چطور تیپ شخصیتی INTP را از INTJ تشخیص دهید

1403/02/08 7:56 PM - 12 روز قبل


تیپ شخصیتی INTJ هستید یا INTP؟ بین این دو گیر کرده اید و نمی دانید کدام یک بهتر شخصیت شما را نشان می دهد؟ بسیاری از افراد فکر می کنند که بین این دو تیپ تقسیم شده اند و دلیل آن ساده است! در نگاه اول، ظاهرا تفاوت های بسیار کمی بین این شخصیت ها وجود دارد. به هرحال، 3 حرف بین آن ها مشترک است! هر دو تیپ های درونگرا، شهودی و تفکری هستند. اما اگر به پشته های کارکرد شناختی آن ها دقت کنید، می توانید متوجه شوید که تفاوت های بزرگی بینشان وجود دارد.

در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که چطور تیپ شخصیتی INTP را از INTJ تشخیص دهید. پس همراهمان بمانید. اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

پشته کارکرد INTJ

  • کارکرد غالب: شهودی درون ریز (Ni)
  • کارکرد کمکی: تفکری برون ریز (Te)
  • کارکرد سوم: احساسی درون ریز (Fi)
  • کارکرد پست: حسی برون ریز (Se)

پشته کارکرد INTP

  • کارکرد غالب: تفکری درون ریز (Ti)
  • کارکرد کمکی: شهودی برون ریز (Ne)
  • کارکرد سوم: حسی درون ریز (Si)
  • کارکرد پست: احساسی برون ریز (Fe)

اگر به دو پشته کارکرد بالا دقت کنید، می توانید ببینید که شخصیت های INTJ و INTP کارکرد شناختی مشابهی ندارند. به عبارت دیگر، تفاوت های زیادی بین این دو شخصیت وجود دارد. ترجیح J/P (قضاوتی/ ادراکی) تنها چیزی نیست که بین این دو متفاوت است! در ادامه تفاوت های مهم بین این دو تیپ شخصیتی را بررسی می کنیم.

7 تفاوت بین شخصیت های INTP و INTJ

1. شخصیت های INTJ و INTP در وهله اول به ترتیب شهودی و تفکری هستند

INTJها فرایند ذهنی غالبی به اسم شهودی درون ریز یا به طور اختصار Ni، دارند. آن ها در درون خود همیشه در حال بررسی و دسته بندی داده ها و اطلاعات هستند، بنابراین بیشتر به معانی و الگوهای مخفی دقت کرده و عواقب بلندمدت را پیش بینی می کنند. این افراد زمانی که بتوانند آینده را تجسم کرده و تحلیل کنند که احتمالا چه اتفاقی رخ خواهد داد، در این حالت غرق می شوند.

INTPها فرایند ذهنی غالبی به اسم تفکری درون ریز یا به طور اختصار Ti، دارند. این افراد بیشتر درگیر تحلیل منطقی و حل مسائل پیچیده هستند. آن ها سعی می کنند برای کشف درست ترین حقیقت، معماها را حل کنند، داده ها را دسته بندی کرده و اطلاعات را اصلاح کنند. با آنکه این افراد از تجسم احتمال های آینده لذت می برند اما فعالیتی که بیشتر از همه ترجیح می دهند، تحلیل منطقی است.

برای درک بهتر این شخصیت ها، مقاله های زیر را مطالعه کنید:

2. INTJها بی دلیل چیزی را حس می کنند اما نتیجه گیری INTPها از داده های عینی است

شخصیت INTJ زیر دوش صبحگاهی خود ناگهان متوجه چیزی می شود. او از حمام بیرون می پرد، پشت کامپیوتر خود می نشیند، ایده اش را تایپ کرده، آن را تحلیل می کند و سعی می کند بفهمد چطور به این نتیجه رسیده است.

در مقابل شخصیت INTP پشت کامپیوتر خود می نشیند و داده و اطلاعات مختلف را تحلیل می کند. او متوجه ایده ها و پتانسیل های متعدد می شود و تمام آن ها را در تلاش برای پیداکردن اینکه کدام یک بیشتر از هم شدنی است، تحلیل می کند.

