5 نقطه قوتی که با توجه به تیپ شخصیتی MBTI خود به روابطتان می بخشید – قسمت اول

1403/06/11 6:25 PM - یک ماه قبل


تا حالا به این فکر کرده اید که چه ویژگی های منحصر به فردی را به یک رابطه دوستانه می بخشید؟ تیپ شخصیتی MBTI شما ممکن است پاسخ این سوال را باشد. سایت psychologyjunkie در نظرسنجی از بیش از 5 هزار نفر بررسی کرده که هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز چه ویژگی هایی را در روابط دوستانه خود به کار می گیرد. در این نظرسنجی از افراد پرسیده شده بود کدام ویژگی های زیر را فکر می کنند به روابط دوستانه خود می آورند.

  • وفاداری
  • سرگرم کننده
  • شوخ
  • ماجراجو
  • مهارت های شنیداری خوب
  • همدلی
  • راهنمایی و نصیحت
  • بینش
  • کمک کننده
  • حمایت واقعی و کاربردی
  • قابل اعتماد بودن
  • صداقت
  • قضاوت نشدن
  • احترام
  • قابل اطمینان بودن
  • بخشنده
  • صبور
  • تعیین مرزهای مشخص
  • مثبت نگری
  • دارای قدرت بخشش

این سایت الگوهایی را بین ترجیحات هر تیپ شخصیتی و نقاط قوت مشترک دوستی های آن ها تشخیص داد. مثلا تیپ های ادراکی اغلب شوخ طبعی را جزو ویژگی های برتر خود قرار می دهند. تیپ های احساسی به دفعات همدلی را انتخاب کردند، در حالیکه تیپ های تفکری – شهودی بیشتر محتمل بود گزینه بینش را انتخاب کنند. علاوه بر این، تیپ های STJ اغلب حمایت عملی را انتخاب کرده و برونگرایان معمولا به قابل اعتماد بودن اشاره کردند.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا ببینیم هر تیپ شخصیتی چه ویژگی های را به روابط دوستانه خود تزریق می کند. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

همچنین توصیه می کنیم مقاله مرتبط دیگری را در لینک های زیر بخوانید:

تیپ شخصیتی INFJ

  • اکثر رای ها: همدلی، مهارت های شنیداری خوب، وفاداری، بینش، قابل اعتماد بودن

افراد با تیپ شخصیتی INFJ حس همدلی عمیق را به دوستی های خود می آورند. برای آن ها طبیعی است که احساسات افراد را بدون اینکه حتی مجبور به تلاش باشند، حس کنند. این شخصیت ها همان هایی هستند که در سکوت هنگامی که کلمات نمی توانند احساسات را بیان کنند، کنار شما می نشینند و حضور آرامش بخش و آرامش وجودی خود را پیشنهاد می دهند.

مهارت های شنیداری فوق العاده این افراد همچنین یکی از نقاط قوتشان است. آن ها می دانند چطور به هیاهوی اطراف بی توجه باشند و به آنچه که شما می گویید فقط گوش کنند. وفاداری در رتبه سوم برای INFJها قرار می گیرد. زمانی که این افراد متعهد به دوستی می شوند، در فراز و نشیب های زندگی کنار شما خواهند بود، پیروزی هایتان را جشن می گیرند و در چالش ها آرامش بخش شما هستند.

یکی از بزرگترین راه های نشان دادن توجه این تیپ های شخصیتی بینش شهودی است که در اختیار شما می گذارند. این شخصیت ها استعداد بالایی در شناسایی الگوها و برقراری ارتباط هایی دارند که دیگران ممکن است متوجه آن ها نشوند.

قابل اعتماد بودن یکی دیگر از نقاط قوت این شخصیت ها است و با اطمینان می توانید رازهای خود را به آن ها بگویید و به تعهد خود به شما ادامه می دهند. ترکیب تمام این نقاط قوت باعث می شود که تیپ های شخصیتی INFJ دوستانی باشند که نقش راهنما و محرم راز را در راحتی ها و دشواری های زندگی بازی کنند.

