آتنا : کهن الگوی خرد و دانش

1402/03/18 10:58 AM - 10 ماه قبل


آتنا الهه یونانی اساطیر خرد و صنایع دستی بود. آتنا همچنین به عنوان یک استراتژیست خوب و "دختر پدر" شناخته می شود. آتنا یک الهه جنگجوی باشکوه و زیبا بود، تنها الهه المپیی که زره پوش به تصویر کشیده شده است. اما گیره کلاه او به عقب رانده شد تا زیبایی آتنا را آشکار کند. از آنجایی که آتنا در زمان جنگ رهبری نبردها و هنرهای داخلی در زمان صلح را بر عهده داشت، معمولاً با نیزه در یک دست و کاسه یا دوک در دست دیگر نشان داده می شد.

آتنا کهن الگوی یونانی "الهه باکره"

آتنا به پاکدامنی و تجرد اختصاص داشت و محافظ قهرمانان برگزیده خود آتن، شهر همنام خود بود. یونانی‌ها به آتنا اعتبار دادند که به مردم افسار داد تا اسب‌ها را رام کنند، کشتی‌سازان را در کار خود الهام بخشید، و به مردم آموزش شخم زدن، چنگک زدن، گاو نر، یوغ زدن و راندن ارابه را داد. هدیه ویژه او به آتن درخت زیتون بود. آتنا به خاطر برنامه ریزی عالی و توانایی های تفکر هدفمندش معروف بود. عملی بودن، نتایج ملموس و تفکر منطقی از ویژگی های بارز خرد خاص آتنا هستند. او اراده ای بسیار قوی داشت و عقل خود را بر غرایز عاطفی خود ارج می نهاد. روح آتنا در شهر یافت می شود، زیرا بیابان قلمرو آرتمیس بود.


اگر میخواهید کهن الگوی خود را بشناسید در تست کهن الگوی زنان شرکت کنید.

داستان های دیگر از کهن الگوی آتنا

یک سرود هومری وجود دارد که آتنا را با داستانی متفاوت گرامی می دارد. آتنا پس از ترک خانه اصلی خود در کرت به سرزمین اصلی یونان آمد. او سپس فرمانروای آتن شد، شهر اصلی دنیای باستان، در حالی که بسیاری از نمادهای هویت باستانی خود را حفظ کرد. هومر ، اسطوره یونانی از رقابت بین آتنا و پوزیدون ، خدای دریا می گوید. هر دو می خواستند بر شهر آتن حکومت کنند و هیچکدام جای خود را به دیگری نمی دادند. در نهایت رای گیری انجام شد و شهروندان برای به صندوق انداختن رای جمع شدند. جای تعجب نیست که مردان به پوزیدون رای دادند و زنان به آتنا. شانس به نفع آتنا بود، زیرا یک رای دهنده بیشتر در سمت زنان وجود داشت! و به این ترتیب آتن به شهر الهه آتنا تبدیل شد.

مردان این شمارش رای را نپذیرفتند. آنها با تصویب سه قانون جدید پاسخ دادند: زنان را از رای دادن منع کردند، تابعیت آنها را سلب کردند و به جای نام مادر، نام پدر را به فرزندانشان دادند. داستان تولد آتنا نیز تغییر کرد و داستان بی مادری از دختری را ساخت که از سر خدای اصلی (زئوس) متولد شد. (برای مطالعه بیشتر در مورد افسانه تولد آتنا به انتهای این متن مراجعه کنید) بنابراین به همین دلیل است که پیدایش آتنا بسیار مذکر شد.
با این حال داستان دیگری وجود دارد که این الهه را در نور دیگری نشان می دهد. این یکی ادعا می کند آتنا دختر پالاس، غول بالدار بود.
بنابراین، هر چند آتنا با خشم خود آمد، هرگز با مردان معاشرت نکرد و برای همیشه باکره ماند. اما به طرز عجیبی، او یک پسر داشت. 
هفائستوس هم زمانی سعی کرد بر آتنا غلبه کند اما تحت تأثیر توانایی های هنری و زیبایی عالی او قرار گرفت. 

سرود هومری به آتنا

"ای چشم خاکستری، من از تو می خوانم، داناترین و زیباترین، آتنا بی امان، حافظ شهرها، قوی مسلح و زیبا. خدای بزرگ تو را از سر او به دنیا آورد، زره طلایی پوشیده و نیزه ای تیز بر دوش. تمام کوه ها. هنگامی که تو به دنیا آمدی لرزید و زمین لرزید و امواج تاریک دریا بر خشکی فرود آمد حتی خورشید نیز در شگفتی از این منظره ایستاد، این الهه، تازه متولد شده و قوی. سپر حفاظت شما.»


