24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFJ است

1401/12/10 11:32 PM - یک سال قبل


تا حالا به این فکر کرده اید که چه شخصیتی ENFJ است؟ یا چطور می توانید مطمئن شوید که چنین تیپ شخصیتی دارید؟ INFJ که او را با صفت «مرموز» می شناسند، یکی از نادرترین تیپ ها در سیستم مایرز بریگز است.

این تیپ ها به واسطه شهودی بودن و داشتن قوه تخیل قدرتمند، قدرت همدلی بالا و بینش عمیقی که نسبت به پتانسیل انسانی دارند، شناخته شده اند. در این مطلب قصد داریم به 24 نشانه اشاره کنیم که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFJ است. بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

24 نشانه ای که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFJ است

افراد با این تیپ شخصیتی معمولا ویژگی های مشترک زیر را دارند.

1) روان انسان شما را شگفت زده می کند

هیچ چیز برای شما هیجان انگیزتر از این نیست که نظریات و تفکرات مربوط به نحوه اندیشیدن افراد و واکنش آن ها به زندگی را بررسی کنید. یکی از بزرگترین اهداف شما در زندگی این است که بتوانید افراد را بهتر بشناسید.

شما به صورت ذاتی مشتاق هستید در مورد ذهن انسان، رفتار او، مکانیسم مقابله با چیزهای مختلف و موارد متعد دیگر اطلاعات بیشتری به دست آورید. این علاقه به روانشناسی یکی از دلایلی است که تیپ شخصیتی INFJ، جذب نظریه هایی مانند مایرز بریگز یا تست اینیاگرام می شود.

2) از پیچیدگی لذت می برید

می خواهید بدانید چطور متوجه شوید که یک INFJ هستید؟ آیا دوست دارید افکار شما چقدر عمق و پیچیدگی داشته باشند؟ در دید یک INFJ، تمام جهان پر شده از لایه هایی از معانی مختلف که در روی لایه های دیگر قرار گرفته اند.

هدف شما این است که جزئیات عمیق زندگی را متوجه شوید و به عمق معنای واقعی خود زندگی پی ببرید. شما به زندگی اینطور نگاه می کنید که انگار روی یک پرتگاه قرار گرفته اید و به سمت پایین نگاه می کنید و می خواهید ببینید چطور چیزهای مختلف در ارتباط با یکدیگر هستند و از هم باز می شوند.

3) قدرت همدلی بسیار بالایی دارید

شما تمایل دارید احساسات و عواطف افراد اطراف خود را جذب کنید. برای شما سخت نیست که دیدگاه هایتان را تغییر دهید و تصور کنید چقدر احساس افراد مختلف اطرافتان نسبت به چیزی متفاوت است.

این همدلی می تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. گاهی می تواند به شما کمک کند ارتباط واقعی شکل دهید و به شکل موثری نصیحت کنید. در سایر اوقات، می تواند برایتان احساسی آشفته کننده و سنگین باشد، به ویژه اگر نتوانید بین احساسات خود و سایرین فرق بگذارید.

توصیه می کنیم مطلب سازگاری تیپ شخصیتی INFJ با دیگر شخصیت هایMBTI را نیز مطالعه کنید.

4) یادگیری انتخاب اول شما است 

شما بیشتر از تقریبا هر چیزی دنبال خرد و دانش می گردید و همیشه دوست دارید در مورد ایده ها و موضوعات انتزاعی، اطلاعات بیشتری به دست آورید. شما ممکن است سریعا حقایق را فراموش کنید اما همیشه علاقه دارید خودتان را بهبود بخشید و درکتان را افزایش دهید.

شرکت در کلاس ها یکی از فعالیت های محبوبتان برای وقت گذرانی است و کتاب های غیر داستانی قفسه کتابتان را پر کرده اند.

5) ارتباط شما با افراد یک به یک است تا ارتباط با گروه های بزرگ

زمانی که افراد زیادی اطرافتان قرار گرفته باشند، برایتان سخت است که عمیقا به یک فرد توجه کنید. شما دوست دارید به یک محیط ساکت بروید که آن جا واقعا بتوانید تمرکز کنید. برای شما عمق نسبت به وسعت اهمیت بیشتری دارد.

بنابراین از گفتگوهای صمیمانه لذت می برید، گفتگوهایی که بتوانید در آن به سطح عمیق تری از درک برسید و خود واقعی تان باشید.

6) شناختن شما می تواند سخت باشد

با آن که در ظاهر ممکن است خونگرم به نظر برسید و فردی که احساسات و افکارش را به راحتی بیان می کند، اما بزرگترین رویاها و ایده های خود را در زندگی در درونتان نگه می دارید و با دقت حواستان به آن ها است.

