چرا در زندگی بر اساس تیپ شخصیتی خود احساس سردرگمی می کنید

1403/06/19 11:53 PM - یک ماه قبل


با آنکه همه در بخشی از زندگی ممکن است احساس کنند جهت آن را گم کرده اند، دلایل آن تا حد زیادی بستگی به تیپ شخصیتی شما دارد. در این مقاله می گوییم چرا با توجه به تیپ شخصیتی MBTI خود در زندگی ممکن است احساس سردرگمی کنید و چطور می توانید مسیر خود را مجددا پیدا کنید. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی INFP: زندگی ظاهرا خالص نیست

افراد با تیپ شخصیتی INFP زمانی که در موقعیت هایی قرار می گیرند که چیزی خالص نیست یا با باورهای عمیق آن ها همخوانی ندارد، احساس سردرگمی می کنند. علاوه بر این، اگر آن ها در موقعیتی باشند که نتوانند تغییری را رقم بزنند، مانند استعفا ندادن به دلیل مشکلات مالی از شغلی که روحشان را آزار می دهد، توانایی خود برای زندگی صادقانه را زیر سوال می برند که به وجود آن ها لطمه می زند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی INFP سردرگم:

  • به یاد آورید یک زندگی خالصانه و رضایت بخش از نظرتان چطور است. یک ویژن برد درست کنید تا این رویا ملکه ذهن شما شود، حتی اگر تغییرات فوری که می خواهید بدهید امکان پذیر نباشند.
  • رویای خود را به مراحل کوچکتر و قابل انجام تقسیم کرده و شروع به حرکت به سمت آن کنید تا انگیزه لازم برای بیرون آمدن از شرایط ناامیدکننده و فرسوده فعلی را حفظ کنید.

این افراد را با کمک مقاله زیر بهتر می شناسید:

تیپ شخصیتی INTP: بیش اندیشی درباره همه چیز

افراد با تیپ شخصیتی INTP زمانی احساس سردرگمی کنند که نیاز دائم آن ها به زیر سوال بردن همه چیز، باعث شود نامطمئن و آشفته باشند. آن ها اغلب عمیقا درباره معانی زندگی خود فکر می کنند که نتیجه آن رسیدن به این درک است که هیچ چیزی را با اطمینان نمی توان دانست. این موضوع باعث می شود به سختی بتوانند در دنیایی که ظاهرا پر از عدم قطعیت است، احساس حضور واقعی کنند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی INTP سردرگم:

  • کمی از ذهن منطقی خود فاصله بگیرید و به احساسات خود توجه کنید. در درونتان بدون توجه به اینکه چقدر منطقی به نظر برسد، واقعا با چه چیزی ارتباط برقرار می کنید؟
  • سعی کنید افکار خود را روی کاغذ بنویسید تا به آن ها نظم بدهید و خوداندیشی شما اندکی نظم داشته باشد یا با فردی که به او اعتماد دارید صحبت کنید تا دیدگاه متفاوتی را بشنوید و کمی حمایت شوید.

این شخصیت ها را با مطالعه مقاله زیر بهتر بشناسید

تیپ شخصیتی ISFP: ناتوانی در با جریان پیش رفتن

زندگی از نظر افراد با تیپ شخصیتی ISFP فقط یعنی آزادی بیان و آن ها زمانی که نتوانند از ریتم خود پیروی کنند و آزادانه خودشان باشند، احساس سردرگمی می کنند. اجبار به پیروی از یک برنامه زمانی خشک یا روتین سخت گیرانه در خانه، باعث می شود احساس خفگی کنند و به این فکر می افتند که چه مشکلی برایشان وجود دارد.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ISFP سردرگم:

  • برای داشتن انعطاف پذیری بیشتر صحبت کنید. مثلا می توانید توافق کنید با شریک زندگی خود که زودتر تغییر برنامه ها را به او اطلاع دهید تا بتوانید همچنان فی البداهه و خودجوش باشید و در همین حین تغییرات مهم را تحت کنترل داشته باشید.
  • نیاز خود به انعطاف پذیری و فی البداهه عمل کردن را به عنوان بخشی از هویت اصلی خود توضیح دهید تا افراد آن را به دل نگیرند. با سایرین همکاری کنید تا بتوانید به تعادلی برسید که برای همه مفید باشد.

