عملکرد تیمی شخصیت ESTP در تیم سازی

1400/12/04 2:34 PM - 2 سال قبل


به افراد برونگرا، حسی، منطقی و ادراکی تیپ شخصیتی ESTP می گویند. آن ها خوش اخلاق، عمل گرا و همیشه پر مشغله هستند و ممکن است در خیلی از حیطه های کاری، افرادی را با این تیپ شخصیت مشاهده کنید.

البته آن ها معمولا به افراد فعال تر جذب می شوند و ترجیحشان بر این است که به جای منفعل بودن روبه رشد باشند و فعالیت کنند. این یعنی آن ها به احتمال زیاد در شغل هایی که بیرون از فضای بسته خانه یا شرکت باشند، لذت بیشتری می برند.

آن ها خوشبختانه با تجربه کارهای جدید و اتکا به باورها و مشاوره با دیگران اغلب به سمت چنین شغل هایی نیز می روند.

ESTP ها افرادی دوستانه و فعال هستند که از حضور در محیط های کاری مثبت لذت می برند. آن ها به اندازه سایر تیپ های شخصیتی به زندگی شغلی و حرفه خود اهمیت نمی دهند و زندگی شخصی را مهم تر می دانند.

البته ESTP ها معمولا به اندازه کافی عملی هستند که ارزش کار و محیط آن را مشاهده کنند. تنها در این صورت است که به آن علاقمند می شوند و دوست دارند در کارشان پیشرفت کنند.

در ادامه مطلب با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی عملکرد تیمی افراد با تیپ شخصیتی ESTP در محیط های کاری و تیم سازی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد ESTP ها در تیم

تقریبا در هر محیطی، از جمله محل کار، شناسایی افراد با تیپ شخصیتی ESTP بسیار آسان است. آن ها پرهیجان هستند، در لحظه تصمیم می گیرند، به سرگرمی ها علاقه نشان می دهند و شاید کمی گستاخ باشند.

آن ها عاشق رسیدگی به مشکلات و حل آن ها هستند تا بعد از اتمام ماجرا درباره راه حل های هوشمندانه خود داستان سرایی کنند. آن ها به طور ذاتی در بعضی موقعیت ها عملکرد بهتری نسبت به دیگر تیپ های شخصیتی نشان می دهند.

ESTP ها افراد سازگاری هستند و می توانند برای جذاب کردن هر موقعیتی راه حل خوبی را پیدا کنند.

افراد تیپ شخصیتی ESTP در محل کار

چالش برانگیزترین موقعیت برای ESTP ها، موقعیتی است که مبتدیان از آن شروع می کنند. در حالی که آن ها کاملا قادر به اعمال محدودیت براساس شرایط خود هستند، از این که قوانین و مقررات دیگران بر آن ها اعمال شوند نفرت دارند.

افراد با تیپ شخصیتی ESTP به واسطه تجربیات، بداهه گویی و تفکر سریع خود شهرت دارند. آن ها اگر نتوانند از این ویژگی های ذاتی خود استفاده کنند و مجبور باشند هر چیز کوچکی را با رئیس خود هماهنگ کنند و از او اجازه بگیرند، خسته و ناامید خواهند شد.

ESTP ها به خوبی می دانند که ریسک با پاداش برابر است و با کمال میل از کارهای پیش پاافتاده کناره گیری می کنند تا سراغ چیزی هیجان انگیزتر بروند. به این امید که توجه کسی را به خود جلب کنند!

لوح تقدیر یا جایزه می تواند به افراد دارای این تیپ شخصیتی کمک فراوانی کند. پیشروی طبق اصول، کمک به دیگران در خفا یا فروتنی، پیشه ESTP ها نیست. آن ها به کمک شخصیت خاص خود می توانند بحران ها را به خوبی مدیریت کنند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP در جایگاه کارمند بسیار سخت کوش هستند. از طرفی تا زمانی که تمام اعضای دیگر همه توانشان را روی کار بگذارند، با کمال میل وظیفه خود را انجام می دهند و از آن نیز لذت می برند.

آن ها افراد جذاب و محبوبی هستند که می توانند به صورت ذاتی در شبکه سازی و ارتباط با دیگران عملکرد خوبی داشته باشند. این ویژگی ها باعث می شوند شخصیت های ESTP به راحتی با هر فردی کنار بیایند.

در عین حال اگر آن ها بفهمند که فردی بی کفایت یا تنبل در گروه وجود دارد، بدون تردید به او گوشزد می کنند. ESTP ها چندان درگیر احساسات نمی شوند، اما نسبت به تغییرات در عادت ها و خلق و خوی همکارانشان بسیار مراقب و هماهنگ هستند. البته مگر این که خودشان عامل ناراحتی باشند.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ESTP با دیگر شخصیت های MBTI» را نیز مطالعه کنید.

رویکرد ESTP ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

روابط تیمی برای ESTP ها به معنای احترام متقابل است. اگر آن ها نتوانند به سایر افراد تیم یا سرگروه احترام بگذارند، هیچ رابطه ای نیز وجود ندارد. اگر ESTP به یک هم تیمی احترام نگذارد، او را اخراج می کنند.

قابل اعتماد بودن در روابط تیمی بسیار مهم است. در این صورت می توانند حتی با وجود اختلافات، همکار یکدیگر باشند. یکی دیگر از کلیدهای روابط تیمی برای آن ها استقلال و آزادی عمل است.

محدودیت ها از نظر افراد دارای این تیپ شخصیتی چالش هایی هستند که باید آن ها را دور بزنند. اما مبارزه مداوم با محدودیت ها را بعد از مدتی متوقف می کنند، زیرا احساس می کنند که به آن ها بی احترامی شده است. ESTP ها همچنین به راحتی هم تیمی های خود را وادار به پیروی از دستوراتشان می کنند.

رویکرد ESTP ها برای مقابله با تعارضات در گروه

آن ها اغلب تعارض های مربوط به محیط کاری را هیجان انگیز می دانند. ESTP ها هنگام اختلافات رویکردی مشخص دارند و در صورت لزوم مقابله خواهند کرد.

ممکن است دیگران برداشت اشتباهی از رفتار و حرف های واضح، مستقیم و دقیق آن ها کنند. زیرا ESTP ها برای گذر از مشکلات و حل آن ها پافشاری می کنند تا کارها زودتر انجام شوند.

آن ها معمولا نتایج خوبی را در فرآیند حل مشکلات به عمل می آورند و مهارت های مذاکره خود را برای صلح و اتفاق نظر به کار می برند. آن ها می خواهند دیگران به اندازه خودشان رک و صادق باشند.

چگونه در گروه ها با ESTP ها بهتر رابطه برقرار کنیم

سعی کنید محیطی را فراهم آورید که به آن ها استقلال دهد. از به چالش کشیدن مستقیم ESTP ها اجتناب کنید. همچنین به آن ها کمک کنید تا دیدگاه های دیگران را پیش از انجام هر نوع اقدامی در نظر بگیرند. با ارائه بازخوردهای مستقیم و دقیق به آن ها، رویکردی جدی را در پیش بگیرید.

رویکرد ESTP ها هنگام فعالیت در تیم

معمولا ESTP ها دوست دارند کنترل یک موقعیت را در دست بگیرند، به خصوص اگر کسی در راس امور نباشد تا شرایط را کنترل کند. آن ها برای رسیدن به نتایج دلخواهشان می توانند محدودیت ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند.

افراد با تیپ شخصیتی ESTP همچنین می خواهند تمام گزینه ها، روی میزشان باشند. به همین دلیل اگر در قید و بند نقش های سفت و سخت یا محدودیت های فراوان نباشند، عملکرد بهتری دارند و بیشتر با کار خود درگیری می شوند.

نحوه مدیریت ESTP ها در تیم

موقعیت های مدیریتی معمولا جایگاه هایی هستند که افراد با تیپ شخصیتی ESTP با آن ها راحت ارتباط برقرار می کنند. زیرا اغلب در این مقام انعطاف پذیری بیشتری وجود دارد.

قوانین و سنت ها برای ESTP ها بسیار آزاردهنده هستند. آن ها ترجیح می دهند چند روش را برای انجام کارها امتحان کنند و سپس کاربردی ترینشان را برگزینند، به جای این که با یک روش همیشگی یا آسان تر برای کارمندان، پیش روند.

ESTP ها افرادی عملی و عملگرا هستند. به همین دلیل روی آنچه که بهترین عملکرد ممکن را دارد، تمرکز خواهند کرد. چنین ویژگی می تواند محیط های کاری را پر از هرج و مرج کند. اما ویژگی های شخصیتی ذاتی فرد با تیپ شخصیتی ESTP می تواند به آن ها در کنترل چنین اوضاعی کمک کند.