نمادهای آتنا

آتنا اغلب با یک جغد، به دلیل خردش، و یک مار، که در معبد معروفی که برای او ساخته شده، به نام پارتنون نگه می دارد، شناخته می شود. مار نمادی از محافظت است، زیرا بدون آن، غلات ذخیره شده برای زمستان خوراک موش ها می شد. توانایی شناخته شده مار برای ریختن پوست و ظهور، ظاهراً تولد دوباره، باعث ایجاد ارتباط با تولد مجدد شد. مجسمه الهه ای که در کنار مار آشنایش ایستاده بود، پیامی قدرتمند از قدرت محافظتی و امید برای کسانی بود که وارد معبد آتنا می شدند.

زره و سلاح نیز از نمادهای آتنا هستند. او اغلب با کلاه ایمنی، حمل سپر و نیزه مجسمه سازی می شد. اغلب توجه شده است که با ظهور مالکیت خصوصی، الهه‌های مادر صلح‌طلب پیش از این به عنوان الهه‌های جنگ ظاهر شدند، زیرا زمانی که مزارع غنی عموماً نگهداری می‌شد، نیازی به مبارزه برای استفاده از آنها نبود. هنگامی که زمین در اختیار شهروندان ثروتمندتر، عمدتاً مرد، قرار گرفت، الهه نقش جدیدی به عنوان مدافع ثروت و امنیت شهر بر عهده گرفت.


نمادهای دیگر برای آتنا

آتنا همچنین به عنوان الهه بافندگی و دوک تصور می شود. او که یک بافنده بود، یک بار زنی را به عنکبوت تبدیل کرد که ادعا می‌کرد مهارتی بالاتر از خودش دارد. اما در تصاویر او کمی تناقض وجود دارد، زیرا تولید پارچه بخش مهمی از اقتصاد هر خانه و کل جامعه بود. بدون چنین ثروتی، چنین نیازی به حفاظت وجود نخواهد داشت.


نماد جغد آتنا

جذاب ترین نماد آتنا جغد است. او بر روی سکه های اولیه آتن به عنوان تصویری جایگزین برای خود الهه ظاهر می شود. در برخی از تصاویر، جغد روی شانه آتنا می نشیند، یا در هوای بالای او پرواز می کند. جغد هنوز به عنوان نمادی برای خرد شناخته می شود، نشان می دهد که قدرت آتنا آنقدر قوی است که برای به نتیجه رسیدن هر تلاشی می بایست بررسی دقیق و عاقلانه ای انجام شود.

آتنا فرزند مورد علاقه زئوس بود. رایج ترین افسانه این است که آتنا، الهه خرد یونان، در بزرگسالی با بیرون آمدن از سر زئوس زنده شد. زئوس پس از تجربه یک سردرد بسیار بد، او را به دنیا آورد! اگرچه متیس مادر او بود، اما آتنا هرگز این واقعیت را تصدیق نکرد. 

آتنا محافظ، مشاور، حامی و متحد مردان قهرمان بود. آتنا به پرسئوس کمک کرد تا گورگون مدوسا، هیولای ماده ای را که مار بر سر بود را بکشد. آتنا به جیسون و آرگونوت ها کمک کرد تا کشتی خود را بسازند قبل از اینکه برای گرفتن پشم طلایی حرکت کنند. او در طول جنگ تروا از آشیل مراقبت کرد و بعداً به اودیسه در سفر به خانه کمک کرد. علاوه بر این به بسیاری از قهرمانان دنیای افسانه از قبیل هراکلوس(هرکول) ، جیسون (یاسون) ، اولیس و کادموس هم برای پیروزی در نبردهایشان کمک کرد. قهرمانی بدون خرد و اندیشه پایدار نخواهد بود و آتنا هم مظهر همین است و به همین دلیل است که داستان های قهرمانان با او گره خورده است. آتنا علاوه بر قهرمانی در قهرمانان فردی و نزدیکترین المپیکی به زئوس، همیشه در کنار پدرسالاری بود. (برای مطالعه بیشتر در مورد این شخصیت ها به انتهای همین متن مراجعه کنید)


شخصیت آتنا

آتنا کهن الگوی زنانه است که به دلیل راه حل های عملی و استراتژی های برنده اش شناخته شده است. آتنا قادر بود در حالی که در یک موقعیت عاطفی گرفتار شده بود، راز خود را نگه دارد و می‌توانست تاکتیک‌های خوبی را در میان یک درگیری ایجاد کند. معمولاً وقتی کسی به جای قلبش بر اساس سرش تصمیم می گیرد، از او تعریف می شود که «مانند یک مرد فکر می کند».

