شخصیت ‌های داستانی با تیپ شخصیتی ISFP

1400/07/21 11:49 PM - 2 سال قبل


در این مطلب، به معرفی و بررسی شخصیت‌ های داستانی در دنیای سینما و ادبیات با تیپ شخصیتی ISFP می ‌پردازیم و ویژگی ‌های شخصیتی هر یک از آن‌ ها را شرح خواهیم داد.

این افراد که به نام هنرمند نیز شناخته می شوند درونگرا، حسی، احساسی و ادراکی بوده و اغلب میان اطرافیان خود به آرام و آسان گیر بودن معروف هستند. با تست و تایپ همراه باشید تا به شناخت بیشتر تعدادی از آن ها بپردازیم.

اگر هنوز به شناخت کافی از خود نرسیدید، انجام دادن تست دیسک به شما پیشنهاد می شود. این تست یک پرسشنامه رفتاری است که به شما کمک می کند لایه های جدیدی از شخصیتتان درک کنید و آن ها را هرچه بیشتر بهبود دهید. اما اگر مشتاق هستید شخصیت خود را بشناسی می توانید در تست MBTI شرکت کنید.

شخصیت‌های ISFP در نتیجه کارکرد حس برونگرای خود، ذاتی ماجراجو و کنجکاو دارند و به آن معروف هستند. این حس آن ها را وادار به کاوش و جستجو در مورد مسائل مختلف می کند.

افراد با تیپ شخصیتی ISFP تمایل دارند از قوانین خود پیروی کنند که باعث می شود با وجود خجالتی و محجوب بودن، بسیار خودمحور باشند. زیرا بیش از هر چیزی خواسته های خود را ترجیح می دهند، اما همچنان می توانند با مردم بسیار خوب و خوش برخورد باشند.

توانایی حس برونگرا به ISFP ها کمک می کند با مردم به راحتی ارتباط برقرار کنند و همچنین بسیار مهربان و مراقب نزدیکان خود باشند. این ویژگی ممکن است باعث شود دیگران به اشتباه فکر کنند این افراد برونگرا هستند.

به دلیل غلبه عملکر احساس درونگرا در افراد ISFP، آن ها اغلب تصمیمات مهم زندگی خود را بر اساس احساست درونی و قوانین خود می گیرند. آن ها همچنین نسبت به انتقاد واکنش خوبی نشان نمی دهند، حتی اگر منظور بدی نداشته باشید.

شخصیت های داستانی ISFP معمولا به جای تنها حرف زدن، قاطعانه عمل می کنند و می توانند به خوبی از پس هر کاری بربیایند.

این افراد به سادگی می توانند تنها و بدون هیچ کمکی، کارهای خود را انجام دهند. اما به همان اندازه نیز با دیگران کنار می آیند. معمولا توانایی و خلاقیت آن ها، به ISFP ها کمک می کند نسبت به احساسات قوی و غالب خود روراست باشند و به ندای درونی خود گوش دهند.

1. استیو راجرز (کاپیتان آمریکا) در دنیای سینمایی مارول

برخی معتقد هستند تیپ شخصیتی استیو راجرز، ISFJ است. اما از آنجایی که این ها تنها حدس و گمان هستند، به بررسی جنبه های شخصیتی مشابه ISFP ها در کاپیتان آمریکا می پردازیم.

ممکن است استیو راجرز با ظاهر محزون و غم انگیز خود و اهمیت دادن بیش از حد به رعایت ادب در صحبت کردن، مانند یک ماجراجوی عادی نباشد. بله او به اخلاقیات اهمیت می دهد، اما این دلیل نمی شود که صفاتی مشابه ISFP ها نداشته باشد.

استیو راجرز یک شخصیت داستانی در دنیای سینمایی مارول است که بیشتر به واسطه سری فیلم های انتقام جویان میان مردم شهرت و محبوبیت پیدا کرد.

