنند.

البته این امر معمولا علاقه آن ها به کار را کاهش نخواهد داد. بیشتر INTJ ها از انجام کاهایشان به آرامی در یک گوشه لذت می برند، در حالی که افراد اجتماعی تر در محل کارشان بیشتر به معاشرت با دیگران می پردازند.

هر شخص روشی متفاوت برای کار و برقراری ارتباط با دیگران دارد. هنگامی که با افراد INTJ کار می کنید، باید به فضای شخصی آن ها احترام بگذارید و وارد حریمشان نشوید تا حس استقلال داشته باشند.

آن ها به عنوان افرادی درونگرا، از کار در خلوت و سکوت لذت می برند تا بتوانند به راحتی به تفکر بپردازند. با یادگیری نحوه برقراری ارتباط با INTJ ها در محل کار، به احتمال زیاد آن ها را در بهترین حالت و با بیشترین بازده ممکن خواهید دید.

رویکرد INTJ ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

معمولا INTJ ها مشاغلی را که به برقراری رابطه و تیم سازی وابسته باشند، انتخاب نخواهند کرد. برای این افراد تکنیک های تیم سازی و جلسات گروهی وقت تلف کردن محسوب می شوند. مکالمه های روزانه بی هدف، شایعات و سیاست های بیهوده اداری، از مسائلی هستند که بیشتر INTJ ها از آن نفرت دارند.

بسیاری از INTJ ها ترجیح می دهند به تنهایی کار کنند تا کسی که به اندازه خودشان شایسته و متمرکز نیست جلوی پیشرفتشان را نگیرد. خوشبختانه کمال گرایی و عزم راسخ آن ها باعث می شود بدون کمک دیگران بتوانند به نتایجی عالی دست یابند.

البته این موضوع بدان معنا نیست که معماران نمی توانند با دیگران کار کنند. در حقیقت ممکن است تنها با همین روش کار گروهی به بعضی از موفقیت های خود دست پیدا کنند. مهارت های بالا و مورد اعتماد بودن INTJ، آن ها را به همکارانی ایده آل تبدیل می کند.

افراد با این تیپ شخصیتی ممکن است هرگز از همکاری با کسانی که به جزئیات بیهوده توجه می کنند یا نمی توانند به اندازه کافی شایستگی خود را اثبات کنند، لذت نبرند. اما شرکت در گروه کوچکی از افراد مورد اعتماد و جلسات همفکری گروهی یا همان طوفان فکری برایشان مطلوب خواهد بود.

INTJ ها به داشتن استقلال شهرت دارند. حتی ممکن است در ابتدای مسیر کاری خود از هر فردی که تلاش کند آزادی شان را محدود کند، عصبانی شوند.

کابوس آن ها یک رئیس با رویکرد مدیریت خرد است که وقتشان را با جلسات بیهوده تلف می کند و روی قوانین بی فایده اصرار دارد یا عملکرد کارمندان را براساس ظاهرشان ارزیابی می کند نه شایستگی.

عناوین شغلی اهمیت چندانی برای INTJ ندارند. آن ها اغلب به سختی می توانند به مدیری که برایشان احترام قائل نیست اهمیت دهند و از او پیروی کنند.

همچنین ممکن است نتوانند جلوی خود را بگیرند تا رویکرد و روش رئیس خود را مورد انتقاد قرار ندهند. این امر معمولا نتیجه معکوس می دهد و مشکل آفرین خواهد بود. زیرا همه رئیس ها به اندازه ای که INTJ توقع دارد، منطقی نیستند.

این بدان معنا نیست که باید افراد با این تیپ شخصیتی اجازه دهند یک مدیر ناکارآمد جلوی پیشرفتشان را بگیرد. ممکن است لازم باشد INTJ از تمام خلاقیت و نبوغش برای گسترش مسئولیت ها و توسعه تخصص خود استفاده کند، حتی اگر استقلالی را که می خواهد نداشته باشد.

برای انجام این کار، شاید نیاز باشد که رابطه سازنده و محترمانه با مدیر خود را در اولویت قرار دهند و رفتارها و رویکردهای ناکارآمد او را نادیده بگیرند.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی INTJ با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد INTJ ها برای مقابله با تعارضات در گروه

افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ معمولا وقتی تعارض و اختلافی رخ می‌دهد، کناره گیری می کنند. همچنین ممکن است به ادامه ماجرا تمایل نشان دهند، اما دوست دارند بحث ها آرام و منطقی باشند.