پیشگویی ها و بینش های شخصیت های INTJ ظاهرا ناگهانی است، در حالیکه ایده ها و بینش های شخصیت INTP در واقع ریشه در بررسی یک شیء، ایده یا نظریه دارد. بنابراین، شهودی برون ریز «واقع گرایانه» و شهودی درون ریز «ذهنی» نامیده می شوند.

3. INTJها می خواهند دنیای بیرون نظم داشته باشند و INTPها دنیای منظم درونی را می خواهند

زمانی که سعی دارید بفهمید که تیپ شخصیتی شما INTJ است یا INTP، باید به نحوه اندیشیدن خود دقت کنید. INTJها از فرایندی به اسم تفکری برون ریز استفاده می کنند. به این معنا که آن ها احتمالا دنیای بیرونی را به صورت منطقی ساختاربندی و منظم می کنند. آن ها دوست دارند همه چیز را در یک مکان داشته باشند، می خواهند همه چیز را در سیستم ها و دسته بندی های مشخص قرار دهند و همه چیز موثر و ساده در جریان باشد. این شخصیت ها معمولا هیچ مشکلی در هدایت و تفویض وظایف ندارند (گرچه گاهی ممکن است فکر کنند که به تنهایی کارها را بهتر انجام می دهند).

INTPها از فرایندی به اسم تفکری درون ریز استفاده می کنند. توجه این افراد کمتر به دنیای بیرون است و بیشتر برای دنیای ذهنی درونی خود اهمیت قائل می شوند. برای INTPها مهم است که دنیای ذهنشان نظم داشته باشد. آن ها می خواهند ایده ها، افکار، نظریه ها و حقایق را دسته بندی کنند و در دقیق ترین دسته های ذهنی قرار دهند.

زمانی که آن ها با اطلاعات جدیدی روبرو می شوند، می خواهند بدانند که آن را در کجای ذهن خود قرار دهند. دنیای بیرون برای این افراد کمتر جالب است و معمولا به هدایت سایرین یا تفویض وظایف علاقه ندارند.

برای شناخت رهبران دارای این دو تیپ، مقاله های زیر را مطالعه کنید:

4. INTJ بسیار رک به نظر می رسند، در حالیکه INTP بسیار انعطاف پذیر هستند

شخصیت های INTJ تفکر هدفمند و منطقی دارند و در ظاهر حسی هستند. شخصیت های INTP مستقیما شهودی عمل می کنند و در ظاهر احساسی هستند. بنابراین حرف های INTJ بسیار بی پرده، منطقی و رک به نظر می رسد. این شخصیت ها معمولا از رویا و ادعاهای خود مطمئن هستند و از یک چالش و بحث خوب هراسی به دل راه نمی دهند.

INTPها در مقابل بیشتر با بحث درباره ایده ها، نظریه ها، احتمال های جایگزین و دیدگاه های جدید تا بیان مستقیم حقیقت، احساس راحتی می کنند. در حقیقت برای یک INTP بسیار ساده تر است که اشاره کند چه چیزی اشتباه است تا درست. حقیقت برای این افراد ممکن است ناپیدا به نظر برسد، چون به هر چیزی از زوایای متعددی می نگرند. INTPها مشکلی با تردید و زیر سوال بردن ندارند اما برای نتیجه گیری وقت بیشتر می گذارند، چون مدت بیشتری داده ها را با دقت بررسی می کنند.

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، نگاهی به مقاله های زیر بیاندازید:

5. INTJها زمانی که استرس دارند لذت جو می شوند، در حالیکه INTP در این شرایطی احساسی می شوند

زمانی که استرس در حد عادی باشد، شخصیت های INTJ و INTP بیشتر از حالت عادی طبق ویژگی های واقعی تیپ خود عمل می کنند. این دو بیشتر منطقی می شوند و تمرکز خود را بر تحلیل مشکل، چه از طریق قدرت شهودی یا تفکری خود، می گذارند.