مقاله زیر را برای درک خصوصیات خود حتما بخوانید:

تیپ شخصیتی ISTP: نبود خودمختاری و فضای شخصی

افراد با تیپ شخصیتی ISTP به شیوه خود کارها را پیش می برند و زمانی که در موقعیت هایی باشند که احساس محدودیت یا کنترل شدن بیش از حد کنند، مانند شغل ها یا روابط محدودکننده، احساس سردرگمی می کنند. اما رهایی برای آن ها سخت است، چون باید درباره آن صحبت کنند و این شخصیت ها تحت هر بهایی از بروز اختلاف خودداری می کنند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ISTP سردرگم:

  • به این موضوع عادت کنید که فورا به مشکلات رسیدگی کنید و اجازه ندهید تا زمانی که کاملا احساس سردرگمی می کنید، درونتان جمع شوند. با مشکلات کوچک شروع کنید تا اعتماد به نفس لازم برای صحبت کردن درباره مسائل را بدست آورید.
  • اجازه دهید سایرین از نیاز شما برای داشتن یک فضای شخصی آگاه شوند. مثلا ممکن است بگویید که تنها در زمان های خاصی روزانه به پیام ها پاسخ می دهید یا روزهای تعطیل برای خودتان است.

خود را با پس از خواندن مقاله زیر بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی INFJ: احاطه شدن با روابط سطحی

افراد با تیپ شخصیتی INFJ با وجود ذات اجتماعی خود زمانی که اسیر روابطی می شوند که عمق و درک متقابلی که آرزو دارند فراهم نکنند، احساس سردرگمی می کنند. در همین حین برای آن ها سفره دل خود را باز کردن و آشکارکردن خود واقعیشان سخت است که باعث می شود به سختی بتوانند ارتباط های عمیق و صادقانه برقرار کنند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی INFJ سردرگم:

  • گروه ها یا جوامعی پیدا کنید که در آن ها بتوانید عمیق تر با سایرین ارتباط برقرار کنید. مثلا باشگاه های کتابخوانی، پروژه های خلاقانه یا کارهای داوطلبانه، یعنی جاهایی که اجازه دهند تعامل های عمیق تر و معنابخش تری با سایرین داشته باشید.
  • در برخورد با روابط جدید صبر بیشتری از خود نشان دهید. ایجاد روابط عمیق زمان می برد، بنابراین عجله نکنید و زمانی که احساس آمادگی می کنید، حرف های دل خود را بزنید.

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی INTJ: کارها طبق برنامه پیش نمی روند

افراد با تیپ شخصیتی INTJ به واسطه رویای قوی که برای آینده خود دارند انگیزه پیدا می کنند و آن ها این آینده را با برنامه های دقیقی که طبق منطق و واقع گرایی باشد، دنبال می کنند. آن ها زمانی احساس سردرگمی می کنند که با وجود تمام برنامه ریزی های خود نتوانند به نتایج دلخواه برسند. در نتیجه قدرت تفکر خود را زیر سوال می برند که نتیجه آن خودتردیدی و گم کردن مسیر است.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی INTJ سردرگم:

  • زمان برنامه ریزی جا برای تغییرات در نظر بگیرید و برای دستیابی به اهداف خود به مسیرهای جایگزین بیاندیشید. با انعطاف پذیر ماندن، از ناامیدی خودداری می کنید و آمادگی بیشتری برای تغییر مسیر خواهید داشت.
  • درک کنید که زمانی که اوضاع طبق برنامه پیش نمی روند، به این معنا نیست که قدرت تفکر شما ایراد دارد. ماجرا به سادگی فقط این است که آنچه را که نمی دانید، نمی دانید.  

