10 چالش شغلی که فقط افراد با تیپ شخصیتی ENFJ درک خواهند کرد

1403/07/30 8:42 PM - 11 ساعت قبل


جذاب، ایده آلیست و اجتماعی، این ویژگی های افراد با تیپ شخصیتی ENFJ است که جذب شغل هایی می شوند که به آن ها اجازه دهد بهترین نقش خود یعنی کمک به مردم را عملی کنند. این شخصیت ها به واسطه انگیزه، خلاقیت و توانایی خود بر تاثیرگذاری بر سایرین شهرت دارند تا باعث شود انتخابی طبیعی برای موقعیت های رهبری و یک دارایی ارزشمند تقریبا در هر محیط کاری باشند.

با این حال، تیپ های شخصیتی ENFJ نیز مانند سایرین با چالش های شغلی روبرو می شوند. در این مقاله می گوییم اگر تیپ شخصیتی شما ENFJ است در دنیای کار باید به چه چالش هایی دقت کنید. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

1. تلاش بیش از حد برای موفقیت سایرین

به عنوان شخصیتی که به صورت طبیعی مراقب سایرین هستید و قدرت همدلی بالایی دارید، گاهی اسیر کمک به سایرین می شوید تا به اهداف خود برسند و توسعه شغلی خود را نادیده می گیرید. شما ممکن است نیازها و آرزوهای خود را کنار بگذارید و بر حمایت و پیشرفت اطرافیان خود توجه کنید که نتیجه آن فرسودگی و عدم رشد فردی است.

به این نکته دقت کنید: مرز بکشید، مرز بکشید، مرز بکشید! به یاد داشته باشید اهداف و نیازهای خود را در اولویت بگذارید و بابت نه گفتن یا تعیین حدود زمانی که الزامی است، احساس شرم نکنید.

برای آگاهی از عملکرد تیمی این شخصیت ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

2. چالش داشتن با دریافت بازخورد درباره عملکرد خود

به عنوان چنین تیپ شخصیتی بابت روحیه حساس و میل خود برای راضی نگه داشتن سایرین شهرت دارید که باعث می شود نسبت به انتقادها فوق العاده آسیب پذیر باشید. شما ممکن است بازخوردها را کاملا به دل بگیرید و به سختی آن را به ارزشمند بودن یا نبودن خود ربط ندهید.

به این نکته دقت کنید: دریافت انتقاد سازنده را تمرین کنید، بدون آنکه را حمله شخصی به خود بدانید. سعی کنید به آن به عنوان فرصتی برای رشد و پیشرفت نگاه کنید، به جای بازتابی از ارزش شما در مقام یک فرد. مثلا سایرین ممکن است به شما بگویند که احساس می کنید از آن ها برتر هستید. اما در واقع شما بیش از حد به یک موضوع اهمیت می دهید و می خواهید کمک کنید آن را بهتر درک کنند، نه اینکه آدم بدی باشید. برای رشد باید هدف خود را بر این بگذارید که یاد بگیرید چطور ایده های خود را به شکلی متفاوت ارائه دهید.

3. احساس می کنید در محیط های رقابتی جایی ندارید

تیپ های شخصیتی ENFJ در محیط های حمایت کننده و مشارکتی موفق می شوند، اما در محیط های فوق العاده رقابتی با چالش مواجه می شوند. رقابت جویی در بعضی از محیط های شغلی برای چنین تیپ شخصیتی آشفته کننده است، یعنی شخصیتی که برای هارمونی و مشارکت به جای موفقیت شخصی ارزش قائل می شود.

به این نکته دقت کنید: دنبال شرکت ها یا تیم هایی بگردید که شبیه به یک جامعه به نظر می رسند و اهداف مشترکی دارند به جای آنکه در آن ها رقابت موج بزند. بهترین شغل ها برای ENFJها اغلب شغل هایی هستند که به آن ها اجازه دهد در جهت یک هدف والاتر تلاش کنند یا تاثیر مثبتی بر سایرین بگذارند.

این تیپ ها در مقام رهبر، ویژگی های دارند که در مقاله زیر می گوییم:

4. برایتان سخت است نه بگویید

میل شما برای کمک به سایرین باعث می شود بیش از حد کار قبول کنید یا وظایفی را بپذیرید که ممکن است همسو با اولویت هایتان نباشند. نتیجه آن احساس آشفتگی و اضطراب است که در نهایت بر عملکرد شما اثر می گذارد.

به این نکته دقت کنید: مرز کشیدن و نه گفتن به وظایف یا مسئولیت هایی را که همسو با ارزش ها و اهدافتان نیستند، تمرین کنید. به یاد داشته باشید نه گفتن خودخواهی نیست، بلکه برای سلامت شما الزامی است.

5. چالش داشتن با تصمیم گیری

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ بابت شهود قدرتمند خود و توانایی درک احساسات سایرین شناخته شده اند و آن ها منطق خوبی نیز دارند. این ترکیب نادر و ارزشمند باید منجر به برقراری ارتباط فوق العاده موثر، استفاده از داده ها و احساسات به یک شکل برای متقاعدسازی دیگران و تاثیرگذاری بر آن ها باشد، اما همچنین ممکن است منجر به این شود که به سختی بتوانند تصمیم های دشوار بگیرند.

شما ممکن است تصمیم های خود را زیر سوال ببرید یا برای تصمیم گیری دیدگاه های بیش از حد زیادی را در نظر بگیرید که باعث تاخیر در تصمیم گیری می شود.