چنین رفتاری اغلب ریشه در کودکی دارد که در آن به علت داشتن دیدگاه های «غیرواقع گرایانه» یا «عجیب و غریب» مورد تنبیه یا ملامت قرار می گرفتید. همچنین علت آن می تواند این باشد که برایتان سخت است تا شهود خود را که اغلب، پیچیده، غنی و دقیق هستند، به زبان آورید.

ایده ها و بینش های شما می توانند شوک آور، ناجور یا آنقدر انتزاعی و عجیب باشند که افراد نتوانند متوجه شوند باید چه برخوردی نسبت به آن ها نشان دهند. در نتیجه، شما اغلب یاد گرفته اید که این افکار را درون خود نگه دارید تا این که مستقیما بیان کنید.

7) از محافظت از خود خودداری می کنید

به این علت که بسیار راحت به عواطف و نیازهای افراد اطراف خود دقت می کنید، درد سایرین به راحتی می تواند به شما آسیب بزند و تحت تاثیرتان قرار دهد. همچنین ممکن است مدتی را از افراد فاصله بگیرید تا بتوانید با تمام آشفتگی احساسی که جهان بیرون برایتان آورده است، کنار آیید.

مطلب فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی INFJ را نیز بخوانید تا بدانید چه افراد مشهوری شخصیت مشابه با شما را داشته اند.

8) سریعا متوجه نیت سایر افراد می شوید

چون علاقه زیادی دارید تا دلیل اصلی رفتار یا گفتار افراد را بدانید، سریعا متوجه خواهید شد نیت باطنی آن ها چیست. برای شما، انگیزه ها و نیت های درونی همیشه بیشتر از آن چه که به نظر می رسد، آشکار هستند. به همین علت اغلب قبل از آن که حتی فردی که با او صحبت می کنید متوجه باشد، از نیت خوب یا بد او باخبر می شوید.

9) مشوق بسیار خوبی برای دوستان خود هستید

از این که با رفتار مهربانانه و تحسین و تایید همیشگی به سایرین انگیزه دهید تا بهترین خود باشند، لذت می برید. شما در نحوه برخورد با احساسات سایرین، حساسیت بسیار بالایی به خرج می دهید و کمتر انتقاد یا مدیریت خرد می کنید.

شما احساس می کنید بهترین راه برای این که کسی را وادار به انجام چیزی کنید این است که الهام بخشش برای ایجاد یک انگیزه درونی باشید، نه این که او را به سمت جلو هل دهید.

10) از کشمکش های بین روابط نفرت دارید

شما از محیط هایی که در آن ها هماهنگی و صلح در جریان هستند، لذت می برید و جاهایی که در آن ها کشمکش و انتقاد بالایی وجود داشته باشد، به شما استرس بسیار زیادی می دهد. با آن که بعضی از تیپ ها می توانند با کشمکش برخورد کنند یا حتی از مقدار خاصی بحث و به هیجان آمدن احساسات لذت ببرند اما این موضوع تنها به شما استرس می دهد و به دردسرتان می اندازد.

 حتی ساعت ها پس از پایان یک بحث یا اختلاف، شما به این فکر می کنید که چه اتفاقی افتاده است و سعی می کنید که آن را متوجه شوید یا مطمئن شوید که افرادی که برایتان مهم هستند، حالشان خوب است.

یکی از سختی های تیپ INFJ این است که می تواند آن قدر راحت احساسات سایرین را حس کند که هر نوع شرایط اختلاف آمیز یا کشمکش می تواند او را آشفته کند. شما متوجه می شوید در حال همدردی با سایرین هستید، به جای این که به احساس خود توجه کنید.

شما ممکن است تسلیم شوید یا برای پایان دادن به بحث و کشمکش عجله کنید و بعدا متوجه شوید که باید از خودتان بیشتر دفاع می کردید.

11) از نظر نشان دادن محبت، می توانید گرم و سرد باشید

شما از آغوش گرم شریک زندگی خود یا یک دوست خوب لذت می برید اما همیشه اینطور نیست. اگر احساس کنید قادر به برقراری روابط اجتماعی نیستید یا استرس داشته باشید، دوست دارید از نظر فیزیکی و احساسی تنها باشید.

«دیوید کیرسی» تیپ شناس و روانشناس معروف در مورد افراد با تیپ INFJ می گوید «آن ها به صورت فیزیکی محبت می کنند اما انتخاب زمان و مکان آن به روحیه شان بستگی دارد و چنین رفتار سرد و گرمی می تواند واقعا شریک زندگی شان را گیج کند.»

