چرا استفاده از تست های شخصیت شناسی در محیط کار مفید است؟

1403/03/29 7:47 PM - 2 ماه قبل


چرا استفاده از تست های شخصیت شناسی در محیط کار مفید است؟ چرا پاسخ نامزدهای شغلی با عبارت های «نادرست» یا «تقریبا کاملا درست» به این سوال که «من دوست دارم چیزهای تخفیف دار را بخرم»، مهم است؟ پاسخ آن ها چه نفعی برای سازمان شما دارد؟

تست های شخصیت شناسی هدفی را دنبال می کنند و تا حد زیادی از نظر شخصی و حرفه ای به شرکت ها و افراد نفع می رسانند. اما چطور؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع می توانید در انواع تست شخصیت شناسی تست و تایپ شرکت کنید و به کمک آن ها خودتان را بهتر بشناسید.

تست شخصیت شناسی چیست؟

به گفته «تونی رابینز»، کارآفرین و نویسنده کتاب های پرفروش در زمینه موفقیت، خیرخواه و استراتژیست زندگی و کسب و کار، تست های شخصیت شناسی، آزمون هایی سیستماتیک با هدف سنجش جنبه های مختلف شخصیت و رفتار افراد هستند مانند مهارت های بین فردی، ارزش ها، خلق و خو، برونگرایی، درون گرایی، آنچه انگیزه بخش آن ها است و موارد متعدد دیگر.

انواع مختلف تست های شخصیت شناسی

چند نمونه از محبوب ترین این آزمون ها را در زیر معرفی کرده ایم.

تست دیسک

تست دیسک یک آزمون شخصیت شناسی برای تشخیص سبک ارتباطی افراد است. زمانی از این آزمون بیشترین نتیجه را می گیرید که درباره آن به کارمندان خود آموزش داده باشید تا بدانند معنای نتیجه تست آن ها چیست و چطور از این دانش برای ارتباط بهتر با همکاران خود استفاده کنند. برای شناخت بهتر اهمیت این تست توصیه می کنیم مقاله 6 مشکل رایج تیمی و نحوه رفع آن ها به کمک تست دیسک را بخوانید.

آزمون هوگان

آزمون هوگان بر اساس مهارت های اجتماعی و رفتار شایع افراد است. این تست اطلاعاتی درباره آنچه کارمندان می خواهند، چطور به آنچه می خواهند دست پیدا خواهند کرد و چه چیزی مانع آن ها خواهد شد، فراهم خواهد کرد. استفاده از این تست در کنار یک برنامه مربیگری و آموزش توسعه شغلی مفید است.

آزمون کالیپر

هدف از طراحی آزمون کالیپر برای استفاده در دوران شغلی کارمندان است از مرحله استخدام گرفته تا ترفیع شغلی. این تست همچنین ابزار ارزشمندی برای تیم سازی و برنامه ریزی جانشین پروری است.

تست نئو یا پنج عامل بزرگ شخصیت

تست نئو که به اسامی بیگ فایو یا پنج عامل بزرگ شخصیت نیز شناخته می شود، 5 ویژگی مهم شخصیت انسان یعنی برون گرایی، استقبال از تجربه، روان آزردگی، سازگاری و با وجدان بودن را می سنجد. نتیجه این تست شخصیت شناسی کمک به پیش بینی این امر می کند که افراد در موقعیت های زندگی واقعی چه واکنشی نشان می دهند. بنابراین مشخص خواهد شد کارمندان زمان انجام یک وظیفه خاص چه واکنش های احتمالی خواهند داشت.

تست مایزر بریگز

تست MBTI که به اسم مایرز بریگز نیز شناخته می شود، ویژگی های شخصیتی افراد را می سنجد. این تست افراد را در 16 تیپ شخصیتی مختلف قرار می دهد. MBTI مشخص خواهد کرد افراد برونگراتر هستند یا درونگراتر، رفتار آن ها حسی است یا شهودی، جزو شخصیت های تفکری قرار می گیرند یا احساسی و تمایل به قضاوت دارند یا درک.

مهم است اشاره کنیم که سازمان مایرز بریگز اکیدا استفاده از این تست برای اهداف استخدام را پیشنهاد نمی کند. بلکه به نظر آن ها این آزمون برای این مفید است که مشخص کنید کدام کارمندان بهترین گزینه برای وظایف خاصی هستند و چطور با سایرین ارتباط برقرار می کنند.