این تیپ ها را به کمک مقاله زیر بیشتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ISFJ: احساس آشفتگی به واسطه تعهدها

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ به واسطه تعهد قوی که به وظایف و میل به خدمت به سایرین دارند در زندگی انگیزه پیدا می کنند. بنابراین ممکن است زمانی احساسی سردرگمی کنند که مسئولیت های زیادی را قبول کرده اند و حتی نمی دانند از کجا شروع کنند! این افراد در تلاش برای آنکه برای همگان همه چیز باشند، سلامت خود را تا حد فرسودگی و خستگی نادیده می گیرند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ISFJ سردرگم:

  • زمانی که کسی از شما لطفی می خواهد، قبل از قبول آن کمی مکث کرده و به این فکر کنید که می توانید بدون بیش از حد فشار وارد کردن به خود درخواستش را اجابت کنید؟
  • مطمئن شوید در بین مسئولیت ها و تعهدهای شخصی خود وقتی هم برای خودتان در نظر می گیرید. شاید حتی بهتر باشد که چنین روزی را در تقویم خود علامت گذاری کنید!

این تیپ ها را به کمک مقاله زیر بیشتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ISTJ: زندگی بیش از حد غیرقابل پیش بینی احساس می شود

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ زمانی که زندگی بیش از حد غیرقابل پیش بینی و خارج از کنترل شود، احساس سردرگمی می کنند. این اتفاق معمولا در زمان تغییرات مهم زندگی مانند نقل مکان به یک شهر جدید یا از دست دادن یک شغل رخ می دهد. این تغییرات برای همه استرس زا هستند، اما به خصوص برای تیپ های شخصیتی ISTJ که برایشان سازگاری با تغییراتی که شیوه رایج آن ها برای انجام کارها را به چالش بکشند، سخت است.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ISTJ سردرگم:

  • سعی کنید به آن بخش هایی از موقعیت فعلی خود فکر کنید که قادر به کنترل آن ها هستید. گرچه این کار ممکن نیست بخش زیادی از واقعیت بیرونی شما را تغییر دهد، اما این تغییر در توجه احساس قدرتمند بودن را به وجود می آورد.
  • به محض اینکه ممکن است روتین جدیدی را برنامه ریزی کرده و در آن فعالیت هایی را لحاظ کنید که با آن ها آشنا هستید. انجام آن در بین تمام آشفتگی های زندگی کمک می کند احساس کنید در این دنیا حضور دارید.

این تیپ ها در حالت ناسالم خود ویژگی های زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ENFP: ناتوانی در تعقیب اشتیاق های خود

افراد با تیپ شخصیتی ENFP زمانی احساس سردرگمی می کنند که به واسطه شرایط خود فکر کنند محدود شده اند و نمی توانند ایده ها و پروژه هایی که برایشان الهام بخش و هیجان انگیز است، دنبال کنند. اگر آن ها نتوانند راهی عملی برای رهایی از سبک زندگی محدودکننده خود پیدا کنند، مثلا به علت شغل طاقت فرسایی که اجازه ندهد به اشتیاق های فردی برسند، ممکن است احساس بی قراری، پوچی و بی هدف بودن کنند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ENFP سردرگم:

  • اگر در موقعیتی گرفتار شده اید که اشتیاق شما را خفه می کند، وقت آن است که نقشه فرار خود را بکشید. یک نقشه فرار محکم، حتی اگر اجرای آن زمان ببرد احساس آرامش، رهایی و قرارگیری در مسیر را به شما خواهد داد.
  • برای فعالیت ها و پروژه هایی وقت بگذارید که واقعا الهام بخش شما باشند. زنده نگه داشتن شور و اشتیاق های شما در زندگی حتی در مقادیر اندک، کمک می کند انگیزه خود را حفظ کرده و احساس کنید در حال حرکت رو به جلو هستید.

این شخصیت ها را با خواندن مقاله زیر بهتر درک کنید:

تیپ شخصیتی ENTP: آشفته بودن به واسطه انتخاب ها

افراد با تیپ شخصیتی ENTP زمانی احساس سردرگمی می کنند که نتوانند به یک هدف یا مسیر، به علت ایده ها و اشتیاق های متعدد خود در زندگی که آن ها را به جهت های مختلف می کشاند، بسنده کنند. نتیجه این است که اسیر فلج تحلیلی می شوند، یعنی بدون عمل کردن درباره تمام احتمال ها فکر می کنند. مضحک است که اندیشیدن به جای آنکه اوضاع را شفاف تر کند، تنها این افراد را با گزینه های بیشتر آشنا می کند و بنابراین حتی بیشتر احساس سردرگمی می کنند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ENTP سردرگم:

