گس لایتینگ ناخواسته: نشانه هایی که با توجه به تیپ شخصیتی شما نشان می دهند در حال فریب پارتنر خود هستید

1403/07/28 11:29 PM - 2 روز قبل


گس لایتینگ، هنر ظریف فریبکاری افراد است تا نسبت به برداشت خود از حقیقت شک کنند و این رفتار همیشه حساب شده نیست. یعنی اغلب کسانی که آن را انجام می دهند، از ته دل اعتقاد دارند که رفتارشان فقط صادقانه و بی پرده است. اما نتیجه این نبود خودآگاهی رفتاری است که به شریک عاطفی آن ها آسیب می زند. در این مقاله می گوییم چطور با توجه به تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود ممکن است ناخواسته شریک عاطفی خود را گس لایت کنید و فریب دهید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی INTP: به احساسات پارتنر خود از دیدگاه منطقی می نگرند

افراد با تیپ شخصیتی INTP دوست دارند منطق و واقع گرایی را نسبت به احساسات در اولویت قرار دهند. با آنکه این ویژگی در بعضی مواقع مفید است، اما همچنین باعث می شود که شریک عاطفی آن ها احساس کند نادیده گرفته می شود و احساساتش معتبر نیست. این شخصیت ها ممکن است بگویند «تو منطقی نیستی» یا «من فقط دارم منطقی حرف می زنم»، به جای آنکه احساسات شریک عاطفی خود را تایید کنند و ببینند چرا چنین احساساتی دارد.

به مرور زمان، پارتنر آن ها ممکن است احساس کند که تمام واکنش هایش غیرمنطقی یا افراطی است. در نتیجه نسبت به ابراز احساسات خود تردید خواهد کرد. تمام این احساسات سرکوب شده در نهایت فوران خواهند کرد و هر دو طرف خشمگین و آشفته خواهند شد.

این شخصیت ها را با مطالعه مقاله زیر بهتر بشناسید

تیپ شخصیتی INFP: روزه سکوت

افراد با تیپ شخصیتی INFP بسیار عمیق احساس می کنند و اغلب برای پردازش احساسات خود نیاز به زمان دارند. زمانی که آن ها با یک مشکل یا اختلاف روبرو می شوند، ممکن است از همه چی فاصله بگیرند و برای پردازش احساسات خود ساکت شوند. آن ها ممکن است ناخواسته و با ظرافت با گفتن جملاتی مانند «من فقط برای فکر کردن به زمان نیاز دارم» یا «می خوام مدتی تنها باشم»، گس لایتینگ کنند بدون اینکه توضیح دهند چه اتفاق بدی افتاده است.

این مشکل حتی ممکن است ربطی به رابطه آن ها نداشته باشد و مربوط به چیزی کاملا متفاوت شود. با این حال، شریک عاطفی این شخصیت ها ممکن است سکوت را نوعی مجازات یا رفتار پرخاشگری منفعلانه بداند، حتی با آنکه نیت شخصیت INFP آسیب زدن نیست، بلکه می خواهد احساساتش را در درون خود پردازش کند.

این افراد را با کمک مقاله زیر بهتر می شناسید:

تیپ شخصیتی ISFP: جدی نگرفتن

افراد با تیپ شخصیتی ISFP سعی می کنند همه چیز بدون مشکل پیش برود و از اختلاف خودداری می کنند. اما گاهی نتیجه این رفتار گس لایتینگ ناخواسته است. آن ها ممکن است مشکلات را برای جلوگیری از اختلاف کم اهمیت بدانند و باعث شوند که شریک عاطفیشان احساس کند که انگار چیزی را بیخودی بزرگ کرده است. شما ممکن است از زبان این شخصیت ها بشنوید که «داری بزرگش می کنی» یا «من چنین منظوری نداشتم» یا «داری خیلی این چیزها رو به خودت می گیری.»