وقتی آتنا الهه های دیگری را در آرایش شخصیتی خود دارد، می تواند متحد زنان دیگر باشد. اگر 
هرا او را تشویق کند که برای احساس کامل بودن به یک همسر نیاز داشته باشد، آتنا می‌تواند موقعیت را ارزیابی کند و برنامه‌ای برای جذب مردش طراحی کند. اگر او در تلاش برای پیدا کردن است. با کمک مالی برای یک کلینیک سلامت زنان، مهارت های سیاسی آتنا به او کمک می کند تا بهترین راه را ارزیابی کند.

وقتی آتنا بر روان یک زن حاکم است، اولویت های خودش برانگیخته می شود. او به جای نیازهای دیگران، مانند 
آرتمیس ، بر آنچه برای او اهمیت دارد تمرکز می کند. آتنا با آرتمیس تفاوت دارد زیرا دوست دارد در جمع مردان باشد. آتنا از آنها کناره گیری نمی کند، اما دوست دارد در میان کنش و قدرت مردانه باشد.

عنصر الهه باکره به آتنا کمک می کند تا از درگیری عاشقانه با مردان بپرهیزد. آتنا دوست دارد بدون ایجاد احساسات وابسته به عشق یا صمیمیت عاطفی، همراه و همکار مردان باشد. جهت گیری آتنا به جهان، نگرش عمل گرایانه، مطابقت او با استانداردهای سنتی، و فقدان آرمان گرایی است. آتنا حتی زمانی که خیلی جوان است، «بزرگسال عاقل» کامل است.

آتنا در زنان تحصیلکرده ای ظاهر می شود که مشاغل پردرآمدی دارند و هوش تجاری آتنا را قادر می سازد تا زمانی که ملاحظات سیاسی یا اقتصادی مهم هستند، به طور موثر نکاتی را بیان کند. آتنا می‌تواند برای پیشبرد اهداف شغلی‌اش به آینده‌ فکر کند، یا اگر به مردی علاقه‌مند باشد، ممکن است از سلاح‌های خود برای همراهی و مربی گری برای پیشرفت شغلی او استفاده کند. آتنا را اغلب «دختر بابا» می نامند، زیرا آتنا به طور طبیعی به سمت مردانی می کشد که دارای مسئولیت، اقتدار یا قدرت هستند. آتنا اغلب با مردانی که علایق مشترکی با او دارند روابط مربی برقرار می کند.

آتنا برای محافظت از خود در برابر احساس درد، زره می پوشد. اما او نسبت به آرتمیس برتری دارد، زیرا آتنا رقابت را شخصی نمی گیرد. او می تواند با فاصله گرفتن از موقعیت با خونسردی وضعیت را ارزیابی کند.

زنانی که نیاز به پرورش «آتنای درونی» خود دارند، می‌توانند این کار را با تحصیل بیشتر یا یادگیری حرفه انجام دهند. این توانایی او را برای یادگیری حقایق، تفکر واضح، آماده شدن برای امتحانات و حفظ آرامش در هنگام امتحان تحریک می کند. او باید عینی، غیرشخصی و ماهر باشد. زنی که به دلیل اهمیت دادن به دیگران پرستار یا پزشک می شود، براساس ویژگی های آتنا خود عمل می کند. او باید در هنگام مشاهده یک بیمار بی‌علاقه باشد تا بتواند از مهارت‌های تفکر منطقی خود برای کمک به بیمار استفاده کند.

گاهی اوقات آتنا از سر ناچاری به عنوان یک دختر جوان که مورد آزار و اذیت قرار می گیرد رشد می کند. او باید احساسات خود را پنهان کند و تا زمانی که دوباره ایمن شود، بی حس شود و با آنها ارتباط نداشته باشد. او ممکن است مجبور شود از استراتژی استفاده کند تا زمانی که قربانی می شود زنده بماند تا زمانی که بتواند از این موقعیت دور شود. کهن الگوی "همیشه نزدیک" آتنا باید بتواند هر زمان که یک زن نیاز دارد در یک موقعیت عاطفی به وضوح فکر کند نزدیکتر شود.