  • دکمه توقف همیشه در حال تفکر و تحلیل بودن را فشار دهید. به جای آن گزینه های خود را روی کاغذ بنویسید و سعی کنید بفهمید کدام یکی درست است تا اینکه اسیر طوفان ذهنی بدون وقفه نشوید. گزینه ای را انتخاب کرده و آن را امتحان کنید، حتی اگر هیچ کدام از گزینه ها متمایز نباشند. گاهی عمل کردن شرایط را شفاف خواهد کرد نه اندیشیدن.
  • از افرادی که به آن ها اعتماد دارید، نظرشان را بخواهید. آن ها ممکن است به شما کمک کنند گزینه های خود را بسنجید و تصمیم عاقلانه ای بگیرید.

مقاله زیر کمک می کند این افراد خود را بهتر درک کنند:

تیپ شخصیتی ESFP: نبود هیجان و تحریک

افراد با تیپ شخصیتی ESFP در لحظه زندگی می کنند و زمانی که با موقعیت هایی روبرو شوند که نیازمند سماجت و تمرکز طولانی است، احساس سردرگمی می کنند. آن ها از وظایف کسل کننده و بدون هیجان خودداری می کنند و حواس پرتی های سرگرم کننده را ترجیح می دهند که جلوی آن ها در پیشرفت را می گیرد. نتیجه این است که احساس بی هدفی می کنند و نمی دانند چه مسیری را انتخاب کنند، چون هیچ چیز ظاهرا به آن ها اشتیاق و هیجان نمی دهد.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ESFP سردرگم:

  • قبل از اینکه احساس کنید باید حواستان پرت شود، به این دقت کنید که روزانه چقدر کار روتین را می توانید انجام دهید. زمانی که حد خود را شناختید، برای روز خود اهداف کوچک و دست یافتنی تعیین کرده و برای فعالیت های سرگرم کننده ای برنامه ریزی کنید که زمانی روتین خسته کننده می شود، بتوانید استراحت کنید.

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را دارند:

 تیپ شخصیتی ESTP: انجام آنچه منطقی است به جای آنچه که می خواهند

افراد با تیپ شخصیتی ESTP فوق العاده واقع گرا و منطقی هستند و بر اساس آنچه که از نظرشان منطقی است تصمیم می گیرند، به جای آنکه واقعا از عمق وجود خود آن را بخواهند. بنابراین ممکن است زمانی احساس سردرگمی کنند که احساسات خود را به قدری خفه کنند که اعمال آن ها دیگر همسو با اهداف واقعی و عمیق ترین خواسته هایشان نباشند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ESTP سردرگم:

  • به این فکر کنید که آیا اعمال فعلی شما همسو با خواسته های واقعیتان هستند یا انگیزه انجام آن ها فقط توجه به منطق است. آیا واقعا می خواهید شغل خود را داشته باشید یا علت آن فقط مشکلات مالی است؟
  • سعی کنید افکار خود را روی کاغذ بنویسید، چون کمک می کند انگیزه واقعی رفتار خود را متوجه شوید و ببینید به خاطر اینکه راحت باشید، کجا به خودتان خیانت می کنید.

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ENFJ: احساس مفید نبودن و مورد تحسین واقع نشدن

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ زمانی شادترین هستند که به سایرین کمک کرده و آن ها را راهنمایی کنند. بنابراین ممکن است در شرایطی که تلاش هایشان ظاهرا نتیجه مثبتی نداشته باشد یا سایرین قدردان آن نباشند، احساس سردرگمی کنند. احساس مفید نبودن واقعا این افراد را از تعادل خارج می کند، به خصوص اگر هر کاری که می توانسته اند انجام داده باشند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ENFJ سردرگم:

  • یک گام به عقب برگردید و نگاه بی طرفانه تری به شرایط داشته باشید. تلاش هایتان ممکن است هنوز نتیجه ای به همراه نداشته باشند یا فقط مورد قدردانی واقع نشده باشید. شاید هم خودتان را وقف باور و چیزی کرده اید که نتیجه ندارد؟
  • در بیان احساسات خود به سایرین تردید نداشته باشید. آن ها ممکن است متوجه نباشند که قدردانی از شما چقدر برایتان اهمیت دارد.