12) اغلب نقش یک مشاور را ایفا خواهید کرد

به دلیلی طبیعت شهودی و همدلی خود، بسیاری از افراد بزرگترین رازهای خود را به شما می گویند. شما اغلب به برادران و خواهران، دوستان یا حتی اعضای بزرگسال خانواده خود، زمانی که دچار سختی شده اند، مشورت می دهید.

با آن که بعضی تیپ ها از داشتن چنین نقشی ممکن است نفرت داشته باشند اما به شما حس رضایت می دهد، چون می توانید همزمان با جنبه شهودی و احساسی خود ارتباط برقرار کنید. شما اغلب احساس می کنید که وظیفه تان است که زندگی سایرین را بهبود بخشید.

13) به نظرتان در وجود هر نفر، دو فرد قرار دارد

شما به ندرت به ظواهر فرد یا چیزی دقت می کنید. شما به راحتی متوجه شخصیت افراد در بین عموم و پوسته خارجی آن ها می شوید اما بیشتر از هر چیزی دنبال وجود یا هسته درونی هر فرد می گردید. شما می خواهید انگیزه ها، نیت، کشمکش ها و احساسات شدید آن ها را درک کنید.

14) در درونتان دنیای رنگارنگ و زنده ای قرار دارد

با آن که در ظاهر ممکن است فردی بسیار متوجه جزئیات و جدی به نظر برسید اما درونتان یک دنیای خیال انگیز، زیبا و رنگارنگ وجود دارد. اندیشه های شما اغلب خبیثانه، خنده دار، بحث برانگیز، بدون توجه به احترام سایرین و حتی جسورانه هستند.

شما دوست دارید با ایده ها، تصاویر، نمادها، ارتباط ها، نظریه ها، کنایه ها و حتی احتمال ها بازی کنید.

15) شما به وقایع مختلف به چشم یک حادثه مجزا نگاه نمی کنید

زمانی که اتفاقی رخ می دهد، شما فورا آن را با حوادث مرتبط دیگر ربط می دهید و سپس با ترسیم جزئیات آن حادثه در نظر می گیرید که چطور پیشرفت خواهد کرد. هدفتان این است که اثرات ادامه دار ناشی از تجربه ها و اعمال فعلی را ببینید.

هر اثر با اثر ادامه دار دیگری در ارتباط است و همه آن ها به یک حادثه اصلی ربط دارند. هر نتیجه ای روی نتیجه بعدی تاثیر می گذارد. به همین علت شما همزمان با خود یک عمل، به عواقب گوناگون آن نیز دقت می کنید.

16) ارتباط عمیقی با رویاهای خود دارید

ذهن شما به صورت ناخودآگاه همیشه در حال ایجاد اطلاعات است و سعی می کند معانی مخفی و مفاهیم انتزاعی را رمزگشایی کند. افراد با تیپ INFJ به دلیل کارکرد شهودی درون ریز (Ni) خود رابطه صمیمانه تری با عملکرد چیزی دارند که اکثر افراد اسم آن را ضمیر ناخودآگاه گذاشته اند. زندگی معمول این تیپ ها اغلب یک کیفیت رویاگونه دارد.

برای این افراد، بین حالت عادی هوشیاری و تجربه خواب آن ها، تفاوت اندکی وجود دارد. گاهی همین موضوع باعث می شود که آن ها به سختی بتوانند رویا را از واقعیت جدا کنند و برایشان کابوس ها بسیار آشفته کننده خواهد بود.

17) زمانی که استرس دارید، دوست دارید فرار کنید

زمانی که استرس بیش از حد دارید، دوست دارید به تمام جهان و خویشتن داری خود بگویید «گور باباش!». در چنین مواقعی می خواهید با خوردن یک پیتزای بزرگ پرخوری کنید، تمام پول داخل کیف پول خود را خرج کنید، یک بلیط لحظه آخری برای سفر به یک مکان دوردرست بخرید یا فقط محض لذت با کسی دعوا کنید.

گاهی این انرژی بی قرار خود را صرف کاری مفید مانند تمیز کردن وسواسی، تمرین های بدنی شدید یا آواز خواندن با تمام وجود در حین رقصیدن در اتاق می کنید.

18) در درک احساسات خود به تقلا می افتید

ذهن شما تکیه به کارکردی به اسم احساسی برون ریز (Fe) دارد، بنابراین احساسات خارجی را بسیار سریع تر از عواطف درونی خود شناسایی می کنید. برای شما ساده است که احساساتی را که در ظاهر بیان شده اند درک کنید، چون چنین توانایی یکی از مهارت های کارکرد احساسی برون ریزتان است.

گرچه درک احساسات درونی خودتان، اندکی سخت تر است. به همین علت دوست دارید افکار و احساساتتان را از طریق کارکرد فکری درون ریز (Ti) خود پردازش کنید.

