4 تیپ شخصیتی که در هر محیط کاری مشاهده می کنید و نحوه کنار آمدن آن ها

1401/07/03 11:00 PM - یک سال قبل


اگر شبیه به اکثر افراد باشید، بخش زیادی از روز شما باید در محیط کار بگذرد. کنار آمدن با همکارانتان و تعامل داشتن با آن ها نه تنها برای موفقیت شغلی تان الزامی است، بلکه سلامت روان و جسم شما نیز به آن بستگی دارد.

بدون توجه به تیپ شخصیتی که دارید، احتمالا در محیط کار با تیپ های شخصیتی با ویژگی های متفاوتی روبرو شدید که فعالیت در محیط کارتان را برایتان سخت کرده است. به همین دلیل آگاهی از این ویژگی های شخصیتی و نحوه برخورد با افراد مختلف، کار را برایتان لذت بخش تر خواهد کرد.

بنابراین در این مطلب قصد داریم به 4 تیپ شخصیتی که در هر محیط کاری مشاهده می کنید و نحوه کنار آمدن با آن ها رسیدگی کنیم. قبل از شروع اگر از شخصیت خود مطلع نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کنید که کامل ترین تست شخصیت شناسی مایرز بریگز است.

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ – ناظران

از مشخصات تیپ های شخصیتی ESTJ باید به قابلیت های ذاتی شان برای رهبری، تفکر آینده نگر و رفتار مسئولیت پذیرانه اشاره کنیم. آن ها در برنامه ریزی بلند مدت عملکرد خوبی دارند و اغلب می توانند ببینند برای کسب نتیجه دقیقا چه کارهایی را باید انجام داد.

چون آن ها دوست دارند کارها انجام شود، بدون مشکل به شما می گویند که چه احساسی دارند. گاهی چنین چیزی باعث می شود برخورد با آن ها و و مدیریتشان سخت شود. همین ویژگی البته باعث می شود که تیپ های شخصیتی ESTJ اطمینان و اعتماد به نفس بالایی از خود نشان دهند و در بعضی مواقع به عنوان فردی متکبر یا پرخاشگر و سلطه جو به نظر برسند.

زمانی که با یک ESTJ کار می کنید، مهم است که بدانید آن ها فوق العاده هدف گرا هستند. با آن که آن ها ممکن است بیش از حد مطالبه گر به نظر برسند اما واقعا تمام وجود خود را روی اهدافشان می گذارند.

چنین ویژگی باعث می شود که آن ها ویژگی های خوب اجتماعی را که سایر افراد به آن عادت کردند، نداشته باشند. به عنوان مثال یک ESTJ ممکن است وارد فضای کار شما شود و فورا در مورد یک پروژه حرف بزند، به جای این که ابتدا سر صحبت را با یک گفتگوی کوتاه باز کند.

همکاری و کنار آمدن با یک ESTJ به این معنا است که به صورت منظم اخبار جدید را به گوش آن ها برسانید، نشان دهید که با ایده هایشان همگام و موافق هستید و بازخورد سازنده ارائه دهید.

چون ESTJها دوست دارند مسئولیت قبول کنند و در مقام رهبری قرار گیرند، برای آن که ممکن است سخت باشد که اجازه دهند سایرین رهبر باشند.

به ویژه برای افراد با تیپ شخصیتی INTP، INTJ و ENTP می تواند ناراحت کننده باشد زمانی که تیپ شخصیتی ESTJ مشتاق شنیدن ایده های آن ها نیست. ESTJها همچنین برای کار با تیپ های خلاقی مانند ISTP و ISFP که به خوبی با اختلاف ها کنار نمی آیند، باید لحن آرامتری داشته باشند.

اگر می خواهید با یک ESTJ کار کنید، باید:

  • نقش هایی را که برایتان مشخص می کنند بپذیرید، حتی اگر برای یک وظیفه خاص باشد.
  • بپذیرید که آن ها خودشان را وقف سیستم ها و اهداف می کنند.
  • سعی کنید در ایجاد استرس برای فرد با تیپ شخصیتی ESTJ نقش نداشته باشید.

متوجه باشید که تیپ شخصیتی ESTJ از اکثر اعضای تیم سخت تر و بیشتر تلاش می کند. پس سعی کنید کمتر از او انتقاد کرده و او را تشویق کنید کمی استراحت کند.

اگر تیپ شخصیتی ESTJ دارید، مطالعه مقاله لیست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ESTJ و لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ESTJ را توصیه می کنیم تا متوجه شوید شبیه به چه افرادی هستید و بهتر خودتان را بشناسید.

افراد با تیپ شخصیتی INFP – شفادهنده

افراد با تیپ شخصیتی INFP را باید متفاوت از ESTJهای منطقی بدانیم، چون آن ها کسانی هستند که براساس ایده آل های خود عمل می کنند نه پاداش ها و نتایج. شما معمولا یک INFP را زمانی می توانید شناسایی کنید که به علاقه او به استعاره ها و نمادها توجه کنید یا زمان هایی که او در رویاها و افکار خود غرق شده است.