این تیپ ها را با خواندن مقاله زیر بیشتر می شناسید:

تیپ شخصیتی ENTJ: مواجه شدن با مانعی که تکان خوردنی نیست

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ زمانی احساس سردرگمی می کنند که با مانعی روبرو شوند که جلوی پیشرفت آن ها به سمت هدفشان را بگیرد و ندانند چطور بر آن غلبه کنند. این شخصیت ها به ندرت فکر می کنند که چالش ها قابل غلبه نیستند و در جاهایی مقاومت از خود نشان می دهند که سایرین خیلی قبل تر تسلیم شده اند. بنابراین مواجه شدن با مانعی که با وجود نهایت تلاش این افراد سر جای خود باقی بماند، شخصیت های ENTJ را از تعادل خارج می کند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ENTJ سردرگم:

  • درخواست کمک یا توصیه کنید. با آنکه ممکن است درخواست کمک از نظرتان نقطه ضعف باشد، اما راه حل های بالقوه ای را آشکار می کند که در غیر این صورت با آن ها آشنا نمی شدید.
  • هدف خود را تغییر دهید تا راهی برای دور زدن مانع پیدا کنید. گاهی اندکی تغییر در رویکردتان یا تعریف مجدد موفقیت می تواند مسیرهای رو به جلوی جدیدی را به رویتان بگشاید.

برای درک روابط این تیپ ها مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ESFJ: در تماس نبودن با خودشان

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ نسبت به هنجارها و انتظارهای اجتماعی بسیار حساسند و زمانی احساس سردرگمی می کنند که این انتظارها یا اشتیاق ها و احساسات خودشان همخوانی نداشته باشد. آن ها ممکن است برای اینکه بخواهند اهداف خود را تعقیب کنند احساس گناه کنند، چون می ترسند ممکن است باعث ناراحتی سایرین شود. انگار آن ها برای شاد کردن سایرین خودشان را نادیده می گیرند، اما به مرور زمان چنین چیزی باعث خواهد شد احساس نارضایتی بیشتری از زندگی داشته باشند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ESFJ سردرگم:

  • افکار خود را روی کاغذ بنویسید تا بفهمید چه چیزی واقعا انگیزه بخش شما است. چه چیزهایی واقعا شما را به حرکت وا می دارند، جدا از اینکه سایرین را خوشحال کنید؟
  • از تعیین مرزهای شخصی برای افراد نترسید. اگر توضیح دهید که چه حدودی برای سلامت و رشد شما مهم است، آن ها درک خواهند کرد و به آن احترام خواهند گذاشت.

برای درک بهتر روابط خود مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ESTJ: موفق نشدن در برآورده کردن انتظارهای خود

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ ذاتا کمال گرا هستند و زمانی که نتوانند انتظارهای بالایی را که برای خود تعریف کرده اند برآورده کنند، به خصوص درباره مسئولیت های شغلیشان، احساس سردرگمی می کنند. زمانی که این افراد به اهداف خود نرسند، از خودشان انتقاد می کنند. نتیجه آن کاهش اعتماد به نفسشان است و سخت تر می توانند مسیر خود را مجددا پیدا کنند.

چند توصیه برای تیپ های شخصیتی ESTJ سردرگم:

  • تمام عواملی را که باعث شده اند نتوانید به استانداردهای بالای خود برسید، بررسی کنید. درک اینکه علت آن عوامل گوناگون بوده و بعضی از آن ها فراتر از کنترل شما بوده اند، به کاهش احساس خودتردیدی کمک می کند.
  • به یاد داشته باشید که هر از چند گاهی استراحت کنید. انجام کارهایی که از آن ها لذت می برید کمک می کند ذهنتان آرام باشد و با انرژی و تمرکز تازه بتوانید با چالش ها مقابله کنید.

مقاله زیر برای شناخت بهتر این افراد نوشته شده است:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.