الهه آتنا عاقل و متکی به خود است

آتنا دختر جوان نسبت به سن خود بسیار باهوش است و می خواهد بداند همه چیز چگونه کار می کند.شخصیت آتنا مورد علاقه پدرش خواهد بود و او ممکن است به خود ببالد که "درست مثل او است." زمانی که آتنا پدری دارد که آنقدر سرش شلوغ است و نمی تواند به او توجه کند، این می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و این ممکن است باعث شود که او نیز مهارت های خود را توسعه ندهد. مادرش نمی‌فهمد که چرا او یک «دختر دختر» نیست مگر اینکه مادر خودش یک زن آتنا باشد. اگر مادر او را به همان شکلی که هست نپذیرد ممکن است برای دختر آزاردهنده باشد. در این صورت آتنا مادرش را طرد می کند و احساس می کند که او ناتوان است. آتنا که دو والدین حرفه ای یا حتی یک پدر و مادر جاه طلب دارد، با تصویری مثبت از خود بزرگ می شود.

دختران آتنا می دانند چگونه ماشین را تعمیر کنند، با ابزار کار کنند و با کامپیوتر عالی هستند. آنها همچنین می توانند در خیاطی یا بافندگی برتر باشند. آنها خیلی هورمونی نیستند و احتمالاً با پسرانی که علایق مشترکی دارند معاشرت خواهند کرد. آن‌ها کارهایی را که سایر دختران انجام می‌دهند به اندازه کافی انجام می‌دهند تا بتوانند با آن‌ها هماهنگ شوند، اگرچه احتمالاً فکر می‌کنند بیشتر نگرانی در مورد لباس و آرایش احمقانه است. آتنا از قبل برای دانشگاه و شغلی برنامه ریزی می کند، و سال های اولیه بزرگسالی او معمولاً با شروع به دستیابی به اهدافش بسیار پربار هستند.

دختر آتنا قصد ندارد با ازدواج "نجات" پیدا کند، اما اگر ازدواج کند، خانواده را بسیار کارآمد اداره می کند. زن آتنا یک محقق، معلم بزرگ است و به سمت رشته های حقوق، علوم یا ریاضیات، رشته های سنتی مردانه قدیمی گرایش دارد. آتنا معمولاً فاقد دوستان صمیمی زن است زیرا با مردان راحت تر است. شخصیت آتنا اغلب از وضعیت موجود خوشحال است زیرا با مردان صمیمی است، اما از زنان دیگری که به اندازه او در گشت و گذار در دنیای مردانه موفق نیستند، آزرده خاطر می شود.

آتنا در حالی که مانند «زن دست راست» مرد رفتار می کند، مرد را با دقت انتخاب می کند. به زودی آتنا شغل مرد را مدیریت می کند و قبل از اینکه مرد متوجه شود تصمیم می گیرد و نصیحت زن آتنا قابل درک و مفید است. زن آتنا هیچ حوصله ای با رویاپردازان یا هنرمندان گرسنه ندارد. اتنا فقط جذب مردان موفق و قدرتمند می شود.


آتنا به مرد نیاز ندارد

زنان آتنا اغلب با نیازهای بدن خود ارتباطی ندارند. او به خصوص رمانتیک نیست، مگر اینکه مقداری آفرودیت یا هرا در خود داشته باشد. او می تواند برای مدت طولانی مجرد بماند.

آتنا ممکن است رابطه با همسر را بخشی از توافق زناشویی یا یک عمل حساب شده بداند. در مورد آن تحقیق و مطالعه می کند تا زمانی که مانند هر کار دیگری بر آن مسلط شود.

این همراهی و وفاداری است که زنان آتنا به دنبال آن هستند. زن آتنا انتظار دارد که شوهر به عنوان بخشی از توافق آنها وفادار باشد و اگر شوهر این کار را نکرد بدون احساسات زیاد از شر او خلاص می شود. در همین راستا، اگر زن آتنا سبک زندگی با شوهرش را دوست داشته باشد، با او می ماند. او مادری است که وقتی فرزندانش بزرگتر می شوند بهتر با آنها کنار می آید و می تواند در نوجوانی یا جوانی با آنها ارتباط برقرار کند.