تست استعدادیابی کلیفتون (گالوپ)

این تست امتیاز افراد در 34 استعداد اصلی را مشخص خواهد کرد. این آزمون برای این است که تیم ها کنار یکدیگر قرار گیرند تا مشخص شود که هر عضو تیم چطور می تواند دیگری را تکمیل کرده و از او حمایت کند. در کنار این آزمون می توانید از برنامه های آموزش مهارت های نرم استفاده کنید. مهارت های نرم بر هر چیزی اثر می گذارند از نحوه ارتباط کارمندان با یکدیگر تا نحوه حل مشکلات به دست آن ها.

مزایای استفاده از تست های شخصیت شناسی

فواید استفاده از تست شخصیت شناسی متعدد است. از جمله:

1. ساده سازی فرایند استخدام

فرایند کلی استخدام کوتاه می شود. چون تست های پیش از استخدام که به طور خاص برای فرایند استخدام طراحی شده اند، از تعداد نامزدهای شغلی بی کیفیتی که به مرحله مصاحبه می رسند کم خواهند کرد. از طرفی شما می توانید دانش خوبی نسبت به مهارت های فرد در محیط کار و رفتار او به دست آورید. این آزمون ها به کارفرمایان کمک می کنند نقاط قوت بالقوه افراد مانند ویژگی های رهبری را بررسی کنند تا ببینند شایستگی های نامزدها با نیازهای شغلی همخوانی دارد یا نه.

ابزارهای استخدام همچنین با حذف احتمال استخدام بر اساس تعصب، تنوع در محیط کار را افزایش می دهند. تست های شخصیت شناسی ابزاری ارزشمند در فرایند استخدام هستند، اما مهم است مطمئن شوید که استفاده از آن ها به شکلی است که جلوی تعصب نا آگاهانه و بی انصافی را می گیرد.

یک روش عالی برای اطمینان از این موضوع انتخاب تست شخصیت شناسی است که مورد تایید سازمان های زیادی قرار گرفته و مشخص شده قابل اعتماد است. از آزمون هایی استفاده کنید که تحقیقات گسترده ای درباره آن ها شده است و محک خورده اند تا این اطمینان به وجود آید که با دقت بالا می توانند ویژگی های شخصیتی که مشخص کرده اند، بسنجند.

در نهایت تست های شخصیت شناسی کمک به ایجاد این اطمینان می کنند که کارمندان جدید انتخابی مناسب برای موقعیت شغلی هستند. نتیجه آن معمولا نرخ عملکرد شغلی بیشتر است.

برای درک بهتر این تست ها مقاله آیا استفاده از تست های شخصیت شناسی به نفع شرکت شماست؟ را نیز حتما بخوانید.

2. این تست ها رشد حرفه ای و فردی را از طریق یادگیری و توسعه تسهیل می کنند. در نتیجه پیشرفت شغلی سرعت می یابد

تست های شخصیت شناسی اطلاعات ارزشمندی درباره ترجیحات رفتاری، سبک ارتباطی و فرایندهای تصمیم گیری افراد فراهم می کنند. درک شخصیت افراد منجر به افزایش خودآگاهی می شود که اولین گام به سمت توسعه فردی است.

شرکت کنندگان در این آزمون ها می توانند متوجه شوند باید چه چیزهایی را بهبود بخشند یا رویکرد خود را چطور تغییر دهند تا در انجام وظایف خود کارآمدتر باشند. آموزش هایی مانند توسعه خودآگاهی، پذیرش بازخورد و تمرین هوش عاطفی مفید خواهد بود.

این تست ها سریعا نقاط قوت شخصیتی کارمندان و حوزه علایق آن ها را مشخص می کنند تا تیم مدیریت بتواند تشخیص دهد کارمندان فعلی چه ارزشی می توانند برای شرکت فراهم کنند. مثلا این آزمون ها به ویژه در شناسایی پتانسیل رهبری و سبک های رهبری خاص ارزشمندند. بنابراین نتیجه آن ها کمک می کند دوره های آموزش رهبری خود را بهتر پیش ببرید که پرورش دهنده مهارت های نرم مخصوص رهبری باشند و به کارمندان الهام ببخشند. 