افراد با تیپ شخصیتی INFP اغلب متفاوت با سایرین و با رفتار غیرقراردادی هستند، ویژگی هایی که در ذات تیپ شخصیتی هنرمند قرار دارد. آن ها می توانند متفاوت با هر تیپ شخصیتی دیگری با ذات انسانی ارتباط برقرار کنند و اغلب برای جلوگیری از بحث در محیط کار و حفظ صلح و آرامش، مداخله می کنند.

یک INFP متعهد به موفقیت یک شرکت یا دستیابی به اهداف خاصی است که برای اعضای یک تیم بیشتر از همه ارزش دارند. چه چیزی باعث می شود کار با INFPها سخت باشد؟

آن ها بدون راهنمایی و هدایت ممکن است مسیر انجام وظایف خود را گم کنند و این وظایف به بار اضافی برای سایر اعضای تیم تبدیل شوند. افراد با تیپ شخصیتی INFP همچنین در محیط های با استرس بالا واکنش خوبی از خود نشان نمی دهند. بنابراین یک مدیر ماهر باید برای آن ها هدف تعیین کند، مسئولیت به آن ها داده و همچنین اجازه دهد کاری را کنند که در آن بهترین است، یعنی خلق کردن.

خنده دار است اما یک ESTJ مهارت های مدیریتی لازم برای حمایت از INFP را دارد و این دو تیپ به خوبی با یکدیگر کار می کنند. INFP ها همچنین با تیپ های شخصیتی ENFP و INFJ خوب کنار می آیند اما رابطه خوبی با تیپ شخصیتی ISTJ یعنی افراد عملگرا و منطقی، ندارند.

اگر می خواهید با یک INFP کار کنید، باید:

  • برای او الگویی از سعی و کوشش باشید تا به او کمک کنید انجام وظایف خود را پیگیری کند. چون INFP فردی مغرور یا رقابت جو نیست، یادآوری های دوستانه نیز او را ناراحت نخواهد کرد.
  • او را در تیم و گروه دوستان خود جا دهید.
  • سعی کنید همانقدر که همکاران INFP شما با شما ارتباط برقرار می کنند، با آن ها ارتباط برقرار کنید. بدین طریق متوجه بسیاری از دلایل آن ها برای انجام کارها خواهید شد و می توانید با یکدیگر بهتر کار کنید.

اگر تیپ شخصیتی INFP دارید، مطالعه مقاله لیست افراد مشهور با تیپ شخصیتی INFP و لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی INFP را توصیه می کنیم تا متوجه شوید شبیه به چه افرادی هستید و بهتر خودتان را بشناسید.

افراد با تیپ شخصیتی ESTP – متقاعدکننده

زمانی که یک ESTP را ببینید، او را تشخیص می دهید. او محبوب ترین فرد در محیط کار است. او از آزادی لذت می برد و اغلب برای رفاه و موفقیت جامعه تلاش می کند. او دوست دارد متفاوت و خلاقانه فکر کند و اغلب وضع موجود و ایده های سایرین را به چالش می کشد.

چنین تیپ شخصیتی همچنین حساس و باهوش است و با فضا و روحیه داخل محیط کار به خوبی هماهنگ می شود. افراد با تیپ شخصیتی ESTP با وجود روحیه خود که سرشار از زندگی و بودن با سایرین است، به سختی می توانند با سایرین کنار آیند. آن ها کاملا عجول هستند و اغلب تصمیم هایی براساس هیجان و احساسات می گیرند که بعدا نتیجه عکس می دهند.

آن ها چون تنها در زمان حال زندگی می کنند، «دید جامعی» به شرایط و وضعیت موجود ندارند. یکی از عادت های آن ها همچنین قانون شکنی است. اگر یک ESTP در تیم شما باشد، وقت زیادی را باید برای رفع مشکل سپری کنید.

از طرفی بسیاری از ESTPها خود را موظف به پیروی کردن از چیزهایی که برای به سرانجام رسیدن آن ها نیاز هستند، نمی کنند. باید آن ها کاملا نسبت به مسئولیت هایی که دارند توجیه کنید و جزئیات را دقیق به آن ها بگویید، وگرنه مسئولیت تکمیل پروژه به دوش خودتان خواهد افتاد.

با آن که ESTPها با شخصیت های کاریزماتیک ENFJ یا اجتماعی ESFJ کنار می آیند، تیپ شخصیتی پرانرژی و «ابتدا عمل کن» آن ها با تیپ های شخصیتی حقیقت گرای ISTJ، مدیریتی ESTJ یا خردمند INTJ جور در نمی آید.