با آنکه هدف تیپ شخصیتی ISFP حفظ آرامش است، چنین واکنشی که مسائل رخ داده اهمیت چندانی ندارند، دیدگاه پارتنر او نسبت به شرایط را عوض می کند. به مرور زمان، نتیجه چنین رفتاری شکل گیری موانع ارتباطی و از بین رفتن اعتماد و صمیمیت احساسی در رابطه است.

مقاله زیر را برای درک خصوصیات خود حتما بخوانید:

تیپ شخصیتی ISTP: حرف نزدن

افراد با تیپ شخصیتی ISTP عاشق استقلال خود هستند و ترجیح می دهند به شیوه خود به مشکلات رسیدگی کنند. نتیجه آن در روابط ممکن است این باشد که درباره چیزهای مختلف اطلاعاتی نمی دهند و حرفی نمی زنند. یک فرد با شخصیت ISTP ممکن است فکر کند «خودم از عهده این موضوع بر میام» و تصمیم بگیرد اطلاعات خاصی را با پارتنر خود در میان نگذارد، با این تفکر که مشکل بزرگی نیست یا فقط ممکن است باعث نگرانی او می شود.

با آنکه نیت شخصیت ISTP حفاظت از شریک عاطفی خود در برابر استرس غیرضروری یا مدیریت کارآمد شرایط است، این رفتار باعث می شود که پارتنر او احساس بی اعتمادی کند یا اینکه در زندگی اش جایی ندارد. به مرور زمان، پارتنر این شخصیت ها ممکن است فکر کند که عمدا چیزی را از او مخفی می کند یا اینکه نظرش اصلا اهمیت ندارد.

این شخصیت ها را با پس از خواندن مقاله زیر بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی INFJ: تحمیل ایده آل های خود

افراد با تیپ شخصیتی INFJ ایده آل ها و ارزش های قوی دارند که باعث می شود با پافشاری بر اینکه نگرانی های پارتنرشان پایه و اساس ندارد، ناخواسته گس لایتینگ کنند. چون طبق دیدگاه ایده آلیست آن ها «شرایط باید طور دیگری باشد.» آن ها ممکن است چنین جملاتی بگویند «تو به من اعتماد نداری؟» یا «اگر به من اعتماد داشتی، نگران این موضوع نبودی.»

با آنکه تیپ شخصیتی INFJ قصد دارد به شریک عاطفی خود اطمینان دهد که دلیلی برای نگرانی نیست، چنین واکنشی به معنای رد کردن نگرانی او است. چون این نگرانی در ایده آل های چنین تیپ شخصیتی جا ندارد. در نتیجه پارتنر او ممکن است احساس کند که نگرانی هایش معتبر نیستند یا بابت اینکه طبق استانداردهای شخصیت INFJ زندگی نمی کند، قضاوت می شود.

به کمک مقاله زیر می توانید مقدار نادر بودن این تیپ شخصیتی و سایر تیپ ها را بفهمید:

تیپ شخصیتی INTJ: ادعای داشتن برتری هوشی

افراد با تیپ شخصیتی INTJ نسبت به مهارت های استدلالی و منطق خود فوق العاده مطمئن هستند. این اعتماد به نفس در روابط گاهی منجر به گس لایتینگ ناخواسته شریک عاطفیشان می شود، به این شکل که آن ها همیشه نقش باهوش ترین فرد داخل اتاق را بازی می کنند. آن ها ممکن است چنین جملاتی بگویند «من قبلا درباره این موضوع کاملا فکر کردم. فقط به من اعتماد کن.»

چنین اطمینان بیش از حد به قدرت تفکر و منطق خود، باعث می شود که شریک عاطفی این افراد احساس کند که پیشنهادها یا دیدگاه هایش همیشه در مقام پایین تری قرار می گیرند. او ممکن است احساس کمبود اعتماد به نفس کرده و فکر کند که باید حق با تیپ INTJ نباشد یا چیزی را متوجه نمی شود، چون او همه چیز را در نظر گرفته است. به مرور زمان نتیجه آن این است که این افراد دیگر به قضاوت خود اعتماد نمی کنند.