استفاده از تست شخصیت شناسی در محیط کار همچنین به شناسایی عواملی کمک می کند که ممکن است جلوی عملکرد کارمندان را بگیرند. با توجه به ویژگی های خاص یا الگوهای رفتاری، مشخص خواهد شد کارمندان در چه زمینه هایی باید پیشرفت کنند و به چه نوع آموزش ها و کلاس های آموزش افزایش مهارت برای رشد مداوم نیاز دارند.

این آزمون ها همچنین ویژگی های شخصیتی خاصی را شناسایی می کنند که اجازه می دهد آموزش های توسعه را طوری تنظیم کنید که برای افزایش مهارت خاصی، بهبود عملکرد و پرورش رشد فردی باشد. مثلا زمانی که اختلاف در محیط کار پیش می آید، درک تفاوت های شخصیتی در پیداکردن راه حل ها و فراهم سازی آموزش های مهارت های نرم مناسب مانند آموزش مدیریت اختلاف، مهم است.

آزمون های شخصیت شناسی همچنین نشان می دهند که افراد چطور با استرس کنار می آیند و منابع و کلاس های آموزشی مهارت های نرم به افراد کمک می کنند با مکانیسم های مقابله با استرس و افزایش تاب آوری آشنا شوند.

3. تست های شخصیت شناسی فرهنگ شرکتی همراه با مشارکت و تعامل را ایجاد می کنند

با توجه به اینکه این آزمون ها اطلاعات ارزشمندی درباره شخصیت های اعضای تیم در اختیار مدیران قرار می دهند، روابط کاری تقویت می شوند. تیم ها می توانند سبک کاری سایر کارمندان، فرایندهای تصمیم گیری و سبک ارتباطی آن ها را بهتر درک کنند. در مقابل کارمندان می توانند وجه اشتراک بین یکدیگر پیدا کنند و همکاری بهتری با هم داشته باشند.

4. بهبود بهره وری و تعهد شغلی کارمندان

تست های شخصیت شناسی ترجیحات ارتباطی و مشکلات ارتباطی افراد را مشخص می کنند. این دانش به تیم ها اجازه می دهد همکاری بهتری با یکدیگر داشته باشند و وقت آن ها کمتر برای رفع مشکلات ارتباطی گرفته شود.

این آزمون ها به مدیران کمک می کنند متوجه راه های مختلفی برای به چالش کشیدن کارمندان خود شوند، چون از نقاط قوت مخفی، عوامل انگیزه بخش به آن ها و علایقشان اطلاع دارند. بنابراین کارمندان تعهد شغلی و بهره وری بیشتری خواهند داشت، چون به شکلی به چالش کشیده می شوند که تمرکز آن ها بر علایق و عوامل انگیزه بخششان است.

برای استفاده بهتر از این آزمون ها، نگاهی به مقاله استفاده از تست شخصیت شناسی به 8 طریق کمک می کند نیروهای مناسب را استخدام کنید بیاندازید.

5. نرخ نگهداشت نیرو را بهبود می بخشند

تست شخصیت شناسی کمک به شناسایی مسیرهای شغلی می کند که همسو با نقاط قوت و علایق افراد است. بنابراین مدیران می توانند درباره مسیرهای شغلی کارمندان خود و برنامه توسعه فردی آن ها، گفتگوهای سودمندی داشته باشند.

مثلا افراد درونگرا در انجام وظایفی موفق می شوند که نیاز به تحلیل و تمرکز دقیق دارند. در حالیکه برونگرایان ممکن است در وظایفی که مرتبط با ارتباط حضوری با مشتری می شنود موفق تر عمل کنند. زمانی که کارمندان بدانند که مسیر شغلی دارند که مدیریت از آن حمایت می کند و برنامه های آموزش توسعه برایشان در نظر گرفته شده است، بیشتر احتمال دارد که در شرکت شما باقی بمانند و به فکر خروج از آن و کار در جای دیگر نباشند.

در پایان به اشتراک گذاری نتایج تست شخصیت شناسی به کارمندان اجازه می دهد یکدیگر را بهتر بشناسند و با هم ارتباط شکل دهند. زمان استفاده از این تست ها و به اشتراک گذاری نتایج آن ها، سطح رضایت شغلی نیز بیشتر خواهد بود.


mbti (ام بی تی آی) مدل ذهنی هوش هیجانی نئو آرکتایپ قهرمان درون آیسنک شخصیت شناسی توسعه فردی برند کارفرما مدیریت عملکرد نوتریکا جونیور مدیریت استعداد خودشناسی تست هوش


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها