5 چیزی که در رابطه با توجه به تیپ شخصیتی MBTI خود می خواهید – قسمت دوم

1403/06/09 12:58 PM - یک ماه قبل


در قسمت اول 5 چیزی که در رابطه با توجه به تیپ شخصیتی MBTI خود می خواهید، 8 تیپ شخصیتی را بررسی کردیم. در این مقاله 8 تیپ باقیمانده را توضیح خواهیم داد. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ENTJ – فرمانده

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: بینش، قابل اعتماد بودن، قابل اطمینان بودن، شوخ طبعی، مهارت های شنیداری خوب
  • ویژگی هایی با کمترین رای: ماجراجویی، تعیین مرزهای مشخص، قضاوت نشدن، بخشندگی

مهمترین ویژگی در دوستی با افراد با تیپ شخصیتی ENTJ، بینش است. این شخصیت ها به گفتگوهای سطحی یا گپ زدن های عادی علاقه ندارند، بلکه بینش و دیدگاه شما را درباره موضوعات عمیق تر می خواهند بدانند.

قابل اعتماد بودن با اختلاف نزدیک در جایگاه دوم است. ENTJها بدون اینکه اعتماد زیادی نداشته باشند، وقت خود را تلف نخواهند کرد. آن ها دوستی هایی را ترجیح می دهند که بر پایه شفافیت بنا شده باشند، بنابراین در رابطه با این افراد واقعی و خودتان باشید. مردمی که به نظر برسد چیزی را مخفی می کنند یا تملق می گویند، جایی در زندگی این شخصیت ها ندارند.

در رتبه سوم خواسته ها از یک دوست اطمینان پذیری قرار می گیرد. زمانی که می گویید خواهید آمد، بیایید، به چیزی که می گوید عمل کنید و حرفی را که می زنید نسبت به آن جدی باشید، به ارزش هایی که می گویید به آن ها باور دارید پایبند باشید. دورویی و ریاکاری این شخصیت های فرمانده را فورا سرد خواهد کرد.

در جایگاه چهارم شوخ طبعی قرار می گیرد. با توجه به شوخ طبعی بالا و استعداد این افراد برای طعنه زدن، ENTJها می دانند چطور در زمان صحیح جوک بگویند، بنابراین آماده باشید تا گاهی شما را دست بیندازند. در نهایت این افراد مهارت های شنیداری خوب را تحسین می کنند.

شخصیت ENTJ ممکن است مسئولیت و رهبری را قبول کند، با این حال می داند که ارتباط موثر یک خیابان دوطرفه است. این شخصیت ها برای دوستانی ارزش قائل می شوند که فعالانه به حرف هایشان گوش کنند و در بحث شرکت داشته باشند، به جای آنکه متکلم وحده باشند و فقط خودشان حرف بزنند.

برای درک روابط این تیپ ها مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ENFJ – مربی

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: همدلی، وفاداری، قابل اطمینان بودن، مهارت های شنیداری خوب، صداقت
  • ویژگی هایی با کمترین رای: بخشندگی، ماجراجویی، حمایت عملی، راهنمایی و توصیه

مهمترین ویژگی برای افراد با تیپ شخصیتی ENFJ، همدلی است. آن ها عملکرد عالی در توجه به احساسات و برقراری ارتباط عمیق با سایرین دارند. دوستی که بتواند به شکل مشابه عمل کند، کسی که برای درک دیدگاه های آن ها تلاش کند، اهمیت دارد. آن ها دوستانی می خواهند که نه تنها لحظات شاد خود را با او شریک شوند، بلکه زمانی که کمی فشار زندگی سنگین می شود، برای مسائل جدی نیز روی او حساب کنند.

وفاداری در اولویت بعدی این افراد قرار می گیرد. اگر هستید، باید تا انتهای آن باشید. تعجب نکنید زمانی که مشکل حادی پیش آید، شخصیت ENTJ را کنار خود ببینید. چون این افراد وفاداری را بسیار جدی می گیرند. در جایگاه سوم قابل اطمینان بودن است. ENFJها دوستانی را که حضور پیدا می کنند، خواه برای یک ماجراجویی ناگهانی یا زمانی باشد که می خواهند سر روی شانه های فردی بگذارند، تحسین می کنند.