این تیپ ها را کمک مقاله زیر بیشتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ISFJ: توجیه اعمالشان با این دلیل که به نفع خودت است

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ به سلامت سایرین توجه می کنند و ممکن است با توجیه رفتار خود با این دلیل که به نفع پارتنرشان است، گس لایت کنند. آن ها ممکن است چنین جملاتی بگویند «من این کار را به نفع خود تو انجام دادم» یا «فقط به این خاطر آن را انجام دادم که عاشقتم.»     

با آنکه دلیل رفتار شخصیت ISFJ ممکن است واقعا عشق و توجه او باشد، اما استفاده از کلمه عشق برای توجیه، نگرانی پارتنر او را رد می کند و توجه را به رفتار ISFJ و نیت خوب او جلب خواهد کرد. در نتیجه شریک عاطفی او ممکن است فکر کند که نیت شخصیت ISFJ را به درستی درک نمی کند و حتی برای مطرح کردن مشکل احساس گناه یا خودخواهی کند.

به کمک مقاله زیر این تیپ ها را بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ISTJ: رد کردن دیدگاه های متفاوت

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ ممکن است اسیر تفکر سفید و سیاه شوند و آن ها همچنین برای هنجارها و آیین جاافتاده احترام قائل می شوند و از نظرشان روشی که به صورت گسترده قبول شده، به صورت ذاتی درست است. چنین ویژگی هایی روی هم رفته باعث می شود که ناخواسته شریک عاطفی خود را با رد کردن دیدگاه هایش که طبق هنجارها نیست، او را گس لایت کنند. آن ها ممکن است چنین جملاتی بگویند «تو فقط توهم زدی» یا «هیچکس دیگری چنین دیدگاهی ندارد.»

تیپ های ISTJ با رد کردن دیدگاه های شریک عاطفی خود به علت توهم یا غیرمنطقی بودن، باعث می شوند آن ها فکر کنند که افکارشان «دیوانگی» است و حتی عقل و اینکه مشکل ندارند، زیر سوال ببرند. در نهایت این رفتار باعث می شود که آن ها نسبت به ابراز آزادانه افکار خود در روابط، احساس خشم کنند.

این تیپ ها در حالت ناسالم خود ویژگی های زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ENFP: مثبت نگری سمی

افراد با تیپ شخصیتی ENFP تا ابد خوشبین هستند و در هر موقعیت پتانسیل موجود را می بینند. آن ها ممکن است ناخواسته شریک عاطفی خود را با رد کردن نگرانی های کاملا واقعی او و تشویقش به اینکه به جای آن به احتمال ها بنگرد، گس لایت کنند. آن ها ممکن است بگویند «اینقدر میترا منفی نگر نباشد. به جنبه مثبت ماجرا نگاه کن.»

با آنکه شخصیت ENFP قصد دارد روحیه و مثبت نگری شریک عاطفی خود را افزایش دهد و او را تشویق به تمرکز بر نیمه پر لیوان کند، این مثبت نگری سمی به معنای رد کردن نگرانی های مشروع او است و باعث می شود که احساس کند درک نمی شود و احساساتش مورد تایید نیست.

شریک عاطفی این شخصیت ها ممکن است نسبت به اینکه همیشه یک رفتار بی خیالتر و مثبت تر را در پیش نمی گیرد احساس بدی کند که نتیجه آن احساس ناشایستگی و گناه در دراز مدت است.

این شخصیت ها را با خواندن مقاله زیر بهتر درک کنید:

تیپ شخصیتی ENTP: پافشاری بر توجیه عقلانی

با آنکه افراد با تیپ شخصیتی ENTP عاشق بحث، مخالفت با نظرات و به چالش کشیدن ایده ها هستند، ناخواسته با تبدیل یک بحث احساسی به یک بحث منطقی، شریک عاطفی خود را گس لایت می کنند. آن ها ممکن است سعی کنند موقعیت را طور دیگری نشان دهند و حتی از پارتنر خود بخواهند که احساسات و نگرانی خود را از دیدگاه کاملا منطقی توضیح دهد.