در صورتی که ماجراها و تعارضات بسیار پیچیده باشند، اغلب در جریان اتفاقات نیستند و ممکن است گیج شوند.

اگر این افراد گهگاه پیشرفتی در روابط خود ببینند، تلاش می ‌کنند تا آن ها را بهتر کنند. اما اگر بهبودی حاصل نشود، تسلیم می شوند، در روابط بعدی از تجربیات خود درس می گیرند و در نهایت استغاده خواهند کرد.

چگونه در گروه ها با INTJ ها بهتر رابطه برقرار کنیم

برای ایجاد رابطه بهتر با INTJ ها در محیط کاری، سعی کنید فضایی تیمی را فراهم کنید که پاسخگوی نیاز شدیدشان به استقلال باشد و به افکار، احساسات، ایده ها و خلاقیت های خاص این افراد احترام بگذارد.

همچنین تلاش کنید فرصت هایی را برای ارزیابی دائمی در اختیارشان قرار دهید تا نیازشان به موفقیت و شایستگی را برآورده کنید.

رویکرد INTJ ها هنگام فعالیت در تیم

آنچه INTJ ها فارغ از جایگاهشان در محیط کاری می خواهند، این است که اهداف حرفه ای خود را مطابق با استانداردهای خود دنبال کنند. شخصیت معمار معمولا به عنوان تیپی شناخته می شود که استانداردهای بسیار بالایی برای خود تعیین می کند.

این نگرش درباره آن ها باعث می شود کارمندی عالی و همکاری نمونه به نظر برسند. می توان گفت آن ها از بسیاری جهات کاملا ایده آل هستند. اما ممکن است برخی افراد با تیپ های شخصیتی دیگر کار با INTJ ها را نوعی چالش تلقی کنند.

امکان دارد INTJ ها نسبت به افرادی که به آن ها احترام نمی گذارند، خشن رفتار کنند یا آن ها را کاملا نادیده بگیرند.

می توان گفت دیگران با کوچک ترین رفتار نادرست از چشم INTJ ها می افتند و دیگر احترام سابق را نخواهند داشت. مخصوصا در برخورد با افرادی که راحتی را بر خلاقیت و اجتماعی بودن را بر موفقیت ترجیح می دهند.

نحوه مدیریت INTJ ها در تیم

شاید باورتان نشود اما INTJ ها می توانند رهبرانی ایده آل باشند. در صورت مدیریت، به ندرت از اختیارات خود صرف نظر می کنند تا مسئولیت پذیری خود را اثبات کنند.

این افراد به دنبال راه هایی برای ارتقای نوآوری و اثربخشی هستند، حتی اگر به معنای نادیده گرفتن سلسله مراتب و مقامات موجود در محل کار باشد.

برخی مدیران ممکن است تحت تاثیر قرار دادن دیگران را دوست داشته باشند، اما شخصیت های معمار موفقیت را به دائما تایید شدن ترجیح می دهند.

به طور کلی ترجیح معماران بر این است که با زیردستان خود به درستی رفتار کنند. آن ها به جای مدیریت خرد، اهداف و راه صحیح انجام کارها را به کارمندان نشان می دهند و سپس اجازه خواهند داد هر یک از آن ها فعالیت های روزانه خود را با توجه به هدف گروه انتخاب کند.

البته این موضوع باعث انفعال INTJ ها نخواهد شد. مدیران با تیپ شخصیتی INTJ می خواهند بدانند دقیقا چه اتفاقی و در چه زمانی رخ می دهد و همیشه آماده هستند تا هر سطحی از جزئیات را که لازم باشد، بررسی کنند.

این مدیران به فعالیت های افراد احترام می گذارند و به آن ها پاداش می دهند. همچنین مسئولیت ها را به کارکنانی با مهارت های بالا و تفکر انتقادی محول می کنند. اما این پاداش ها به سادگی اعطا نمی شوند و افراد باید برای آن تلاش کنند.

کارمندانی که نیاز دارند همیشه به آن ها دستور دهید تا چه کارهایی را انجام دهند و از انجام چه کارهایی خودداری کنند، ممکن است نتوانند پاسخگوی استانداردهای INTJ باشند.