از طرفی مهارت های شنیداری خوب را فراموش نکنید، آن ها فقط برای صحبت کنار شما نیستند! ENFJها دوستانی را می خواهند که درگیر شوند، بیاندیشند و صادقانه درباره احساسات خود صحبت کنند. در نهایت به صداقت می رسیم. این شخصیت ها حقیقت را قبول می کنند، حتی اگر اندکی ناخوشایند باشد.

این تیپ ها را با خواندن مقاله زیر بیشتر می شناسید:

تیپ شخصیتی INTJ – برنامه ریز

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: وفاداری، قابل اعتماد بودن، صداقت، احترام، قابل اطمینان بودن
  • ویژگی هایی با کمترین رای: بخشندگی، کمک کننده، راهنمایی و توصیه، ماجراجویی

در صدر اولویت های تیپ شخصیتی INTJ برای دوستی، وفاداری است. از نظر آن ها یک دوست پروژه ای موقت نیست، بلکه این افراد همراهان بلندمدتی را می خواهند که در بحث های فلسفی و هوشمندانه آن ها، لحظات نادر احساسی و تغییرات بزرگ زندگی حضور داشته باشند.

با اختلاف نزدیک به آن قابل اعتماد بودن قرار می گیرد، این افراد تشنه دوستانی هستند که سر قول خود بمانند و زمانی که خودشان می گویند (ترجیحا سر وقت) حضور داشته باشند. صداقت جایگاه محکمی در رتبه سوم دارد. شخصیت INTJ با دقت بالا نیرنگ و فریب را تشخیص می دهد، بنابراین اصلا سعی نکنید او را گول بزنید و خودتان باشید! اگر صادق باشید، آن ها شما را بیشتر تحسین خواهند کرد.

در رتبه بعدی احترام است. تیپ های شخصیتی INTJ باید بدانند که ایده های آن ها ارزشمند شمارده شده و دیدگاه هایشان جدی گرفته می شوند. آن ها واقعا درباره بحث های عمیق به هیجان می آیند، بنابراین از به عمق رفتن نترسید!

در نهایت 5 ویژگی الزامی برای دوستی با شخصیت INTJ به قابل اطمینان بودن می رسیم، اگر می گویید کنار آن ها خواهید بود، آنجا باشید. INTJها برای افرادی که تا انتها هستند، احترام می گذارند. چون در دنیای آن ها اعمال تاثیر بیشتری از حرف ها دارند.

این تیپ ها را کمک مقاله زیر بیشتر بشناسید:

تیپ شخصیتی INFJ – مرموز

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: قابل اعتماد بودن، وفاداری، همدلی، صداقت، قضاوت نشدن
  • ویژگی هایی با کمترین رای: ماجراجویی، کمک کننده، راهنمایی و توصیه، حمایت عملی

از نظر افراد با تیپ شخصیتی INFJ، قابل اعتماد بودن بلیط طلایی دوستی است. حرفی که باور دارید بزنید و نسبت به آنچه می گویید جدی باشید. حقیقت حتی در دوران سخت در مقایسه با یک دروغ شیرین، همیشه بیشتر به دل شخصیت INFJ می نشیند.

در رتبه بعدی وفاداری است، تیپ های مرموز دوستانی را که فقط برای خوشی ها هستند تحسین نمی کنند، بلکه کسانی را ارزشمند می دانند که کنار آن ها در پستی ها و دشواری های زندگی باشند. جایگاه سوم به همدلی اختصاص دارد. INFJها قدرت بالایی در همدلی دارند و در جذب احساسات سایرین و برقراری ارتباط عمیق با آن ها نسبت به سایرین توانمندتر هستند.

زمانی که آن ها دوستی دارند، امیدوارند او بتواند خودش را جای آن ها بگذارد. اگر می توانید احساسات این افراد را برایشان بازگو کنید، حواستان باشد که قبل از نصیحت کردن این احساسات را درک کنید. در رتبه چهارم صداقت است. INFJها دنبال دوستانی می گردند که به آرامی حقیقت را بگویند، چاپلوس نباشند، فریب ندهند یا حقیقت را تحریف نکنند.

در نهایت این افراد به دایره امنی برای قضاوت نشدن نیاز دارند. مکانی که در آن بتوانند بینش و ایده های خود را بدون ترس از رد شدن یا مسخره شدن، مطرح کنند. مکانی که در آن بتوانند درباره موضوعات عمیق تر صحبت کنند و اشتباهات و نقاط ضعف را بدون بی ارزش شمارده شدن آن ها یا اینکه بیش از حد غیرعادی به نظر برسند، اعتراف کنند.