شما در درونتان سعی خواهید کرد بیشتر منطق احساساتتان را درک کنید تا این که واقعا به آن ها اعتماد کنید. احساسات درونی تان باعث خواهد شد اسیر فلج تحلیلی شوید. (به تحلیل بیش از حد شرایط یا فکر کردن بیش از اندازه به آن می گویند که نتیجه نهایی آن نگرفتن هیچ نوع تصمیمی است.)

چون شما از کارکرد فکری برای پردازش احساسات خود استفاده می کنید، مانند این است که به جای یک چاقو با قاشق بخواهید سبزیجات را خرد کنید. اگر بتوانید احساسات خود را به زبان آورید یا آن ها را بنویسید و سپس با صدای بلند برای خود بخوانید، معمولا قادر خواهید بود احساساتتان را ساده تر پردازش کنید.

چنین کاری به کارکرد احساسی برون ریزتان اجازه می دهد کار خود را انجام دهد!

19) گفتگوهای کوتاه مودبانه در مورد مسائل بی اهمیت، به شدت حوصله شما را سر می برد

شما می دانید گفتگوهای مودبانه یا کوتاه در مورد مسائل روز بخشی از مرحله شناختن یک نفر است. به هرحال، شما واقعا نمی توانید گفتگوها را با این جمله که «معنای زندگی واقعا چیست؟» شروع کنید. گرچه هرچه گفتگوهای مودبانه یا مرتبط با جزئیات سطحی بیشتر ادامه پیدا کند، حوصله شما را بیشتر سر خواهد برد.

شما می خواهید گفتگوهایتان هدف داشته یا فراتر از مسائل روزمره، یک نوع معنا داشته باشند. گفتگوهای عمیق در مورد مفاهیم و روانشناسی یا بحث در مورد روابط را همیشه ترجیح می دهید.

20) جزئیات شما را آشفته می کند

چون کارکرد پست شما حسی برون ریز (Se) است، جزئیات حسی فراوان داخل محیط، آشفته تان خواهد کرد. صداهای بلند، نورهای بسیار روشن یا اجبار به توجه به یک سری قطعات متحرک، همگی به شما حس اضطراب و تنش می دهند.

21) میل به تفسیر دارید

شما در توضیح منظور افراد یا نیت واقعی آن ها به سایرین، استعداد دارید. چنین ویژگی باعث می شود که یک دیپلمات یا صلح طلب عالی باشید به جای این که فورا نتیجه بگیرید یا حمله کنید، دوست دارید با دقت و تلاش برای درک کردن، گوش کنید.

شما می توانید به هر دو طرفی که با یکدیگر مشکل دارند کمک کنید که متوجه شوند کجا اهداف مشترکی دارند.

22) به روشنگری علاقه دارید

شما میل شدیدی به درک دنیای عرفانی و متافیزیک دارید و از کمک به افراد برای رشد کردن و توسعه یافتن و پیدا کردن معنا و هدف خود در زندگی، لذت می برید. درست مانند «مهاتما گاندی» که گفته می شود یک INFJ بوده است، اعتقاد دارید که «در جهان نیرویی وجود دارد که اگر ما به آن اجازه دهیم، از درون ما جریان خواهد یافت و نتایج معجزه آسایی را رقم می زند.»

23) از عمومیت دادن متنفر هستید

چون شما یک کارکرد سوم فکری درون ریز (Ti) و غالب شهودی برون ریز (Ni) دارید، متوجه ظرافت ها و جزئیات دیدگاه ها و منطق افراد خواهید شد. زمانی که افراد چیزی را عمومیت یا تعمیم دهند، جنبه فکری درون ریز شما آزرده خواهد شد. از طرفی زمانی که افراد نتوانند دیدگاه سایر افراد را درک کنند و ببینند، جنبه احساسی و شهودی شما آشفته می شود.

24) همیشه در این فکر هستید که «معنای این واقعا چیست؟»

چون شما به علت اتفاق افتادن چیزی بیشتر دقت می کنید تا نحوه رخ دادن آن، همیشه سعی می کنید از پشت صحنه ها خبر داشته باشید. مانند یک کارآگاه، شما دائما در جستجوی سرنخ ها یا رازهای مخفی هستید که چیزی یا فردی را به شکلی عمیق تر و کامل تر، توضیح دهند.

پیشنهاد می کنیم برای شناخت بیشتر خود مطالب ویژگی های رهبری تیپ شخصیتیINFJ، فیلم سینمایی مورد علاقه INFJ ها و عملکرد تیمی شخصیت INFJ در تیم سازی را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.