استیو بسیار درونگرا است و معمولا احساسات خود را از دیگران پنهان می کند. او به حریم خصوصی اهمیت فراوانی می دهد و مانند هر ابر قهرمان دیگر بسیار قدرتمند است.

او معمولا طبق اعتقادات و باورهای درونی خود تصمیم گرفته و عمل می کند و به عرف جامعه چندان بها نمی دهد. این موضوع به ویژه زمانی آشکار می شود که انتقام جویان مجبور به امضای توافقنامه می شوند.

این فانکشن خاص، وظیفه دارد اطلاعات جدید و مهم را به همراه ایده آل های شخصی فرد حاصل از تجربیاتشان، پردازش کند.

از نظر اکثر ISFP ها، قوانین و تعهدات اجتماعی اهمیت چندانی ندارند و ترجیح می دهند براساس شرایط موجود، بهترین مسیر و راه حل ممکن از نظر خودشان را انتخاب کنند.

استیو راجرز تا حدودی ایده آل گرا است و دوست دارد اوضاع اطراف خود را در حد مطلوب نگه دارد و آن ها را کنترل کند. این امر به گفته خود او، طبق قاعده های موجود در جامعه یا احساسات دیگران انجام نمی

گیرد.

استیو در جنگ جهانی دوم، کاپیتان آمریکا شد زیرا فکر می کرد کار درستی انجام می دهد و نه به خاطر فشار اطرافیان یا قانونی که او را ملزم به انجام این کار کند.

کارکرد احساس درونگرا یا Fi باعث وجود اصول اخلاقی، اهمیت به ادب و همچنین تمایل به دفاع و حمایت از افراد ضعیف تر می شود که این موضوع در مورد استیو صدق می کند.

استیو به واسطه سبک ادراک شناختی خود تمایل دارد هنگام رخ دادن یک بحران و مشکل واکنش نشان دهد.

او نمی خواهد پیش از وقوع یک اتفاق در زندگی و کارهای دیگران دخالت کند. به عقیده او جهان بیرون تنها زمانی اهمیت پیدا می کند که تغییر بزرگی در آن رخ دهد یا به این تغییر نیاز داشته باشد.

2. آریا استارک در سریال بازی تاج و تخت

آریا استارک یک شخصیت بسیار قوی و شگفت انگیز در سریال بازی تاج و تخت است که بسیاری اعتقاد دارند تیپ شخصیتی او ISFP است. سفرهای ماجراجویانه و بسیار شجاعانه او در طول سریال، نشان از ISFP بودن او دارند.

آریا از همان ابتدا روحیه کاوشکر خود را نشان می دهد و این جنبه از شخصیت او هیچ گاه تغییر نمی کند. او مانند دیگر ISFP ها بسیار خودمحور است و در کارهایش تنها به توان خودش تکیه می کند.

آریا از ابتدای سریال نسبت به خواسته دیگران سرکش است و مطابق عرف جامعه خود عمل نمی کند. او به خواسته های مادر و خواهرش توجه نمی کند و سرسختانه به دنبال سگ شکاری است و بعدها با او همسفر می شود. آریا می تواند به راحتی قوانین جامعه و خانواده خود را زیرپا بگذارد.

آریا همچنین دارای مهارت های حسی است و می تواند حین موقعیت های حساس در لحظه تصمیم بگیرد. این ویژگی در بسیاری از ISFP ها وجود دارد.

او می تواند بسیار اجتماعی به نظر برسد و از صحبت و گذراندن وقت با دیگران لذت ببرد، اما در نهایت تنها به خودش وابسته است و بیش از هر کسی تمایل دارد وقتش را به خودش اختصاص دهد.

گرایش آریا به جستجوی چیزهای جدید و ماجراجویی تا آخرین صحنه از آخرین فصل بازی تاج و تخت، هنگامی که در حال سفر به جایی است که پیش از او هیچ کس به آنجا نرفته، واضح است. او این تمایل خود را همیشه اعلام می کند.