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی INTJ

  • اکثر رای ها: وفاداری، قابل اعتماد بودن، صداقت، مهارت های شنیداری خوب، بینش

افراد با تیپ شخصیتی INTJ وفاداری را کاملا جدی می گیرند. حتی اگر آن ها موافق کارهای شما نباشند، اگر اعتمادشان را جلب کنید عقیده دارند که باید کنارتان باشند. قابل اعتماد بودن و صداقت جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص می دهند و جای تعجب نیز ندارد.

INTJها به تملق گفتن عقیده ندارند و از نظرشان توهینی به هوششان است. چرا حرف ها را بپیچانید زمانی که می توانید با صداقت کامل درباره مسائل صحبت کنید؟ این افراد بسیار رک و صادق هستند، چون احساس می کنند بهترین راه برای نشان دادن احترام به رابطه دوستانه و حمایتگر بودن است.

تیپ های شخصیتی INTJ همچنین شنوندگان استثنائی هستند. آن ها استعداد بالایی در توجه بالا به گفتگوها و تشخیص الگوها و معانی دارند که سایرین ممکن است نادیده بگیرند. اگر آن ها حس کنند که بینششان برای شما مفید است، آن را بدون تردید با شما در میان می گذارند. از دیدگاه این افراد زمان باارزش است، بنابراین قصد دارند تا به هر گفتگو معنا ببخشند.

این تیپ ها را کمک مقاله زیر بیشتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ENFJ

  • اکثر رای ها: همدلی، مهارت های شنیداری خوب، مثبت نگری، وفاداری، شوخ طبعی

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ به واسطه قدرت همدلی بالای خود و توانایی تغییر دیدگاه و درک طیف وسیعی از احساسات و نظرات شناخته می شوند. برخی از آن ها خود را «اسفنج های عاطفی» می دانند که احساسات و دردهای دیگران را جذب کرده و به آن ها در فراز و نشیب ها کمک می کنند.

مهارت های شنیداری عالی این افراد باعث می شود که قدرت همدلی بالایی داشته باشند و همچنین توانایی آن ها برای حمایت بیشتر باشد. تیپ های شخصیتی ENFJ با تمام وجود به حرف های شما گوش می دهند و به حرف های گفته شده و نشده دوستانشان دقت می کنند تا آن ها احساس کنند که شنیده می شوند و ارزشمندند.

مثبت نگری نقطه قوت دیگری است که ENFJها به دوستی های خود می بخشند. به جای پافشاری بر آنچه که اشتباه است، آن ها سخت تلاش می کنند توجه سایرین را به پتانسیل آنچه می تواند باشد، جلب کنند. علاوه بر این، وفاداری برای آن ها اهمیت بالایی دارد.

آن ها می خواهند تفاوت های عقیده ای را نادیده بگیرند و به دوستانی که با حرف هایشان موافق نیستند گوش کنند و زمانی که دوستانشان اشتباه می کنند، کنارشان باشند. این افراد دوستی را بر بنیاد «کامل بودن» قرار نمی دهند، بلکه می دانند که مردم اشتباه می کنند.

به جای آن، آن ها عقیده دارند که تغییر و تحول بخش کاملی از داستان انسان است و آن ها در این مسیر شما را همراهی می کنند. شوخ طبعی نیز رای بسیاری کسب کرد و بسیاری از ENFJها از شوخ طبعی خود به عنوان راهکاری برای آرامش بخشیدن به دوستان خود در زمانه سخت یا تغییر دیدگاه ها آن ها برای دیدن جنبه مثبت ماجرا استفاده می کنند.

این تیپ ها را با خواندن مقاله زیر بیشتر می شناسید:

تیپ شخصیتی ENTJ

  • اکثر رای ها: بینش، مهارت های شنیداری خوب، راهنمایی و توصیه، صداقت، قابل اطمینان بودن

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ دوستانی هستند که برای ترسیم یک برنامه کامل یا راهنمایی درخشان که شما را از یک موقعیت سخت نجات دهد، به آن ها مراجعه می کنید. این افراد استعداد برقراری ارتباط با توجه کامل و دقت به آنچه مهم است دارند تا توصیه هایشان ارزشمند باشد.

برخورداری این افراد از ذهن تحلیلگر اغلب به این معناست که متوجه الگوها و ارتباط هایی می شوند که سایرین ممکن است نادیده بگیرند. زمانی که شخصیت ENTJ نظر خود را درباره ماجرایی به شما می گوید، آن را طبق شهود، منطق و صداقت خود گفته است.