این شخصیت ها ممکن است بگویند «ثابت کن اشتباه می کنم» یا «منطقی نیست. به حقایق نگاه کن.» این رویکرد باعث می شود که پارتنرشان نسبت به احساسات یا نگرانی های خود شک کرده و اینطور احساس کند که آن ها معتبر نیستند، اگر نتوانند استدلال منطقی یا اثباتی در دفاع از خود بیاورند. به مرور زمان نتیجه آن شکل گیری موانع ارتباطی و از بین رفتن صمیمت عاطفی در این رابطه است.

مقاله زیر کمک می کند این افراد خود را بهتر درک کنند:

تیپ شخصیتی ESFP: واقعی ندانستن یا کوچک دانستن نگرانی ها

افراد با تیپ شخصیتی ESFP به عنوان شخصیت های خودجوش و عاشق سرگرمی ممکن است ناخواسته با رد کردن یا واقعی ندانستن نگرانی های پارتنر خود، گس لایتینگ کنند. آن ها ممکن است بگویند «چرا نمی تونیم فقط از لحظه لذت ببریم؟» یا «داری حس و حالمون را از بین می بری. فقط به خوشگذرونی فکر کن و بعدا درباره اش حرف می زنیم.»

با آنکه هدف تیپ ESFP این است که روحیه را بالا نگه دارد، این کم شماردن اهمیت مشکلات باعث می شود که شریک زندگی او احساس کند نگرانی هایش بیش از حد جزئی هستند و ارزش توجه ندارند. به مرور زمان نتیجه آن این است که احساسات خود را بیان نمی کنند و از مطرح کردن نگرانی های خود خودداری می کنند، با این ترس که با بیش از حد جدی یا منفی نگر بودن، «حال جمع را خراب خواهند کرد.»

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ESTP: همه چیز را به شوخی گرفتن

افراد با تیپ شخصیتی ESTP اغلب از شوخ طبعی و اذیت کردن به عنوان راهی برای تعامل با سایرین استفاده می کنند. زمانی که آن ها کار اشتباهی انجام می دهند یا چیزی آزاردهنده می گویند و بابت رفتارشان بازخواست می شوند، ممکن است شریک زندگی خود را با گفتن اینکه فقط شوخی می کردند، گس لایت کنند. این افراد ممکن است چنین واکنشی داشته باشند «داشتم شوخی می کردم. نمی تونی شوخی رو تحمل کنی؟» یا «نمی دونی منظورم چیه. فقط داشتم باهات شوخی می کردم.»

این نوع واکنش بهانه ای برای رفتار آسیب زننده آن ها است یا طعنه های خود را می گویند که شوخی است و توجه پارتنر خود را به واکنش «بیش از حد جدی» او جلب می کنند. شریک زندگی آن ها ممکن است نسبت به واکنش های خود شک کرده و فکر کند آیا واقعا بیش از حد حساس است یا نسبت به این شوخی بی ضرر بیش از حد واکنش نشان می دهد.

به کمک مقاله زیر این شخصیت ها را بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ENFJ: استفاده از اهرم احساسی

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ فوق العاده به احساسات سایرین توجه دارند و ممکن است ناخواسته شریک زندگی خود را با استفاده از این توجه برای متقاعدسازی او یا وادار کردنش به انجام کاری خلاف خواسته اش، گس لایت کنند. آن ها ممکن است چنین جملاتی بگویند «اگر واقعا من رو دوست داشتی، این کار را انجام می دادی» یا «هیچکس مثل من تو رو دوست نخواهد داشت.»