آریا استارک همچنین برای اخلاقیات ارزش خاصی قائل است. بسیار واضح است که او هویت شخصیتی بسیار قوی دارد و هیچگاه حاضر به تسلیم شدن یا مصالحه با دشمنانش نیست.

او بسیار خلاق است، حتی اگر این خلاقیت در نحوه زنده ماندن میان هزاران قتل نمود پیدا کند. ذهن پیچیده آریا، هیجان، کنایه ها و شوخی های تلخ او همگی نشان از خلاقیت آشکارش دارند.

3. پیپ در کتاب آرزوهای بزرگ

پیپ، یکی از شخصیت های ISFP کتاب آرزوهای بزرگ است و بیشتر نمایانگر صفات رایج و موجود در اکثریت ISFP ها است. او به خواننده یادآوری می کند که وقتی یک ISFP به شهود درونگرای خود بیش از حد بها دهد، دیدگاهش به کلی تغییر خواهد کرد.

او مانند هر ISFP دیگر در دوران کودکی خود، آرام و ملایم بوده است. پیپ همچنین تمایل زیادی برای حس کردن عمیق اشیا و حقایق دارد. پشت نقاب آرامش او، احساسات و اعتقادات فراوانی نهفته است. مانند عشق او به استلا که زیر نقاب تاریک اندوه خود پنهانش می کند.

او در مواقع زیادی از خود شجاعت و سرسختی نشان می دهد. ممکن است پیپ در نگاه دیگران به خصوص کسانی که او را به خوبی نمی شناسند دیوانه به نظر برسد، اما خصوصیات اخلاقی شگفت‌انگیز او به دلیل رفتار درونگرایانه اش برای دیگران قابل مشاهده نیستند.

معمولا تغییر اعتقادات بسیار عمیق و ریشه دار یک ISFP سخت تغییر می کنند. برخی از ISFP ها بسیار ایده آل گرا هستند که سختی ارتباط با این افراد یا متقاعد کردن آن ها به آنچه خارج از عقیده آن ها است را دوچندان می کند.

برای شناخت بیشتر افراد ISFP و بررسی میزان سازگاری آن ها با دیگر افراد، خواندن مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ISFP با دیگر شخصیت های MBTI» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پیپ مانند هر ISFP دیگر، کارکرد حس برونگرا دارد و تجربیات حسی برای او از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. همچنین به نظر می رسد او برای اعتبار اجتماعی و ثروتمند جلوه کردن نیز ارزش خاصی قائل است.

اگرچه متریالیسم یا ماده گرایی معمولا جزو ویژگی های اصلی یک  ISFP نیست، اما گاهی ممکن است در آن ها وجود داشته باشد و پیپ موفق شده این ویژگی را به خوبی به تصویر بکشد.

این ویژگی همچنین نشان می دهد چگونه محیط و دوره ای که فرد در آن رشد می کند، تفاوت بزرگی در وضعیت کلی او ایجاد می کند و کارکردهای شناختی شخصیت افراد به تنهایی نمی توانند عامل وجود تمام ویژگی های یک نفر شوند.

4. اوین در سری کتاب های ارباب حلقه ها

اوین در ارباب حلقه ها، نمایانگر یک شخصیت ISFP بی نظیر است. او مانند دیگر هم تیپ های خود، مستقل و خودمحور است و در عین حال، حیرت و کنجکاوی خاصی دارد که تنها با کارکرد حس برونگرا قابل توضیح است.

بسیاری از ISFP ها حس می کنند چون درونگرا هستند، نیاز به کنجکاوی و ماجراجویی بیش از حد و مانند یک برونگرا ندارند. مردم به آن ها بهای کافی نمی دهند و ممکن است کلا نادیده گرفته شوند. این نوع از شرایط اجتماعی در مورد اوین نیز صدق می کنند.