شخصیت های ENTJ همچنین به اینکه شنیدن را در یک دوستی در اولویت قرار می دهند، رای دادند. با آنکه آن ها ممکن است همیشه ندانند چطور به احساسات و عواطف سنگین واکنش نشان دهند، تمام تلاش خود را می کنند که کنارتان و همراه با توجه باشند. همین ویژگی باعث می شود راهنمایی و توصیه آن ها ارزشمندتر باشد و فقط یک پاسخ کلی به شرایط شما نباشد.

صداقت این افراد این اطمینان را به وجود می آورد که دیدگاه جدی آن ها را بدون تملق بدانید. قابل اطمینان بودن نیز از بین 20 گزینه بالا در جایگاه پنجم از نظر بیشترین تعداد رای قرار گرفت. آن ها بدون توجه به آنچه که اتفاق افتد، کنار شما خواهند بود.

تیپ شخصیتی INFP

  • اکثر رای ها: همدلی، مهارت های شنیداری خوب، وفاداری، قضاوت نکردن، شوخ طبعی

افراد با تیپ شخصیتی INFP رویاپردازی هستند که زمانی که نیاز به فضایی امن برای بیان احساسات خود دارید، می خواهید کنارتان باشند. همدلی آن ها مرزی ندارند و مانند فشارسنج های احساسی هستند که کمترین تغییر در روحیه شما را احساس می کنند و شما را به حالت عادی تان هدایت می کنند.

این شخصیت ها با توجه به برخورداری از مهارت های شنیداری قدرتمند خود باعث می شوند که احساس کنید خالصانه حرف هایشان شنیده شده است و این شنیدن با آرامش بوده است، به جای آنکه با نظرات نصف و نیمه واکنش نشان دهند.

وفاداری در خون این افراد است، آن ها کنار شما در پستی ها و بلندی ها خواهند بود و هوایتان را دارند. ویژگی دیگری که تیپ های شخصیتی INFP را متمایز خواهد کرد، طبیعت قضاوت نکننده آن ها است. شما می توانید پرشورترین رویاها و عمیق ترین ترس های خود را با آن ها بدون ترس از قضاوت سنگین در میان بگذارید.

این شخصیت ها می دانند که هر فرد ترکیبی از احساسات و تجربه های بی شمار است. هیچکس نباید شما را بابت داستانی که خود تجربه نکرده است، قضاوت کند. آن ها از خود واقعی شما استقبال می کنند و ویژگی های عجیب و اشتباهات شما را می پذیرند.

از طرفی قدرت شوخ طبعی INFPها را فراموش نکنید. تیپ های شخصیتی INFP تخیل و بینش عمیقی دارند که باعث می شود حس شوخ طبعی آن ها خنده دار و اصیل باشد و فراموش نشود.

این افراد را با کمک مقاله زیر بهتر می شناسید:

تیپ شخصیتی INTP

  • اکثر رای ها: صداقت، شوخ طبعی، مهارت های شنیداری خوب، قابل اعتماد بودن، بینش

افراد با تیپ شخصیتی INTP جادوگران باهوشی هستند که زمانی که دنبال صداقت رک و بدون سانسور می گردید، می خواهید کنارتان باشند. آن ها به قدری در دنیای پیچیده ذهن خود سیر می کنند که نخواهند چیزی را کتمان کنند یا دروغ های شیرین بگویند.

اما رک بودن این افراد را با بی رحم بودن اشتباه نگیرید، عشق از نظر این افراد صداقت است و اغلب در کنار آن شوخ طبعی قرار می گیرد. INTPها در غیرمنتظره ترین لحظات شوخ طبعی خود را نشان می دهند و افرادی را که به ظاهر آرام و تودار آن ها کاملا عادت کرده اند، غافل گیر می کنند.

مهارت جدی دیگر این افراد قدرت شنیدن است. آن ها ممکن است به نظر برسد که غرق در اندیشه اند، اما زمانی که واقعا حرف هایتان باید شنیده شود، تمام وجود خود را وقف شنیدن آن می کنند. برای این شخصیت ها قابل اطمینان بودن نیز اهمیت دارد و جزو تیپ هایی نیستند که شایعه پراکنی کنند، رازهای دیگران را فاش کرده یا حرف هایی بزنند که به آن باور نداشته باشند.