زندگی به عنوان آتنا به معنای بیشتر زندگی روشنفکرانه و عمل کردن هدفمند در جهان است. زن آتنا باید جنبه های عاطفی خود را توسعه دهد و ممکن است نتواند این کار را انجام دهد، مگر اینکه فرزندی بسیار بیمار از دست بدهد یا شوهرش تقاضای طلاق کند. شخصیت آتنا تمایل دارد دیگران را دور کند و آنها را بترساند، زیرا عملی بودن و عقلانیت آتنا می تواند برای کسانی که زمان زیادی را با او می گذرانند خسته کننده شود. شخصیت آتنا می‌تواند نسبت به مسائل اخلاقی و معنوی که افراد دیگر با آن‌ها روبه‌رو هستند، بی‌همدلی کند، بنابراین می‌تواند بسیار تنها و از اطرافیانش دور شود.

الهه آتنا هرگز کودک نبود، آتنا بالغ به دنیا آمد. بنابراین شخصیت آتنا باید یاد بگیرد که آن «کودک درونی» را پیدا کند و از منظر دیگری به زندگی نگاه کند. شخصیت آتنا باید خندیدن، بازی کردن و گریه کردن را بیاموزد تا بتواند بفهمد دانستن دامنه های بیشتری از احساسات چه احساسی دارد. این می تواند برای یک زن آتنا مفید باشد که یک مربی زن را پیدا کند که به او احترام بگذارد تا بتواند از او بیاموزد. زن آتنا باید ارزش‌های مادرسالارانه را بیابد، زیرا هرگز مادرش را آنقدر نمی‌شناخت که بتواند به او نزدیک شود و در مورد چنین موضوعاتی صحبت کند. هنگامی که او بتواند سعی کند مادرش را بهتر درک کند، کنجکاوی فکری او را به مطالعه بیشتر در مورد احساسات و مسائل زنان سوق می دهد. هنگامی که یک زن آتنا بتواند از دیدگاه دیگری به زندگی نگاه کند، روابط او با افراد دیگر می تواند برای بهتر شدن تغییر کند.

 توضیح بیشتر در مود داستان تولد آتنا

آتنا فرزند زئوس و متیس بود. متیس که مظهر خرد و دانایی بود قبلا به زئوس برای آزاد کردن خواهران و برادرنش از شکم کرونوس کمک کرده بود. متیس دارویی برای زئوس ساخته بود که زئوس آنرا به خورد کرنوس داد و باعث شد که کرونوس فرزندان خود را که از ترس اینکه قدرت را از او بگیرند بلعیده بود، بالا بیاورد و زئوس با اتحاد با آنها قدرت را از کرنوس بگیرد. این ماجرا باعث شد زئوس با متیس ازدواج کند. هنگامیکه متیس باردار شده بود، گایا و اورانوس به او هشدار دادند که اگر فرند آنها پسر باشد، قدرت را از زئوس خواهد گرفت. به همین دلیل بود که زئوس با حیله ای متیس را به حشره ای تبدیل کرد و او را بلعید. پس از آن دچار سردرد شدیدی شد و از هفئستوس خواست که پیشانی اش را بشکافد. وقتی هفائستوس پیشانی زئوس را شکافت، آتنا که زره کامل پوشیده بود از پیشانی زئوس خارج شد. متیس هم که مظهر خرد بود تا ابد در زئوس باقیماند و زئوس از خرد او بهرمند شد.


توضیح در مورد  افسانه پرسئوس و مدوسا و نقش آتنا

مدوسا زنی زیبا بود که در معبد آتنا خدمت میکرد. به دلیل رابطه که با پوزیدون داشت و قانون معبد را زیر پا گذاشته بود، آتنا او را به هیولایی وحشتناک با مارهایی در سر تبدیل کرد که هرکس به او نگاه میکرد به سنگ تبدیل می شد. اما مدوسا مزاحمت های زیادی ایجاد کرد تااینکه آتنا تصمیم گرفت به پرسئوس که به دنبال سر مدوسا به عنوان یک سلاح نامیرا بود کمک کند. وقتی که پرسئوس در جستجوی مدوسا بود آتنا و هرمس در سر راه او قرارگرفتند و سپری جلا دار را به او دادند تا بتواند بدون اینکه به مدوسا نگاه کند و فقط از طریق تصویری که در سپر آینه شکل می بیند با مدوسا مبارزه کند. به این ترتیب پرسئوس توانست سرمدوسا را قطع کند و به اتنا هدیه کند.


آرکتایپ شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.