هر فردی در محیط کار که بخواهد نتایج نامطلوب خود را با چاپلوسی یا بهانه جویی پنهان کند، موفق نخواهد بود. زیرا این روش ها تاثیری روی مدیر INTJ نخواهند گذاشت.

واکنش INTJ ها به تغییرات در تیم

وقتی صحبت از تغییر می شود، تطابق تغییرات با دیدگاه و چشم انداز افراد INTJ از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. آن ها آنقدر به چشم انداز و حس ششم خود اطمینان دارند که معمولا نمی توانند متوجه اشتباهات خود شوند.

INTJ ها در محل کار

INTJ ها معمولا تصمیم های استراتژیک خود را با سرعت نسبتا زیادی اتخاذ می کنند، زیرا همیشه در حال مقایسه اطلاعات جدید با چشم اندازها و دیدگاه های خود هستند.

آن ها می توانند به شیوه ای منحصر به فرد نسبت به اصول یا فعالیت هایی که به نظرشان اهمیت دارند، واکنش نشان دهند. تصمیمات واقع گرایانه و عملگرایانه اغلب باعث ناامیدی آن ها می شوند یا اصلا به نتیجه نمی رسند.

افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ معمولا به جای تمرکز بر خود مشکل، فرآیندی را که صرف تفکر نسبت به یک مشکل می شود، نقد می کنند.

شرکت و جامعه

INTJ ها رابطه ای پیچیده با ساختارها و روال ها دارند. یعنی می توانند مدیریت متفاوتی نسبت به دیگران داشته باشند و در محیط های کاری رفتارهای خاصی از خود بروز دهند.

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، INTJ ها قضاوتی هستند و دوست دارند دنیای اطرافشان به خوبی سازماندهی و برنامه ریزی شده باشد. با این حال، دوست ندارند برنامه ها غیر منطقی باشند یا آزادی شان را محدود کنند.

افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ بهترین عملکرد خود را زمانی نشان می دهند که خودشان برنامه ریزی کرده باشند. زیرا از میزان آزادی و همچنین ساختارمندی مورد نیازشان آگاهی کامل دارند.

بنابراین اگر مجبور باشند در محل کاری سنتی با روال ها و انتظاراتی غیرمنطقی کار کنند، به احتمال بسیار زیاد از محدودیت هایی که برایشان به وجود آمده است، رنج خواهند برد.

INTJ ها به سنت ها اهمیت نمی دهند و هیچ دلیلی برای انجام چیزی که از گذشته به جا مانده است، پیدا نمی کنند. آن ها افرادی آینده نگر هستند و چنین تفکری برای آن ها کوته بینانه و کاملا احمقانه به نظر می رسد.

بنابراین، محیط های کاری که براساس سنت ها و ساختارهای قدیمی باشند، آن ها را آزاد و ناامید می کند. INTJ ها معمولا ترجیح می دهند در محیط ها و مسیرهای مدرن کاری فعالیت داشته باشند.

افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ برای این که بیشترین بازدهی را داشته باشند، به تیم کوچکی نیاز دارند که افراد آن ارزش هایی مشترک با او داشته باشند. البته آن ها معمولا به تنهایی کار می کنند، زیرا تعداد بسیار اندکی از افراد هستند که ارزش هایی شبیه به آن ها دارند.

این وضعیت برای یک INTJ ایده آل محسوب می شود و فکر نمی کنند باید شیوه خود را تغییر دهند. آن ها همچنین تا زمانی که برای برنامه ریزی و حرکت به جلو با تمرکز زمان داشته باشند، مشکلی در تغییر شغل یا محل کار نخواهند داشت.

سو استفاده در محیط کار

اغلب نمی توان از INTJ ها سو استفاده کرد. این افراد با وجود آرام و بی سروصدا بودن خود، اعتماد به نفس بالایی دارند و خوب می دانند چه کارهایی را باید انجام دهند و نباید سمت چه فعالیت هایی بروند. معمولا هرکسی که به هر نحوی سعی در توهین یا تحقیرشان داشته باشد، سریعا با شکست مواجه می شود.

به احتمال خیلی زیاد INTJ ها از توهین های احتمالی در ذهن خود سناریو پردازی کنند و در همین حال به افرادی که ممکن است روزی برایشان قلدری کنند، خیره شوند.

چنین رفتاری به طور معمول باعث می شود قلدرها یا سایر سوء استفاده کنندگان به دنبال هدفی ضعیف تر بگردند.