به این نکته دقت کنید: به غریزه و حس باطنی خود اعتماد کنید و زمان مواجه شدن با یک تصمیم سخت از کمک گرفتن از دوستان معتمد یا مربیان نترسید. همچنین به یاد داشته باشید که گاهی هیچ جواب کاملی وجود نداشته و عیب ندارد تصمیمی را بر اساس آنچه که در لحظه فکر می کنید درست است، بگیرید.

برای شناخت بهتر روابط خود، مقاله زیر را نگاهی بیاندازید:

6. احساس بی ارزش یا نارضایتی در محیط کار

با توجه به میل شدید شما برای اینکه تاثیر مثبتی از خود به جا بگذارید، ممکن است از شغل خود احساس نارضایتی کنید اگر همسو با ارزش های شما نباشد یا اجازه ندهد از نقاط قوت خود استفاده کنید. نتیجه آن ممکن است این باشد که احساس ارزشمندی نکنید و شغل انتخابی خود را زیر سوال ببرید.

به این نکته دقت کنید: به صورت منظم اهداف شغلی خود را مجددا ارزیابی کنید و مطمئن شوید که همسو با ارزش هایتان هستند. اگر احساس می کنید حرفه فعلی، شما را محدود کرده است، از اینکه فرصت های جدید را بررسی کنید یا چیزی را تغییر دهید، نترسید. معنای این گفته همیشه تغییر شغل یا حرفه تان نیست، بلکه ممکن است پیدا کردن پروژه های جدید در محیط کار فعلی باشد که با ارزش ها و نقاط قوت شما همخوانی دارند.

7. چالش داشتن با ایجاد تعادل بین کار و زندگی

تیپ های شخصیتی ENFJ ممکن است به سختی بتوانند از کار فاصله بگیرند، به خصوص زمانی که مربوط به کمک به سایرین یا ایجاد یک تفاوت باشد. نتیجه آن خستگی و نادیده گفتن روابط فردی و مراقبت از خود است.

به این نکته دقت کنید: درباره ساعات کاری مرز تعیین کنید و فعالیت های مراقبت از خود مانند ورزش، سرگرمی و گذراندن وقت با کیفیت با عزیزانتان را در اولویت بگذارید. به یاد داشته باشید که مراقب از خودتان برای اینکه به سایرین کمک کنید، مهم است.

به کمک مقاله زیر از تیپ شخصیتی خود مطمئن شوید:

8. چالش داشتن با تفویض اختیارات و وظایف

ممکن است به سختی بتوانید کنترل داشتن را بی خیال شود و به سایرین برای قبول پروژه یا وظایف اعتماد کنید، به خصوص اگر احساس کنید آن ها عملکرد خوبی در حد شما نخواهند داشت. نتیجه آن این است که بیش از حد کار قبول می کنید و احساس آشفتگی خواهید کرد و این موضوع جلوی یادگیری و رشد دیگران را نیز می گیرد.

به این نکته دقت کنید: ببینید کدام وظایف و پروژه ها را می توانید به سایرین اختصاص دهید و تلاش کنید کنترل کردن را بی خیال شوید. به یاد داشته باشید اشکالی ندارد کارها به شکل متفاوتی انجام شوند، تا زمانی که نتیجه نهایی گرفته می شود. همچنین تفویض وظایف به سایرین به آن ها اجازه رشد و یادگیری می دهد که در درازمدت به نفع همه است. دفترچه یادداشتی برای اهداف رشد خود داشته باشید که در آن چنین چیزهایی را بنویسید تا ببینید چقدر در این زمینه پیشرفت کرده اید!

9. احساس می کنید سیاست های شرکتی شما را خسته می کنند

تیپ های شخصیتی ENFJ برای هماهنگی و ارتباط آزاد ارزش قائل می شوند، بنابراین پیروی از سیاست های اداری یا برخورد با اختلاف ها برایشان ناراحت کننده است و انرژی آن ها را می گیرد. شما ممکن است همچنین به سختی بتوانید در چنین شرایطی قاطع و با اعتماد به نفس باشید.

به این نکته دقت کنید: سعی کنید بی طرف و خنثی بمانید و پیدا کردن راه حلی را در اولویت بگذارید که به طور کلی به نفع تیم باشد. اگر لازم بود از کمک گرفتن از یک میانجی یا مربی، نترسید.

به کمک مقاله زیر با فشار کاری مقابله کنید:

10. چالش داشتن در انتخاب مسیر شغلی

با توجه به علایق و استعدادهای متعددی که دارید، برایتان سخت است حرفه خاصی را پیدا کنید که کاملا با ارزش ها و اشتیاق های شما همسو باشد. شما ممکن است احساس کنید در چندین جهت کشیده می شوید و پیروی از یک جهت برایتان سخت باشد، چون می ترسید که فرصت های دیگر را از دست خواهید داد.

به این نکته دقت کنید: از بررسی مسیرهای مختلف و امتحان نقش های متفاوت نرسید، حتی آن هایی که ظاهرا بی ربط و غیررایج هستند.

برای اطمینان از انتخاب صحیح باید از نقاط قوت، ارزش ها و علایق خود اطلاع داشته باشید تا حرفه ای را انتخاب کنید که مناسب شخصیت بی همتای شما باشد. فراموش نکنید که از مهارت های خود در حوزه های مختلف می توانید استفاده کنید. به شهود خود اعتماد کنید و برای تصمیم گیری عجله نکنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.