INTJها زمانی که استرس دارند ممکن است وارد چرخه «شهودی درون ریز – احساسی درون ریز» شوند و مسائل را به دل بگیرند و منزوی شوند و به سناریوهای انتزاعی توجه کنند. INTPها ممکن است وارد چرخه «تفکری درون ریز – حسی درون ریز» شوند و بیشتر به تحلیل داده ها و تجربه های گذشته دقت کنند.

اما زمانی که استرس مزمن یا شدید شود، این دو شخصیت اسیر کارکرد پست خود می شوند و طبق آن واکنش نشان می دهند که رفتارهایی بسیار متفاوت است. شخصیت های INTJ در چنین شرایطی اسیر لذت ها یا فعالیت های حسی می شوند. یعنی خوردن افراطی، نوشیدن بیش از حد الکل، بیش از حد ورزش کردن یا نگاه وسواسی به جزئیات داخل محیط.

در مقابل INTPها در چنین مواقعی به شکل غیر عادی احساسی می شوند و احساس ناامنی می کنند. آن ها نگاه منطقی و بی طرفانه حالت عادی خود را از دست می دهند. این شخصیت ها مسائل را به دل می گیرند و بیشتر نگران این هستند که سایرین آن ها را دوست نداشته باشند یا مورد تنفرشان باشند.

در این مقاله هر تیپ مایرز بریگز چطور به استرس واکنش نشان می دهد و چطور می توان به او کمک کرد و قسمت های بعدی آن، می توانید اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

6. INTJ می خواهند از دانش خود در بیرون استفاده کنند و INTP دانش را در درونشان به کار می گیرند

INTJها عقیده دارند هرچیزی که یاد می گیرند، باید با هدف تاثیرگذاری روی دنیای بیرون (از طریق کارکرد کمکی آن ها یعنی Te) باشد. این افراد از بینش و دانش خود به صورت استراتژیک برای تبدیل دنیا به مکانی کارآمدتر، حل مشکلات یا بهبود محیط خود استفاده می کنند.

INTP در مقابل به یادگیری «فقط محض افزایش اطلاعات و یادگیری» باور دارند. آن ها فقط برای گسترش درک شخصی خود از دنیا و نحوه عمل آن، یاد می گیرند. این شخصیت ها نسبت به استفاده بیرونی از دانش خود، کمتر احساس اجبار می کنند.

7. INTJها واقعا به فکر مردم اهمیت نمی دهند. INTPها زمانی که تفکرشان به چالش کشیده می شود، ناراحت می شوند

INTP برای رسیدن به اهداف منطقی و پیروی از سیستم ارزشی خود ارزش قائل می شوند. اگر فردی با تفکرشان مخالف باشد، آن ها می توانند آن را معمولا مهم ندانند چون از نظرشان عاقبت کار حرفشان را ثابت می کند.

این افراد حرف های خود را با رفتارهایشان و اینکه چطور برنامه هایشان جواب می دهد، اثبات می کنند. این شخصیت ها واقعا اهمیت زیادی برای تایید سایرین قائل نمی شوند، چون کارکرد احساسی برون ریز (Fe) یکی از کارکردهای اصلی آن ها نیست و این کارکرد بیشتر از همه با نظر سایرین و بازخوردشان توجه دارد.

INTPها برای هدف از درک دنیا، سیستم های درونی را ایجاد کرده و اصلاح می کنند و برای اینکه همه چیز چطور کنار یکدیگر قرار می گیرند، نقشه ذهنی خود را شکل می دهند. آن ها می خواهند از دانش خود برای ایجاد ایده و بهبود شرایط برای سایرین، استفاده کنند.

اما زمانی که سایرین با آن ها موافق نباشند، این افراد معمولا ناراحت می شوند. چون در درون خود واقعا و از ته دل می خواهند که نظر و بازخورد مثبت سایرین را دریافت کنند (چون یکی از 4 کارکرد اصلی آن ها Fe است). این شخصیت ها همچنین در مقایسه با شخصیت های INTJ، سخت تر می توانند افکار و راه حل های خود را بیان کنند، چون دانش آن ها بسیار پیچیده و به زبان خودشان است.

عملکرد این تیپ ها را به کمک مقاله های زیر در تیم سازی بیشتر بشناسید:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.