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی ESTJ – کاپیتان

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: قابل اعتماد بودن، وفاداری، صداقت، قابل اطمینان بودن، شوخ طبعی
  • ویژگی هایی با کمترین رای: صبر، بینش، همدلی، ماجراجویی

برای افراد با تیپ شخصیتی ESTJ، قابل اعتماد بودن همیشه در اولویت اول قرار دارد. آن ها در یک رابطه دوستانه چیزی مخفیانه ندارند. این افراد دوستی می خواهند که مانند کوه باشد و پشت سر آن ها را خالی نکند. وفاداری در جایگاه دوم قرار می گیرد. این شخصیت ها جزو تیپ هایی هستند که زمانی که نیاز دارید پا به پای شما در رفع مشکلات پیش می روند و در مقابل همین سطح حمایت را انتظار دارند.

سپس به صداقت می رسیم. تیپ های شخصیتی ESTJ برای رک بودن ارزش قائل می شوند و حرف را الکی نمی پیچانند و تملق نمی گویند، آن ها اگر ماجرا را همانطوری که باشد تعریف کنید، بیشتر شما را تحسین خواهند کرد.

بدون تردید قابل اطمینان بودن نیز مهم است. اگر می گویید که کنار آن ها خواهید بود، باشید و بهانه ای نیاورید! شخصیت های ESTJ بسیار منظم و قانون مدار هستند و صبر کمی در قبال افراد مسئولیت ناپذیر نشان می دهند.

در پایان خامه روی کیک شوخ طبعی است. این افراد خنده خوب را تحسین می کنند و برای گفتن جوک و حرف های خنده دار زدن تردیدی به دل راه نمی دهند. بنابراین اگر بتوانید با این شخصیت ها شوخی کنید و شوخی هم به دل نگیرید، جزو دوستان خوب آن ها خواهید بود.

مقاله زیر برای شناخت بهتر این افراد نوشته شده است:

تیپ شخصیتی ESFJ – مدافع

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: صداقت، قابل اطمینان بودن، وفاداری، سرگرم کننده، شوخ طبعی
  • ویژگی هایی با کمترین رای: بخشندگی، بینش، صبر، ماجراجویی

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ در بحث دوستی بیشتر از هر چیزی برای صداقت ارزش قائل می شوند، آن ها دوستی هایی را دوست دارند که بدانند 100درصد می توانند به آنچه گفته شده است اعتماد کنند. گرچه آن ها دوست دارند حقیقت همراه با سیاست و همدلی گفته شود. «صداقت کشنده» که بیشتر به معنای آسیب زدن است تا صادق بودن، خوشایند نیست.

با اختلاف کم در جایگاه بعدی اطمینان پذیری است. ESFJها بیشتر از همه زمانی خوشحال خواهند بود که افراد حامی قابل اعتمادی داشته باشند. بنابراین اگر می گویید کنارشان خواهید بود، بهتر است ایمان داشته باشید که می توانند روی حرفتان حساب باز کنند!

وفاداری در رتبه بعدی است. این افراد می خواهند بدانند که شما زمانی که میزبان یک مهمانی بزرگ هستند، به کمک آن ها خواهید آمد یا برای مقابله با یک رنج بزرگ، سرشان را می توانند برای گریه روی شانه های شما بگذارند.

اما اینطور نیست که تیپ های شخصیتی ESFJ فقط بحث تا نیمه شب و گفتگوهای جدی را بخواهند، آن ها عاشق سرگرم شدن هستند. این افراد دوستانی را می خواهند که میزبان بازی های شبانه باشند، به همراه آن ها به سینما بروند یا به وقایع عجیب روزمره خود بخندند.

پس از آن به شوخ طبعی می رسیم، خنده خوب عنصر مخفی هر رابطه دوستانه با تیپ شخصیتی ESFJ است. شوخ طبعی، طنز مسخره یا هنر دست انداختن خود را نشان دهید اما از طرفی بدانید چه زمانی دست از این رفتار هم بکشید و جدی نیز باشید. افرادی که همه چیز را به مسخرگی و شوخی می گیرند، ممکن است ESFJها را خسته کنند. همیشه مفید است که حال و هوای افراد را در نظر بگیرید.