با توجه به اینکه ذهن این افراد دائما در حال برقراری ارتباط خلاقانه بین چیزهای مختلف است، اغلب دیدگاه هایی دارند که سایرین ممکن است نادیده بگیرند. آن ها از بینش خود برای کمک به راهنمایی افراد به سمت احتمال ها و راه حل های غیرعادی استفاده می کنند.

این شخصیت ها را با مطالعه مقاله زیر بهتر بشناسید

تیپ شخصیتی ENFP

  • اکثر رای ها: وفاداری، شوخ طبعی، همدلی، مثبت نگری، سرگرم کننده

افراد با تیپ شخصیتی ENFP، آینده نگرهایی هستند که احتمال هایی را می بینند که هرگز فکر آن را نمی کردید و شما را به درون یک دنیای تخیلی زیبا هل می دهند. وفاداری بیشتر از هر ویژگی دیگری در دوستی این افراد برجسته است. این شخصیت ها برای دوستان خود می جنگند، از آن ها دفاع می کنند و زمانی که زمانه سخت شود، کنارشان خواهند بود.

تیپ های شخصیتی ENFP همچنین شوخ طبعی را به دوستی های خود می آورند و استعداد بالایی در تغییر حال و هوای افراد با یک جوک یا شوخی خنده دار دارند. اما تحت هر شرایطی از دست انداختن بدجنسانه و آزاردهنده خودداری می کنند. به جای آن قدرت بالایی برای همدلی دارند. ENFPها خود را به جای دوستانشان می گذارند و سعی می کنند با مقایسه آن با تجربه های خود، دقیقا بدانند چه شرایطی را دارند پشت سر می گذارند.

 نقطه قوت دیگر شخصیت ENFP مثبت نگری است. این افراد به نیمه پر لیوان تمرکز کرده و شما را تشویق می کنند بدون توجه به شرایط، به آن بنگرید. این شخصیت ها از دیدگاه مثبت نگرانه خود برای الهام بخشی به افراد، انگیزه بخشیدن به آن ها و کمک به دیدن احتمال های جدید استفاده می کنند.

در پایان ENFPها زندگی را سرگرم کننده و هیجان انگیز می کنند. خواه یک سفر ناگهانی یا قرار سینما برای آخر شب باشد، آن ها حس ماجراجویی و هیجان را به هر دورهمی می بخشند و باعث می شوند زندگی سواری هیجان انگیز و سرشار از احتمال های جدید باشد.

این شخصیت ها را با خواندن مقاله زیر بهتر درک کنید:

تیپ شخصیتی ENTP

  • اکثر رای ها: شوخ طبعی، مهارت های شنیداری خوب، وفاداری، قضاوت نشدن، بینش

داشتن دوستی با تیپ شخصیتی ENTP مانند این است که تانکی از اندیشه را کنار خود داشته باشید که همیشه ایده شلیک می کند و هرگز لحظه ای کسل کننده نخواهید داشت. شوخ طبعی مهمترین ویژگی است که این افراد به دوستی های خود می بخشند.

مهارت های شنیداری این افراد ویژگی متمایز دیگرشان است. آن ها خالصانه علاقه دارند افکارتان را بشنوند و اکثر اوقات شما را فقط به این علت به چالش می کشند که ایده های خود را اصلاح کنید. زمانی که شخصیت ENTP را کنار خود دارید، غرق در خنده خواهید شد و بحث های هیجان انگیز می کنید.

اما تنها این نیست، این تیپ های شخصیتی برای وفاداری نیز ارزش قائل می شوند. با آنکه آن ها ممکن است همیشه سر وقت نیایند اما خواهند آمد. در کنار این خصوصیات، منش قضاوت نکننده این شخصیت ها را قرار دهید تا دوستانی باشند که می خواهید دیوانه کننده ترین رویاها و عجیب ترین افکار خود را با آن ها در میان بگذارید.

در جایگاه آخر ویژگی های با بیشترین رای بینش قرار دارد. ENTPها به واسطه توانایی خود در برقراری ارتباط بین ایده های ظاهرا بی ربط، شناسایی الگوها و حس احتمال های که ذهن را قلقلک می دهند و همچنین الهام بخشند، شهرت دارند.

مقاله زیر کمک می کند این افراد خود را بهتر درک کنند:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.