این تیپ های شخصیتی همچنین ممکن است با طبیعت علاقه مند به شایعات ESTP و توانایی او برای استفاده از هر نوع اطلاعاتی تا کنترل محیط کار را به دست بگیرد، به مشکل بر بخورند. افراد با تیپ شخصیتی ESTP همان کسانی هستند که اصطلاح «سیاست های اداری» برای آن ها اختراع شده است.

اگر می خواهید با یک ESTP کار کنید، باید:

  • آن ها را تشویق کنید اهداف کاری را دنبال کنند.
  • اگر برنامه های او موفق نبودند یا نتیجه عکس دادند، مسئولیت را قبول نکنید.
  • خیلی اسیر بازی های اجتماعی او نشوید.
  • از ایجاد موقعیتی که در آن چندین نفر برای دستیابی به نقش رهبری تیم با یکدیگر مبارزه می کنند، خودداری کنید. اگر شرایط مناسب است، اجازه دهید ESTP چنین نقشی را قبول کند.

اگر تیپ شخصیتی ESTP دارید، مطالعه مقاله لیست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ESTP و لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ESTP را توصیه می کنیم تا متوجه شوید شبیه به چه افرادی هستید و بهتر خودتان را بشناسید.

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ – مدافع و حامی

ISFJ همان فردی است که اکثر افراد او را به عنوان دوست یا همکار ایده آل خود توصیف می کنند. ISFJها به عنوان افرادی مراقب و دلسوز، سطح بالایی از همدلی را از خود نشان داده و اغلب نیازهای سایرین را نسبت به نیازهای خود در اولویت قرار می دهند.

آن ها «برونگرایان درونگرا» هستند، یعنی با تنها بودن بیشتر احساس راحتی می کنند اما زمانی که شرایط حکم کند، می توانند با سایرین و اجتماعی باشند. آن ها میل شدیدی به انجام کارهای خوب دارند و اغلب نقششان کمک به سایرین است.

آن ها به کار خود ایمان دارند و انگیزه شان توانایی است که برای تغییر دنیا یا حداقل نقش داشتن در آن، دارند. بزرگترین مشکل کار کردن با یک ISFJ این است که همه دوست ندارند کسی مراقب و مدافعشان باشند اما ISFJها ظاهرا متوجه این موضوع نیستند.

آن ها همیشه آماده و مایل به نجات دادن شما هستند، حتی اگر چنین چیزی را نخواسته باشید. تیپ های شخصیتی فرمانده مانند ENTJ یا ESTJ احتمالا از تحت «حمایت یا مراقبت» ISFJ قرار گرفتن، خشمگین می شوند.

علاوه بر این، به علت میل ISFJ به کمک به سایرین، او وظایف زیادی را به دوش می کشد، اما انرژی برای تکمیل تمام آن ها ندارد. بنابراین، همکاران ISFJ باید در نهایت کار را جبران کنند.

اگر می خواهید با یک ISFJ کار کنید، باید:

  • از کمک یا مشاوره او برای انجام یک پروژه استفاده کنید. آن ها با این کار فورا طرفدارتان خواهند شد.
  • با خشم با او حرف نزنید یا از طعنه استفاده نکنید. این نوع رفتار بین شما و او فاصله خواهد انداخت، چون او فکر می کند که میلش به انجام کارهای خوب بی معنا و اشتباه است. او در واکنش به این رفتار ممکن است دلخوری خود را به سمت یک همکار یا هدف دیگر ببرد.
  •  قبل از از قضاوت کردن او، طبیعت حساسش را درک کنید.
  • متوجه بسیاری از رفتارهای غیرخودخواهانه او شوید و آن را تحسین کنید، چون خود ISFJ تمایل دارد تا موفقیت هایش را دست کم بگیرد و به آن ها توجه نکند.

اگر تیپ شخصیتی ISFJ دارید، مطالعه مقاله لیست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ISFJ و لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ISFJ را توصیه می کنیم تا متوجه شوید شبیه به چه افرادی هستید و بهتر خودتان را بشناسید.

سخن نهایی

مدیریت و کنار آمدن با انواع تیپ های شخصیتی که در محیط کار وجود دارند، می تواند چالش برانگیز باشد. از افراد با تیپ شخصیتی ناظر که قوانین را بیش از حد اجرا و الزام می کنند گرفته تا افراد با تیپ شخصیتی کمک کننده که «نه» را به عنوان جواب نمی پذیرند.

کنار آمدن با این افراد می تواند محیط کار را از آن چه که باید باشد، سخت تر کند. اولین گامی که باید برای قابل تحمل تر کردن محیط کار خود بردارید این است که بدانید چه تیپ شخصیتی دارید و آن را با سایر شخصیت های داخل اداره مقایسه کنید.

بدون تردید هر تیپ شخصیتی نقاط قوت و ضعف خود را دارد. پیش از آن که به شدت سایر تیپ ها را قضاوت کنید، به یاد داشته باشید که آن ها نیز باید با شما کنار آیند!


mbti (ام بی تی آی) توسعه فردی مدیریت عملکرد مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.