برای درک بهتر روابط خود مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ISTJ – کارآگاه

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: وفاداری، قابل اعتماد بودن، صداقت، مهارت های شنیداری خوب، قابل اطمینان بودن
  • ویژگی هایی با کمترین رای: بخشندگی، صبر، مثبت نگری، ماجراجویی

از نظر افراد با تیپ شخصیتی ISTJ، وفاداری اهمیت بالایی دارد و بدون آن واقعا معنای رابطه چیست؟ این افراد دوستانی را می پسندند که در فراز و نشیب ها کنارشان باشند و زمانی که زندگی کمی سخت می شود، جا خالی نکنند.

پس از آن با اختلاف کمی قابل اعتماد بودن قرار می گیرد، این افراد میلی به رفتار نمایشی و غافل گیری ندارند. اگر قول می دهید، بهتر است به آن پایبند باشد چون از بین رفتن اعتماد دوستی را به قهقرا خواهد برد. حالا اجازه دهید درباره صداقت صحبت کنیم. تیپ های شخصیتی ISTJ اصلا تحمل حقیقت نصف و نیمه و دروغ را ندارند، بلکه گفتگوهای رک و صداقت را ترجیح می دهند.

اگر چیزی برای گفتن دارید، ترجیح می دهند آن را مستقیما بشنوند حتی اگر ممکن است باعث ایجاد کمی دلخوری شود. مهارت های شنیداری خوب در جایگاه چهارم قرار می گیرد. این افراد برای دوستانی ارزش قائل می شوند که واقعا به آنچه می گویند گوش کنند و بدون اینکه متکلم وحده باشند، گفتگوهای کاملی را پیش ببرند.

در پایان قابل اطمینان بودن در بین 5 ویژگی الزامی این افراد برای دوستی قرار می گیرد. اگر می گویید که کنار آن ها خواهید بود، به رفتار موردانتظار خود پایبند باشید. از طرفی اگر می توانید وقت شناس باشید! هیچ چیزی بیشتر از این روی اعصاب تیپ های شخصیتی ISTJ نمی رود که فردی دائما دیر کند.

این تیپ ها در حالت ناسالم خود ویژگی های زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ISFJ – محافظ

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: وفاداری، همدلی، قضاوت نشدن، قابل اعتماد بودن، صداقت
  • ویژگی هایی با کمترین رای: بخشندگی، راهنمایی و توصیه، ماجراجویی، تعیین مرزهای مشخص

از نظر افراد با تیپ شخصیتی ISFJ، وفاداری جام مقدس دوستی است، آن ها می خواهند بدانند که شما در درازمدت کنارشان هستید. این شخصیت ها برای دوستانی ارزش قائل می شوند که در لحظات پر التهاب زندگی غیبشان نزند. این تیپ شخصیتی که لقب محافظ را دارد، در کنار دوستان خود مانند کسانی که از یک قلعه محافظت می کنند، می ایستند!

پس از آن همدلی است. تیپ های شخصیتی ISFJ مانند اسفنج های عطفی هستند که احساسات اطرافیان خود را جذب کرده و با آن ها همدلی می کنند. ISFJها افرادی هستند که همیشه می دانید در سختی ها کنارتان خواهند بود یا پیروزی های کوچک شما را جشن خواهند گرفت. آن ها امیدوارند که دوستی با چنین خصوصیات مشابهی پیدا کنند.

یک ویژگی کلیدی دوستی با تیپ شخصیتی ISFJ این است که منطقه امنی داشته باشند که در آن قضاوت نشوند. این افراد نمی خواهند احساس کنند که انگاری یک ذره بین روی آن ها گرفته شده است، بلکه دوستانی را تحسین می کنند که اغلب بدون اینکه اخمی به چهره آورند، به آن ها اجازه دهند جنبه آسیب پذیر خود را نشان دهند.

پس از آن قابل اعتماد بودن است و باید دور خنجر زدن از پشت یا وعده های مبهم را خط بکشید! صداقت برای تیپ شخصیتی ISFJ مهم است. این شخصیت ها گفتگوهای رک را ترجیح می دهند اما حقیقت با ملایمت بیان شود تا این بین احساسات ملتهب نشوند.  

به کمک مقاله زیر این تیپ ها را بهتر بشناسید:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.