می توان گفت که INTJ ها نمی توانند قلدر باشند و دیگران را آزار دهند. آن ها از دسته افرادی نیستند که بی دلیل به دیگران توهین یا حمله کنند و معمولا افرادی را که آزارشان می دهند یا کسانی که مطابق با استانداردهایشان کار نمی کنند، نادیده می گیرند و دیگر برایشان ارزش و احترام قائل نخواهند بود.

نقاط قوت INTJها در محل کار

INTJ ها دوست دارند کارها را سریع انجام دهند. کارکرد کمکی شخصیتشان یا همان تفکر برونگرا باعث می شود از ایجاد سیستم هایی برای کارآمدترکردن کارها و فعالیت برای تکمیل وظایف لذت ببرند. این ویژگی در محل کار بسیار سودمند است.

زمانی که به یک INTJ کاری محول کنید، این افراد تمام تمرکزشان را جمع می کنند تا بتوانند آن را به خوبی انجام دهند. این رفتار اغلب رئیسشان را خشنود و راضی خواهد کرد.

INTJ ها در محیط کارشان احتمالا سیستم هایی را طراحی می کند تا بتوانند کارها را آسان تر و کارآمدتر انجام دهند و به همین دلیل از آن ها قدردانی می شود.

این افراد معمولا نسبت به انتقادات سازنده واکنش خوبی نشان می دهند و در مورد این موضوع بیش از حد احساساتی نمی شوند. از نظر آن ها انتقاد موجه و با دلیل منطقی چیز خوبی است و راهی برای بهبود عملکردشان خواهد بود.

هنگامی که افراد بالا دستشان از INTJ ها انتقاد می کند، آن ها نظرات را تجزیه و تحلیل می کنند تا از منطقی بودنشان اطمینان حاصل کنند و سپس سعی خواهند کرد مشکلات کارشان را برطرف کنند.

اگر متوجه شوند که این انتقاد بی اساس است، آن را کاملا رد خواهند کرد و به همان شکل پیشین به کارشان ادامه می دهند.

تنها چیزی که می تواند INTJ ها را آزار دهد، زمانی است که مجبور می شوند از لاک خود بیرون بیایند، دیگران با آن ها تعارف دارند یا بیش از حد عذرخواهی می کنند. این افراد ترجیح می دهند مستقیما به سراغ اصل مطلب بروند و از اتلاف وقت خودداری کنند.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی INTJ» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف INTJها در محل کار

INTJ ها معمولا در برخورد با احساسات، خوب عمل نمی کنند. افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ در گروه متفکران جای می گیرند و از تفکر برونگرا به عنوان کارکرد کمکی شخصیتشان استفاده می کنند. این امر باعث می شود روی داده ها و ایده ها تمرکز کنند و نسبت به احساسات واکنش خاصی نشان ندهند.

چنین رفتاری می تواند باعث ایجاد مشکل در محل کار شود، زیرا تلاش INTJ ها اغلب برای برقراری ارتباط عاطفی با همکارهایشان بی نتیجه می ماند.

برای افراد دارای این تایپ شخصیتی، برقراری ارتباط و صمیمی شدن با دیگران زمان و انرژی زیادی می طلبد. پس در محل کار که این افراد بیشتر وقت خود را روی کارشان تمرکز می کنند، با دیگران رابطه خاصی نخواهند داشت.

البته این دلیل نمی شود که INTJ نخواهد یا نتواند با همکارانش دوست باشد. افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ معمولا در مشاوره دادن به دیگران خوب عمل می کنند و همین ویژگی اطرافیان آن ها را جذب خواهد کرد. البته چنین روابطی ممکن است به نظرشان نامتعادل باشند.

کارهای زیادی وجود دارد که INTJ از آن ها لذت می برند. این افراد دوست دارند همیشه در مسیر پیشرفت باشند، از ذهن خود برای حل مشکلات استفاده کنند و ساختارها و سیستم هایی تشکیل دهند که انجام امور را ساده کند.

برای یک INTJ، محل کار جایی است که بتواند از بهترین و مهم ترین بخش های ذهن و عقلش استفاده کند. این نگرش معمولا باعث خواهد شد جنبه های کاری زندگیشان رضایت بخش باشند.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مطالعه مقاله «12 شخصیت داستانی با تیپ شخصیتی INTJ» نیز به شما توصیه می شود.



mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.