افراد با تیپ شخصیتی ذکر شده از زندگی در لحظه لذت می برند. آن ها به جای تعیین اهداف ناملموس و گسترده در آینده مانند راضی کردن مشتریان، اهدافی کوچک، واضح، قابل اندازه گیری و همچنین دست یافتنی را تعیین می کنند. سپس تمام مسیر زندگی خود را طبق آن می چینند.

به همین دلیل همیشه می توانیم روی آن ها برای پیشرفت کارها حساب کنیم. ESTP ها به خط پایان و هدف نهایی چشم دوخته اند اما تمام مراحل را قدم به قدم طی می کنند تا به آن برسند.

واکنش ESTP ها به تغییرات در تیم

تغییر به معنای انطباق با شرایطی است که دائما تغییر می کند. هنگامی که آن ها دلیل تغییرات را متوجه شوند، می توانند سریع به مرحله عمل و اجرا برسند.

افراد با تیپ شخصیتی ESTP معمولا تصمیم گیری های سریعی دارند. تصمیم گیری آن ها واقع بینانه و عملی است. آن ها به قدری اطلاعات عینی موجود را سریع دریافت می کنند که شاید دیگران در توانایی ها و قدرت درکشان شک کنند.

آن ها جزئیات دقیقی را از اطلاعات و داده های جمع آوری شده خود درک می کنند و سپس به سرعت وارد عمل می شوند.

ESTP ها در محل کار

افراد با تیپ شخصیتی ESTP اهمیت ویژه و خاصی برای محیط کاری خود قائل هستند. آن ها افرادی فعال و کنجکاو به شمار می آیند، دوست دارند کارهای مختلفی را انجام دهند و همیشه در مسیر حرکت و پیشرفت باشند.

به عبارت دیگر محیط های کاری که در آن ها کارمندان تمام روز را پشت میز خود می نشینند، برای افراد ESTP مناسب نخواهند بود. در حقیقت بعید است که بتوانند حتی یک روز در چنین محیطی دوام بیاورند، مگر این که به آن احتیاج داشته باشند.

آن ها در این حالت بسیار ناراحت و افسرده خواهند بود. ESTP ها در شغل های محیط باز یا مشاغلی که در آن می توانند از هوش خود برای انجام وظایف و فعالیت های عملی استفاده کنند، عملکرد بهتری نشان می دهند.

ESTP ها اغلب نقش بسیار خاصی را در محل کار خود ایفا می کنند و می تواند هر چیزی را حل کنند که البته شامل مشکلات و ایده های انتزاعی نمی شود. آن ها برای این نوع تفکر بیش از حد بر زمان حال و عینیت تمرکز دارند.

اما وقتی صحبت از مشکلات عملی و ملموس می شود، به ویژه آن هایی که به مداخله فیزیکی نیاز دارند، مانند نابغه ها خواهند بود. علت آن کارکرد کمکی تفکر درونگرا در شخصیت ESTP ها است. این کارکرد به داده ها ارتباط دارد و با در نظر گرفتن و ذخیره حجم وسیعی از اطلاعات صورت می گیرد.

چنین رفتاری برای ESTP خوب است، زیرا به او در جمع آوری مهارت های مورد استفاده در دنیای واقعی کمک می کند.

شرکت و جامعه

ESTP ها از زندگی یا کار براساس قوانین یا انتظارات دیگران متنفر هستند و بنابراین معمولا در محیط های کاری سنتی عملکرد خوبی ندارند. ایده احترام گذاشتن یا پیروی از قوانین مکان های این چنینی برای فرد دارای تیپ شخصیتی ESTP کاملا بیگانه است.

اگر آن ها در چنین موقعیتی قرار گیرند، از ذهن چابک خود برای یافتن راه حل در سریع ترین زمان ممکن استفاده می کنند.

ESTP ها از ذهن خود برای یافتن میانبرهایی برای رسیدن به هدف و جای مورد علاقه خود کمک نمی گیرند. آن ها مشکلی در زیرپا گذاشتن قوانین، سلسه مراتب یا سنت ها برای یافتن موفقیت دلخواه خود بسیار سریع تر از مسیرهای شغلی سنتی ندارند.

این امر می تواند عدم محبوبیت ESTP ها را در محیط های کاری سنتی زمانی که به آن علاقه نداشته باشند، ثابت کند.

سو استفاده در محیط کار

ESTP ها افرادی صمیمی و دوستانه هستند که از برقراری ارتباط با دیگران لذت می برند و معمولا مهارت درک احساسات افراد مقابل را در خود دارند. اما این موضوع به احساساتی که ESTP باعثشان بوده است، منجر خواهد شد.

ممکن است اگر ESTP معتقد باشد که دیگران با تمام توان خود یا به روش درست کار نمی کنند، بسیار صریح و ظالمانه تصمیم بگیرند. شاید آن ها این موضوع را درک کنند و همچنین شاید این رویکرد منجر به قلدری و زورگویی به دیگر همکاران شود.

از آنجایی که ESTP ها بسیار محبوب هستند و دیگران به راحتی از آن ها پیروی می کنند، شاید فردی آن ها را الگوی خود قرار دهد. این موقعیت می تواند برای تمام افراد درگیر بسیار مخرب باشد.

نقاط قوت ESTPها در محل کار

ESTP ها افرادی بسیار آگاه هستند. آن ها معمولا ورزش می کنند و شیرین کاری هایی را انجام می دهند. به نظر می رسد این دسته از افراد همیشه تعطیلات آخر هفته خود را صرف انجام ورزش های افراطی می کنند.

علت آن حس غالب برونگرای شخصیت آن ها است که بر احساسات و انگیزه هایشان تمرکز دارد. به همین دلیل می توانند به حدی از کنترل فیزیکی دست یابند که افراد هیچ تیپ شخصیتی دیگری توانایی برابری با آن را ندارد.

همچنین آگاهی ESTP به حدی خواهد رسید که بتوانند کارهایی را انجام دهند که دیگران حتی به آن ها فکر نمی کنند. این توانایی باعث می شود به شکل شگفت انگیزی برای طیف وسیعی از محیط های کاری مناسب باشند.

زیرا آن ها به چیزهایی توجه می کنند که دیگران حتی آن ها را در نظر نمی گیرند. همچنین ESTP ها را در طیف وسیعی از مهارت های فیزیکی مفید در هر کاری ماهر می سازد.

به دلیل وجود این کارکرد، ESTP ها معمولا همه فن حریف هستند. مهم نیست نقش واقعی آن ها در تیم چه باشد، احتمالا در هر صورت می توانند به دیگران کمک کرده و خرابی ها را رفع کنند. از طرفی تمام این کارها را با رفتار دوستانه خود انجام دهند.

ESTP ها افرادی عملگرا هستند که عموما به روش های عملی بزرگ یا کوچک برای بهتر کردن جهان دقت می کنند. هر محیط کاری به فردی مانند ESTP ها نیاز پیدا خواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ESTP» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف ESTPها در محل کار

ESTP ها افراد بسیار فعالی هستند. این ویژگی برای لذت از زندگی یک مزیت است اما در محیط کاری می تواند به عنوان یک مسئولیت شناخته شود.

هر نوع شغلی که زمینه ساز دوره های طولانی بی حرکتی یا کارهای بسیار عادی باشد، برای ESTP دردناک و خفقان آور است.

احتمالا این فرد حتی یک روز در این شغل باقی نمی ماند که بسیار جای تاسف دارد. زیرا اغلب مشاغل به تعدادی از وظایف پیش پا افتاده نیاز دارند و چنین چیزی ESTP ها را بسیار محدود می‌ کند.

علیرغم محبوبیت ESTP ها در میان دیگر تیپ های شخصیتی، آن ها آگاهی احساسی چندانی ندارند. کارکرد احساسی این افراد، کارکرد سوم شخصیتی آن ها است. یعنی تنها زمانی ظاهر می شود که احساس عصبانیت یا تهدید می کنند.

از آنجایی که این عملکرد ثالث احساس برونگرا است، می تواند طغیان های عاطفی را به دنبال داشته باشد و به اطرافیان یا شهرت ESTP آسیب برساند.

این ناتوانی عاطفی می تواند دلیل نگرانی و استرس ESTP در محیط های کاری شود، زیرا این تمایل هنگامی که انتظار آن را ندارید، خودش را نشان می دهد.

 اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مقاله «فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ESTP» را نیز مطالعه


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.