با این حال، اوین مانند یک ISFP واقعی اجازه نمی دهد دیدگاه دیگران شخصیت او را تعریف کند. او درک کاملی از توانایی های خود دارد و می داند عملگرا و مرد عمل است.

او به واسطه وجود کارکرد احساس درونگرا که بر فرآیندهای شناختی اش غالب است، میل شدیدی به کمک کردن دیگران دارد و همیشه آنچه فکر می کند درست تر است انجام می دهد.

او همیشه سعی در حفظ آرامش خود دارد و تلاشی برای جلب توجه دیگران یا سرکشی نمی کند حتی اگر باعث عصبانیت و از کوره رفتن دیگر تیپ های شخصیتی شود.

ISFP ها در بیشتر اوقات حس می کنند اگر آزاد نباشند یا تظاهر کنند خوشحال نیستند. ممکن است این ویژگی را به خوبی در اوین مشاهده کرده باشید، زیرا او اغلب اوقات حس می کند به دام افتاده است و از افتادن در قفسی بدون آزادی عمل می ترسد و برای فرار از چنین اتفاقی هر کاری می کند.

او همچنین بسیار خلاق است و می تواند به خوبی تصمیم گیری کند. می توانیم این ویژگی او را در تصمیمش برای پوشیدن لباس مردانه و جنگیدن در سرزمین میانه ببینیم.

انجام تست MBTI را به شما پیشنهاد می کنیم.

5. جاناتان بایرز در سریال چیزهای عجیب

جاناتان بایرز یک ISFP گوشه گیر است که می تواند ذات هنری افراد با این تیپ شخصیتی را به تصویر بکشد. احساسات درونگرای او باعث می شود به جای گفتن صریح احساساتش تمایل به پنهان کردن آن ها داشته باشد.

همچنین به نظر می رسد جاناتان با وجود نوجوان بودن، برای هویت و اصالت شخصی خود ارزش زیادی قائل است و آن را همواره در اولویت قرار می دهد.

او مانند دیگر ISFP ها، کارکرد حسی برونگرا دارد که باعث می شود تمرکزش را روی حقایق فیزیکی و اثبات شده بگذارد و به نظریه های مبهم و انتزاعی بی توجه باشد.

دیگر افراد با تیپ شخصیتی ISFP

  • کاترین مورلند در رمان صومعه شمالی
  • ماریلا کاتبرت در سری داستان های آنه در گرین گیبلز
  • کیتی فین در فیلم سینمایی پرده رنگی
  • دایانا بری در سری داستان های آنه در گرین گیبلز
  • آریا مونتگومری در سریال دروغگوهای کوچک زیبا
  • فزیک در فیلم سینمایی عروس شاهزاده
  • شو هیناکاوا در انیمه سایکو پس
  • میمی مارکز در فیلم سینمایی اجاره
  • می تاچیبانا در سری مانگای بگو دوستت دارم
  • شگی راجرز در انیمیشن سریالی اسکوبی دو کجایی
  • رایلی بلو در سریال سنس 8
  • ادوارد فرارس در رمان عقل و احساس جین آستین
  • توایلا سندز در سریال شتز کریک
  • کلری فریشدوهانترز در سری رمان های ابزارهای فانی
  • ایان گلگر در سریال بی شرم
  • ارتینا در سریال رویدادنامه شانارا
  • مولی هوپر در سریال شرلوک
  • پم بیسلی در سریال آفیس
  • اسکات لنگ در دنیای سینمایی مارول

اگر از این مقاله لذت بردید، بهتر است نگاهی به مطلب «فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ISFP» نیز بیاندازید.


لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ISTP

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی INTJ

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی INTP

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ISTJ 

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی INFP 

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی INFJ 

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ISFJ 

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ISFP 

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ENFP 

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ENTJ 

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ESTJ 

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ESFP 

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ESFJ

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ENTP 

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ENFJ

لیست شخصیت های داستانی با تیپ شخصیتی ESTP


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.