این نوع اعمال حس گناه واقعا روی شریک زندگی شخصیت ENFJ اثر می گذارد و باعث می شود احساس کند همیشه او را مایوس کرده یا حتی به عشقش خیانت می کند. انگاری شخصیت ENFJ خیلی زیاد توجه می کند و با این حال حتی نمی تواند این کارهای کوچک را برای خودش انجام دهد. به مرور زمان نتیجه آن این است که شریک زندگی ENFJ نیازهای او را نسبت به نیازهای خود در اولویت می گذارد و سلامت و استقلال فکری او از بین می رود.

شما می توانید این تیپ شخصیتی را به کمک مقالات زیر بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ENTJ: نقش صداقت داشتن را بازی کردن

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ بسیار رک هستند و ممکن است ناخواسته با توجیه کردن رک بودن خود به بهانه صادق بودن، شریک زندگی خود را گس لایت کنند. آن ها زمانی که بابت رفتارشان بازخواست می شوند، ممکن است بگویند «من فقط صداقت داشتم» یا طعنه زنان بگویند «اشتباه می کنم؟»

این پاسخ ها باعث می شود که اینطور به نظر برسد که شریک زندگی آن ها نسبت به یک حقیقت ساده بیش از حد واکنش نشان می دهد. در نتیجه فکر می کند چیزی که شخصیت ENTJ گفته و به احساسات او لطمه زده، از روی صداقتش بوده است. پارتنر این شخصیت ها ممکن است دیدگاه ها و احساسات خود را کم کم زیر سوال ببرند و فکر کنند واقعا واکنش افراطی به چیزی نشان می دهند که فقط «حقیقت» بوده است.

برای درک روابط این تیپ ها مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ESFJ: کم شماردن ارزش قضاوت پارتنرشان

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ فوق العاده تیپ های مراقب محسوب می شوند و واقعا همه کار برای عزیزان خود می کنند. اما گاهی آن ها ممکن است ناخواسته با ابراز نگرانی های خود به شکلی که قضاوت و استقلال شریک زندگیشان را کم ارزش بشمارند، او را گس لایت کنند. مثلا آن ها ممکن است بگویند «تو نباید به توصیه دوستان و خانواده خود گوش کنی. آن ها صلاح تو را نمی خواهند.»

گرچه نیت این افراد خیر است، اما این واکنش ها نشان می دهد که قضاوت و روابط شریک زندگی آن ها خارج از نفوذ شخصیت ESFJ، بی ارزش یا اشتباه است. شریک زندگی آن ها ممکن است نسبت به دوستان یا خانواده خود مطمئن نباشد و به تردید بیافتد که آیا واقعا هوای او را دارند یا نه. به مرور زمان پارتنر این شخصیت ها بیشتر به دیدگاه آن ها تکیه می کند و باور دارد که ESFJ تنها فردی است که واقعا برای او اهمیت قائل می شود.

برای درک بهتر روابط خود مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ESTJ: اظهار اقتدار

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ رک هستند و اغلب به قدری به محق بودن خود اطمینان دارند که ممکن است از اقتدار فرضی خود برای حرف آخر را در تصمیم ها زدن یا تحکیم قوانین در روابط استفاده کنند. آن ها ممکن است با گفتن این جملات گس لایت کنند «من تجربه بیشتری در این زمینه دارم» یا «به من اعتماد کنم، قبلا هم شاهد این موضوع بودم»، یعنی دیدگاه آن ها معتبرتر است.

اینطور نیست که شخصیت ESFJ بخواهد پارتنر خود را ساکت کند، اما صبر نداشتن او و باور به تخصص و دانش خود اغلب باعث می شود که نتواند دیدگاه های سایرین را در نظر بگیرد. در نتیجه شریک زندگی او ممکن است احساس کند نظر او زیاد مهم نیست، چون شخصیت ESTJ دانش و مهارت بیشتری دارد.

مقاله زیر برای شناخت بهتر این افراد نوشته شده است:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.